Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Spårväg City
Spårväg till NDS – kanske inom fyra år
Partierna drabbade samman i en debatt om kollektivtrafiken. Relativt stor enighet tycktes råda om det mesta. SD närvarade dock inte vid debatten.
Partierna drabbade samman i en debatt om kollektivtrafiken. Relativt stor enighet tycktes råda om det mesta. SD närvarade dock inte vid debatten.
Re: Spårväg City
Glädjande!Enceladus skrev:Spårväg till NDS – kanske inom fyra år
Partierna drabbade samman i en debatt om kollektivtrafiken. Relativt stor enighet tycktes råda om det mesta. SD närvarade dock inte vid debatten.
Man kan fråga sig varför denna (relativa) enighet inte fanns redan för 10 år sen. Valde Christer Wennerholm fel strategi? Många verkar ha varit emot spårvägen bara för att han var för?
För argumenten som talar för att bygga spårvägen har ju varit samma hela tiden, att försörja nybyggnadsområdena i Loudden, Frihamnen och Värtahamnen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Lägg märke till ordet "kanske" i rubriken, och notera även följande:
"Talla Alkurdi (S) och Kristoffer Tamsons (M) höll sig dock tystare och tyckte att man inget kan lova förrän pengarna finns, vilket de inte gör i dagsläget, menade de.
– Det är inte bara spår som ska byggas utan även depåer och annat som behövs, sa Kristoffer Tamsons (M) och lovade att allt material för att kunna ta beslut ska finnas på plats vid årsskiftet."
Så de två tongivande partierna har inte alls bestämt sej, även om det ser hoppingivande ut!
(Vi ser också att till och med Tamsons nu erkänner att det är landstinget som sinkat handläggningen - något som en del debattörer på detta forum hittills inte verkat fatta.)
vänligen
Thomas K Ohlsson
"Talla Alkurdi (S) och Kristoffer Tamsons (M) höll sig dock tystare och tyckte att man inget kan lova förrän pengarna finns, vilket de inte gör i dagsläget, menade de.
– Det är inte bara spår som ska byggas utan även depåer och annat som behövs, sa Kristoffer Tamsons (M) och lovade att allt material för att kunna ta beslut ska finnas på plats vid årsskiftet."
Så de två tongivande partierna har inte alls bestämt sej, även om det ser hoppingivande ut!
(Vi ser också att till och med Tamsons nu erkänner att det är landstinget som sinkat handläggningen - något som en del debattörer på detta forum hittills inte verkat fatta.)
vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Tror att Alkurdi har 100% rätt i att Tamsons med flit låtit frågan gå i stå i avvaktan på valresultatet och jag tror att han gör rätt i det.
Tamsons vill absolut inte göra om Wennerholms misstag i att pressa igenom ett spårvägsprojekt som inte är väl förankrat i Landstingsfullmäktige. Han vet också att inte sätta frågan på valagendan då det fortfarande finns högljudda röster mot spårväg.
Bättre att gå till val, få nytt mandat och 4 nya fräscha år att driva frågan inom. Svårt att se att spårvägen inte blir byggs så småningom.
Tamsons vill absolut inte göra om Wennerholms misstag i att pressa igenom ett spårvägsprojekt som inte är väl förankrat i Landstingsfullmäktige. Han vet också att inte sätta frågan på valagendan då det fortfarande finns högljudda röster mot spårväg.
Bättre att gå till val, få nytt mandat och 4 nya fräscha år att driva frågan inom. Svårt att se att spårvägen inte blir byggs så småningom.
Re: Spårväg City
Fast OM Tamsons & Co drivit frågan hade den ju haft en stentung förankring i Landstingsfullmäktige, eftersom V, MP, C, L och KD också är för projektet. Så även om vi drar den vanliga forumslutsatsen att "sossarna vill inte ha spårvagnar" skulle det finnas en stabil majoritet. Fast det förutsätter ju att moderaterna verkligen är för denna spårvägsutbyggnad!JohanB skrev:Tror att Alkurdi har 100% rätt i att Tamsons med flit låtit frågan gå i stå i avvaktan på valresultatet och jag tror att han gör rätt i det.
Tamsons vill absolut inte göra om Wennerholms misstag i att pressa igenom ett spårvägsprojekt som inte är väl förankrat i Landstingsfullmäktige. Han vet också att inte sätta frågan på valagendan då det fortfarande finns högljudda röster mot spårväg.
