Gula Linjen..

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Gula Linjen..

Inlägg av TKO »

Det var ju kreativt!
Frågan är under hur lång tid på morgonen det behövs 24 t/h från Västerort?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Man har inte ens råd att dra t-banan in under den s k "Arenastaden", man kommer ju enbart till södra änden, hur skall man då ha råd att bygga en ny uppställningsdepå där?
Om det är depåplatser som behövs så kan man lätt ställa upp tågen i tunneln i stället. SLLs egna beräkningar av trafikbehovet på banan kommer inte ens motivera trevagnarståg i 20-minuterstrafik, så man skulle teoretiskt klara sig med enkelspår mellan Odenplan och Hagalund.

En märklig sak är att Mårten Frumerie påstår att TF egentligen inte har gjort någon undersökning av hur en indragning av trafik mot Västerort skulle slå. I dag så vänder man inte ens tåg i Odenplan under rusningen utan det är förmodligen Alvikstågen man tänker dra in, vilket innebär en nedragning på sträckan Odenplan-Alvik med knappt 25% jämfört med under eftermiddagsrusningen idag. Med tanke på att Stockholm växer, och i nuvarande takt så kommer antal resenärer vara 12% fler när det där dags för blindtarmen mot Hagalund att öppna vilket bör innebära att man kanske kan klara det genom att förlänga Åkeshovstågen mot Vby/Häs.

Om man skall bygga den där linjen så skall den naturligtvis byggas som en egen linje, med en egen station, vid Odenplan, eller varför inte S:t Eriksplan som slutstation? Sträckan Odenplan-Solna kommer ju som bekant inom kort redan att trafikeras av pendeltåg och området Karolinska har redan god trafikförsörjning från flera håll. Nuvarande upplägg är bara korkat!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

Ja vi vet att du tycker det!
Men de allvisa landstingspolitikerna vi valt har nu en gång för alla bestämt detta... och dina resandeprognoser ger jag inte mycket för.

/TKO
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

TKO skrev:Ja vi vet att du tycker det!
Men de allvisa landstingspolitikerna vi valt har nu en gång för alla bestämt detta... och dina resandeprognoser ger jag inte mycket för.

/TKO
Aha, den typen av härskarretorik känner jag igen. Jag var medlem i ett visst parti för många år sedan, visserligen en kort period, men nog minns jag jargongen som tillämpades... Tänk att vuxna människor ägnar sig åt det...
Senast redigerad av Odd den onsdag 14 december 2016 19:33, redigerad totalt 1 gånger.
TKO

Inlägg av TKO »

Det har vi också hört förr...
Vad grundar du dina 'resandeprognoser' på?
/TKO
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Odd skrev:
En märklig sak är att Mårten Frumerie påstår att TF egentligen inte har gjort någon undersökning av hur en indragning av trafik mot Västerort skulle slå. I dag så vänder man inte ens tåg i Odenplan under rusningen utan det är förmodligen Alvikstågen man tänker dra in, vilket innebär en nedragning på sträckan Odenplan-Alvik med knappt 25% jämfört med under eftermiddagsrusningen idag. Med tanke på att Stockholm växer, och i nuvarande takt så kommer antal resenärer vara 12% fler när det där dags för blindtarmen mot Hagalund att öppna vilket bör innebära att man kanske kan klara det genom att förlänga Åkeshovstågen mot Vby/Häs.

Om man skall bygga den där linjen så skall den naturligtvis byggas som en egen linje, med en egen station, vid Odenplan, eller varför inte S:t Eriksplan som slutstation? Sträckan Odenplan-Solna kommer ju som bekant inom kort redan att trafikeras av pendeltåg och området Karolinska har redan god trafikförsörjning från flera håll. Nuvarande upplägg är bara korkat!
Men en orsak till att man bara kan ha en timmens trafik med 30 tåg i timmen söderut på efterrmiddagarna (och knappt det) är ju för att man inte kan vända tåg vid Odenplan. Tågen räcker alltså inte till. I eftermiddagsrusningen behöver alltså inga tåg försvinna västerut eftersom man då kan vända tåg vid Arenastaden, eller möjligen 2 då om man väljer att låta 8 tåg per timme gå till Arenataden. Förlänger man dem till Åkeshov istället för dagens trafik till Alvik, blir ju alltså platstillgången större väster om Alvik och fördelningen jämnare än i dag.

