Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av Kantorn »

Ulrik Berggren skrev:Bråttom ja... Säg det till de bilister som ange att de inte kan åka kollektivt då det tar för lång tid i förhållande till bilen...
Om det skulle gå fortare så skulle bilisterna hitta nåt annat att skylla på. Några halvminuter hit eller dit frälser ingen bilist. Har man bestämt sig för att bilen är bäst, då är den det vad man än försöker övertyga om.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av bark »

På måndag börjar spårvagnarna åter gå på de avstängda delarna. Projektet verkar ha gått enligt plan.

Norrköpings Tidningar: Beskedet: Utdragna spårbytet är klart

Lite intressant är att man nämner att man förberett för längre vagnar i en eventuell framtid. .
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av daniel_s »

Ulrik Berggren skrev:Även busstrafik körs på sikt, liksom spårvagnarna på VÄstkanten av landet (och i nuläget även Tvärbanan i väntan på fungerande tågskyddssystem).
Inte helt korrekt. På huvudsignalreglerade sträckor (som t ex merparten av Tvärbanan) kör man inte "på sikt" utan man kör enligt de signalbesked som signalerna ger. På en sådan sträcka kan man säga att man kör "enligt optiska signaler" men inte att man kör på sikt.
X12
Inlägg: 363
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av X12 »

bark skrev:Lite intressant är att man nämner att man förberett för längre vagnar i en eventuell framtid.
Tyckte inte plattformarna såg så mycket längre ut än vanligt när jag gick förbi. I Eniro mäter jag den gamla plattformslängden till 28m. Antar att de förlängts till 32m, vilket är den längd andra ombyggda och upprustade plattformar fått de senaste åren.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av daniel_s »

X12 skrev:
bark skrev:Lite intressant är att man nämner att man förberett för längre vagnar i en eventuell framtid.
Tyckte inte plattformarna såg så mycket längre ut än vanligt när jag gick förbi. I Eniro mäter jag den gamla plattformslängden till 28m. Antar att de förlängts till 32m, vilket är den längd andra ombyggda och upprustade plattformar fått de senaste åren.
Man behöver ju inte ha byggt hela plattformen bara för att man förberett för den?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
X12 skrev:
bark skrev:Lite intressant är att man nämner att man förberett för längre vagnar i en eventuell framtid.
Tyckte inte plattformarna såg så mycket längre ut än vanligt när jag gick förbi. I Eniro mäter jag den gamla plattformslängden till 28m. Antar att de förlängts till 32m, vilket är den längd andra ombyggda och upprustade plattformar fått de senaste åren.
Man behöver ju inte ha byggt hela plattformen bara för att man förberett för den?
Men ser man på den länkade bilden "Beskedet: Utdragna spårbytet är klart", så funderar ju jag i så fall vad som skulle vara den förberedelsen.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:Men ser man på den länkade bilden "Beskedet: Utdragna spårbytet är klart", så funderar ju jag i så fall vad som skulle vara den förberedelsen.
Ja det är nog mer som X12 skriver!

Förskräcklig skyltning förresten! "Tyvärr ej i tjänst", vadå tyvärr? Som om nån skulle bli gladare av att man säger att man tycker synd om dem! Borde det inte vara en ledsen smiley också? :(

Var det något fel på "Ej i trafik"?!?
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
leifd skrev:Men ser man på den länkade bilden "Beskedet: Utdragna spårbytet är klart", så funderar ju jag i så fall vad som skulle vara den förberedelsen.
Ja det är nog mer som X12 skriver!

Förskräcklig skyltning förresten! "Tyvärr ej i tjänst", vadå tyvärr? Som om nån skulle bli gladare av att man säger att man tycker synd om dem! Borde det inte vara en ledsen smiley också? :(

Var det något fel på "Ej i trafik"?!?
Antagligen...
Angående texten, så är det där en av de varianter som man hittar ute i landet numera, så fråga Ötraf varför, jag tycker det är rätt larvigt. Samma nonsenspråk som man använder inom många publika informationskanaler. Känns som om SL hör till en av få, som inte hoppat på denna text ännu.
Någon borde hitta på en bra översättning för det tyska "Dienstfahrt". Google översätt föreslår affärsresa och servicedrift. Det senare kunde kanske vara en utgångspunkt för nått bra ord...
X12
Inlägg: 363
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018

Inlägg av X12 »

X12 skrev:Kommer trafiksignalen vid Riksvägen då justeras så att den aktiveras tidigare av norrgående vagnar?
Nu har jag tittat på plankorsningen vid Riksvägen. Signalen verkar vara rätt så långsam. De vagnar jag såg tvingades krypköra fram till signalen och sen stanna till helt i några sekunder i väntan på körsignal. En grov uppskattning efter att ha klockat en vagn är att det skulle gå att spara ca 10 sekunder om det gick att hålla 30km/h genom korsningen utan att sakta in för stoppsignal, vilket inte är så mycket i sig men många bäckar små...

Jag noterade också att hållplats Marielund har fått realtidsskyltar på båda hållplatslägena. Men det är av den skylttyp som tidigare satt provisoriskt vid Nya Torget. Dvs utan hållplatsnamn och med mer svårläsliga displayer.
Skriv svar