Gula Linjen..

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hgsldf

Re: Gula Linjen..

Inlägg av hgsldf »

Inge skrev:Ja med tanke på att den gula färgen återigen är befriad från floskelmasineriet kan man ju låta den stå för vad som helst och låta fantasierna flöda.

Vore det inte befogat ned en direkthiss mellan plattform och flygledartorn?
Tack Inge, den var kul!
Gula linjen har varit, är och kommer alltid att vara ett omotiverat sidospår.
Nu har personer som ofta hävdar att man skall hålla sig till det som handlar om trådnamnet, här börjat hävda att det som det snart självutrotade partiet gjorde till sin valfråga senast har med saken att gälla. glöm Bromma Flygplats och framför alt i den här tråden!
twr

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:
Inge skrev:Ja med tanke på att den gula färgen återigen är befriad från floskelmasineriet kan man ju låta den stå för vad som helst och låta fantasierna flöda.

Vore det inte befogat ned en direkthiss mellan plattform och flygledartorn?
Tack Inge, den var kul!
Gula linjen har varit, är och kommer alltid att vara ett omotiverat sidospår.
Nu har personer som ofta hävdar att man skall hålla sig till det som handlar om trådnamnet, här börjat hävda att det som det snart självutrotade partiet gjorde till sin valfråga senast har med saken att gälla. glöm Bromma Flygplats och framför alt i den här tråden!
Tänk att folk aldrig är nöjda! Andra gånger är det att flytta text mellan trådar... :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Då kan vi konstatera några saker:

* Vi hade redan en tråd om detta ämne: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=38723
* Det blir ingen Gul tunnelbana, den blir Grön (Inge hade rätt hela tiden för övrigt!)
* Diskussioner om Bromma flygplats kan föras här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 0&start=60
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:Då kan vi konstatera några saker:

* Det blir ingen Gul tunnelbana, den blir Grön (Inge hade rätt hela tiden för övrigt!)
Förutom då att det inte är avgjort. Än så länge är det ju ett förmodat välunderrättat rykte från en journalist. Men det ska bli intressant att följa diskussionen om den blir gul eller grön. Som vi konstaterade redan från början skrev ju avtalet med lösningen som gren av den gröna, men i avtalet står också att det ska vara en pendelvariant, och att inte några tåg ska tas från gröna linjen.

Så än är det nog inte klart. Mycket beror väl på hur mycket prestige de politiska partierna har (företrädesvis moderaterna) och hur pedagogiska tjänstemännen är med att förklara att det inte behöver tas något av kapaciteten väster om Alvik, utan att det till och med kan innebära mindre trängsel för Brommaborna. Jag tror det sista är avgörande för att få politikernas öra.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Imorgon 26 oktober tom.15 november, är Gula Linjen ute på samråd:

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... ZQ@8zUV7g/

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... s-comments

Passa på att lämna in era synpunkter. Tidningskommentaren från mig, är en svag förlaga på vad jag tänker lämna in.
TKO

Inlägg av TKO »

carltram skrev:Imorgon 26 oktober tom.15 november, är Gula Linjen ute på samråd:

Passa på att lämna in era synpunkter. Tidningskommentaren från mig, är en svag förlaga på vad jag tänker lämna in.
Lycka till Carl!

hälsar Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

carltram skrev:Imorgon 26 oktober tom.15 november, är Gula Linjen ute på samråd:

Tack! Utmärkt att lämna synpunkter på flera ställen, så att fler människor kanske kan förmås engagera sig i frågan. :)

Jag kommenterar här (istället för där) en mening som du skrev i den nämnda kommentarslänken:
Fortsättningen av Gul Linje skulle lämpligen kunna göras om till en Västlänk (i likhet med GBG:s namne!) för både regionaltåg och pendeltåg.
Dina argument om att en sammanhållen västlänk bör genomföras istället för duttandet med "här-och-där-tunnelbanor" har naturligtvis stor tyngd. Järnvägsstationer vid Liljeholmen och Fridhemsplan skulle göra stor nytta! :)

