Hemliga tunnelbanestationer
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hemliga tunnelbanestationer
Det lär ska finnas färdig tunnelbanestationer i Stockholm som är klara att användas om det blir krig. Bland annat finns en tvillingstation i Odenplan och en under Södersjukhuset antagligen för skadade som väntat i tunnelbanan eftersom denna skall användas som skyddsrum. Är det någon som vet om någon mer sådan här station?
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Hemliga stationer
Ständigt dessa skrönor i nya varianter. Detta är Stockholm och inte Pjongyang, där man skulle kunna hålla sådant hemligt i årtionden. En "dublettstation" finns på ritningstadium vid Odenplan. Denna var ämnad att byggas om man hade byggt den s k Huvudstabanan, en avgrening till Solna. Snart insåg man dock att kapaciteten på tub 1 inte skulle räcka och byggde därför en helt ny tunnelbana till bl a Solna och Järvafältet (tub 3).
Under Södersjukhuset byggdes en plattform på godsspået från Södra station till Hammarby. Den var tänkt att användas vid krigsfall. Särskilt "hemlig" lär den väl inte vara längre. Den är ju tillhåll för många av stadens hemlösa. Någon gång med ett eller två års mellanrum trafikeras spåret av något utfärdståg och då får man rensa anläggningen från diverse provisoriska bostäder.
Anders
Under Södersjukhuset byggdes en plattform på godsspået från Södra station till Hammarby. Den var tänkt att användas vid krigsfall. Särskilt "hemlig" lär den väl inte vara längre. Den är ju tillhåll för många av stadens hemlösa. Någon gång med ett eller två års mellanrum trafikeras spåret av något utfärdståg och då får man rensa anläggningen från diverse provisoriska bostäder.
Anders
Re: Hemliga stationer
Appropå att skrämma bort nya aktiva som diskuteras i följande inlägg: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... php?t=3909Anders Hanquist skrev:Detta är Stockholm och inte Pjongyang, där man skulle kunna hålla sådant hemligt i årtionden.
Jag vet inte om du försökte vara rolig på något sätt, men jag skrattade inte.
/Daniel
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Vad i herrans namn blir Daniel F upprörd över? Här ställer någon en fråga som är ätt att besvara med ett NEJ! Naturligtvis hade jag kunnat använda endast dessa tre bokstäver i mitt svar. Jag ville dock anknyta till de tidigare inläggen om skrönor i kollektivtrafiken. På vilket sätt skulle det "skrämma bort nya aktiva?????
Anders
Anders
Re: Hemliga tunnelbanestationer
När TB 1 projekterades fanns konkreta planer att bygga en tvillingstation omedelbart intill Odenplan, för den planerade förgreningen till nordväst. Tunnelpåslag förbereddes utmed nuvarande norrspår Rådmansgatan--Odenplan, och söderspår Sankt Eriksplan--Odenplan. Det hela stannade vid just planer.Johan A skrev:Det lär ska finnas färdig tunnelbanestationer i Stockholm som är klara att användas om det blir krig. Bland annat finns en tvillingstation i Odenplan...
Någon tvillingstation finns inte. Vid mitt senaste besök på spårområdet kring Odenplan (under behörig tjänsteutövning) syntes endast berg bakom kakelväggen utmed norrspårsplattformen. Dock kan man av tunnelväggarnas utseende, samt växelgeometrin i Odeplansänden av vändspåret, tolka hur spåren skulle ha gått _om_ tvillingstationen blivit byggd.
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Östermalmstorg
Hur är det med Östermalmstorg (vars planerade grenstation figurerat i ritning här på Forum i någon tråd)? Finns det tydligare "spår" av tilltänkt utökning där än på Odenplan?Per F skrev:När TB 1 projekterades fanns konkreta planer att bygga en tvillingstation omedelbart intill Odenplan, för den planerade förgreningen till nordväst. Tunnelpåslag förbereddes utmed nuvarande norrspår Rådmansgatan--Odenplan, och söderspår Sankt Eriksplan--Odenplan. Det hela stannade vid just planer.
Någon tvillingstation finns inte. Vid mitt senaste besök på spårområdet kring Odenplan (under behörig tjänsteutövning) syntes endast berg bakom kakelväggen utmed norrspårsplattformen. Dock kan man av tunnelväggarnas utseende, samt växelgeometrin i Odeplansänden av vändspåret, tolka hur spåren skulle ha gått _om_ tvillingstationen blivit byggd.
Aldwych i London hade tydligen lika mycket oöppnad yta, inför den aldrig byggda tunneln under Themsen, som den del av stationen som verkligen öppnades för trafik - har något sådant någonsin gjorts i Stockholmstuben?
Vad finns det annars för "hemligt" i underjorden i Stockholm? Jag har hört att det finns folk som gömt undan vagnar (gamla verkvagnar, f.d. spårvagnar, kanske?) som tagits ur trafik så pass länge att de när de väl hittats av någon varit så gamla att det helt enkelt varit tvunget att man sparar dom som museala objekt. Hur mycket sanning ligger det bakom såna skrönor? Det skulle ju innebära att det funnes mycket "reservspår" att ställa sånt på...
