Gula Linjen..

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Gula Linjen..

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Det blir en lite seg diskussion när den hakar upp sig vid själva tunnelbanans vara. Den kommer att byggas.

En mer intressant frågeställning är hur och då är väl frågan om det inte blivit lite väl mycket budgetlösning över det hela? Det hade varit bättre om man skakat fram några extramiljoner till bättre stationer och bättre stationslägen för det redan påbörjade, istället för att sitta och tramsa med meningslösa enormt dyra nya projektförslag i en "Sverigeförhandling".
Nu är det nog dags att lägga sej - för jag instämmer helt i ovanstående inlägg!

god natt önskar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

"Färre tåg på gröna linjen när gula linjen börjar rulla"

"På sträckan mellan Alvik och Odenplan kan man kan få vänta mellan 10 och 20 sekunder längre än idag, nu går tågen med 2,20 minuters mellanrum. Med det kommer inte bli färre tåg från Hässelby strand, Vällingby eller Åkeshov, säger Malin Harders."

Men det gäller ju också att få plats på de tåg som kommer! (Inte för att jag vet hur trängseln ser ut här i dag, eller i framtiden. Vill bara påpeka att man bara tycks titta på en effekt av färre tåg.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:"Färre tåg på gröna linjen när gula linjen börjar rulla"

"På sträckan mellan Alvik och Odenplan kan man kan få vänta mellan 10 och 20 sekunder längre än idag, nu går tågen med 2,20 minuters mellanrum. Med det kommer inte bli färre tåg från Hässelby strand, Vällingby eller Åkeshov, säger Malin Harders."

Men det gäller ju också att få plats på de tåg som kommer! (Inte för att jag vet hur trängseln ser ut här i dag, eller i framtiden. Vill bara påpeka att man bara tycks titta på en effekt av färre tåg.)
Här försöker man väl snarast vara pedagogisk. Men det som är viktigt på Hässelbygrenen är ju framförallt hur tågföljden ser ut och hur många tåg som utgår från Hässelby-Vällingby. In mot stan är det ju lätt också att minutjustera - alltså lägga till en extraminut i tidtabellen där det är lämpligt, för att på så sätt få ett bra flöde.

Problemet är väl snarast att SL aldrig riktigt haft detta i fokus. Med så många avgångar från Västerort har ju inte heller det varit så viktigt. Men ökat resande och färre tåg, ställer snarare högre krav på ett bra trafikupplägg. I dag får dock i princip alla sittplats över Tranebergsbron - om man ser på medelbeläggningen, så det är ju inte någon större katastrof jämfört med andra t-banesträckningar. Under maxtid kan det ju idag vara 4-5 minuters väntetid om man åker längre ut än från Alvik, vilket ju alltså inte är beroende på banans kapacitet i sig, utan är en följd av att det finns för få tåg tillgängliga för trafiken.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:"Färre tåg på gröna linjen när gula linjen börjar rulla"

Här försöker man väl snarast vara pedagogisk. Men det som är viktigt på Hässelbygrenen är ju framförallt hur tågföljden ser ut och hur många tåg som utgår från Hässelby-Vällingby. In mot stan är det ju lätt också att minutjustera - alltså lägga till en extraminut i tidtabellen där det är lämpligt, för att på så sätt få ett bra flöde.

Problemet är väl snarast att SL aldrig riktigt haft detta i fokus. Med så många avgångar från Västerort har ju inte heller det varit så viktigt. Men ökat resande och färre tåg, ställer snarare högre krav på ett bra trafikupplägg. I dag får dock i princip alla sittplats över Tranebergsbron - om man ser på medelbeläggningen, så det är ju inte någon större katastrof jämfört med andra t-banesträckningar. Under maxtid kan det ju idag vara 4-5 minuters väntetid om man åker längre ut än från Alvik, vilket ju alltså inte är beroende på banans kapacitet i sig, utan är en följd av att det finns för få tåg tillgängliga för trafiken.
Pedagogiken i Malin Harders yttrande är jag lite tveksam till! Det intressanta för oss resenärer är den maximala (tidtabellslagda) väntetiden, inte ett genomsnitt som det måste röra sig om här. Vill hon istället belysa hur kapaciteten endast minskar marginellt är det bättre att ange tåg under maxtimmen, eller ännu hellre antalet möjliga resenärer under maxtimmen. Nej det blir bakläxa för projektchefen!

