Årstaberg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Jag rekommenderar denna sammanställning (sidorna 315-330) för detaljerade resandesiffror för pendeltåget. Den mest belastade avgången (sidan 326) har 45 fler avstigande än påstigande i Årstaberg.
Vilket visar att Älvsjö - Årstaberg norrut är dimensionerande snitt idag, gissar jag att du menar? Ja, det är intressant, och det visste jag inte.

Är det säkert att det ser likadant ut i framtiden? (Jag menar inte att det finns något direkt skäl att det skulle bli annorlunda, jag bara undrar.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

I likhet med en fråga om Odenplan jag ställde i en annan tråd: Den dag Årstaberg får en andra plattform, finns det något värde i att ha separata spår norrut hela vägen från Älvsjö till Årstaberg? Alltså att invävningen sker först norr om Årstaberg. Eller är det pengar i sjön?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:I likhet med en fråga om Odenplan jag ställde i en annan tråd: Den dag Årstaberg får en andra plattform, finns det något värde i att ha separata spår norrut hela vägen från Älvsjö till Årstaberg? Alltså att invävningen sker först norr om Årstaberg. Eller är det pengar i sjön?
Ja, det är nog att kasta pengarna i sjön. Eller rättare sagt är det förstås alltid bra med fler spår och vad som behövs är ju egentligen bara fram till första växeln, sedan delas ju spåren ändå eftersom man för att nå plattformarna till/från Nynäsbanan åker i tunnel under. Så just det kanske blir enda sättet att få ihop det på - kanske är man till och med tvungen att ha separata spår även där för tågen från Nynäs respektive Södertälje i normalfallet för att undvika korsande tågvägar. Utrymmet är ju inte långt till tunneln och en ny plattform kräver ju att det finns växlar mellan spåren efter plattformen mot Älvsjöhållet till.

För stabiliteten hade det ju alltså varit bättre, men det påverkar ju inte hur många tåg som man klarar att ha totalt. Dessutom är det ju så att ju mer växlar etc. som behövs, ju större risk för växelfel och signalfel och förstås den extratid som krävs för att byta spår.

I sådana fall skulle man nästan behövt ha valt fyrspår hela vägen om det skulle ge någon större vinst. Men bara man löser så att inte tåg måste använda en viss plattform i vissa relationer. Särskilt söder om stan med den ojämna fördelning som är mellan tågen på de olika grenarna, så skulle det nog begränsa kapaciteten.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
twr skrev:I likhet med en fråga om Odenplan jag ställde i en annan tråd: Den dag Årstaberg får en andra plattform, finns det något värde i att ha separata spår norrut hela vägen från Älvsjö till Årstaberg? Alltså att invävningen sker först norr om Årstaberg. Eller är det pengar i sjön?
Ja, det är nog att kasta pengarna i sjön. Eller rättare sagt är det förstås alltid bra med fler spår och vad som behövs är ju egentligen bara fram till första växeln, sedan delas ju spåren ändå eftersom man för att nå plattformarna till/från Nynäsbanan åker i tunnel under. Så just det kanske blir enda sättet att få ihop det på - kanske är man till och med tvungen att ha separata spår även där för tågen från Nynäs respektive Södertälje i normalfallet för att undvika korsande tågvägar. Utrymmet är ju inte långt till tunneln och en ny plattform kräver ju att det finns växlar mellan spåren efter plattformen mot Älvsjöhållet till.

För stabiliteten hade det ju alltså varit bättre, men det påverkar ju inte hur många tåg som man klarar att ha totalt. Dessutom är det ju så att ju mer växlar etc. som behövs, ju större risk för växelfel och signalfel och förstås den extratid som krävs för att byta spår.

I sådana fall skulle man nästan behövt ha valt fyrspår hela vägen om det skulle ge någon större vinst. Men bara man löser så att inte tåg måste använda en viss plattform i vissa relationer. Särskilt söder om stan med den ojämna fördelning som är mellan tågen på de olika grenarna, så skulle det nog begränsa kapaciteten.
Tack!

Men om spåren går ihop först norr om Årstaberg så blir det ju faktiskt två växlar mindre. Och att tågen alltid går från ett visst spår är väl inget problem? Så är det ju i Älvsjö. Årstaberg skulle helt enkelt "bli det nya Älvsjö" i nordlig riktning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:
Lars_L skrev:

Tack!

Men om spåren går ihop först norr om Årstaberg så blir det ju faktiskt två växlar mindre. Och att tågen alltid går från ett visst spår är väl inget problem? Så är det ju i Älvsjö. Årstaberg skulle helt enkelt "bli det nya Älvsjö" i nordlig riktning.
Visst man kan ju tänka sig det. Nu kan ju dock i och för sig Södertäljetågen i nödfall använda spår 7 - men det blir tidsfördröjning eftersom man ju då använder spåret bredvid Älvsjödepån. Den möjligheten har dock varit viktig att ha.

