Årstaberg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Årstaberg

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Glöm inte att det finns ett beslut (?) om en tunnelbanelinje Älvsjö-Årstaberg-Liljeholmen! Detta påverkar naturligtvis starkt den framtida utformningen av 'bytespunkten'. Enligt mycket trovärdiga källor kommer väldigt många resenärer att byta från pendeltåg till den nya tunnelbanan redan i Älvsjö - eftersom Fridhemsplan är ett större resmål än T-centralen - så frågan är om det blir så många resenärer kvar vid Årstaberg...
Vi får hoppas att denna premiss ingår i utredningsuppdraget!

God middag
Thomas K Ohlsson
Tunnelbanestationen finns med i utredningsuppdraget, men det är viktigt att inte ta saker ur deras sammanhang. Även det konservativa landstinget har skruvat upp sina befolkningsprognoser till "knappt 2,9 miljoner 2030". Denna tunnelbana planeras bli färdig cirka 2034 (den kan dock komma att projektstartas tidigare än planerat). Det är likväl troligt att vi hinner bli tre miljoner invånare innan tunnelbanan är färdig. Pendeltåget kan knappt hantera dagens resandevolymer ("vi har ju packade sardinburkar på morgnarna"). Det är fullt möjligt att de konservativa kommer att vägra öka kapaciteten fram till dess, men i så fall åker de ut. Det är svårt att vinna ett val i Stockholm på massbilism (vilket verkar vara den dolda agendan).

(Jag tycker att idén med snabbtåg är bra, men trängseln på Södertäljelinjen är för extrem.)
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

M_M skrev: Även om det finns regler för hur en plattform får se ut så finns det troligtvis inga regler för hur bred en trappa måste vara. Går det att klämma in en extra smal trappa mellan spårvägens södra plattform och pendeltågen? Kanske enkelriktad (med enkelriktade spärrar) i rusningen?
Ojoj, tänk om det vore så enkelt! :D Det finns riktlinjer för tillgänglighet. Det behöver inte vara omöjligt att bygga "en extra smal trappa", men visst finns det regler.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

ADDE skrev: Okej! Men då har jag ett förslag på 2 etapper för en årstabergsstation med 4 spår och 2 plattformar. Min lösning baseras på att man bygger en ny plattform på det yttre uppspåret så som du har nämnt, men att man därefter bygger ytterligare ett spår norr om det. På så sätt används dagens plattform för södergående tåg, medan den nya norra plattformen används för norrgående tåg. Dessa arbeten kan påbörjas när citybanan är klar, kanske paralellt med omläggningen av fjärrtågsspåren vid Stockholms södra? :)

ETAPP 1:
1.PNG
Spåret från Södertälje kör på dagens yttre norrspåret, medan spåret från Nynäshamn fortsätter på det inre norrspåret. Vid denna etapp bygger man den nya plattformen. På så sett blir det 2 spår och 2 plattformar för norrgående tåg, då tågen från Nynäshamn angör dagens spår medan tågen från Södertälje angör den nya plattformen. Tågen söderut trafikerar som vanligt. Redan nu har vi effekten att tågen från respektive gren kan köra oberoende av varandra ända tills öster om stationen fram mot Årstabron, då spåren går ihop och tågen får samsas på ett spår.

ETAPP 2:
2.PNG
Ett nytt spår byggs norr om den nya plattformen, som blir en mittplattform. Spåren läggs om så att alla tåg norrut angör den nya plattformen och alla tåg söderut angör dagens plattform. Tågen söderifrån går fortsättningsvis på varsitt spår in mot stationen så som jag beskrev ovan. Åt andra hållet så får de fortsätta samsas en bit innan de skiljs åt mot Älvsjö. Men det är nog inte omöjligt att lägga till ytterligare ett spår emellan så tågen kör åtskilt ifrån varandra även söderöver, vilket ökar kapaciteten.
Det är ju precis det du beskriver här som planeras. Detaljplanen för ny bebyggelse nordväst om järnvägen lämnar utrymme för denna lösning.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Odenplan