Däremot tror jag ju, dessvärre kan man kanske tycka, att det kanske skulle vara lättare i nuläget att lyckas få igenom att bygga den "felande västlänken" som en tunnelbanelänk mellan gula linjen från Odenplan norrut och den föreslagna tunnelbanelinjen från Fridhemsplan söderut. Dels för att tunnelbaneplaneringen hunnit längre, med avtal för gula linjen från Odenplan norrut och förslagen av Sverigeförhandlingen från Fridhemsplan söderut, och också för att det förmodligen kostar ett antal miljarder mindre att bygga tunnelbana än en pendeltågstunnel längs hela "västlänken-sträckan". Ibland kan man av taktiska skäl behöva lobba för den mindre kostbara lösningen, för att åtminstone få något som är betydligt bättre än ingenting alls, och dessutom betydligt bättre än de nu föreslagna tunnelbanesnuttarna från Odenplan norrut och Fridhemsplan söderut. Men där ska sägas att det bara var en reflektion jag gjorde, utan att ha gjort något definitivt ställningstagande kring det. Huvudsaken är väl att det argumenteras så mycket som möjligt på så många platser som möjligt, för att få genomslag för att gula linjen omvandlas till västlänk! ;)
TKO

Inlägg av TKO »

Om argumentationen för en "Västlänk" (för pendel/regionaltåg) skulle få något genomslag i beslutsprocessen blir den enda effekten att allt skjuts på en oändligt avlägsen framtid. Ytterligare två spår för pendeltågen lär knappast prioriteras när Citybanan just öppnats... och någon spårvägsutbyggnad i innerstaden utöver stumpen på Klarabergsgatan lär vi inte få se på länge är jag rädd. Men det gör väl inget så länge tunnelbaneutbyggnaden stoppas - det är ju det viktiga eller hur? Köp aktier i Volvo och Scania!

/TKO
Torbjörn

Inlägg av Torbjörn »

Men bäste TKO! Du brukar ju alltid vara välinformerad om det mesta men det tycks ha undgått dig att det är omöjligt att köpa aktier i Scania då det numera sedan en tid tillbaka tyvärr ingår i Volkswagen AG :-)!

Hälsar Torbjörn Jansson, uppväxt på Borensvägen i Årsta och då flitig trådbussresenär...;-)!
Senast redigerad av Torbjörn den tisdag 25 oktober 2016 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
Torbjörn Jansson
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:Om argumentationen för en "Västlänk" (för pendel/regionaltåg) skulle få något genomslag i beslutsprocessen blir den enda effekten att allt skjuts på en oändligt avlägsen framtid. Ytterligare två spår för pendeltågen lär knappast prioriteras när Citybanan just öppnats... och någon spårvägsutbyggnad i innerstaden utöver stumpen på Klarabergsgatan lär vi inte få se på länge är jag rädd. Men det gör väl inget så länge tunnelbaneutbyggnaden stoppas - det är ju det viktiga eller hur?
Jag vet inte om det sistnämnda var ironiskt sagt. I övrigt håller jag med om att med tanke på att samrådshandlingarna nu släpps (även om samrådet inte börjar förrän i morgon) så är det verkligen "fem minuter i tolv".

Länk till samrådshandlingar: http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/arenastaden-beslut-och-handlingar

Länk till Planbeskrivning: http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/tunnelbanan/files/Planbeskrivning_4.pdf

Personligen tror jag ju, som jag skrev i förra inlägget, att man i det här läget kanske får inrikta sig på att "rädda det som räddas kan". Visserligen kanske gula linjen byggs till nuvarande Odenplan i nuläget, men som jag var inne på, man bör i så fall ständigt argumentera för att den snarast därefter förlängs i nya tunnlar söderut från Hagastaden till en genomgående tunnelbana i form av västlänk.

Man får i så fall i nästa steg argumentera för nya pendeltågsspår (och regionaltågsspår som tagits upp tidigare) i en västlänk. Möjligen också i en annan tråd. ;)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ja men, inte kan vi väl ha en Västlänken i Stockholm. Här är allt banor, så det måste bli Västbanan, så klart! :D :D
(Det kanske finns något som bryter denna "namnregel" och som jag inte kommer på nu?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

LÅ1 skrev:Ja men, inte kan vi väl ha en Västlänken i Stockholm. Här är allt banor, så det måste bli Västbanan, så klart! :D :D
Tack! Du har helt rätt! Mycket bättre att kalla det Västbanan! Dessutom är det logiskt och konsekvent, med din tanke om att tidigare och kommande genomgående järnvägssträckor i Stockholm ju benämns Sammanbindningsbanan respektive Citybanan! :)
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Gröngul banan eller tvär banan (stryk det som ej önskas)

Bild
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

En märklig sak med det hela är att man väljer att ta med "Hagalunds industriområde" utan att varken ha beställning, beslut eller finansiering klar. Det framgår även att avsikten med utbyggnaden är att kollektivtrafikförsörja det nya Norra Stationsområdet, den s k "Hagastaden" och området runt Karolinska. Av oklar anledning avfärdade man spårvägsalternativet direkt trots att det skulle vara den pris/prestandamässigt mest effektiva kollektivtrafikförsörjningen till området och som skulle ha gett en stor del av området tillgång till spårtrafik. Med nuvarande tunnelbanealternativ kommer endast en mindre del av dessa områden att försörjas med spårtrafik, resten kommer att vara tvungna att åka buss.

