Hemliga tunnelbanestationer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan A

Hemliga tunnelbanestationer

Inlägg av Johan A »

Det lär ska finnas färdig tunnelbanestationer i Stockholm som är klara att användas om det blir krig. Bland annat finns en tvillingstation i Odenplan och en under Södersjukhuset antagligen för skadade som väntat i tunnelbanan eftersom denna skall användas som skyddsrum. Är det någon som vet om någon mer sådan här station?
Anders Hanquist

Hemliga stationer

Inlägg av Anders Hanquist »

Ständigt dessa skrönor i nya varianter. Detta är Stockholm och inte Pjongyang, där man skulle kunna hålla sådant hemligt i årtionden. En "dublettstation" finns på ritningstadium vid Odenplan. Denna var ämnad att byggas om man hade byggt den s k Huvudstabanan, en avgrening till Solna. Snart insåg man dock att kapaciteten på tub 1 inte skulle räcka och byggde därför en helt ny tunnelbana till bl a Solna och Järvafältet (tub 3).

Under Södersjukhuset byggdes en plattform på godsspået från Södra station till Hammarby. Den var tänkt att användas vid krigsfall. Särskilt "hemlig" lär den väl inte vara längre. Den är ju tillhåll för många av stadens hemlösa. Någon gång med ett eller två års mellanrum trafikeras spåret av något utfärdståg och då får man rensa anläggningen från diverse provisoriska bostäder.
Anders
Daniel

Re: Hemliga stationer

Inlägg av Daniel »

Anders Hanquist skrev:Detta är Stockholm och inte Pjongyang, där man skulle kunna hålla sådant hemligt i årtionden.
Appropå att skrämma bort nya aktiva som diskuteras i följande inlägg: http://www.sparvagssallskapet.se/forum/ ... php?t=3909

Jag vet inte om du försökte vara rolig på något sätt, men jag skrattade inte.

/Daniel
Anders Hanquist

Vad i herrans namn blir Daniel F upprörd över? Här ställer någon en fråga som är ätt att besvara med ett NEJ! Naturligtvis hade jag kunnat använda endast dessa tre bokstäver i mitt svar. Jag ville dock anknyta till de tidigare inläggen om skrönor i kollektivtrafiken. På vilket sätt skulle det "skrämma bort nya aktiva?????

Anders
Per F

Re: Hemliga tunnelbanestationer

Inlägg av Per F »

Johan A skrev:Det lär ska finnas färdig tunnelbanestationer i Stockholm som är klara att användas om det blir krig. Bland annat finns en tvillingstation i Odenplan...
När TB 1 projekterades fanns konkreta planer att bygga en tvillingstation omedelbart intill Odenplan, för den planerade förgreningen till nordväst. Tunnelpåslag förbereddes utmed nuvarande norrspår Rådmansgatan--Odenplan, och söderspår Sankt Eriksplan--Odenplan. Det hela stannade vid just planer.

Någon tvillingstation finns inte. Vid mitt senaste besök på spårområdet kring Odenplan (under behörig tjänsteutövning) syntes endast berg bakom kakelväggen utmed norrspårsplattformen. Dock kan man av tunnelväggarnas utseende, samt växelgeometrin i Odeplansänden av vändspåret, tolka hur spåren skulle ha gått _om_ tvillingstationen blivit byggd.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Östermalmstorg

Inlägg av Reimersholme71 »

Per F skrev:När TB 1 projekterades fanns konkreta planer att bygga en tvillingstation omedelbart intill Odenplan, för den planerade förgreningen till nordväst. Tunnelpåslag förbereddes utmed nuvarande norrspår Rådmansgatan--Odenplan, och söderspår Sankt Eriksplan--Odenplan. Det hela stannade vid just planer.

Någon tvillingstation finns inte. Vid mitt senaste besök på spårområdet kring Odenplan (under behörig tjänsteutövning) syntes endast berg bakom kakelväggen utmed norrspårsplattformen. Dock kan man av tunnelväggarnas utseende, samt växelgeometrin i Odeplansänden av vändspåret, tolka hur spåren skulle ha gått _om_ tvillingstationen blivit byggd.
Hur är det med Östermalmstorg (vars planerade grenstation figurerat i ritning här på Forum i någon tråd)? Finns det tydligare "spår" av tilltänkt utökning där än på Odenplan?

Aldwych i London hade tydligen lika mycket oöppnad yta, inför den aldrig byggda tunneln under Themsen, som den del av stationen som verkligen öppnades för trafik - har något sådant någonsin gjorts i Stockholmstuben?