Inlägg av twr »

Karlaplan 1948 skrev:Stämmer uppgiften ovan att Odenplan redan är utsprängd för fyra spår? Detta var det ursprungliga förslaget men det prutades väl bort vid utförandet?
Det stämmer inte, precis som du påpekar. Jag tror man sprängt en liten snutt från vardera hållet, för att sedan kunna spränga mer utan att störa trafiken. Men är inte säker på detaljerna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

GustavS skrev:Ah, Årstaberg station och dess framtid. Verkar som om alla ser problemen med dagens "lösning".

Här är en väldigt förenklad skiss på hur det borde göras om till som jag gjorde för ett par år sedan:
Bild
Mina tankar var då att:
1. Sydlig entré till Pendelstationen.
2. Flytta Tvärbanestationen c:a ett läge västerut så att det blir långt bättre byte till Pendeln (vilket är det stora bytesflödet på Årstaberg).
3. Lämna plats och se till att spårgeometrier tillåter att man med tiden lägger till en till plattform för pendeln. Detta för att möjliggöra tätare trafik och för att kunna snabbare hämta in störningar osv.

Med svagheter jag såg redan då:
1. Tvärbanans östergående sida har fortsatt att alla som ska på/av måste korsa TvB spåren (dvs ej planskilda gångbanor).
2. exakt detta upplägg gör att norra pendelentrén kanske behöver två spärrlinjer. Lägga gången från TvB på sidan istället för mellan perrongerna?
Låter intressant! Men jag kan inte se bilden?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

TKO skrev:Glöm inte att det finns ett beslut (?) om en tunnelbanelinje Älvsjö-Årstaberg-Liljeholmen! Detta påverkar naturligtvis starkt den framtida utformningen av 'bytespunkten'. Enligt mycket trovärdiga källor kommer väldigt många resenärer att byta från pendeltåg till den nya tunnelbanan redan i Älvsjö - eftersom Fridhemsplan är ett större resmål än T-centralen - så frågan är om det blir så många resenärer kvar vid Årstaberg...
Vi får hoppas att denna premiss ingår i utredningsuppdraget!

God middag
Thomas K Ohlsson
Varför skulle de byta i Älvsjö? Restiden blir ju mycket kortare om man stannar kvar på pendeltåget och byter i Årstaberg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Glöm inte att det finns ett beslut (?) om en tunnelbanelinje Älvsjö-Årstaberg-Liljeholmen! Detta påverkar naturligtvis starkt den framtida utformningen av 'bytespunkten'. Enligt mycket trovärdiga källor kommer väldigt många resenärer att byta från pendeltåg till den nya tunnelbanan redan i Älvsjö - eftersom Fridhemsplan är ett större resmål än T-centralen - så frågan är om det blir så många resenärer kvar vid Årstaberg...
Vi får hoppas att denna premiss ingår i utredningsuppdraget!

God middag
Thomas K Ohlsson
+

Tunnelbanestationen finns med i utredningsuppdraget, men det är viktigt att inte ta saker ur deras sammanhang. Även det konservativa landstinget har skruvat upp sina befolkningsprognoser till "knappt 2,9 miljoner 2030". Denna tunnelbana planeras bli färdig cirka 2034 (den kan dock komma att projektstartas tidigare än planerat). Det är likväl troligt att vi hinner bli tre miljoner invånare innan tunnelbanan är färdig. Pendeltåget kan knappt hantera dagens resandevolymer ("vi har ju packade sardinburkar på morgnarna"). Det är fullt möjligt att de konservativa kommer att vägra öka kapaciteten fram till dess, men i så fall åker de ut. Det är svårt att vinna ett val i Stockholm på massbilism (vilket verkar vara den dolda agendan).

(Jag tycker att idén med snabbtåg är bra, men trängseln på Södertäljelinjen är för extrem.)
2035 ska tunnelbanan vara färdig, enligt avtalet.