2,20 minuters genomsnittligt tågintervall ger cirka 27 tåg/timme, är det max idag?
(Och om man vill ange snittintervallet med två decimaler blir det faktiskt 2,22 minuter. Eller menar Harder 2 minuter 20 sekunder, vilket motsvarar ca 25-26 tåg/timme?)
Om vi antar att det går att köra 30t/h söder om Odenplan och att 6 t/h viker av mot Karolinska återstår 24 t/h mot Alvik, vilket ger ett snittintervall på 2,5 minuter. Detta är 0,3 minuter mer än idag, vilket motsvarar 18 sekunder. Men maxintervallet blir (minst) 4 minuter, vilket det väl i o f s kan vara även idag...

Slutligen visar väl detta att det är dags att sluta tala om en "Gul linje". Det är helt enkelt en gren av gröna linjen, som hittills saknat avgreningar i norr.

/TKO

PS något senare: Nu har jag kollat tidtabellerna och får det till att det maximalt går 28 t/h österut från Alvik. Och då är den genomsnittliga väntetiden snarare 2,1 än 2,2 minuter! Lat som jag är har jag bara tittat på "heltimmesintervall", det går kanske att hitta en "flytande timme" med ännu tätare trafik... Men eftersom SL inte har någon samlingstabell så orkar jag inte kolla upp detta!
/TKO (som ger ännu en bakläxa till projektchefen)
TKO

Inlägg av TKO »

Det var ju kreativt!
Frågan är under hur lång tid på morgonen det behövs 24 t/h från Västerort?

/TKO
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Man har inte ens råd att dra t-banan in under den s k "Arenastaden", man kommer ju enbart till södra änden, hur skall man då ha råd att bygga en ny uppställningsdepå där?
Om det är depåplatser som behövs så kan man lätt ställa upp tågen i tunneln i stället. SLLs egna beräkningar av trafikbehovet på banan kommer inte ens motivera trevagnarståg i 20-minuterstrafik, så man skulle teoretiskt klara sig med enkelspår mellan Odenplan och Hagalund.

En märklig sak är att Mårten Frumerie påstår att TF egentligen inte har gjort någon undersökning av hur en indragning av trafik mot Västerort skulle slå. I dag så vänder man inte ens tåg i Odenplan under rusningen utan det är förmodligen Alvikstågen man tänker dra in, vilket innebär en nedragning på sträckan Odenplan-Alvik med knappt 25% jämfört med under eftermiddagsrusningen idag. Med tanke på att Stockholm växer, och i nuvarande takt så kommer antal resenärer vara 12% fler när det där dags för blindtarmen mot Hagalund att öppna vilket bör innebära att man kanske kan klara det genom att förlänga Åkeshovstågen mot Vby/Häs.

Om man skall bygga den där linjen så skall den naturligtvis byggas som en egen linje, med en egen station, vid Odenplan, eller varför inte S:t Eriksplan som slutstation? Sträckan Odenplan-Solna kommer ju som bekant inom kort redan att trafikeras av pendeltåg och området Karolinska har redan god trafikförsörjning från flera håll. Nuvarande upplägg är bara korkat!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

Ja vi vet att du tycker det!
Men de allvisa landstingspolitikerna vi valt har nu en gång för alla bestämt detta... och dina resandeprognoser ger jag inte mycket för.

/TKO
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

TKO skrev:Ja vi vet att du tycker det!
Men de allvisa landstingspolitikerna vi valt har nu en gång för alla bestämt detta... och dina resandeprognoser ger jag inte mycket för.

/TKO
Aha, den typen av härskarretorik känner jag igen. Jag var medlem i ett visst parti för många år sedan, visserligen en kort period, men nog minns jag jargongen som tillämpades... Tänk att vuxna människor ägnar sig åt det...
Senast redigerad av Odd den onsdag 14 december 2016 19:33, redigerad totalt 1 gånger.
TKO

Inlägg av TKO »

Det har vi också hört förr...
Vad grundar du dina 'resandeprognoser' på?
/TKO
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Odd skrev:
En märklig sak är att Mårten Frumerie påstår att TF egentligen inte har gjort någon undersökning av hur en indragning av trafik mot Västerort skulle slå. I dag så vänder man inte ens tåg i Odenplan under rusningen utan det är förmodligen Alvikstågen man tänker dra in, vilket innebär en nedragning på sträckan Odenplan-Alvik med knappt 25% jämfört med under eftermiddagsrusningen idag. Med tanke på att Stockholm växer, och i nuvarande takt så kommer antal resenärer vara 12% fler när det där dags för blindtarmen mot Hagalund att öppna vilket bör innebära att man kanske kan klara det genom att förlänga Åkeshovstågen mot Vby/Häs.