Martin
Det lär numera ligga delar av en skola/daghem vid den tilltänkta mynningen. enligt uppgifter till mig så är tunnlarna utsprängda men inga tunnelmynningar för spårvagn byggts.BaardB skrev:Javel, ligger den i tilknytning til dagens system, eller helt ensom?B Thomas skrev:Kan vi locka med stationen (spårväg / stadsbana) under Rannebergen i Göteborg, färdigsprängd till 90% men ej färdigbyggd. Men hemlig är den väl inte!
B Thomas
//Q
Kolla här: http://www.tram.nu/secretsubway/
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Jättebra när något har bilder på något sådant här som diskuteras, så behöver det inte bli så konstigt. Alltså inte soptåg i kloaker, men väl arbets- och inspektionståg i fjärrvärmetunnlar. Har för mig det finns/funnits ett system till i Stockholm. Möjligen Järvafältet eller Söderort. Man kan ju förstå att man inte vill ha ner allsköns löst folk här, så tillgängligheten är väl rätt låg. Har det varit något utfärd efter den här avbildade?
Re: Hemliga tunnelbanestationer
+Kymlinge,alsJohan A skrev:Det lär ska finnas färdig tunnelbanestationer i Stockholm som är klara att användas om det blir krig. Bland annat finns en tvillingstation i Odenplan och en under Södersjukhuset antagligen för skadade som väntat i tunnelbanan eftersom denna skall användas som skyddsrum. Är det någon som vet om någon mer sådan här station?
http://www.bussmicke.com bra
jag reklamerar för bussmicke
jag reklamerar för bussmicke
Medan jag som aldrig står ut med det omständiga att registrera sig skrev ett par romaner om london resp. berlins tunneblanors elkraftsystem, trots att ingen ens bett om detBert skrev:I bland har det diskuterats att registrering skulle vara obligatorisk på Forum. Men vad skulle det hjälpa? "alexandre" är ju registrerad, men har inte lyckats åstadkomma ett enda vettigt inlägg.

Tunnlar mot Karolinska
Jag var på spårvägsmuseet för ett par veckor sedan och bläddrade lite i ss verksammhetsberätelser. Hittade en artikel om ventilation och dränering där en ritning visades över norra infarten till Odenplan. Enligt den så går tunnlar mot Karolinska men någon ytterligare station finns ej utan det är bara förberett för ett extra valv men inte utsprängt.
Vid en tunnelprommenad förra veckan föreslog jag att vi skulle undersöka huruvida huvudsta tunnlarna verkligen existerade. Enligt min ritning skulle det finnas en trappa vid södra Huvudstatunnelns mynning som lede upp till ett fläktrum och vetilationsschakt över N och S spår bana 1 och Huvudstatunnlarna och sedan skulle det finnas en trappa som ledde ner till norra Huvudsta tunneln.
Mycket riktigt fanns trappan och huvudstatunneln, själva tunneln va igenmurad med tegel. Vi gick upp för trappan och kom in i fläktrummet till vänster. Via galler kunde man se ner på N och S spår bana1 och N och S huvudstatunnel. Trappan ner till Norra Huvudstatunneln fanns också men norra tunneln var vattenfylld (södra tunneln är troligen också vattenfylld.).
Det vore roligt att veta hur långt dessa tunnlar fortsätter och om det är förberett för station vid karolinska, vad som är säkert är att de åtminstånde förutsätter 50 - 100m bakom de tegelförseglade mynningarna och är vattenfyllda.
Obs denna utflykt var med behörig personal och samtliga utrymmen är låsta och "off limit" för privatpersoner.
Håkis.
Vid en tunnelprommenad förra veckan föreslog jag att vi skulle undersöka huruvida huvudsta tunnlarna verkligen existerade. Enligt min ritning skulle det finnas en trappa vid södra Huvudstatunnelns mynning som lede upp till ett fläktrum och vetilationsschakt över N och S spår bana 1 och Huvudstatunnlarna och sedan skulle det finnas en trappa som ledde ner till norra Huvudsta tunneln.
Mycket riktigt fanns trappan och huvudstatunneln, själva tunneln va igenmurad med tegel. Vi gick upp för trappan och kom in i fläktrummet till vänster. Via galler kunde man se ner på N och S spår bana1 och N och S huvudstatunnel. Trappan ner till Norra Huvudstatunneln fanns också men norra tunneln var vattenfylld (södra tunneln är troligen också vattenfylld.).
Det vore roligt att veta hur långt dessa tunnlar fortsätter och om det är förberett för station vid karolinska, vad som är säkert är att de åtminstånde förutsätter 50 - 100m bakom de tegelförseglade mynningarna och är vattenfyllda.
Obs denna utflykt var med behörig personal och samtliga utrymmen är låsta och "off limit" för privatpersoner.
Håkis.