Nu körs det 16 pendeltåg i timmen. Citybanan ska väl klara 24 (detta diskuteras i många andra trådar just nu, så vi kanske inte ska fördjupa oss i utmaningarna här också). Tanken med dubbla plattformar i Årstaberg, Södra station och Odenplan är väl att möjliggöra 30 pendeltåg per timme? Pendeltågsstationen torde även i framtiden ha fler resande än tunnelbanestationen i Årstaberg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Årstaberg

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Nu körs det 16 pendeltåg i timmen. Citybanan ska väl klara 24 (detta diskuteras i många andra trådar just nu, så vi kanske inte ska fördjupa oss i utmaningarna här också). Tanken med dubbla plattformar i Årstaberg, Södra station och Odenplan är väl att möjliggöra 30 pendeltåg per timme? Pendeltågsstationen torde även i framtiden ha fler resande än tunnelbanestationen i Årstaberg.
Nu körs det 14 tåg/h (på grund av personal- och vagnbrist) och kapaciteten ligger på 18 tåg/h (enligt Trafikverket). När fyrspåret på Mälarbanan har förlängts till Spånga ökar kapaciteten till 20 tåg/h (enligt Trafikverket). Det finns för närvarande inga planer på dubbla plattformar. Det finns ändå inte tillräckligt många vagnar för att köra fler än 20 långa tåg/h.

Tunnelbanestationen i Årstaberg kommer förstås att ha fler påstigande. Poängen är ju att tunnelbanan ska bli en genväg för pendeltågsresenärerna. Pendeln kommer naturligtvis att ha fler passagerare på tågen, men redan idag har Södertäljelinjen fler passagerare än någon tunnelbanegren, så det är knappast något utmärkande för Årstabanan.
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Nu körs det 16 pendeltåg i timmen. Citybanan ska väl klara 24 (detta diskuteras i många andra trådar just nu, så vi kanske inte ska fördjupa oss i utmaningarna här också). Tanken med dubbla plattformar i Årstaberg, Södra station och Odenplan är väl att möjliggöra 30 pendeltåg per timme? Pendeltågsstationen torde även i framtiden ha fler resande än tunnelbanestationen i Årstaberg.
Nu körs det 14 tåg/h (på grund av personal- och vagnbrist) och kapaciteten ligger på 18 tåg/h (enligt Trafikverket). När fyrspåret på Mälarbanan har förlängts till Spånga ökar kapaciteten till 20 tåg/h (enligt Trafikverket). Det finns för närvarande inga planer på dubbla plattformar. Det finns ändå inte tillräckligt många vagnar för att köra fler än 20 långa tåg/h.

Tunnelbanestationen i Årstaberg kommer förstås att ha fler påstigande. Poängen är ju att tunnelbanan ska bli en genväg för pendeltågsresenärerna. Pendeln kommer naturligtvis att ha fler passagerare på tågen, men redan idag har Södertäljelinjen fler passagerare än någon tunnelbanegren, så det är knappast något utmärkande för Årstabanan.
Självklart kommer pendeltågsstationen ha fler påstigande än tunnelbanestationen. Det finns ingen anledning att tro något annat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Årstaberg

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Nu körs det 16 pendeltåg i timmen. Citybanan ska väl klara 24 (detta diskuteras i många andra trådar just nu, så vi kanske inte ska fördjupa oss i utmaningarna här också). Tanken med dubbla plattformar i Årstaberg, Södra station och Odenplan är väl att möjliggöra 30 pendeltåg per timme? Pendeltågsstationen torde även i framtiden ha fler resande än tunnelbanestationen i Årstaberg.
Nu körs det 14 tåg/h (på grund av personal- och vagnbrist) och kapaciteten ligger på 18 tåg/h (enligt Trafikverket). När fyrspåret på Mälarbanan har förlängts till Spånga ökar kapaciteten till 20 tåg/h (enligt Trafikverket). Det finns för närvarande inga planer på dubbla plattformar. Det finns ändå inte tillräckligt många vagnar för att köra fler än 20 långa tåg/h.