Men egentligen måste man ju oavsett hur man gör vid Årstaberg hitta en annan lösning för fjärrtågen söderut. Vet inte hur man tänkt flytta det spåret eller om det kräver en ny bro. Så det löser sig nog sig självt. Och det blir nog nästan för knöligt att låta pendeltågen gå ihop till bara 2 spår några hundra meter för att sedan dela sig igen.

edit: Hade råkat skriva norrut, istället för söderut....vad får man allt ifrån...
Senast redigerad av Lars_L den onsdag 16 maj 2018 7:44, redigerad totalt 1 gånger.
twr

Inlägg av twr »

Fjärrtågen norrut går ju på den nybyggda bron Älvsjöbågen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:Fjärrtågen norrut går ju på den nybyggda bron Älvsjöbågen.
Så sant, menade förstås söderut (svårt med väderstrecken ibland :) )
twr

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
twr skrev:Fjärrtågen norrut går ju på den nybyggda bron Älvsjöbågen.
Så sant, menade förstås söderut (svårt med väderstrecken ibland :) )
Aha!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

S vallöfte: Större station vid Årstaberg

Sidofråga: Hur smidigt är det att åka till och från Årstaberg på natten? Blir nog svårt att "skapa liv" där innan den nya tunnelbanan öppnar!
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:S vallöfte: Större station vid Årstaberg

Sidofråga: Hur smidigt är det att åka till och från Årstaberg på natten? Blir nog svårt att "skapa liv" där innan den nya tunnelbanan öppnar!
På natten tar man naturligtvis buss 160 till Årstaberg - vad man nu ska där att göra... den går dygnet runt året om.

Dessutom ingår det redan i SLL/TF:s planer att bygga om "Bytespunkt Årstaberg" - det finns en pågående utredning angående detta. Och nu ska det visst dras tunnelbanan dit också - som dock skall "anslutas till den befintliga biljetthallen" eller hur det nu var man skrev.

Ett antal privata fastighetsägare nordost om järnvägen vid Årstaberg planerar bostadsbebyggelse - alla som varit på platsen inser direkt att det är ett sådant område där vi vill att våra barn skall växa upp!

Nej... jag måste tyvärr dissa Talla Alkurdis utspel - det är innehållslöst och stinker av valfläsk. Vi behöver en bättre oppositionsledare i trafiknämnden! Ja förhoppningsvis är det en ny ordförande vi talar om... ,men jag är inte så säker.

Thomas K Ohlsson
partikamrat
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Visst, Packrummet skulle kunna vara både högre och tätare, men så dåligt är det ju inte - jämför med den planerade bebyggelsen på Årstafältet! Kom också ihåg att området planerades innan den nya tunnelbanan, och då var ju förutsättningarna annorlunda. Men varför nämns inget om behovet av två plattformar vid Årstaberg - har alla redan gett upp hoppet om en fungerande pendeltågstrafik?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:Men varför nämns inget om behovet av två plattformar vid Årstaberg - har alla redan gett upp hoppet om en fungerande pendeltågstrafik?
Det har ju diskuterats förut. Men två plattformar vid Odenplan, Stockholms södra och Årstaberg kostar en rejäl slant. Och innan man funderar på en sådan investering bör man nog jämföra med ett alternativ med ett nytt signalsystem som tillåter tätare trafik.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

kildor skrev:
Enceladus skrev:Men varför nämns inget om behovet av två plattformar vid Årstaberg - har alla redan gett upp hoppet om en fungerande pendeltågstrafik?
Det har ju diskuterats förut. Men två plattformar vid Odenplan, Stockholms södra och Årstaberg kostar en rejäl slant. Och innan man funderar på en sådan investering bör man nog jämföra med ett alternativ med ett nytt signalsystem som tillåter tätare trafik.
Signalsystemet på citybanna behöver uppenbarligen trimmas, men ur mycket man än trimmar det kommer man inte att kunna påverka uppehållstiderna, men om man inte vill bygga om tågen med mindre förlåtande dörrar (mm kommer ni i håg Bn vagnarna? piiiip - *smäll*?) så får man bygga fler plattformsspår.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Sio skrev:Signalsystemet på citybanna behöver uppenbarligen trimmas, men ur mycket man än trimmar det kommer man inte att kunna påverka uppehållstiderna, men om man inte vill bygga om tågen med mindre förlåtande dörrar (mm kommer ni i håg Bn vagnarna? piiiip - *smäll*?) så får man bygga fler plattformsspår.
Jag menade *nytt* signalsystem - inte trimmat. Dvs ett signalsystem som tillåter automatisk körning och som inte är punkt/block-baserat. Och naturligtvis kombinerat med en avgångsrutin som inte kräver utvändig kontroll av dörrarna av tågpersonalen.