Vad finns det annars för "hemligt" i underjorden i Stockholm? Jag har hört att det finns folk som gömt undan vagnar (gamla verkvagnar, f.d. spårvagnar, kanske?) som tagits ur trafik så pass länge att de när de väl hittats av någon varit så gamla att det helt enkelt varit tvunget att man sparar dom som museala objekt. Hur mycket sanning ligger det bakom såna skrönor? Det skulle ju innebära att det funnes mycket "reservspår" att ställa sånt på...

Martin
Användarens profilbild
adtranz

Inlägg av adtranz »

va jag vet så stod gammla dammsugaren på uppställning spåret vid hjulsta(?) ett tag för många år sedan... :?
B Thomas

Inlägg av B Thomas »

Kan vi locka med stationen (spårväg / stadsbana) under Rannebergen i Göteborg, färdigsprängd till 90% men ej färdigbyggd. Men hemlig är den väl inte!

B Thomas
Användarens profilbild
BaardB
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

B Thomas skrev:Kan vi locka med stationen (spårväg / stadsbana) under Rannebergen i Göteborg, färdigsprängd till 90% men ej färdigbyggd. Men hemlig är den väl inte!

B Thomas
Javel, ligger den i tilknytning til dagens system, eller helt ensom?
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

BaardB skrev:
B Thomas skrev:Kan vi locka med stationen (spårväg / stadsbana) under Rannebergen i Göteborg, färdigsprängd till 90% men ej färdigbyggd. Men hemlig är den väl inte!

B Thomas
Javel, ligger den i tilknytning til dagens system, eller helt ensom?
Det lär numera ligga delar av en skola/daghem vid den tilltänkta mynningen. enligt uppgifter till mig så är tunnlarna utsprängda men inga tunnelmynningar för spårvagn byggts.

//Q
Markus

Inlägg av Markus »

Är det någon som har bilder, kartor eller dylikt över tunneln under Rannebergen? Har hört en del om den, men aldrig sett några egentliga "bevis" för dess existens. Vore kul om någon hade något att visa upp!
Johan A

Inlägg av Johan A »

Det lär också ska finnas ett stort underjordiskt järnvägsnät i Stockholms kloaker. Någon som vet mer? Var det här som soptågen som fanns förr gick?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Anders Hanquist

Jättebra när något har bilder på något sådant här som diskuteras, så behöver det inte bli så konstigt. Alltså inte soptåg i kloaker, men väl arbets- och inspektionståg i fjärrvärmetunnlar. Har för mig det finns/funnits ett system till i Stockholm. Möjligen Järvafältet eller Söderort. Man kan ju förstå att man inte vill ha ner allsköns löst folk här, så tillgängligheten är väl rätt låg. Har det varit något utfärd efter den här avbildade?
Användarens profilbild
alexandre

Re: Hemliga tunnelbanestationer

Inlägg av alexandre »

Johan A skrev:Det lär ska finnas färdig tunnelbanestationer i Stockholm som är klara att användas om det blir krig. Bland annat finns en tvillingstation i Odenplan och en under Södersjukhuset antagligen för skadade som väntat i tunnelbanan eftersom denna skall användas som skyddsrum. Är det någon som vet om någon mer sådan här station?
+Kymlinge,als
http://www.bussmicke.com bra
jag reklamerar för bussmicke
Bert

Inlägg av Bert »

I bland har det diskuterats att registrering skulle vara obligatorisk på Forum. Men vad skulle det hjälpa? "alexandre" är ju registrerad, men har inte lyckats åstadkomma ett enda vettigt inlägg.
Mats

Inlägg av Mats »

Bert skrev:I bland har det diskuterats att registrering skulle vara obligatorisk på Forum. Men vad skulle det hjälpa? "alexandre" är ju registrerad, men har inte lyckats åstadkomma ett enda vettigt inlägg.
Medan jag som aldrig står ut med det omständiga att registrera sig skrev ett par romaner om london resp. berlins tunneblanors elkraftsystem, trots att ingen ens bett om det :D
Håkis

Tunnlar mot Karolinska

Inlägg av Håkis »

Jag var på spårvägsmuseet för ett par veckor sedan och bläddrade lite i ss verksammhetsberätelser. Hittade en artikel om ventilation och dränering där en ritning visades över norra infarten till Odenplan. Enligt den så går tunnlar mot Karolinska men någon ytterligare station finns ej utan det är bara förberett för ett extra valv men inte utsprängt.