Tunnelbanestationen i Årstaberg kommer förstås att ha fler påstigande. Poängen är ju att tunnelbanan ska bli en genväg för pendeltågsresenärerna. Pendeln kommer naturligtvis att ha fler passagerare på tågen, men redan idag har Södertäljelinjen fler passagerare än någon tunnelbanegren, så det är knappast något utmärkande för Årstabanan.
Självklart kommer pendeltågsstationen ha fler påstigande än tunnelbanestationen. Det finns ingen anledning att tro något annat.
Pendeltågsstationen i Årstaberg hade 8,3 tusen påstigande år 2015. Antalet personer som kommer att byta från pendel till tunnelbana har av Eliasson prognostiserats till cirka 20-25 tusen beroende på utförande (detta inkluderar förvisso lokala resenärer, men de utgör en bråkdel av resandet). Jag förmodar att din hypotes bygger på att alla ska till City. Det är inte sant idag och blir ännu mindre sant om 10-15 år.

Kontrollfråga: Vilken är pendeltågets dimensionerande sträcka?
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
Pendeltågsstationen i Årstaberg hade 8,3 tusen påstigande år 2015. Antalet personer som kommer att byta från pendel till tunnelbana har av Eliasson prognostiserats till cirka 20-25 tusen beroende på utförande. Jag förmodar att din hypotes bygger på att alla ska till City. Det är inte sant idag och blir ännu mindre sant om 10-15 år.

Kontrollfråga: Vilken är pendeltågets dimensionerande sträcka?
Självklart ska inte "alla" till city, det finns ingen plats som "alla" ska till. Men hur många ska egentligen åka till Fridhemsplan?

Se sid 31 i denna rapport: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... 151001.pdf Resandet på Älvsjögrenen blir inte så stort.

Varför skulle fler stiga på tunnelbana än pendeltåg i Årstaberg menar du? Tunnelbanan når betydligt färre målpunkter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Årstaberg

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:
Pendeltågsstationen i Årstaberg hade 8,3 tusen påstigande år 2015. Antalet personer som kommer att byta från pendel till tunnelbana har av Eliasson prognostiserats till cirka 20-25 tusen beroende på utförande. Jag förmodar att din hypotes bygger på att alla ska till City. Det är inte sant idag och blir ännu mindre sant om 10-15 år.

Kontrollfråga: Vilken är pendeltågets dimensionerande sträcka?
Självklart ska inte "alla" till city, det finns ingen plats som "alla" ska till. Men hur många ska egentligen åka till Fridhemsplan?

Se sid 31 i denna rapport: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... 151001.pdf Resandet på Älvsjögrenen blir inte så stort.

Varför skulle fler stiga på tunnelbana än pendeltåg i Årstaberg menar du? Tunnelbanan når betydligt färre målpunkter.
Det finns inga resandesiffror i utredningen du länkar till.

Pendeltågsstationens upptagningsområde är Årstaberg med omnejd (Tvärbanan och några bussar) och används av många i detta område. Tunnelbanestationens upptagningsområde är de som bor nära en pendeltågsstation i hela södra Stockholm och används av den bråkdel som ska till Liljeholmen, Fridhemsplan, gröna linjen västerut eller blå linjen norrut. En bråkdel av några hundratusen är mer än några tusen.

Du har använt avlastning av pendeln som argument för en spårvägskonvertering av fyran. Det är oärligt om du inte vet hur resandet faktiskt ser ut. (Det är ett dåligt argument, men det finns också bra argument, t.ex. avlastning av röda linjen. Det gäller att veta var de dimensionerande sträckorna ligger.)
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:
Pendeltågsstationen i Årstaberg hade 8,3 tusen påstigande år 2015. Antalet personer som kommer att byta från pendel till tunnelbana har av Eliasson prognostiserats till cirka 20-25 tusen beroende på utförande. Jag förmodar att din hypotes bygger på att alla ska till City. Det är inte sant idag och blir ännu mindre sant om 10-15 år.