Nu vet jag inte vilken av åtgärderna nytt signalsystem eller dubbla plattformar som är mest kostnadseffektivt - men det är i alla fall ingen självklarhet att dubbla plattformar vid Årstaberg skulle vara nödvändigt för att få en fungerande pendeltågstrafik.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:
Enceladus skrev:S vallöfte: Större station vid Årstaberg

På natten tar man naturligtvis buss 160 till Årstaberg - vad man nu ska där att göra... den går dygnet runt året om.

Dessutom ingår det redan i SLL/TF:s planer att bygga om "Bytespunkt Årstaberg" - det finns en pågående utredning angående detta. Och nu ska det visst dras tunnelbanan dit också - som dock skall "anslutas till den befintliga biljetthallen" eller hur det nu var man skrev.

Ett antal privata fastighetsägare nordost om järnvägen vid Årstaberg planerar bostadsbebyggelse - alla som varit på platsen inser direkt att det är ett sådant område där vi vill att våra barn skall växa upp!

Nej... jag måste tyvärr dissa Talla Alkurdis utspel - det är innehållslöst och stinker av valfläsk. Vi behöver en bättre oppositionsledare i trafiknämnden! Ja förhoppningsvis är det en ny ordförande vi talar om... ,men jag är inte så säker.

Thomas K Ohlsson
partikamrat
När jag läste den länkade artikeln och såg följande uttalande av Talla Alkurdi så lät det historielöst, med tanke på att stationen bara funnits i drygt 12 år: "Det här är en växande station som inte rustats på länge..." Och avseende den nämnda planeringen av "Bytespunkt Årstaberg" lät inte fortsättningen så vederhäftig heller, med tanke på att de inte är ensamma om politiken med upprustning: "Det är vår politik som vi vill genomföra, helt enkelt." Och så den tröttsamma upprepande obligatoriska råsopen mot motståndarna: "Där har alliansen inte tagit sitt ansvar". Sammantaget låter det ungefär som de där telefonförsäljarna som ringer ibland och utlovar fantastiska erbjudanden, som inte håller då man synar detaljerna. Det är inte direkt så man ser fram emot den fortsatta retoriken under valrörelsen precis, och vad det kan komma för retorik och politik därefter.
kildor skrev:
Sio skrev:Signalsystemet på citybanna behöver uppenbarligen trimmas, men ur mycket man än trimmar det kommer man inte att kunna påverka uppehållstiderna, men om man inte vill bygga om tågen med mindre förlåtande dörrar (mm kommer ni i håg Bn vagnarna? piiiip - *smäll*?) så får man bygga fler plattformsspår.
Jag menade *nytt* signalsystem - inte trimmat. Dvs ett signalsystem som tillåter automatisk körning och som inte är punkt/block-baserat. Och naturligtvis kombinerat med en avgångsrutin som inte kräver utvändig kontroll av dörrarna av tågpersonalen.

Nu vet jag inte vilken av åtgärderna nytt signalsystem eller dubbla plattformar som är mest kostnadseffektivt - men det är i alla fall ingen självklarhet att dubbla plattformar vid Årstaberg skulle vara nödvändigt för att få en fungerande pendeltågstrafik.
Med tanke på att de teoretiska beräkningarna av kapaciteten genom Citybanan inte riktigt höll för verklighetens påfrestningar, så är jag skeptisk till den mycket dyra lösningen att dubblera plattformar på de stationer som ännu inte har det. Bättre då att trimma så mycket går på befintliga spår. Som exempel har jag sett att nu har det kommit upp monitorer i Citybanan för att underlätta vid dörrstängningen (de kanske fanns där tidigare, men jag har inte tänkt på dem i så fall).

Om man jämför tiden från dörrstängning till igångsättning av ett pendeltåg, så är det ju milsvid skillnad jämfört med tunnelbanan. Det gäller även stationer där det inte är plattformsdörrar. Här måste man sätta sig och analysera varje liten detalj för att få det att gå smidigare.

