Jo, fast om alla andra partier i alliansen är för, och Moderaterna också bestämmer sig för att vara för, så är det väl inte så komplicerat?Enceladus skrev:Nja, det är inte riktigt så blockpolitiken fungerar. Enligt L och KD finns det en stor majoritet (90 av 149 mandat) som vill ha nattliga pendeltåg, men eftersom Tamsons är emot så röstade hela Alliansen emot. Det räcker alltså inte med en "stentung förankring i landstingsfullmäktige".TKO skrev:Fast OM Tamsons & Co drivit frågan hade den ju haft en stentung förankring i Landstingsfullmäktige, eftersom V, MP, C, L och KD också är för projektet. Så även om vi drar den vanliga forumslutsatsen att "sossarna vill inte ha spårvagnar" skulle det finnas en stabil majoritet. Fast det förutsätter ju att moderaterna verkligen är för denna spårvägsutbyggnad!
Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg City
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Nej, då skulle det inte bli så komplicerat. Jag ville bara ifrågasätta relevansen av det fetstilta.twr skrev:Jo, fast om alla andra partier i alliansen är för, och Moderaterna också bestämmer sig för att vara för, så är det väl inte så komplicerat?Enceladus skrev:Nja, det är inte riktigt så blockpolitiken fungerar. Enligt L och KD finns det en stor majoritet (90 av 149 mandat) som vill ha nattliga pendeltåg, men eftersom Tamsons är emot så röstade hela Alliansen emot. Det räcker alltså inte med en "stentung förankring i landstingsfullmäktige".TKO skrev:Fast OM Tamsons & Co drivit frågan hade den ju haft en stentung förankring i Landstingsfullmäktige, eftersom V, MP, C, L och KD också är för projektet. Så även om vi drar den vanliga forumslutsatsen att "sossarna vill inte ha spårvagnar" skulle det finnas en stabil majoritet. Fast det förutsätter ju att moderaterna verkligen är för denna spårvägsutbyggnad!
Re: Spårväg City
Tamsons är en väldigt slug politiker. Att de tunga utspelen om Österleden kommer nu är för att trafiksituationen är extra dålig fram tills T-banan, Slussen och Förbilfarten är klara.Enceladus skrev:
Är detta förfarande inte lite väl opportunistiskt? I nästa val lär Alliansen och MP inte få en majoritet av mandaten. Om Alliansen fortsatt inte vill samarbeta med V så kommer Tamsons ändå att behöva kompromissa med S. SD är förstås emot alla satsningar på spårtrafik. Dessutom verkar M i Stockholms kommun inte vilja göra Hamngatan bilfri, vilket nästan är en förutsättning för att möta den prognostiserade efterfrågan.
Re: Spårväg City
Låten oss dock icke förglömma att det i SLL Trafiknämnden sitter en ledamot, Mats Arkhem, vilken aspirerar på att efter valet överta rollen som Trafiklandstingsråd och äntligen få stopp på pengaslöseriet på "störande och fula" trafikprojekt.
Hälsningar / fascinerad Lena
Och visst är det väl lite spännande att få en ledare som insett att det är dags att fasa ut 1800-talsteknik i form av spårgående fordon med usel kapacitet och miljönytta samt ersätta dem med 2000-talets moderna super-bussar. Bussar vilka dessutom kan drivas med elektricitet. Eftersom bussförare är en bristvara kan man dessutom utföra alla dessa persontransporter med självkörande fordon! Möjligheterna är oändliga.