Kontrollfråga: Vilken är pendeltågets dimensionerande sträcka?
Självklart ska inte "alla" till city, det finns ingen plats som "alla" ska till. Men hur många ska egentligen åka till Fridhemsplan?

Se sid 31 i denna rapport: http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... 151001.pdf Resandet på Älvsjögrenen blir inte så stort.

Varför skulle fler stiga på tunnelbana än pendeltåg i Årstaberg menar du? Tunnelbanan når betydligt färre målpunkter.
Det finns inga resandesiffror i utredningen du länkar till.

Pendeltågsstationens upptagningsområde är Årstaberg med omnejd (Tvärbanan och några bussar) och används av många i detta område. Tunnelbanestationens upptagningsområde är de som bor nära en pendeltågsstation i hela södra Stockholm och används av den bråkdel som ska till Liljeholmen, Fridhemsplan, gröna linjen västerut eller blå linjen norrut. En bråkdel av några hundratusen är mer än några tusen.

Du har använt avlastning av pendeln som argument för en spårvägskonvertering av fyran. Det är oärligt om du inte vet hur resandet faktiskt ser ut. (Det är ett dåligt argument, men det finns också bra argument, t.ex. avlastning av röda linjen. Det gäller att veta var de dimensionerande sträckorna ligger.)
Jag förstår inte riktigt hur du menar. De som stiger på tunnelbanan kommer alltså från pendeltåget? Då måste du ju räkna dem som påstigande på pendeln också, om vi räknar över hela dygnet. Jag ser fortfarande ingen anledning till att tunnelbanan skulle ha fler påstigande totalt?

Spårväg på linje 4 kan avlasta de radiella systemen generellt, jag vet inte om jag har nämnt pendeltåget specifikt som du antyder? Är resandet störst mellan Älvsjö och Årstaberg så skulle det ju ändå kunna avlasta där (hypotetiskt) om folk väljer andra vägar. Var det det du menade med din "kontrollfråga"? Det är kanske mer konstruktivt att dela med sig av sin kunskap än att ställa kryptiska frågor.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

Den som kommer med pendeltåg söderifrån och ska till Gröna linjen i Västerort lär för övrigt byta i Odenplan, snarare än att göra två byten i Årstaberg och Fridhemsplan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Årstaberg

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Den som kommer med pendeltåg söderifrån och ska till Gröna linjen i Västerort lär för övrigt byta i Odenplan, snarare än att göra två byten i Årstaberg och Fridhemsplan.
Det är sant att många föredrar färre byten framför en snabbare resa. Avlastningen kanske inte blir så stor i just denna reserelation. Så vitt jag vet är det bara Eliasson som har publicerat en uppskattning av resandet (dock för andra varianter). Om du har några siffror från andra källor så får du gärna dela med dig!
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Årstaberg

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar. De som stiger på tunnelbanan kommer alltså från pendeltåget? Då måste du ju räkna dem som påstigande på pendeln också, om vi räknar över hela dygnet. Jag ser fortfarande ingen anledning till att tunnelbanan skulle ha fler påstigande totalt?
Det som är relevant vid dimensionering är resandet i maxtimmen, d.v.s. i morgonrusningen. Generellt ligger bostäderna i söder och arbetsplatserna i norr. Därför är det tunnelbanestationen som får det största flödet av påstigande. Det är ett stort samhällsproblem att resandet är koncentrerat till några få timmar på dagen och att resandet dessutom är väldigt enkelriktat. Det är dock inte så lätt att lösa. Hittills har vi ju inte lyckats. Vi har bara kastat pengar på problemet (högre kapacitet istället för bättre spridning).
twr skrev:Spårväg på linje 4 kan avlasta de radiella systemen generellt, jag vet inte om jag har nämnt pendeltåget specifikt som du antyder? Är resandet störst mellan Älvsjö och Årstaberg så skulle det ju ändå kunna avlasta där (hypotetiskt) om folk väljer andra vägar. Var det det du menade med din "kontrollfråga"? Det är kanske mer konstruktivt att dela med sig av sin kunskap än att ställa kryptiska frågor.
Det är sant, men det är också vilseledande. Fyran avlastar enbart tunnelbanan, vilket i och för sig behövs, men antydningen är mer storslagen. Pendeln är också ett radiellt systemet som har samma kapacitetsproblem som Mörbygrenen. Vad som bör prioriteras är dock en diskussionsfråga. Däremot är det bortom allt rimligt tvivel att Roslagsbanans förlängning till Rimbo är mer solklart än någon lösning på pendelns kapacitetsproblem. Till skillnad från många andra ser jag en viss potential för Rimboprojektet - länet behöver fler billiga lägenheter, och då kan inte läget vara alltför centralt, men samtidigt måste det finnas attraktiv kollektivtrafik.

