Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sydsvenskan skrev:Ett tunnelbanenät med stationer vid Södervärn, Värnhem, Västra hamnen och Nyhamnen som en förlängning av en Öresundsmetro. Så vill Socialdemokraterna bygga ut Malmös kollektivtrafik efter den spruckna spårvägsplanen.
Sydsvenskan skrev:Ett tunnelbanenät med stationer vid Södervärn, Värnhem, Västra hamnen och Nyhamnen som en förlängning av en Öresundsmetro. Så vill Socialdemokraterna bygga ut Malmös kollektivtrafik efter den spruckna spårvägsplanen.
Spårvägsplanen är sprucken i dag. Vi får se hur det ser ut i morgon kväll.
Ulrik Berggren skrev:
Blir en väldigt krokig linje. Och sannolikt 10 gånger dyrare än spårväg...
I ordningen Södervärn, Värnhem, Nyhamnen och Västra hamnen blir det inte så krokigt
Sydsvenskan skrev:Ett tunnelbanenät med stationer vid Södervärn, Värnhem, Västra hamnen och Nyhamnen som en förlängning av en Öresundsmetro. Så vill Socialdemokraterna bygga ut Malmös kollektivtrafik efter den spruckna spårvägsplanen.
Spårvägsplanen är sprucken i dag. Vi får se hur det ser ut i morgon kväll.
Ulrik Berggren skrev:
Blir en väldigt krokig linje. Och sannolikt 10 gånger dyrare än spårväg...
I ordningen Södervärn, Värnhem, Nyhamnen och Västra hamnen blir det inte så krokigt
Men det står ju att det ska bli ett tunnelbanenät. Ett tunt nät om det bara ska vara en linje...
Men har detta inte diskuteras tidigare i andra trådar här? Med tanke på hur metron är designad så skulle väl en anknytning till S-tågnätet vara mer lämpligt? (och kanske spårväg på detta)
gbd skrev:Men har detta inte diskuteras tidigare i andra trådar här? Med tanke på hur metron är designad så skulle väl en anknytning till S-tågnätet vara mer lämpligt? (och kanske spårväg på detta)
gbd skrev:Men har detta inte diskuteras tidigare i andra trådar här? Med tanke på hur metron är designad så skulle väl en anknytning till S-tågnätet vara mer lämpligt? (och kanske spårväg på detta)
Ett eventuellt "t-banenät" i Malmö har mig veterligt inte diskuterats här tidigare. SÅ fram med galna förslag!
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
gbd skrev:Men har detta inte diskuteras tidigare i andra trådar här? Med tanke på hur metron är designad så skulle väl en anknytning till S-tågnätet vara mer lämpligt? (och kanske spårväg på detta)
Ett eventuellt "t-banenät" i Malmö har mig veterligt inte diskuterats här tidigare. SÅ fram med galna förslag!
gbd skrev:Men har detta inte diskuteras tidigare i andra trådar här? Med tanke på hur metron är designad så skulle väl en anknytning till S-tågnätet vara mer lämpligt? (och kanske spårväg på detta)
Ett eventuellt "t-banenät" i Malmö har mig veterligt inte diskuterats här tidigare. SÅ fram med galna förslag!
Är inte "t-banenät i Maömö" galet nog i sig?
Är idén så där självklart tokig?
Den nordfranska staden Lille som är mindre än Malmö 4 metrolinjer av VAL-typ, linjelängd 45 km med 60 stationer.
påpekar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr skrev:
Är inte "t-banenät i Maömö" galet nog i sig?
Är idén så där självklart tokig?
Den nordfranska staden Lille som är mindre än Malmö 4 metrolinjer av VAL-typ, linjelängd 45 km med 60 stationer.
påpekar
Thomas K Ohlsson
Jag kanske tog i lite. Helt tokigt behöver det väl inte vara.
Spontant känns det dock väldigt dyrt. Malmö är en stad som är perfekt för spårväg, både med tanke på resvolymerna och att staden är platt, har få naturliga hinder och en hel del breda gator och glesa förortsmiljöer som relativt enkelt kan förtätas och ges spårväg på eget utrymme. Tunnelbana blir mycket dyrare och frågan är om det ens är bättre på något sätt.
Visst kan det bli mer intressant om det är en del av Köpenhamns nät som en del tänker sig. Men om det ska byggas en spårtunnel under Öresund menar jag att den bör användas av regionaltåg snarare än lokala tunnelbanetåg.
twr skrev:
Är inte "t-banenät i Maömö" galet nog i sig?