Trots att det är området Karolinska/Norra Station som primärt skulle motivera en t-baneutbyggnad så missar man Karolinskas huvudentré med inte mindre än 700 meter, alltså längre än sträckan mellan Odenplan och Karolinska Sjukhuset.

Station "Arenastaden" missar lustigt nog hela "Arenastaden" helt och hållet och får dessutom en omständig förbindelse med Pendeltågen. De stora attraktionerna Mallof scandinavia och Swedbank Arena ligger mer än 500 meter från närmaste stationsingång.

Station Hagalund hamnar ca 50 meter under marknivån, vilket är djupare än Östermalmstorg, vilket ger en försämrad tillgänglighet med längre hissar och långa rulltrappor. Även "Arenastaden" kommer att hamna djupt, inte riktigt som Ömt, men inte lång ifrån.

I flera avseenden missar man alltså ett av huvudmålen helt, nämligen det som står på sidan 16:
1.4.1-1. Attraktiva resor
Tunnelbanan ska vara en del av ett sammanhållet och samordnat kollektivtrafiksystem som
uppfyller resenärernas behov. Planeringen av stationernas lägen ska göras samordnat med
bebyggelseplaneringen. Stationsmiljöerna ska vara attraktiva och utformade för enkla och
effektiva byten. Tillgängligheten till stationerna och till olika målpunkter för kollektivtrafiken ska
vara god.
På sidan 22 lyckas man ändå konstatera just det uppenbara:
2.2.3 Bedömda framtida resenärsmängder
Analyser har gjorts av det framtida resandet med och utan tunnelbana år 2030. Antalet resande på
den nya tunnelbanelinjen bedöms bli förhållandevis lågt jämfört med övriga centrala
tunnelbaneavsnitt.
En anledning till det relativt låga resandet är att tunnelbanan går parallellt med pendeltåget som
har en kortare restid och bättre möjlighet till byten eftersom det passerar fler stationer.
Trots att man totalt sågar den nya tunnelbanan vid fotknölarna så väljer man ändå att gå vidare med projektet, vilket är rätt anmärkningsvärt...

Av någon anledning så har man höjt prognosen på antal resande i rusningstimmarna från ca 5000 mellan kl 06-09 till ca 7000 resande. Det är färre än vad Tvärbanan transporterar mellan Gullmarsplan och Liljeholmen i morgonrusningen.

Så, efter att ha läst planbeskrivningen så kan man konstatera att avgreningen mot Hagalund inte skall byggas. För en betydligt lägre kostnad så skulle man få en eller två spårvägslinjer som hade gjort större nytta och täckt upp mer yta. Men om det jag hört stämmer så kommer projektet ändå att läggas ner så då måste man ju titta på alternativ...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

Torbjörn skrev:Men bäste TKO! Du brukar ju alltid vara välinformerad om det mesta men det tycks ha undgått dig att det är omöjligt att köpa aktier i Scania då det numera sedan en tid tillbaka tyvärr ingår i Volkswagen AG :-)!

Hälsar Torbjörn Jansson, uppväxt på Borensvägen i Årsta och då flitig trådbussresenär...;-)!
Jo jag insåg det, men argumentet lät så bra att jag lät det bero...
Och då får jag väl köpa aktier i VAG istället - eller vad nu moderbolaget heter.

/TKO
(tyvärr ej flitig trådbussresenär)
TKO

Inlägg av TKO »

Odd skrev:En märklig sak med det hela är att man väljer att ta med "Hagalunds industriområde" utan att varken ha beställning, beslut eller finansiering klar. Det framgår även att avsikten med utbyggnaden är att kollektivtrafikförsörja det nya Norra Stationsområdet, den s k "Hagastaden" och området runt Karolinska. Av oklar anledning avfärdade man spårvägsalternativet direkt trots att det skulle vara den pris/prestandamässigt mest effektiva kollektivtrafikförsörjningen till området och som skulle ha gett en stor del av området tillgång till spårtrafik. Med nuvarande tunnelbanealternativ kommer endast en mindre del av dessa områden att försörjas med spårtrafik, resten kommer att vara tvungna att åka buss.