Vi har landat i en kompromiss som jag inte heller är helt nöjd med. Projektet är ju sprunget ur Kungsholmenbanan, vars primära syfte var att avlasta pendeln genom en förbindelse som efterfrågas, men nu har det kommit långt från ursprungsidén. Avlastningen räcker bara i några år och sedermera behövs det mer parallell tunnelbana, vilket Handelskammaren redan har föreslagit. I och med sammankopplingen med röda linjen är det möjligt att detta likväl blir bättre (tillsammans med de lokala nyttorna i Östberga och på Årstafältet), men det är inte självklart. Däremot är det bättre än inget, vilket var det verkliga alternativet.
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag förstår inte riktigt hur du menar. De som stiger på tunnelbanan kommer alltså från pendeltåget? Då måste du ju räkna dem som påstigande på pendeln också, om vi räknar över hela dygnet. Jag ser fortfarande ingen anledning till att tunnelbanan skulle ha fler påstigande totalt?
Det som är relevant vid dimensionering är resandet i maxtimmen, d.v.s. i morgonrusningen. Generellt ligger bostäderna i söder och arbetsplatserna i norr. Därför är det tunnelbanestationen som får det största flödet av påstigande. Det är ett stort samhällsproblem att resandet är koncentrerat till några få timmar på dagen och att resandet dessutom är väldigt enkelriktat. Det är dock inte så lätt att lösa. Hittills har vi ju inte lyckats. Vi har bara kastat pengar på problemet (högre kapacitet istället för bättre spridning).
Aha, jag förstår att vi talar om delvis olika saker. Jag menar det totala resandet över dygnet, och då kommer pendeltågsstationen förstås ha betydligt fler resenärer än tunnelbanestationen.

Du talar om dimensionering för trängsel under morgonens maxtimme. Och då menar du att på pendeltåget är det avstigande som är det stora problemet medan tunnelbanan har fler påstigande. Är det så du menar?

Är inte avstigande då ett större problem, eftersom resenärerna kommer mer punktvis?

Det är möjligt att du har rätt att tunnelbanan får fler påstigande under morgonens maxtimme (om än inte fler resenärer totalt över dygnet). Fakta om SL och länet 2015 säger att Årstaberg har 800 påstigande och 700 avstigande mellan 7.30 och 8.30. Det blir förstås fler i framtiden.

Sidan 30 i denna rapport http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -03-23.pdf säger "Prognosticerat resande på det mest belastade snitt ligger i underkant (ca 3 000 resande/h) för den kapacitet som tunnelbanan erbjuder (ca 20 000 resande/h). Det hanteras genom att trafiken planeras för korta tåg i 5-minuterstrafik." Detta syftar då enbart på Älvsjölinjen. Det ger en uppfattning om storleksordningarna. Det är - totalt sett - inte så många resenärer på den nya tunnelbanan, korta tåg räcker.