Är idén så där självklart tokig?
Den nordfranska staden Lille som är mindre än Malmö 4 metrolinjer av VAL-typ, linjelängd 45 km med 60 stationer.
påpekar
Thomas K Ohlsson
Jag kanske tog i lite. Helt tokigt behöver det väl inte vara.
Spontant känns det dock väldigt dyrt. Malmö är en stad som är perfekt för spårväg, både med tanke på resvolymerna och att staden är platt, har få naturliga hinder och en hel del breda gator och glesa förortsmiljöer som relativt enkelt kan förtätas och ges spårväg på eget utrymme. Tunnelbana blir mycket dyrare och frågan är om det ens är bättre på något sätt.
Visst kan det bli mer intressant om det är en del av Köpenhamns nät som en del tänker sig. Men om det ska byggas en spårtunnel under Öresund menar jag att den bör användas av regionaltåg snarare än lokala tunnelbanetåg.
Jag håller egentligen med!
Och metron i Lille skulle nog aldrig byggas idag - det blir för dyrt.
Spårvagn ska det vara i Malmö - det begriper väl egentligen varje vettig människa!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det är fantastiskt att vi fortfarande har två städer i Sverige med spårvägstrafik, trots att det bara finns en stad i landet som har riktigt bra förutsättningar för ett bra spårvägssystem där många linjer nyttjar samma spårsystem och att vi fortfarande väntar efter 51 år. Att det fungerar i Göteborg och Norrköping beror i första hand på att man fattat att kollektivtrafiken kan inte exkludera staden, utan att den skall vara kärnan i kollektivtrafiksystemet och när sedan 60-talsförorterna tillkom valde man att bygga ut spårvägen i stället för att investera korta rälsbusslinjer.
I Stockholm där det däremot var solklart att vi borde återuppbygga spårvägsnätet (innanför tullarna som vi säger Sto), valde politikerna att blunda för detta och kastade till oss diverse Lightrailbanor i spenaten till höga kostnader och inte alltid med lönsamhet och så fortsätter det.
Jag hoppas att man i Malmö inser detta och inleder ett varsamt återinförande av spårvägen i innerstaden och först när det har visat sig framgångsrikt börjar fundera på förlängningar till 60-talsområdena, då man har lärt sig hur det skall fungera.
/Göran
gbd skrev:Men har detta inte diskuteras tidigare i andra trådar här? Med tanke på hur metron är designad så skulle väl en anknytning till S-tågnätet vara mer lämpligt? (och kanske spårväg på detta)
Ett eventuellt "t-banenät" i Malmö har mig veterligt inte diskuterats här tidigare. SÅ fram med galna förslag!
TKO skrev:Intressant!
Men ska det inte vara en anslutning till Köpenhamnsmetron "åsså" (sum di säjer i Skaune)?
Nu ska jag titta närmare på förslaget...
/TKO
Säger som uppfinnaren i Lorry:
"Tänktentepåde…"
Hoppas du får så mycket feeeeling att du drar en linje till Sumpan också!
/TKO
Malmö - Sumpan, via Ryssby, Jönköping och Norrköping.
Är berggrunden i Malmö av likartad beskaffenhet som i Köpenhamn? Så att man kan borra tunnlar. Har för mig att den är det, och att Citytunneln är just borrad.
Är det en billigare metod än att spränga i berg som man gör i Stockholm?
gbd skrev:Men har detta inte diskuteras tidigare i andra trådar här? Med tanke på hur metron är designad så skulle väl en anknytning till S-tågnätet vara mer lämpligt? (och kanske spårväg på detta)
Ett eventuellt "t-banenät" i Malmö har mig veterligt inte diskuterats här tidigare. SÅ fram med galna förslag!
Ok!
MalmoT.jpg
(Kantorn gillar att rita linjenät, se!)
En fråga bara - var hade du tänkt att stationerna i Fosie resp Yttre Fosie bör placeras?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren skrev:
Ett eventuellt "t-banenät" i Malmö har mig veterligt inte diskuterats här tidigare. SÅ fram med galna förslag!
Ok!
MalmoT.jpg
(Kantorn gillar att rita linjenät, se!)
En fråga bara - var hade du tänkt att stationerna i Fosie resp Yttre Fosie bör placeras?
Oss emellan - jag har inte tänkt alls. Kollade på Googlemaps, bytte till satellitbild, noterade var det verkade vara tätbebyggt, förlade en station där. Kan Malmö rätt dåligt egentligen.