Karlbergs station och framtiden
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Karlbergs station och framtiden
Vad skall hända med Karlbergs station? Det skall utredas nu. "Löftet: Karlberg ska inte bli en spökstation"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Karlbergs station och framtiden
Kan inte vara helt lätt att ta bort perrongerna om det skulle bli aktuellt? Tänker på gamla tyska ubåtsbunkrar som är näst intill *omöjliga* att ta bort.. 
Men en seriös fråga, hur dyrt och omständigt är det?

Men en seriös fråga, hur dyrt och omständigt är det?
Re: Karlbergs station och framtiden
Det är svårt att tro att det skulle vara aktuellt att stanna tåg där. Området lär bli bangård på sikt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Karlbergs station och framtiden
Reservstation för Odenplan...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Karlbergs station och framtiden
Vad har tyska ubåtsbunkrar med järnvägsplattformar i Stockholm att göra? Byggsättet är minst sagt annorlunda.Tub4 skrev:Kan inte vara helt lätt att ta bort perrongerna om det skulle bli aktuellt? Tänker på gamla tyska ubåtsbunkrar som är näst intill *omöjliga* att ta bort..
Visst kostar det pengar men att bila bort betong och riva ett stationshus av Karlbergs typ är precis inte något svårt eller stort jobb. Krävs säker någon avstängning vid visa moment men det är ingen tunnel under Stockholm vi pratar om här utan vanligt rivningsjobb med enda skillnaden att den sker på en trång plats.Men en seriös fråga, hur dyrt och omständigt är det?
Visst kan det finnas skäl att bevara och det är det man ska utreda. Om man dock inte kommer använda stationen/plattformarna är risken att det snabbt kommer förfalla och bli ett mindre trevligt inslag i stadsbilden.
Re: Karlbergs station och framtiden
I "utlandet", främst Danmark och Tyskland har jag observerat perronger som till stor del är gräsbevuxna och därför ser övergivna ut. Kan även gälla delar av perronger som används. Som jag ser det så har det en viss charm, och ger en liten glimt om hur det varit. En allt för välordnad och uppstädad stad är inte alltid den trevligaste. Kan se sterilt ut.BSB101 skrev:Visst kan det finnas skäl att bevara och det är det man ska utreda. Om man dock inte kommer använda stationen/plattformarna är risken att det snabbt kommer förfalla och bli ett mindre trevligt inslag i stadsbilden.
I Stockholm håller vi på att bygga in alla järnvägsspår, bl.a. för att man tycker man behöver mer byggbar mark. Samtidigt som man inte utnyttjar marken lika effektivt alldeles utanför den tätbebyggda staden. Man bygger bort långa siktlinjer och får en alldeles för tät stad.
Observera, jag vill ha tät stad, men med öppningar. En stad behöver stora ytor så som Gärdet, Tanto, Haga och Årstafältet samt små parker. Men stråket utmed Södermalms södra strand kan nog sägas vara underutnytjad, för att ta ett exempel. Men man har lyckats få till bebyggelse av norra delen av stadsdelsområdet Östermalm. Alltid något.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Karlbergs station och framtiden
Föreslår restaurangbygge med glasad gång över spåren! Vasastans gondolen! Detta är ett såväl genomförbart som realistiskt förslag!
Plattformarna är lätta att riva, de är bara betongelement, värre då med trapphusen!
Plattformarna är lätta att riva, de är bara betongelement, värre då med trapphusen!
Re: Karlbergs station och framtiden
Det var ett skämt, om än tydligen dåligt. Jag har ingen som helst erfarenhet av betong men trodde att det var både kostsamt, dyrt och tidskrävande att ta bort. Det var därför jag frågade.BSB101 skrev:Vad har tyska ubåtsbunkrar med järnvägsplattformar i Stockholm att göra? Byggsättet är minst sagt annorlunda.Tub4 skrev:Kan inte vara helt lätt att ta bort perrongerna om det skulle bli aktuellt? Tänker på gamla tyska ubåtsbunkrar som är näst intill *omöjliga* att ta bort..
Visst kostar det pengar men att bila bort betong och riva ett stationshus av Karlbergs typ är precis inte något svårt eller stort jobb. Krävs säker någon avstängning vid visa moment men det är ingen tunnel under Stockholm vi pratar om här utan vanligt rivningsjobb med enda skillnaden att den sker på en trång plats.Men en seriös fråga, hur dyrt och omständigt är det?
Visst kan det finnas skäl att bevara och det är det man ska utreda. Om man dock inte kommer använda stationen/plattformarna är risken att det snabbt kommer förfalla och bli ett mindre trevligt inslag i stadsbilden.
Restaurang låter ju faktiskt lite kul.
Re: Karlbergs station och framtiden
Klassisk 7-Eleven i Birkastan slår igen
Butiken behöver en viss genomströmning av människor för att kunna gå runt. Karlbergs station blir kvar, men det räcker alltså inte utan reguljär trafik. (Yimby vill dock ha en nattklubb där.)
Butiken behöver en viss genomströmning av människor för att kunna gå runt. Karlbergs station blir kvar, men det räcker alltså inte utan reguljär trafik. (Yimby vill dock ha en nattklubb där.)
Re: Karlbergs station och framtiden
Därför rustas nedlagda stationen
Även i fortsättningen planeras stationen vara kvar som en reservstation om något krånglar med Citybanan.
Även i fortsättningen planeras stationen vara kvar som en reservstation om något krånglar med Citybanan.