Lars_L skrev:LÅ1 skrev:"
Färre tåg på gröna linjen när gula linjen börjar rulla"
"
På sträckan mellan Alvik och Odenplan kan man kan få vänta mellan 10 och 20 sekunder längre än idag, nu går tågen med 2,20 minuters mellanrum. Med det kommer inte bli färre tåg från Hässelby strand, Vällingby eller Åkeshov, säger Malin Harders."
Men det gäller ju också att få plats på de tåg som kommer! (Inte för att jag vet hur trängseln ser ut här i dag, eller i framtiden. Vill bara påpeka att man bara tycks titta på en effekt av färre tåg.)
Här försöker man väl snarast vara pedagogisk. Men det som är viktigt på Hässelbygrenen är ju framförallt hur tågföljden ser ut och hur många tåg som utgår från Hässelby-Vällingby. In mot stan är det ju lätt också att minutjustera - alltså lägga till en extraminut i tidtabellen där det är lämpligt, för att på så sätt få ett bra flöde.
Problemet är väl snarast att SL aldrig riktigt haft detta i fokus. Med så många avgångar från Västerort har ju inte heller det varit så viktigt. Men ökat resande och färre tåg, ställer snarare högre krav på ett bra trafikupplägg. I dag får dock i princip alla sittplats över Tranebergsbron - om man ser på medelbeläggningen, så det är ju inte någon större katastrof jämfört med andra t-banesträckningar. Under maxtid kan det ju idag vara 4-5 minuters väntetid om man åker längre ut än från Alvik, vilket ju alltså inte är beroende på banans kapacitet i sig, utan är en följd av att det finns för få tåg tillgängliga för trafiken.
Pedagogiken i Malin Harders yttrande är jag lite tveksam till! Det intressanta för oss resenärer är den maximala (tidtabellslagda) väntetiden, inte ett genomsnitt som det måste röra sig om här. Vill hon istället belysa hur kapaciteten endast minskar marginellt är det bättre att ange tåg under maxtimmen, eller ännu hellre antalet möjliga resenärer under maxtimmen. Nej det blir bakläxa för projektchefen!
2,20 minuters genomsnittligt tågintervall ger cirka 27 tåg/timme, är det max idag?
(Och om man vill ange snittintervallet med två decimaler blir det faktiskt 2,22 minuter. Eller menar Harder 2 minuter 20 sekunder, vilket motsvarar ca 25-26 tåg/timme?)
Om vi antar att det går att köra 30t/h söder om Odenplan och att 6 t/h viker av mot Karolinska återstår 24 t/h mot Alvik, vilket ger ett snittintervall på 2,5 minuter. Detta är 0,3 minuter mer än idag, vilket motsvarar 18 sekunder. Men maxintervallet blir (minst) 4 minuter, vilket det väl i o f s kan vara även idag...
Slutligen visar väl detta att det är dags att sluta tala om en "Gul linje". Det är helt enkelt en gren av gröna linjen, som hittills saknat avgreningar i norr.
/TKO
PS något senare: Nu har jag kollat tidtabellerna och får det till att det maximalt går 28 t/h österut från Alvik. Och då är den genomsnittliga väntetiden snarare 2,1 än 2,2 minuter! Lat som jag är har jag bara tittat på "heltimmesintervall", det går kanske att hitta en "flytande timme" med ännu tätare trafik... Men eftersom SL inte har någon samlingstabell så orkar jag inte kolla upp detta!
/TKO (som ger ännu en bakläxa till projektchefen)