Bättre att gå till val, få nytt mandat och 4 nya fräscha år att driva frågan inom. Svårt att se att spårvägen inte blir byggs så småningom.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Vad är det för mandat som Tamsons räknar med att få efter valet? Alliansen och SD må ha en del gemensamt på riksnivå, men inte på landstingsnivå, och speciellt inte med avseende på Spårväg City. MP går med på nästan vilken kollektivtrafiksatsning som helst. Nästa mandatperiod blir inte lika enkel, men det kanske är poängen?JohanB skrev:Tror att Alkurdi har 100% rätt i att Tamsons med flit låtit frågan gå i stå i avvaktan på valresultatet och jag tror att han gör rätt i det.
Tamsons vill absolut inte göra om Wennerholms misstag i att pressa igenom ett spårvägsprojekt som inte är väl förankrat i Landstingsfullmäktige. Han vet också att inte sätta frågan på valagendan då det fortfarande finns högljudda röster mot spårväg.
Bättre att gå till val, få nytt mandat och 4 nya fräscha år att driva frågan inom. Svårt att se att spårvägen inte blir byggs så småningom.
Re: Spårväg City
– Det är inte bara spår som ska byggas utan även depåer och annat som behövs, sa Kristoffer Tamsons (M)
Finns det inte redan depåkapacitet på Lidingö? Eller är det nån annan depå som avses?
Finns det inte redan depåkapacitet på Lidingö? Eller är det nån annan depå som avses?
Re: Spårväg City
Nej, Agadepån räcker inte. Avtalet från 2009 tog inte hänsyn till spårvägen mot Loudden, vilket kan ses som lite kortsiktigt. Dessutom var depån dimensionerad för 2030, vilket då var långt bort, men nu är ganska nära. Ökat resande på sikt, särskilt på Lidingö, kräver tätare trafik och/eller längre tåg. Vidare finns tankar om att ersätta Alkärrshallen, och slutligen en risk att körtiderna genom norra Djurgårdsstaden blir sådana att fordonsbehovet ökar. Allt detta gör att Aga inte räcker.X12 skrev:– Det är inte bara spår som ska byggas utan även depåer och annat som behövs, sa Kristoffer Tamsons (M)
Finns det inte redan depåkapacitet på Lidingö? Eller är det nån annan depå som avses?
Kopplat till frågan är även frågan om Frihamnsdepåns framtid. Denna bussdepå är redan från början tidsbegränsad, och nu behöves en helhetslösning för buss- och spårvagnsdepåer i Innerstaden/Lidingö.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Är det något man jobbar på inom SLL/TF?twr skrev:Nej, Agadepån räcker inte. Avtalet från 2009 tog inte hänsyn till spårvägen mot Loudden, vilket kan ses som lite kortsiktigt. Dessutom var depån dimensionerad för 2030, vilket då var långt bort, men nu är ganska nära. Ökat resande på sikt, särskilt på Lidingö, kräver tätare trafik och/eller längre tåg. Vidare finns tankar om att ersätta Alkärrshallen, och slutligen en risk att körtiderna genom norra Djurgårdsstaden blir sådana att fordonsbehovet ökar. Allt detta gör att Aga inte räcker.X12 skrev:– Det är inte bara spår som ska byggas utan även depåer och annat som behövs, sa Kristoffer Tamsons (M)
Finns det inte redan depåkapacitet på Lidingö? Eller är det nån annan depå som avses?
Kopplat till frågan är även frågan om Frihamnsdepåns framtid. Denna bussdepå är redan från början tidsbegränsad, och nu behöves en helhetslösning för buss- och spårvagnsdepåer i Innerstaden/Lidingö.
(Eftersom jag slutat konsulta har jag ingen insikt i detta...)
Och är staden med på noterna eller hamnar depån i en kranskommun?
Sedan har vi det här med tidsperspektiv och långsiktighet. Exploateringen av NDS går väl inte helt enligt tidsplan, Loudden ligger en bit framåt i tiden.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
Jag tror att han framförallt inte vill ha spårvägen som en valfråga eftersom det skulle ge sossarna något att bråka om. Bättre då att sitta still i båten.Enceladus skrev:Vad är det för mandat som Tamsons räknar med att få efter valet? Alliansen och SD må ha en del gemensamt på riksnivå, men inte på landstingsnivå, och speciellt inte med avseende på Spårväg City. MP går med på nästan vilken kollektivtrafiksatsning som helst. Nästa mandatperiod blir inte lika enkel, men det kanske är poängen?JohanB skrev:Tror att Alkurdi har 100% rätt i att Tamsons med flit låtit frågan gå i stå i avvaktan på valresultatet och jag tror att han gör rätt i det.