Re: Spårväg City
Det verkar som om signaturen "Enceladus" inte begriper hur landstingspolitiken fungerar. Alternativt har svårt med aritmetiken...Enceladus skrev: Nej, då skulle det inte bli så komplicerat. Jag ville bara ifrågasätta relevansen av det fetstilta.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
"Ein Volk ohne Führer" - är det kanske SD:s nya slagord?1 skrev:Låten oss dock icke förglömma att det i SLL Trafiknämnden sitter en ledamot, Mats Arkhem, vilken aspirerar på att efter valet överta rollen som Trafiklandstingsråd och äntligen få stopp på pengaslöseriet på "störande och fula" trafikprojekt. Hälsningar / fascinerad LenaOch visst är det väl lite spännande att få en ledare som insett att det är dags att fasa ut 1800-talsteknik i form av spårgående fordon med usel kapacitet och miljönytta samt ersätta dem med 2000-talets moderna super-bussar. Bussar vilka dessutom kan drivas med elektricitet. Eftersom bussförare är en bristvara kan man dessutom utföra alla dessa persontransporter med självkörande fordon! Möjligheterna är oändliga.
(Naturligtvis avser jag självkörande fordon - inget annat...)
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3070
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Spårväg City
Ja då är det bara en sak som gäller och det är att besöka valstugorna och pressa på att partierna verkligen bekänner färg. Framförallt vad man har för skäl till att tveka....
Att som M skylla på staden känns ju lite sandlådenivå.... om någon annan gör fel får man ju inte strunta i saker och skylla på någon annan.
S har uppenbarligen fortfarande stark uppbackning från Bussbranchen.
Eller har jag fel?
Stefan
Att som M skylla på staden känns ju lite sandlådenivå.... om någon annan gör fel får man ju inte strunta i saker och skylla på någon annan.
S har uppenbarligen fortfarande stark uppbackning från Bussbranchen.
Eller har jag fel?
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Spårväg City
Detta är ju ett tidningsreferat från samma debatt som vi redan läst om...Enceladus skrev:M tvekar om utbyggnaden av Spårväg City
Men inte kan det vara så illa att högerpartiet gått och blivit spårvägsfientligt - då rasar ju många forumskribenters världsbild! Och bara för att man kallar (kallade?) sej "det nya arbetarpartiet" behöver man väl inte bli så sossiga?
Jag börjar luta åt att det vore bra med spårväg ut till Värtan, men att det nog inte brådskar - för exploateringen kommer att gå mycket mer långsamt än någon hittills trott. Fördelen med dett skulle kunna vara att vi kan får se genomtänkta beslut angående kollektivtrafikens utbyggnad för en gångs skull!
filosoferar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Alla politiker verkar tro att BRT är billigare än och nästan lika bra som spårväg. Och eftersom denna hypotes egentligen aldrig testats i Sverige så är BRT ett halmstrå att gripa tag i när man vill framstå som kollektivtrafiksvänlig men inte är beredd att anslå de pengar som krävs!Stefan Widén skrev:Ja då är det bara en sak som gäller och det är att besöka valstugorna och pressa på att partierna verkligen bekänner färg. Framförallt vad man har för skäl till att tveka....
Att som M skylla på staden känns ju lite sandlådenivå.... om någon annan gör fel får man ju inte strunta i saker och skylla på någon annan.
S har uppenbarligen fortfarande stark uppbackning från Bussbranchen.
Eller har jag fel?
Stefan
Dock tror jag varaje seriös analys kommer fram till att riktig BRT inte är ett alternativ till spårväg för att trafikförsörja Värtan/NDS eller vad det nu ska heta. Det "billiga" alternativet är matarbussar till tunnelbanan kompletterat med direktbussar till innerstan - det finns redan utredningar som visar att det funkar hyfsat. Men vem vill åka matarbuss till sin 10-miljonerslägenhet med havsutsikt?
Det bästa (och dyraste) alternativet är naturligtvis att bygga tunnelbana redan från början, och inte slänga in den 20 år efteråt som i Hammarby Sjöstad. Men det finns det inte pengar till, det fattar även jag.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Tror du att en kommun som överväger att plantera ett par körsbärsträd för 12 miljarder kronor inte har råd att bygga mer tunnelbana? Det är inte utan anledning lägenheterna kostar 10 miljoner! (Hänvisningar till allmänna prognoser av SKL undanbedes.)TKO skrev:Alla politiker verkar tro att BRT är billigare än och nästan lika bra som spårväg. Och eftersom denna hypotes egentligen aldrig testats i Sverige så är BRT ett halmstrå att gripa tag i när man vill framstå som kollektivtrafiksvänlig men inte är beredd att anslå de pengar som krävs!