Om man skall bygga den där linjen så skall den naturligtvis byggas som en egen linje, med en egen station, vid Odenplan, eller varför inte S:t Eriksplan som slutstation? Sträckan Odenplan-Solna kommer ju som bekant inom kort redan att trafikeras av pendeltåg och området Karolinska har redan god trafikförsörjning från flera håll. Nuvarande upplägg är bara korkat!
Men en orsak till att man bara kan ha en timmens trafik med 30 tåg i timmen söderut på efterrmiddagarna (och knappt det) är ju för att man inte kan vända tåg vid Odenplan. Tågen räcker alltså inte till. I eftermiddagsrusningen behöver alltså inga tåg försvinna västerut eftersom man då kan vända tåg vid Arenastaden, eller möjligen 2 då om man väljer att låta 8 tåg per timme gå till Arenataden. Förlänger man dem till Åkeshov istället för dagens trafik till Alvik, blir ju alltså platstillgången större väster om Alvik och fördelningen jämnare än i dag.

Diskussionen blir ju lite märklig eftersom man ibland räknar med de in/utgående tågen från vagnhallen i Vy. Dessa går ju inte för att de behövs, utan för att det ändå är bättre att låta tågen gå i trafik istället för att tomköra dem från/till depån och stan. Ofta är ju dessa tåg långt ifrån halvfulla.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Tub4

Inlägg av Tub4 »

[Få saker har väl blivit så utredda som trafikförsörjningen av NKS/Hagastaden/Vafandetnuheter... och bara när man riggade förutsättningarna visade det sej att spårväg var rätt lösning. Men det påverkar inte skribenterna på detta forum (och de som annonserar i "Fablernas värld") utan det fortsätter tjatas om alla dessa spårvägslinjer som skall byggas för att få en optimal lösning. Men visst vi kan väl ta en runda till och köra buss medan man gör ytterligare ett försök att visa att spårväg är bäst!

Thomas K Ohlsson
trött-trött-trött
Väl talat.

Sen, är det okunskap eller lögn?
Trots att det är området Karolinska/Norra Station som primärt skulle motivera en t-baneutbyggnad så missar man Karolinskas huvudentré med inte mindre än 700 meter, alltså längre än sträckan mellan Odenplan och Karolinska Sjukhuset.
Två av fyra uppgpngar hamnar PRECIS vid NKS huvudentré... En av dem INNE i sjukhuset....
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Tub4 skrev:
Trots att det är området Karolinska/Norra Station som primärt skulle motivera en t-baneutbyggnad så missar man Karolinskas huvudentré med inte mindre än 700 meter, alltså längre än sträckan mellan Odenplan och Karolinska Sjukhuset.
Två av fyra uppgpngar hamnar PRECIS vid NKS huvudentré... En av dem INNE i sjukhuset....
Sist jag var där så var huvudentrén rätt långt från den tänkta t-banan.
KST.jpg
KST.jpg (203.55 KiB) Visad 8886 gånger
Men jag antar, på din kommentar, att det nya sjukhuset förmodligen byggs vid tunnelbanan. Rätt dyr t-baneutbyggnad för att försörja ett sjukhus med t-bana...
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

Odd skrev:
Tub4 skrev:
Sist jag var där så var huvudentrén rätt långt från den tänkta t-banan.
KST.jpg
Men jag antar, på din kommentar, att det nya sjukhuset förmodligen byggs vid tunnelbanan. Rätt dyr t-baneutbyggnad för att försörja ett sjukhus med t-bana...
NKS ligger i den sydvästra delen av sjukhusområdet, vid Solnavägen och ut mot järnvägen. I den västligaste huskroppen (av fem) ligger huvudentrén mot söder. I hörnet är en tunnelbaneuppgång förberedd.
Det är ungefär dar linjen viker av österut vid 89 meterspunkten.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

darthjpp skrev: ...
NKS ligger i den sydvästra delen av sjukhusområdet, vid Solnavägen och ut mot järnvägen. I den västligaste huskroppen (av fem) ligger huvudentrén mot söder. I hörnet är en tunnelbaneuppgång förberedd.
Det är ungefär dar linjen viker av österut vid 89 meterspunkten.
Det förklarar avvikelsen. Men övriga fakta kvarstår, linjen är alldeles för dyr i förhållande till syftet och ger för stor inverkan på befintliga trafiken på bana ett. Även om ursprungsplanen med en separat plattform vid Odenplan och att ändstationen hade varit vid den s k "Arenastaden" i stället för i Hagalund hade haft en för liten nytta i förhållande till kostnaden. Den beräknade trafikantmängden på 800 personer per riktning i rusningen motsvarar vad tex Lidingöbanans kapacitet är i 15-minuterstrafik.