Tamsons vill absolut inte göra om Wennerholms misstag i att pressa igenom ett spårvägsprojekt som inte är väl förankrat i Landstingsfullmäktige. Han vet också att inte sätta frågan på valagendan då det fortfarande finns högljudda röster mot spårväg.
Bättre att gå till val, få nytt mandat och 4 nya fräscha år att driva frågan inom. Svårt att se att spårvägen inte blir byggs så småningom.
Re: Spårväg City
Depåfrågan ingår i Utredningsstudie Norra Djurgårdsstaden. Det finns inga lägen utpekade (inte heller kommuner), men man är medveten om behovet.TKO skrev:Är det något man jobbar på inom SLL/TF?twr skrev:Nej, Agadepån räcker inte. Avtalet från 2009 tog inte hänsyn till spårvägen mot Loudden, vilket kan ses som lite kortsiktigt. Dessutom var depån dimensionerad för 2030, vilket då var långt bort, men nu är ganska nära. Ökat resande på sikt, särskilt på Lidingö, kräver tätare trafik och/eller längre tåg. Vidare finns tankar om att ersätta Alkärrshallen, och slutligen en risk att körtiderna genom norra Djurgårdsstaden blir sådana att fordonsbehovet ökar. Allt detta gör att Aga inte räcker.X12 skrev:– Det är inte bara spår som ska byggas utan även depåer och annat som behövs, sa Kristoffer Tamsons (M)
Finns det inte redan depåkapacitet på Lidingö? Eller är det nån annan depå som avses?
Kopplat till frågan är även frågan om Frihamnsdepåns framtid. Denna bussdepå är redan från början tidsbegränsad, och nu behöves en helhetslösning för buss- och spårvagnsdepåer i Innerstaden/Lidingö.
(Eftersom jag slutat konsulta har jag ingen insikt i detta...)
Och är staden med på noterna eller hamnar depån i en kranskommun?
Sedan har vi det här med tidsperspektiv och långsiktighet. Exploateringen av NDS går väl inte helt enligt tidsplan, Loudden ligger en bit framåt i tiden.
/TKO
Loudden ligger väl kanske tio år bort, vilket är nära i planeringssammanhang. Loudden ligger före Frihamnen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Nja, det är inte riktigt så blockpolitiken fungerar. Enligt L och KD finns det en stor majoritet (90 av 149 mandat) som vill ha nattliga pendeltåg, men eftersom Tamsons är emot så röstade hela Alliansen emot. Det räcker alltså inte med en "stentung förankring i landstingsfullmäktige".TKO skrev:Fast OM Tamsons & Co drivit frågan hade den ju haft en stentung förankring i Landstingsfullmäktige, eftersom V, MP, C, L och KD också är för projektet. Så även om vi drar den vanliga forumslutsatsen att "sossarna vill inte ha spårvagnar" skulle det finnas en stabil majoritet. Fast det förutsätter ju att moderaterna verkligen är för denna spårvägsutbyggnad!
Re: Spårväg City
Är detta förfarande inte lite väl opportunistiskt? I nästa val lär Alliansen och MP inte få en majoritet av mandaten. Om Alliansen fortsatt inte vill samarbeta med V så kommer Tamsons ändå att behöva kompromissa med S. SD är förstås emot alla satsningar på spårtrafik. Dessutom verkar M i Stockholms kommun inte vilja göra Hamngatan bilfri, vilket nästan är en förutsättning för att möta den prognostiserade efterfrågan.JohanB skrev:Jag tror att han framförallt inte vill ha spårvägen som en valfråga eftersom det skulle ge sossarna något att bråka om. Bättre då att sitta still i båten.Enceladus skrev:Vad är det för mandat som Tamsons räknar med att få efter valet? Alliansen och SD må ha en del gemensamt på riksnivå, men inte på landstingsnivå, och speciellt inte med avseende på Spårväg City. MP går med på nästan vilken kollektivtrafiksatsning som helst. Nästa mandatperiod blir inte lika enkel, men det kanske är poängen?JohanB skrev:Tror att Alkurdi har 100% rätt i att Tamsons med flit låtit frågan gå i stå i avvaktan på valresultatet och jag tror att han gör rätt i det.
Tamsons vill absolut inte göra om Wennerholms misstag i att pressa igenom ett spårvägsprojekt som inte är väl förankrat i Landstingsfullmäktige. Han vet också att inte sätta frågan på valagendan då det fortfarande finns högljudda röster mot spårväg.
Bättre att gå till val, få nytt mandat och 4 nya fräscha år att driva frågan inom. Svårt att se att spårvägen inte blir byggs så småningom.