Dock tror jag varaje seriös analys kommer fram till att riktig BRT inte är ett alternativ till spårväg för att trafikförsörja Värtan/NDS eller vad det nu ska heta. Det "billiga" alternativet är matarbussar till tunnelbanan kompletterat med direktbussar till innerstan - det finns redan utredningar som visar att det funkar hyfsat. Men vem vill åka matarbuss till sin 10-miljonerslägenhet med havsutsikt?
Det bästa (och dyraste) alternativet är naturligtvis att bygga tunnelbana redan från början, och inte slänga in den 20 år efteråt som i Hammarby Sjöstad. Men det finns det inte pengar till, det fattar även jag.
/TKO
Re: Spårväg City
Menar du på fullt allvar är körsbärsträd är syftet med en eventuell Centraltunnel eller är du bara polemisk?Enceladus skrev: Tror du att en kommun som överväger att plantera ett par körsbärsträd för 12 miljarder kronor inte har råd att bygga mer tunnelbana? Det är inte utan anledning lägenheterna kostar 10 miljoner! (Hänvisningar till allmänna prognoser av SKL undanbedes.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Det var väl länge sedan en kommun (dvs Stockholm) "byggde tunnelbana"? Försök att hänga med lite så blir det lättare att diskutera...Enceladus skrev:Tror du att en kommun som överväger att plantera ett par körsbärsträd för 12 miljarder kronor inte har råd att bygga mer tunnelbana? Det är inte utan anledning lägenheterna kostar 10 miljoner! (Hänvisningar till allmänna prognoser av SKL undanbedes.)TKO skrev:Alla politiker verkar tro att BRT är billigare än och nästan lika bra som spårväg. Och eftersom denna hypotes egentligen aldrig testats i Sverige så är BRT ett halmstrå att gripa tag i när man vill framstå som kollektivtrafiksvänlig men inte är beredd att anslå de pengar som krävs!
Dock tror jag varaje seriös analys kommer fram till att riktig BRT inte är ett alternativ till spårväg för att trafikförsörja Värtan/NDS eller vad det nu ska heta. Det "billiga" alternativet är matarbussar till tunnelbanan kompletterat med direktbussar till innerstan - det finns redan utredningar som visar att det funkar hyfsat. Men vem vill åka matarbuss till sin 10-miljonerslägenhet med havsutsikt?
Det bästa (och dyraste) alternativet är naturligtvis att bygga tunnelbana redan från början, och inte slänga in den 20 år efteråt som i Hammarby Sjöstad. Men det finns det inte pengar till, det fattar även jag.
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Himla bra med mera tunnelbana, men det räcker inte. Stockholms innerstad (innarför tullarna) har inte haft effektiv kollektivtrafik sedan 1967. Busstrafiken måste begränsas och spårväg måste återbyggas, inte i perifera områden, utan i Stockholm innanför tullarna. Inte de spårprojekt som nuförtiden talas om.
/Göran
/Göran
Re: Spårväg City
Ja, det är förstås bara polemik. Jag anser dock att det är orimligt att låta NDS-borna betala för detta orelaterade projekt via hutlösa markpriser. Miljarderna bör gå till projekt som på ett eller annat sätt berör NDS, t.ex. Spårväg City och Tvärbaneringen. Tunnelbana är också ett alternativ, men två spårvägslinjer borde göra större nytta - detta gäller även för Årstafältet! Centraltunneln får finansieras på annat sätt, om den behövs.twr skrev:Menar du på fullt allvar är körsbärsträd är syftet med en eventuell Centraltunnel eller är du bara polemisk?Enceladus skrev: Tror du att en kommun som överväger att plantera ett par körsbärsträd för 12 miljarder kronor inte har råd att bygga mer tunnelbana? Det är inte utan anledning lägenheterna kostar 10 miljoner! (Hänvisningar till allmänna prognoser av SKL undanbedes.)