Sedan när det gäller det där med "trimning av signalsystemet" så behöver man nog tänka igenom vad man helst vill åstadkomma. Är det så hög genomsnittshastighet genom Citybanan som möjligt, eller är det så hög kapacitet som möjligt? Jag utgår ifrån att det är ett välkänt faktum att med lägre hastigheter så blir bromssträckorna mycket kortare och man kan då köra mycket tätare. Teoretiskt så minskas bromssträckan till hälften vid en hastighetsreducering med 30 %- Bromssträckan reduceras till en fjärdedel om man man minskar hastigheten till hälften. Detta gäller även vid punkt/block-baserade system. Men man måste då ha betydligt flera block förstås. Det här är en gammal sanning, som med stor framgång tillämpades på den tidigare "geting-midjan" (var geting-midjan sitter nu, vet jag inte, i Citybanan kanske?). Jag tycker då att det är bättre att planera för en något sänkt hastighet genom Citybanan, för att därigenom kunna få kortare block än annars, och kunna öka kapaciteten. Även där går mycket att göra med trimning av befintliga system.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Även om mitt inlägg började som en kommentar kring dubbla plattformar i Årstaberg så börjar vi nu glida bort från ämnet. Så jag väljer att inte gå vidare med signaldiskussionen här. Men två snabba fakta:

* Monitorer har funnits vid City och Odenplan redan från öppnandet
* När Getingmidjans kapacitet höjdes kortades blocksträckorna men hastigheten sänktes inte
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

kildor skrev:Även om mitt inlägg började som en kommentar kring dubbla plattformar i Årstaberg så börjar vi nu glida bort från ämnet. Så jag väljer att inte gå vidare med signaldiskussionen här. Men två snabba fakta:

* Monitorer har funnits vid City och Odenplan redan från öppnandet
* När Getingmidjans kapacitet höjdes kortades blocksträckorna men hastigheten sänktes inte
Till det du skrev bör man väl tillägga ytterligare en sak, att växlarna vid infarten söderifrån till Stockholm C var så skarpa så man fick ha nedsatt hastighet av det skälet. Senare breddade man bron innan och införde längre och slankare växlar så man kunde höja hastigheten. Slankare växlar och kortare blocksträckor var två motriktade vektorer vad gäller hastigheten, skulle man kunna uttrycka det som. Men man bör kanske rensa bort även getingmidjan från fortsatt diskussion, så bortse helt från det jag skrivit om getingmidjan. Då blir det stycke jag skrev avkortat till följande istället. Kommentera gärna det, om du vill: :)
Ute och åker skrev:Sedan när det gäller det där med "trimning av signalsystemet" så behöver man nog tänka igenom vad man helst vill åstadkomma. Är det så hög genomsnittshastighet genom Citybanan som möjligt, eller är det så hög kapacitet som möjligt? Jag utgår ifrån att det är ett välkänt faktum att med lägre hastigheter så blir bromssträckorna mycket kortare och man kan då köra mycket tätare. Teoretiskt så minskas bromssträckan till hälften vid en hastighetsreducering med 30 %- Bromssträckan reduceras till en fjärdedel om man man minskar hastigheten till hälften. Detta gäller även vid punkt/block-baserade system. Men man måste då ha betydligt flera block förstås.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

kildor skrev:
Varför tror du att en sådan anläggning har bättre förutsättningar att leverera hög kapacitet än ett förbättrat konventionellt system? Jag påstår att den typ av system som du föreslår ibästa fall efter en lång, dyr och smärtsam intrimning kan komma upp i 26 tåg i timmen som man klarar med den konventionella signallaeringen på Getingmidjan.

Problemet med dörrarna på moderna tåg är större än rutiner kring efterkontroll av dörrar. Dörrarna rör sig långsamt, det är fördröjning från det att tåget stannar tlls dörrarna kan öppnas.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jag fortsätter diskussionen om signalsystem och kapacitet i annan tråd:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=272
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Ute och åker skrev:
TKO skrev: På natten tar man naturligtvis buss 160 till Årstaberg - vad man nu ska där att göra... den går dygnet runt året om.

Thomas K Ohlsson
partikamrat
När jag läste den länkade artikeln och såg följande uttalande av Talla Alkurdi så lät det historielöst, med tanke på att stationen bara funnits i drygt 12 år: "Det här är en växande station som inte rustats på länge..." Och avseende den nämnda planeringen av "Bytespunkt Årstaberg" lät inte fortsättningen så vederhäftig heller, med tanke på att de inte är ensamma om politiken med upprustning: "Det är vår politik som vi vill genomföra, helt enkelt." Och så den tröttsamma upprepande obligatoriska råsopen mot motståndarna: "Där har alliansen inte tagit sitt ansvar". Sammantaget låter det ungefär som de där telefonförsäljarna som ringer ibland och utlovar fantastiska erbjudanden, som inte håller då man synar detaljerna. Det är inte direkt så man ser fram emot den fortsatta retoriken under valrörelsen precis, och vad det kan komma för retorik och politik därefter.
Men det är ganska anmärkningsvärt att det efter 12 år fortfarande inte finns en matbutik vid en så central station, som dessutom är en så stor bytespunkt. Om man inte räknar Handlarn' vid Skälderviksplan, och det gör jag inte. Hur långt ut måste man röra sig i pendeltågsnätet för att hitta en station som inte har en matbutik? Krigslida?
Skriv svar