Re: Östermalmstorg
Gamla verkvagnar står undangömda men det är i regel i depå som tex Risne finns en gammal spårriktiare på sitt spår. Men en del arbetsmaskiner är museala objekt som används dagligen, tex Örbyvagnen som PCC hade fotat.Reimersholme71 skrev: Vad finns det annars för "hemligt" i underjorden i Stockholm? Jag har hört att det finns folk som gömt undan vagnar (gamla verkvagnar, f.d. spårvagnar, kanske?) som tagits ur trafik så pass länge att de när de väl hittats av någon varit så gamla att det helt enkelt varit tvunget att man sparar dom som museala objekt. Hur mycket sanning ligger det bakom såna skrönor? Det skulle ju innebära att det funnes mycket "reservspår" att ställa sånt på...
Martin
http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=18253

Leta tunnlar i Rannebergen med mera...
För drygt 20 år sedan var jag och en kompis och promenerade runt Rannebergen, ivrigt sökande efter dessa beryktade tunnlar. Vi hittade inget! Men det är ju svårt att hitta tunnlar när man går ovan jord...
Busiga tonåringar som vi var, kunde vi inte låta bli att fråga lokalbefolkningen efter var tunnelbanan fanns... Vi fick inget bra svar förståss..
Det låter ju märkligt att man skulle ha sprängt tunnlar utan att ha haft ett konkret byggprojekt igång. Det är ju väldigt dyrt att spränga tunnlar och i fallet Rannebergen finns det ingen anledning att göra förberedelser för att det skall vara lättare att starta en förlängning. Men i miljonprogrammets Sverige var ju inte pengar något problem...
I fallen med Stockholms tunnelbana m.m. har man på många platser byggt lagom mycket för att inte sabba det som redan finns när man skall bygga vidare. Ett ställe där det syns tydligt är Tvärbanans förlängning norrut i Alvik. Där är tunnlarna mot Sundbyberg byggda ca 50 meter, så att man kan bygga vidare utan att spränga sönder befintliga spår och störa den befintliga driften mer än nödvändigt.
Andra sådana platser är bortom Kungsträdgården, där spårtunnlarna går fram till Nationalmuseum, bortom Mörby Centrum, bortom Hjulsta etc.
Hjulstatunneln går nästan halvvägs till Barkarby! Så en tunnelbana dit ter sig enkel, det är bara en potatisåker emellan. Konstigt att den inte blir av.
Och så finns det massor med markreservat om man vet vad man skall titta efter! I vissa fall till och med med färdigbyggda viadukter och broar.
Där Tvärbanan korsar Stora Essingen kör man på den mark som skulle varit Essingeledens Brommagren. Flera av viadukterna över banan var redan klara när Tvärbanan byggdes, det var bara att bygga banvall på marken!
Vad det gäller gamla tunnlar så vet jag att något järnvägsfreak hade en hemsida om det för några år sedan. Det finns ganska många övergivna järnvägstunnlar av olika storlek. Det har t.ex gått en 600 mm järnväg rakt genom ön Oaxen söder om södertälje... Tunneln finns kvar, där har vi promenerat igenom vid en SSS utfärd för ca 15 år sedan.
Busiga tonåringar som vi var, kunde vi inte låta bli att fråga lokalbefolkningen efter var tunnelbanan fanns... Vi fick inget bra svar förståss..
Det låter ju märkligt att man skulle ha sprängt tunnlar utan att ha haft ett konkret byggprojekt igång. Det är ju väldigt dyrt att spränga tunnlar och i fallet Rannebergen finns det ingen anledning att göra förberedelser för att det skall vara lättare att starta en förlängning. Men i miljonprogrammets Sverige var ju inte pengar något problem...
I fallen med Stockholms tunnelbana m.m. har man på många platser byggt lagom mycket för att inte sabba det som redan finns när man skall bygga vidare. Ett ställe där det syns tydligt är Tvärbanans förlängning norrut i Alvik. Där är tunnlarna mot Sundbyberg byggda ca 50 meter, så att man kan bygga vidare utan att spränga sönder befintliga spår och störa den befintliga driften mer än nödvändigt.
Andra sådana platser är bortom Kungsträdgården, där spårtunnlarna går fram till Nationalmuseum, bortom Mörby Centrum, bortom Hjulsta etc.
Hjulstatunneln går nästan halvvägs till Barkarby! Så en tunnelbana dit ter sig enkel, det är bara en potatisåker emellan. Konstigt att den inte blir av.
Och så finns det massor med markreservat om man vet vad man skall titta efter! I vissa fall till och med med färdigbyggda viadukter och broar.
Där Tvärbanan korsar Stora Essingen kör man på den mark som skulle varit Essingeledens Brommagren. Flera av viadukterna över banan var redan klara när Tvärbanan byggdes, det var bara att bygga banvall på marken!
Vad det gäller gamla tunnlar så vet jag att något järnvägsfreak hade en hemsida om det för några år sedan. Det finns ganska många övergivna järnvägstunnlar av olika storlek. Det har t.ex gått en 600 mm järnväg rakt genom ön Oaxen söder om södertälje... Tunneln finns kvar, där har vi promenerat igenom vid en SSS utfärd för ca 15 år sedan.