Re: Spårväg City
Läs det föregående inlägget.TKO skrev:Det verkar som om signaturen "Enceladus" inte begriper hur landstingspolitiken fungerar. Alternativt har svårt med aritmetiken...
Solna har nyligen beslutat att finansiera en ny pendeltågsstation och en ny tunnelbaneuppgång - båda utan landstingets medverkan. Tiderna förändras. Bostadsbristen har gett kommunerna nya möjligheter.TKO skrev:Det var väl länge sedan en kommun (dvs Stockholm) "byggde tunnelbana"? Försök att hänga med lite så blir det lättare att diskutera...
Re: Spårväg City
Vadå för tunnelbaneuppgång?Enceladus skrev:Läs det föregående inlägget.TKO skrev:Det verkar som om signaturen "Enceladus" inte begriper hur landstingspolitiken fungerar. Alternativt har svårt med aritmetiken...
Solna har nyligen beslutat att finansiera en ny pendeltågsstation och en ny tunnelbaneuppgång - båda utan landstingets medverkan. Tiderna förändras. Bostadsbristen har gett kommunerna nya möjligheter.TKO skrev:Det var väl länge sedan en kommun (dvs Stockholm) "byggde tunnelbana"? Försök att hänga med lite så blir det lättare att diskutera...
Stockholm skulle säkert kunna byggs en helt separat tunnelbana, men det vore ju ingen bra idé. Att bygga en gren av landstingets tunnelbana är inget Stockholm kan göra. Men signaturen Enceladus är ju inte särskilt intresserad av att uttrycka sig sakligt, det vet vi sedan länge.
Re: Spårväg City
Du verkar prioritera denna fråga högt, men ändå har du sagt att du tänker rösta på det mest spårvägsfientliga parti som finns. Vem vill då driva frågan?hgsldf skrev:Himla bra med mera tunnelbana, men det räcker inte. Stockholms innerstad (innarför tullarna) har inte haft effektiv kollektivtrafik sedan 1967. Busstrafiken måste begränsas och spårväg måste återbyggas, inte i perifera områden, utan i Stockholm innanför tullarna. Inte de spårprojekt som nuförtiden talas om.
/Göran
Re: Spårväg City
Västra Skogen ska få en ny tunnelbaneuppgång, vilket diskuteras i tråden med liknande namn. Visserligen är landstinget med på noterna, men det är kommunen/byggbolagen som står för investeringen. Landstinget skulle förmodligen inte heller tacka nej till en förlängning av tunnelbanan om en sådan skulle erbjudas av en kommun.twr skrev:Vadå för tunnelbaneuppgång?
Stockholm skulle säkert kunna byggs en helt separat tunnelbana, men det vore ju ingen bra idé. Att bygga en gren av landstingets tunnelbana är inget Stockholm kan göra. Men signaturen Enceladus är ju inte särskilt intresserad av att uttrycka sig sakligt, det vet vi sedan länge.
Re: Spårväg City
Kanske om det är en förlängning, och kommunen även betalar för tåg och depå. Något sådant är inte aktuellt i NDS, som diskussionen här handlar om. Det finns ingen gren att förlänga.Enceladus skrev:Västra Skogen ska få en ny tunnelbaneuppgång, vilket diskuteras i tråden med liknande namn. Visserligen är landstinget med på noterna, men det är kommunen/byggbolagen som står för investeringen. Landstinget skulle förmodligen inte heller tacka nej till en förlängning av tunnelbanan om en sådan skulle erbjudas av en kommun.twr skrev:Vadå för tunnelbaneuppgång?
Stockholm skulle säkert kunna byggs en helt separat tunnelbana, men det vore ju ingen bra idé. Att bygga en gren av landstingets tunnelbana är inget Stockholm kan göra. Men signaturen Enceladus är ju inte särskilt intresserad av att uttrycka sig sakligt, det vet vi sedan länge.
Det finns ju ofta en vettig kärna i dina inlägg, om du bara kunde formulera dem lite sakligare också skulle det vara bra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.