Men när politisk prestige är inblandat så blir det inte sällan rätt dåligt och ogenomtänkt. Jag tror att de gick i tankemässigt baklås när de utlyste tävlingen om linjefärgen, en i sammanhanget fullständigt irrelevant del av projektet, och att man helt enkelt inte klarar av att ta sig ut ur miljardrullningen själva. Pengarna behövs på andra ställen, tex övriga t-baneutbyggnader. Även om en del tycks tro annat så är TFs resurser inte outtömliga!
TKO

Inlägg av TKO »

Odd skrev:(...)Det förklarar avvikelsen. Men övriga fakta kvarstår, linjen är alldeles för dyr i förhållande till syftet och ger för stor inverkan på befintliga trafiken på bana ett. Även om ursprungsplanen med en separat plattform vid Odenplan och att ändstationen hade varit vid den s k "Arenastaden" i stället för i Hagalund hade haft en för liten nytta i förhållande till kostnaden. Den beräknade trafikantmängden på 800 personer per riktning i rusningen motsvarar vad tex Lidingöbanans kapacitet är i 15-minuterstrafik.
(...)
Om vi anser att dimensionerande kapacitet skall vara "800 personer per riktning i rusningen" (hela högtrafikstiden eller under maxtimmen?) så räcker det att köra buss. Resandet ligger i så fall t ex avsevärt under vad linje 1 idag har på Essingeöarna...

/TKO

(PS: För att inte i onödan störa auditoriets förmiddagsro undviker jag denna gång att använda 160 som jämförelseexempel... /DS)
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

När det pratas om spårväg dissekeras alla utgifter ned till varje öre, är det samhällsekonomiskt lönsamt?
När det gäller tunnelbana verkar det som att det spelar ingen roll vad det kostar eller om någon kommer att åka med.
Är det inte samma skattekronor det gäller?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO

Inlägg av TKO »

Som jag redan skrivit i denna tråd är det få frågor som blivit så väl utredda ("dissekerade") som denna!
Att sedan slutresultatet av alla dessa utredningar inte blivit vad "spårvägsvännerna" önskat är en annan sak. men det har gjorts åtskilliga försök att med siffror visa att spårväg är den bästa lösningen, utan att beslutsfattarna blivit särskilt imponerade...

Och handlar det bara om pengar så behövs inga utredningar - det blir billigast med buss!

Thomas K Ohlsson
(snabbutredare)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

TKO skrev: Om vi anser att dimensionerande kapacitet skall vara "800 personer per riktning i rusningen" (hela högtrafikstiden eller under maxtimmen?) så räcker det att köra buss. Resandet ligger i så fall t ex avsevärt under vad linje 1 idag har på Essingeöarna...

/TKO
Exaktlemente. Nu börjar poletten trilla ner! Att bygga t-bana på denna sträcka, med detta resenärsunderlag, är vansinnigt. Hade det handlat om en hel linje, tex att Hjulstagrenen hade fortsatt från Västra Skogen via Karolinska-Odenplan och liknande, så hade det funnits en stor nytta med den, men i nuvarande utformning, där man inte ens nått målen med utbyggnaden, så är det obra. Det blir helt enkelt en svindyr NKS-express, om man skall travestera ett populistiskt s-märkt uttryck.
TKO

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
TKO skrev: Om vi anser att dimensionerande kapacitet skall vara "800 personer per riktning i rusningen" (hela högtrafikstiden eller under maxtimmen?) så räcker det att köra buss. Resandet ligger i så fall t ex avsevärt under vad linje 1 idag har på Essingeöarna...

/TKO
Exaktlemente. Nu börjar poletten trilla ner! Att bygga t-bana på denna sträcka, med detta resenärsunderlag, är vansinnigt. Hade det handlat om en hel linje, tex att Hjulstagrenen hade fortsatt från Västra Skogen via Karolinska-Odenplan och liknande, så hade det funnits en stor nytta med den, men i nuvarande utformning, där man inte ens nått målen med utbyggnaden, så är det obra. Det blir helt enkelt en svindyr NKS-express, om man skall travestera ett populistiskt s-märkt uttryck.
Jag tycker vi skall se det som en investering för framtiden! Var inte så negativ... snart vänder vi mot ljusare tider.

(Jag tror skribenten missade den inledande konjunktionen i mitt inlägg)

Thomas K Ohlsson
(optimist)
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Det är lite konstigt, NKS-expressen skall vi anse vara en investering för framtiden medan betydligt billigare spårväg som servar fler är obra.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Skriv svar