De största grupperna av påstigande i Årstaberg torde vara: * Från södra delen av pendeltågsnätet till området kring Fridhemsplan. Kanske 5 procent av de som kommer med pendeltågen har Fridhemsplan som målpunkt? * Från norra delen av pendeltågsnätet till området kring Årstafältet. Hur många det blir beror på hur många arbetsplatser som finns på Årstafältet. Sannolikt inte så många, med tanke på att kollektivtrafiken inte blir så god, och att det generellt inte etableras så många arbetsplatser söder om stan.

Oavsett hur stort resandet kan tänkas vara blir det en ganska ordinär tunnelbanestation. Risken för trängsel torde vara större på pendeltåget, åtminstone med dagens utformning.
Enceladus skrev:
twr skrev:Spårväg på linje 4 kan avlasta de radiella systemen generellt, jag vet inte om jag har nämnt pendeltåget specifikt som du antyder? Är resandet störst mellan Älvsjö och Årstaberg så skulle det ju ändå kunna avlasta där (hypotetiskt) om folk väljer andra vägar. Var det det du menade med din "kontrollfråga"? Det är kanske mer konstruktivt att dela med sig av sin kunskap än att ställa kryptiska frågor.
Det är sant, men det är också vilseledande. Fyran avlastar enbart tunnelbanan, vilket i och för sig behövs, men antydningen är mer storslagen.
Du kanske har rätt. Bra att du framför argumentet för det, då ändrar jag naturligtvis uppfattning. Jag ser det här hellre som ett samarbete än en tävling (vilket ord som "kontrollfråga", "oärlig" och "vilseledande" antyder tycker jag).
Enceladus skrev: Vi har landat i en kompromiss som jag inte heller är helt nöjd med. Projektet är ju sprunget ur Kungsholmenbanan, vars primära syfte var att avlasta pendeln genom en förbindelse som efterfrågas, men nu har det kommit långt från ursprungsidén. Avlastningen räcker bara i några år och sedermera behövs det mer parallell tunnelbana, vilket Handelskammaren redan har föreslagit. I och med sammankopplingen med röda linjen är det möjligt att detta likväl blir bättre (tillsammans med de lokala nyttorna i Östberga och på Årstafältet), men det är inte självklart. Däremot är det bättre än inget, vilket var det verkliga alternativet.
Jag tycker nog att detta projekt är för dyrt för att kallas "bättre än inget". Men linjen Fridhemsplan - Skärholmen ökar nyttan betydligt, så att det finns större potential att göra något bra av det på sikt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:Den som kommer med pendeltåg söderifrån och ska till Gröna linjen i Västerort lär för övrigt byta i Odenplan, snarare än att göra två byten i Årstaberg och Fridhemsplan.
Det är sant att många föredrar färre byten framför en snabbare resa. Avlastningen kanske inte blir så stor i just denna reserelation. Så vitt jag vet är det bara Eliasson som har publicerat en uppskattning av resandet (dock för andra varianter). Om du har några siffror från andra källor så får du gärna dela med dig!
Sidan 30 i denna rapport http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... -03-23.pdf lade jag in i ett annat svar. Ganska tunt med info tyvärr, men anger maximal belastning i alla fall.

Eftersom resenärer normalt gör ett byte hellre än två blir en relevant fråga "hur många ska egentligen till Fridhemsplan?"
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Årstaberg

Inlägg av Enceladus »

Jag rekommenderar denna sammanställning (sidorna 315-330) för detaljerade resandesiffror för pendeltåget. Den mest belastade avgången (sidan 326) har 45 fler avstigande än påstigande i Årstaberg.
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Årstaberg

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Jag rekommenderar denna sammanställning (sidorna 315-330) för detaljerade resandesiffror för pendeltåget. Den mest belastade avgången (sidan 326) har 45 fler avstigande än påstigande i Årstaberg.
Vilket visar att Älvsjö - Årstaberg norrut är dimensionerande snitt idag, gissar jag att du menar? Ja, det är intressant, och det visste jag inte.

Är det säkert att det ser likadant ut i framtiden? (Jag menar inte att det finns något direkt skäl att det skulle bli annorlunda, jag bara undrar.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar