Om det skulle gå fortare så skulle bilisterna hitta nåt annat att skylla på. Några halvminuter hit eller dit frälser ingen bilist. Har man bestämt sig för att bilen är bäst, då är den det vad man än försöker övertyga om.Ulrik Berggren skrev:Bråttom ja... Säg det till de bilister som ange att de inte kan åka kollektivt då det tar för lång tid i förhållande till bilen...
Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Professionell tyckare
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
På måndag börjar spårvagnarna åter gå på de avstängda delarna. Projektet verkar ha gått enligt plan.
Norrköpings Tidningar: Beskedet: Utdragna spårbytet är klart
Lite intressant är att man nämner att man förberett för längre vagnar i en eventuell framtid. .
Norrköpings Tidningar: Beskedet: Utdragna spårbytet är klart
Lite intressant är att man nämner att man förberett för längre vagnar i en eventuell framtid. .
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Inte helt korrekt. På huvudsignalreglerade sträckor (som t ex merparten av Tvärbanan) kör man inte "på sikt" utan man kör enligt de signalbesked som signalerna ger. På en sådan sträcka kan man säga att man kör "enligt optiska signaler" men inte att man kör på sikt.Ulrik Berggren skrev:Även busstrafik körs på sikt, liksom spårvagnarna på VÄstkanten av landet (och i nuläget även Tvärbanan i väntan på fungerande tågskyddssystem).
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Tyckte inte plattformarna såg så mycket längre ut än vanligt när jag gick förbi. I Eniro mäter jag den gamla plattformslängden till 28m. Antar att de förlängts till 32m, vilket är den längd andra ombyggda och upprustade plattformar fått de senaste åren.bark skrev:Lite intressant är att man nämner att man förberett för längre vagnar i en eventuell framtid.
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Man behöver ju inte ha byggt hela plattformen bara för att man förberett för den?X12 skrev:Tyckte inte plattformarna såg så mycket längre ut än vanligt när jag gick förbi. I Eniro mäter jag den gamla plattformslängden till 28m. Antar att de förlängts till 32m, vilket är den längd andra ombyggda och upprustade plattformar fått de senaste åren.bark skrev:Lite intressant är att man nämner att man förberett för längre vagnar i en eventuell framtid.
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Men ser man på den länkade bilden "Beskedet: Utdragna spårbytet är klart", så funderar ju jag i så fall vad som skulle vara den förberedelsen.daniel_s skrev:Man behöver ju inte ha byggt hela plattformen bara för att man förberett för den?X12 skrev:Tyckte inte plattformarna såg så mycket längre ut än vanligt när jag gick förbi. I Eniro mäter jag den gamla plattformslängden till 28m. Antar att de förlängts till 32m, vilket är den längd andra ombyggda och upprustade plattformar fått de senaste åren.bark skrev:Lite intressant är att man nämner att man förberett för längre vagnar i en eventuell framtid.
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Ja det är nog mer som X12 skriver!leifd skrev:Men ser man på den länkade bilden "Beskedet: Utdragna spårbytet är klart", så funderar ju jag i så fall vad som skulle vara den förberedelsen.
Förskräcklig skyltning förresten! "Tyvärr ej i tjänst", vadå tyvärr? Som om nån skulle bli gladare av att man säger att man tycker synd om dem! Borde det inte vara en ledsen smiley också?

Var det något fel på "Ej i trafik"?!?
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Antagligen...daniel_s skrev:Ja det är nog mer som X12 skriver!leifd skrev:Men ser man på den länkade bilden "Beskedet: Utdragna spårbytet är klart", så funderar ju jag i så fall vad som skulle vara den förberedelsen.
Förskräcklig skyltning förresten! "Tyvärr ej i tjänst", vadå tyvärr? Som om nån skulle bli gladare av att man säger att man tycker synd om dem! Borde det inte vara en ledsen smiley också?![]()
Var det något fel på "Ej i trafik"?!?
Angående texten, så är det där en av de varianter som man hittar ute i landet numera, så fråga Ötraf varför, jag tycker det är rätt larvigt. Samma nonsenspråk som man använder inom många publika informationskanaler. Känns som om SL hör till en av få, som inte hoppat på denna text ännu.
Någon borde hitta på en bra översättning för det tyska "Dienstfahrt". Google översätt föreslår affärsresa och servicedrift. Det senare kunde kanske vara en utgångspunkt för nått bra ord...
Re: Norrköping: Spårbyte sommaren 2018
Nu har jag tittat på plankorsningen vid Riksvägen. Signalen verkar vara rätt så långsam. De vagnar jag såg tvingades krypköra fram till signalen och sen stanna till helt i några sekunder i väntan på körsignal. En grov uppskattning efter att ha klockat en vagn är att det skulle gå att spara ca 10 sekunder om det gick att hålla 30km/h genom korsningen utan att sakta in för stoppsignal, vilket inte är så mycket i sig men många bäckar små...X12 skrev:Kommer trafiksignalen vid Riksvägen då justeras så att den aktiveras tidigare av norrgående vagnar?
Jag noterade också att hållplats Marielund har fått realtidsskyltar på båda hållplatslägena. Men det är av den skylttyp som tidigare satt provisoriskt vid Nya Torget. Dvs utan hållplatsnamn och med mer svårläsliga displayer.