Trots att det är området Karolinska/Norra Station som primärt skulle motivera en t-baneutbyggnad så missar man Karolinskas huvudentré med inte mindre än 700 meter, alltså längre än sträckan mellan Odenplan och Karolinska Sjukhuset.

Station "Arenastaden" missar lustigt nog hela "Arenastaden" helt och hållet och får dessutom en omständig förbindelse med Pendeltågen. De stora attraktionerna Mallof scandinavia och Swedbank Arena ligger mer än 500 meter från närmaste stationsingång.

Station Hagalund hamnar ca 50 meter under marknivån, vilket är djupare än Östermalmstorg, vilket ger en försämrad tillgänglighet med längre hissar och långa rulltrappor. Även "Arenastaden" kommer att hamna djupt, inte riktigt som Ömt, men inte lång ifrån.

I flera avseenden missar man alltså ett av huvudmålen helt, nämligen det som står på sidan 16:
1.4.1-1. Attraktiva resor
Tunnelbanan ska vara en del av ett sammanhållet och samordnat kollektivtrafiksystem som
uppfyller resenärernas behov. Planeringen av stationernas lägen ska göras samordnat med
bebyggelseplaneringen. Stationsmiljöerna ska vara attraktiva och utformade för enkla och
effektiva byten. Tillgängligheten till stationerna och till olika målpunkter för kollektivtrafiken ska
vara god.
På sidan 22 lyckas man ändå konstatera just det uppenbara:
2.2.3 Bedömda framtida resenärsmängder
Analyser har gjorts av det framtida resandet med och utan tunnelbana år 2030. Antalet resande på
den nya tunnelbanelinjen bedöms bli förhållandevis lågt jämfört med övriga centrala
tunnelbaneavsnitt.
En anledning till det relativt låga resandet är att tunnelbanan går parallellt med pendeltåget som
har en kortare restid och bättre möjlighet till byten eftersom det passerar fler stationer.
Trots att man totalt sågar den nya tunnelbanan vid fotknölarna så väljer man ändå att gå vidare med projektet, vilket är rätt anmärkningsvärt...

Av någon anledning så har man höjt prognosen på antal resande i rusningstimmarna från ca 5000 mellan kl 06-09 till ca 7000 resande. Det är färre än vad Tvärbanan transporterar mellan Gullmarsplan och Liljeholmen i morgonrusningen.

Så, efter att ha läst planbeskrivningen så kan man konstatera att avgreningen mot Hagalund inte skall byggas. För en betydligt lägre kostnad så skulle man få en eller två spårvägslinjer som hade gjort större nytta och täckt upp mer yta. Men om det jag hört stämmer så kommer projektet ändå att läggas ner så då måste man ju titta på alternativ...
Få saker har väl blivit så utredda som trafikförsörjningen av NKS/Hagastaden/Vafandetnuheter... och bara när man riggade förutsättningarna visade det sej att spårväg var rätt lösning. Men det påverkar inte skribenterna på detta forum (och de som annonserar i "Fablernas värld") utan det fortsätter tjatas om alla dessa spårvägslinjer som skall byggas för att få en optimal lösning. Men visst vi kan väl ta en runda till och köra buss medan man gör ytterligare ett försök att visa att spårväg är bäst!

Thomas K Ohlsson
trött-trött-trött
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Det blir en lite seg diskussion när den hakar upp sig vid själva tunnelbanans vara. Den kommer att byggas.

En mer intressant frågeställning är hur och då är väl frågan om det inte blivit lite väl mycket budgetlösning över det hela? Det hade varit bättre om man skakat fram några extramiljoner till bättre stationer och bättre stationslägen för det redan påbörjade, istället för att sitta och tramsa med meningslösa enormt dyra nya projektförslag i en "Sverigeförhandling".
Nu är det nog dags att lägga sej - för jag instämmer helt i ovanstående inlägg!

god natt önskar
Thomas K Ohlsson
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

"Färre tåg på gröna linjen när gula linjen börjar rulla"

"På sträckan mellan Alvik och Odenplan kan man kan få vänta mellan 10 och 20 sekunder längre än idag, nu går tågen med 2,20 minuters mellanrum. Med det kommer inte bli färre tåg från Hässelby strand, Vällingby eller Åkeshov, säger Malin Harders."