Diskussionen blir ju lite märklig eftersom man ibland räknar med de in/utgående tågen från vagnhallen i Vy. Dessa går ju inte för att de behövs, utan för att det ändå är bättre att låta tågen gå i trafik istället för att tomköra dem från/till depån och stan. Ofta är ju dessa tåg långt ifrån halvfulla.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Tub4

Inlägg av Tub4 »

[Få saker har väl blivit så utredda som trafikförsörjningen av NKS/Hagastaden/Vafandetnuheter... och bara när man riggade förutsättningarna visade det sej att spårväg var rätt lösning. Men det påverkar inte skribenterna på detta forum (och de som annonserar i "Fablernas värld") utan det fortsätter tjatas om alla dessa spårvägslinjer som skall byggas för att få en optimal lösning. Men visst vi kan väl ta en runda till och köra buss medan man gör ytterligare ett försök att visa att spårväg är bäst!

Thomas K Ohlsson
trött-trött-trött
Väl talat.

Sen, är det okunskap eller lögn?
Trots att det är området Karolinska/Norra Station som primärt skulle motivera en t-baneutbyggnad så missar man Karolinskas huvudentré med inte mindre än 700 meter, alltså längre än sträckan mellan Odenplan och Karolinska Sjukhuset.
Två av fyra uppgpngar hamnar PRECIS vid NKS huvudentré... En av dem INNE i sjukhuset....
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Tub4 skrev:
Trots att det är området Karolinska/Norra Station som primärt skulle motivera en t-baneutbyggnad så missar man Karolinskas huvudentré med inte mindre än 700 meter, alltså längre än sträckan mellan Odenplan och Karolinska Sjukhuset.
Två av fyra uppgpngar hamnar PRECIS vid NKS huvudentré... En av dem INNE i sjukhuset....
Sist jag var där så var huvudentrén rätt långt från den tänkta t-banan.
KST.jpg
KST.jpg (203.55 KiB) Visad 8892 gånger
Men jag antar, på din kommentar, att det nya sjukhuset förmodligen byggs vid tunnelbanan. Rätt dyr t-baneutbyggnad för att försörja ett sjukhus med t-bana...
darthjpp

Inlägg av darthjpp »

Odd skrev:
Tub4 skrev:
Sist jag var där så var huvudentrén rätt långt från den tänkta t-banan.
KST.jpg
Men jag antar, på din kommentar, att det nya sjukhuset förmodligen byggs vid tunnelbanan. Rätt dyr t-baneutbyggnad för att försörja ett sjukhus med t-bana...
NKS ligger i den sydvästra delen av sjukhusområdet, vid Solnavägen och ut mot järnvägen. I den västligaste huskroppen (av fem) ligger huvudentrén mot söder. I hörnet är en tunnelbaneuppgång förberedd.
Det är ungefär dar linjen viker av österut vid 89 meterspunkten.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

darthjpp skrev: ...
NKS ligger i den sydvästra delen av sjukhusområdet, vid Solnavägen och ut mot järnvägen. I den västligaste huskroppen (av fem) ligger huvudentrén mot söder. I hörnet är en tunnelbaneuppgång förberedd.
Det är ungefär dar linjen viker av österut vid 89 meterspunkten.
Det förklarar avvikelsen. Men övriga fakta kvarstår, linjen är alldeles för dyr i förhållande till syftet och ger för stor inverkan på befintliga trafiken på bana ett. Även om ursprungsplanen med en separat plattform vid Odenplan och att ändstationen hade varit vid den s k "Arenastaden" i stället för i Hagalund hade haft en för liten nytta i förhållande till kostnaden. Den beräknade trafikantmängden på 800 personer per riktning i rusningen motsvarar vad tex Lidingöbanans kapacitet är i 15-minuterstrafik.

Men när politisk prestige är inblandat så blir det inte sällan rätt dåligt och ogenomtänkt. Jag tror att de gick i tankemässigt baklås när de utlyste tävlingen om linjefärgen, en i sammanhanget fullständigt irrelevant del av projektet, och att man helt enkelt inte klarar av att ta sig ut ur miljardrullningen själva. Pengarna behövs på andra ställen, tex övriga t-baneutbyggnader. Även om en del tycks tro annat så är TFs resurser inte outtömliga!
TKO

Inlägg av TKO »

Odd skrev:(...)Det förklarar avvikelsen. Men övriga fakta kvarstår, linjen är alldeles för dyr i förhållande till syftet och ger för stor inverkan på befintliga trafiken på bana ett. Även om ursprungsplanen med en separat plattform vid Odenplan och att ändstationen hade varit vid den s k "Arenastaden" i stället för i Hagalund hade haft en för liten nytta i förhållande till kostnaden. Den beräknade trafikantmängden på 800 personer per riktning i rusningen motsvarar vad tex Lidingöbanans kapacitet är i 15-minuterstrafik.
(...)
Om vi anser att dimensionerande kapacitet skall vara "800 personer per riktning i rusningen" (hela högtrafikstiden eller under maxtimmen?) så räcker det att köra buss. Resandet ligger i så fall t ex avsevärt under vad linje 1 idag har på Essingeöarna...