Vid en tunnelprommenad förra veckan föreslog jag att vi skulle undersöka huruvida huvudsta tunnlarna verkligen existerade. Enligt min ritning skulle det finnas en trappa vid södra Huvudstatunnelns mynning som lede upp till ett fläktrum och vetilationsschakt över N och S spår bana 1 och Huvudstatunnlarna och sedan skulle det finnas en trappa som ledde ner till norra Huvudsta tunneln.

Mycket riktigt fanns trappan och huvudstatunneln, själva tunneln va igenmurad med tegel. Vi gick upp för trappan och kom in i fläktrummet till vänster. Via galler kunde man se ner på N och S spår bana1 och N och S huvudstatunnel. Trappan ner till Norra Huvudstatunneln fanns också men norra tunneln var vattenfylld (södra tunneln är troligen också vattenfylld.).

Det vore roligt att veta hur långt dessa tunnlar fortsätter och om det är förberett för station vid karolinska, vad som är säkert är att de åtminstånde förutsätter 50 - 100m bakom de tegelförseglade mynningarna och är vattenfyllda.

Obs denna utflykt var med behörig personal och samtliga utrymmen är låsta och "off limit" för privatpersoner.

Håkis.
Erik J
Kontakt:

Re: Östermalmstorg

Inlägg av Erik J »

Reimersholme71 skrev: Vad finns det annars för "hemligt" i underjorden i Stockholm? Jag har hört att det finns folk som gömt undan vagnar (gamla verkvagnar, f.d. spårvagnar, kanske?) som tagits ur trafik så pass länge att de när de väl hittats av någon varit så gamla att det helt enkelt varit tvunget att man sparar dom som museala objekt. Hur mycket sanning ligger det bakom såna skrönor? Det skulle ju innebära att det funnes mycket "reservspår" att ställa sånt på...

Martin
Gamla verkvagnar står undangömda men det är i regel i depå som tex Risne finns en gammal spårriktiare på sitt spår. Men en del arbetsmaskiner är museala objekt som används dagligen, tex Örbyvagnen som PCC hade fotat.

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=18253

Bild
Per-Erik
Kontakt:

Leta tunnlar i Rannebergen med mera...

Inlägg av Per-Erik »

För drygt 20 år sedan var jag och en kompis och promenerade runt Rannebergen, ivrigt sökande efter dessa beryktade tunnlar. Vi hittade inget! Men det är ju svårt att hitta tunnlar när man går ovan jord...

Busiga tonåringar som vi var, kunde vi inte låta bli att fråga lokalbefolkningen efter var tunnelbanan fanns... Vi fick inget bra svar förståss..

Det låter ju märkligt att man skulle ha sprängt tunnlar utan att ha haft ett konkret byggprojekt igång. Det är ju väldigt dyrt att spränga tunnlar och i fallet Rannebergen finns det ingen anledning att göra förberedelser för att det skall vara lättare att starta en förlängning. Men i miljonprogrammets Sverige var ju inte pengar något problem...

I fallen med Stockholms tunnelbana m.m. har man på många platser byggt lagom mycket för att inte sabba det som redan finns när man skall bygga vidare. Ett ställe där det syns tydligt är Tvärbanans förlängning norrut i Alvik. Där är tunnlarna mot Sundbyberg byggda ca 50 meter, så att man kan bygga vidare utan att spränga sönder befintliga spår och störa den befintliga driften mer än nödvändigt.

Andra sådana platser är bortom Kungsträdgården, där spårtunnlarna går fram till Nationalmuseum, bortom Mörby Centrum, bortom Hjulsta etc.
Hjulstatunneln går nästan halvvägs till Barkarby! Så en tunnelbana dit ter sig enkel, det är bara en potatisåker emellan. Konstigt att den inte blir av.

Och så finns det massor med markreservat om man vet vad man skall titta efter! I vissa fall till och med med färdigbyggda viadukter och broar.
Där Tvärbanan korsar Stora Essingen kör man på den mark som skulle varit Essingeledens Brommagren. Flera av viadukterna över banan var redan klara när Tvärbanan byggdes, det var bara att bygga banvall på marken!

Vad det gäller gamla tunnlar så vet jag att något järnvägsfreak hade en hemsida om det för några år sedan. Det finns ganska många övergivna järnvägstunnlar av olika storlek. Det har t.ex gått en 600 mm järnväg rakt genom ön Oaxen söder om södertälje... Tunneln finns kvar, där har vi promenerat igenom vid en SSS utfärd för ca 15 år sedan.
Skriv svar