Men det gäller ju också att få plats på de tåg som kommer! (Inte för att jag vet hur trängseln ser ut här i dag, eller i framtiden. Vill bara påpeka att man bara tycks titta på en effekt av färre tåg.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

LÅ1 skrev:"Färre tåg på gröna linjen när gula linjen börjar rulla"

"På sträckan mellan Alvik och Odenplan kan man kan få vänta mellan 10 och 20 sekunder längre än idag, nu går tågen med 2,20 minuters mellanrum. Med det kommer inte bli färre tåg från Hässelby strand, Vällingby eller Åkeshov, säger Malin Harders."

Men det gäller ju också att få plats på de tåg som kommer! (Inte för att jag vet hur trängseln ser ut här i dag, eller i framtiden. Vill bara påpeka att man bara tycks titta på en effekt av färre tåg.)
Här försöker man väl snarast vara pedagogisk. Men det som är viktigt på Hässelbygrenen är ju framförallt hur tågföljden ser ut och hur många tåg som utgår från Hässelby-Vällingby. In mot stan är det ju lätt också att minutjustera - alltså lägga till en extraminut i tidtabellen där det är lämpligt, för att på så sätt få ett bra flöde.

Problemet är väl snarast att SL aldrig riktigt haft detta i fokus. Med så många avgångar från Västerort har ju inte heller det varit så viktigt. Men ökat resande och färre tåg, ställer snarare högre krav på ett bra trafikupplägg. I dag får dock i princip alla sittplats över Tranebergsbron - om man ser på medelbeläggningen, så det är ju inte någon större katastrof jämfört med andra t-banesträckningar. Under maxtid kan det ju idag vara 4-5 minuters väntetid om man åker längre ut än från Alvik, vilket ju alltså inte är beroende på banans kapacitet i sig, utan är en följd av att det finns för få tåg tillgängliga för trafiken.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:"Färre tåg på gröna linjen när gula linjen börjar rulla"

Här försöker man väl snarast vara pedagogisk. Men det som är viktigt på Hässelbygrenen är ju framförallt hur tågföljden ser ut och hur många tåg som utgår från Hässelby-Vällingby. In mot stan är det ju lätt också att minutjustera - alltså lägga till en extraminut i tidtabellen där det är lämpligt, för att på så sätt få ett bra flöde.

Problemet är väl snarast att SL aldrig riktigt haft detta i fokus. Med så många avgångar från Västerort har ju inte heller det varit så viktigt. Men ökat resande och färre tåg, ställer snarare högre krav på ett bra trafikupplägg. I dag får dock i princip alla sittplats över Tranebergsbron - om man ser på medelbeläggningen, så det är ju inte någon större katastrof jämfört med andra t-banesträckningar. Under maxtid kan det ju idag vara 4-5 minuters väntetid om man åker längre ut än från Alvik, vilket ju alltså inte är beroende på banans kapacitet i sig, utan är en följd av att det finns för få tåg tillgängliga för trafiken.
Pedagogiken i Malin Harders yttrande är jag lite tveksam till! Det intressanta för oss resenärer är den maximala (tidtabellslagda) väntetiden, inte ett genomsnitt som det måste röra sig om här. Vill hon istället belysa hur kapaciteten endast minskar marginellt är det bättre att ange tåg under maxtimmen, eller ännu hellre antalet möjliga resenärer under maxtimmen. Nej det blir bakläxa för projektchefen!

2,20 minuters genomsnittligt tågintervall ger cirka 27 tåg/timme, är det max idag?
(Och om man vill ange snittintervallet med två decimaler blir det faktiskt 2,22 minuter. Eller menar Harder 2 minuter 20 sekunder, vilket motsvarar ca 25-26 tåg/timme?)
Om vi antar att det går att köra 30t/h söder om Odenplan och att 6 t/h viker av mot Karolinska återstår 24 t/h mot Alvik, vilket ger ett snittintervall på 2,5 minuter. Detta är 0,3 minuter mer än idag, vilket motsvarar 18 sekunder. Men maxintervallet blir (minst) 4 minuter, vilket det väl i o f s kan vara även idag...

Slutligen visar väl detta att det är dags att sluta tala om en "Gul linje". Det är helt enkelt en gren av gröna linjen, som hittills saknat avgreningar i norr.

/TKO

PS något senare: Nu har jag kollat tidtabellerna och får det till att det maximalt går 28 t/h österut från Alvik. Och då är den genomsnittliga väntetiden snarare 2,1 än 2,2 minuter! Lat som jag är har jag bara tittat på "heltimmesintervall", det går kanske att hitta en "flytande timme" med ännu tätare trafik... Men eftersom SL inte har någon samlingstabell så orkar jag inte kolla upp detta!
/TKO (som ger ännu en bakläxa till projektchefen)
Skriv svar