Re: Spårväg City
Jo, fast om alla andra partier i alliansen är för, och Moderaterna också bestämmer sig för att vara för, så är det väl inte så komplicerat?Enceladus skrev:Nja, det är inte riktigt så blockpolitiken fungerar. Enligt L och KD finns det en stor majoritet (90 av 149 mandat) som vill ha nattliga pendeltåg, men eftersom Tamsons är emot så röstade hela Alliansen emot. Det räcker alltså inte med en "stentung förankring i landstingsfullmäktige".TKO skrev:Fast OM Tamsons & Co drivit frågan hade den ju haft en stentung förankring i Landstingsfullmäktige, eftersom V, MP, C, L och KD också är för projektet. Så även om vi drar den vanliga forumslutsatsen att "sossarna vill inte ha spårvagnar" skulle det finnas en stabil majoritet. Fast det förutsätter ju att moderaterna verkligen är för denna spårvägsutbyggnad!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg City
Nej, då skulle det inte bli så komplicerat. Jag ville bara ifrågasätta relevansen av det fetstilta.twr skrev:Jo, fast om alla andra partier i alliansen är för, och Moderaterna också bestämmer sig för att vara för, så är det väl inte så komplicerat?Enceladus skrev:Nja, det är inte riktigt så blockpolitiken fungerar. Enligt L och KD finns det en stor majoritet (90 av 149 mandat) som vill ha nattliga pendeltåg, men eftersom Tamsons är emot så röstade hela Alliansen emot. Det räcker alltså inte med en "stentung förankring i landstingsfullmäktige".TKO skrev:Fast OM Tamsons & Co drivit frågan hade den ju haft en stentung förankring i Landstingsfullmäktige, eftersom V, MP, C, L och KD också är för projektet. Så även om vi drar den vanliga forumslutsatsen att "sossarna vill inte ha spårvagnar" skulle det finnas en stabil majoritet. Fast det förutsätter ju att moderaterna verkligen är för denna spårvägsutbyggnad!
Re: Spårväg City
Tamsons är en väldigt slug politiker. Att de tunga utspelen om Österleden kommer nu är för att trafiksituationen är extra dålig fram tills T-banan, Slussen och Förbilfarten är klara.Enceladus skrev:
Är detta förfarande inte lite väl opportunistiskt? I nästa val lär Alliansen och MP inte få en majoritet av mandaten. Om Alliansen fortsatt inte vill samarbeta med V så kommer Tamsons ändå att behöva kompromissa med S. SD är förstås emot alla satsningar på spårtrafik. Dessutom verkar M i Stockholms kommun inte vilja göra Hamngatan bilfri, vilket nästan är en förutsättning för att möta den prognostiserade efterfrågan.
Re: Spårväg City
Låten oss dock icke förglömma att det i SLL Trafiknämnden sitter en ledamot, Mats Arkhem, vilken aspirerar på att efter valet överta rollen som Trafiklandstingsråd och äntligen få stopp på pengaslöseriet på "störande och fula" trafikprojekt.
Hälsningar / fascinerad Lena
Och visst är det väl lite spännande att få en ledare som insett att det är dags att fasa ut 1800-talsteknik i form av spårgående fordon med usel kapacitet och miljönytta samt ersätta dem med 2000-talets moderna super-bussar. Bussar vilka dessutom kan drivas med elektricitet. Eftersom bussförare är en bristvara kan man dessutom utföra alla dessa persontransporter med självkörande fordon! Möjligheterna är oändliga.
Re: Spårväg City
Det verkar som om signaturen "Enceladus" inte begriper hur landstingspolitiken fungerar. Alternativt har svårt med aritmetiken...Enceladus skrev: Nej, då skulle det inte bli så komplicerat. Jag ville bara ifrågasätta relevansen av det fetstilta.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Spårväg City
"Ein Volk ohne Führer" - är det kanske SD:s nya slagord?1 skrev:Låten oss dock icke förglömma att det i SLL Trafiknämnden sitter en ledamot, Mats Arkhem, vilken aspirerar på att efter valet överta rollen som Trafiklandstingsråd och äntligen få stopp på pengaslöseriet på "störande och fula" trafikprojekt. Hälsningar / fascinerad LenaOch visst är det väl lite spännande att få en ledare som insett att det är dags att fasa ut 1800-talsteknik i form av spårgående fordon med usel kapacitet och miljönytta samt ersätta dem med 2000-talets moderna super-bussar. Bussar vilka dessutom kan drivas med elektricitet. Eftersom bussförare är en bristvara kan man dessutom utföra alla dessa persontransporter med självkörande fordon! Möjligheterna är oändliga.
(Naturligtvis avser jag självkörande fordon - inget annat...)
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!