Karlbergs station och framtiden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Karlbergs station och framtiden

Inlägg av LÅ1 »

Vad skall hända med Karlbergs station? Det skall utredas nu. "Löftet: Karlberg ska inte bli en spökstation"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Tub4
Inlägg: 46
Blev medlem: tisdag 15 mars 2016 19:40

Re: Karlbergs station och framtiden

Inlägg av Tub4 »

Kan inte vara helt lätt att ta bort perrongerna om det skulle bli aktuellt? Tänker på gamla tyska ubåtsbunkrar som är näst intill *omöjliga* att ta bort.. ;)

Men en seriös fråga, hur dyrt och omständigt är det?
twr
Inlägg: 9284
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Karlbergs station och framtiden

Inlägg av twr »

Det är svårt att tro att det skulle vara aktuellt att stanna tåg där. Området lär bli bangård på sikt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6909
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Karlbergs station och framtiden

Inlägg av Odd »

Reservstation för Odenplan...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Karlbergs station och framtiden

Inlägg av BSB101 »

Tub4 skrev:Kan inte vara helt lätt att ta bort perrongerna om det skulle bli aktuellt? Tänker på gamla tyska ubåtsbunkrar som är näst intill *omöjliga* att ta bort.. ;)
Vad har tyska ubåtsbunkrar med järnvägsplattformar i Stockholm att göra? Byggsättet är minst sagt annorlunda.
Men en seriös fråga, hur dyrt och omständigt är det?
Visst kostar det pengar men att bila bort betong och riva ett stationshus av Karlbergs typ är precis inte något svårt eller stort jobb. Krävs säker någon avstängning vid visa moment men det är ingen tunnel under Stockholm vi pratar om här utan vanligt rivningsjobb med enda skillnaden att den sker på en trång plats.

Visst kan det finnas skäl att bevara och det är det man ska utreda. Om man dock inte kommer använda stationen/plattformarna är risken att det snabbt kommer förfalla och bli ett mindre trevligt inslag i stadsbilden.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Karlbergs station och framtiden

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Visst kan det finnas skäl att bevara och det är det man ska utreda. Om man dock inte kommer använda stationen/plattformarna är risken att det snabbt kommer förfalla och bli ett mindre trevligt inslag i stadsbilden.
I "utlandet", främst Danmark och Tyskland har jag observerat perronger som till stor del är gräsbevuxna och därför ser övergivna ut. Kan även gälla delar av perronger som används. Som jag ser det så har det en viss charm, och ger en liten glimt om hur det varit. En allt för välordnad och uppstädad stad är inte alltid den trevligaste. Kan se sterilt ut.
I Stockholm håller vi på att bygga in alla järnvägsspår, bl.a. för att man tycker man behöver mer byggbar mark. Samtidigt som man inte utnyttjar marken lika effektivt alldeles utanför den tätbebyggda staden. Man bygger bort långa siktlinjer och får en alldeles för tät stad.
Observera, jag vill ha tät stad, men med öppningar. En stad behöver stora ytor så som Gärdet, Tanto, Haga och Årstafältet samt små parker. Men stråket utmed Södermalms södra strand kan nog sägas vara underutnytjad, för att ta ett exempel. Men man har lyckats få till bebyggelse av norra delen av stadsdelsområdet Östermalm. Alltid något.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Karlbergs station och framtiden

Inlägg av Hechtwagen »

Föreslår restaurangbygge med glasad gång över spåren! Vasastans gondolen! Detta är ett såväl genomförbart som realistiskt förslag!

Plattformarna är lätta att riva, de är bara betongelement, värre då med trapphusen!
Tub4
Inlägg: 46
Blev medlem: tisdag 15 mars 2016 19:40

Re: Karlbergs station och framtiden

Inlägg av Tub4 »

BSB101 skrev:
Tub4 skrev:Kan inte vara helt lätt att ta bort perrongerna om det skulle bli aktuellt? Tänker på gamla tyska ubåtsbunkrar som är näst intill *omöjliga* att ta bort.. ;)
Vad har tyska ubåtsbunkrar med järnvägsplattformar i Stockholm att göra? Byggsättet är minst sagt annorlunda.
Men en seriös fråga, hur dyrt och omständigt är det?
Visst kostar det pengar men att bila bort betong och riva ett stationshus av Karlbergs typ är precis inte något svårt eller stort jobb. Krävs säker någon avstängning vid visa moment men det är ingen tunnel under Stockholm vi pratar om här utan vanligt rivningsjobb med enda skillnaden att den sker på en trång plats.

Visst kan det finnas skäl att bevara och det är det man ska utreda. Om man dock inte kommer använda stationen/plattformarna är risken att det snabbt kommer förfalla och bli ett mindre trevligt inslag i stadsbilden.
Det var ett skämt, om än tydligen dåligt. Jag har ingen som helst erfarenhet av betong men trodde att det var både kostsamt, dyrt och tidskrävande att ta bort. Det var därför jag frågade.

Restaurang låter ju faktiskt lite kul.
Enceladus
Inlägg: 11577
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Karlbergs station och framtiden

Inlägg av Enceladus »

Klassisk 7-Eleven i Birkastan slår igen

Butiken behöver en viss genomströmning av människor för att kunna gå runt. Karlbergs station blir kvar, men det räcker alltså inte utan reguljär trafik. (Yimby vill dock ha en nattklubb där.)
Enceladus
Inlägg: 11577
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Karlbergs station och framtiden

Inlägg av Enceladus »

Därför rustas nedlagda stationen

Även i fortsättningen planeras stationen vara kvar som en reservstation om något krånglar med Citybanan.
Skriv svar