/TKO

(PS: För att inte i onödan störa auditoriets förmiddagsro undviker jag denna gång att använda 160 som jämförelseexempel... /DS)
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

När det pratas om spårväg dissekeras alla utgifter ned till varje öre, är det samhällsekonomiskt lönsamt?
När det gäller tunnelbana verkar det som att det spelar ingen roll vad det kostar eller om någon kommer att åka med.
Är det inte samma skattekronor det gäller?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO

Inlägg av TKO »

Som jag redan skrivit i denna tråd är det få frågor som blivit så väl utredda ("dissekerade") som denna!
Att sedan slutresultatet av alla dessa utredningar inte blivit vad "spårvägsvännerna" önskat är en annan sak. men det har gjorts åtskilliga försök att med siffror visa att spårväg är den bästa lösningen, utan att beslutsfattarna blivit särskilt imponerade...

Och handlar det bara om pengar så behövs inga utredningar - det blir billigast med buss!

Thomas K Ohlsson
(snabbutredare)
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

TKO skrev: Om vi anser att dimensionerande kapacitet skall vara "800 personer per riktning i rusningen" (hela högtrafikstiden eller under maxtimmen?) så räcker det att köra buss. Resandet ligger i så fall t ex avsevärt under vad linje 1 idag har på Essingeöarna...

/TKO
Exaktlemente. Nu börjar poletten trilla ner! Att bygga t-bana på denna sträcka, med detta resenärsunderlag, är vansinnigt. Hade det handlat om en hel linje, tex att Hjulstagrenen hade fortsatt från Västra Skogen via Karolinska-Odenplan och liknande, så hade det funnits en stor nytta med den, men i nuvarande utformning, där man inte ens nått målen med utbyggnaden, så är det obra. Det blir helt enkelt en svindyr NKS-express, om man skall travestera ett populistiskt s-märkt uttryck.
TKO

Inlägg av TKO »

Odd skrev:
TKO skrev: Om vi anser att dimensionerande kapacitet skall vara "800 personer per riktning i rusningen" (hela högtrafikstiden eller under maxtimmen?) så räcker det att köra buss. Resandet ligger i så fall t ex avsevärt under vad linje 1 idag har på Essingeöarna...

/TKO
Exaktlemente. Nu börjar poletten trilla ner! Att bygga t-bana på denna sträcka, med detta resenärsunderlag, är vansinnigt. Hade det handlat om en hel linje, tex att Hjulstagrenen hade fortsatt från Västra Skogen via Karolinska-Odenplan och liknande, så hade det funnits en stor nytta med den, men i nuvarande utformning, där man inte ens nått målen med utbyggnaden, så är det obra. Det blir helt enkelt en svindyr NKS-express, om man skall travestera ett populistiskt s-märkt uttryck.
Jag tycker vi skall se det som en investering för framtiden! Var inte så negativ... snart vänder vi mot ljusare tider.

(Jag tror skribenten missade den inledande konjunktionen i mitt inlägg)

Thomas K Ohlsson
(optimist)
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Det är lite konstigt, NKS-expressen skall vi anse vara en investering för framtiden medan betydligt billigare spårväg som servar fler är obra.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
TKO

Inlägg av TKO »

"Ni" få anse vad ni vill, jag säger bara vad jag tycker!

Några argument kan jag dock bjuda på:

- Stockholm har idag ett relativt väl utbyggt tunnelbanenät, som täcker såväl innerstaden som de flesta närförorter. Och med utbyggnaden mot Nacka täpps en lucka till.
- Vi kan därför förmoda att andra nya länkar - t ex linjen till NKS - kommer att passa väl in i ett framtida trafiksystem.
- Spårvagn på innerstadens stomlinjer har det talats länge om, men vid sidan av den konverterade museilinjen har väldigt lite hänt.
- En isolerad spårvägsstump mellan Odenplan och Solna gör därför liten nytta.
- Nyttan uppkommer först när den kan anslutas till det innerstadsnät som vi troligen aldrig kommer att få se.

Men för den som har en mer pessimistisk syn på hur framtiden för Stockholm kommer att utveckla sej ser jag bara ett alternativ, och det är att förespråka busstrafik till NKS. Det blir i billigast!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

TKO skrev:"Ni" få anse vad ni vill, jag säger bara vad jag tycker!

Några argument kan jag dock bjuda på:

- Stockholm har idag ett relativt väl utbyggt tunnelbanenät, som täcker såväl innerstaden som de flesta närförorter. Och med utbyggnaden mot Nacka täpps en lucka till.
- Vi kan därför förmoda att andra nya länkar - t ex linjen till NKS - kommer att passa väl in i ett framtida trafiksystem.
- Spårvagn på innerstadens stomlinjer har det talats länge om, men vid sidan av den konverterade museilinjen har väldigt lite hänt.
- En isolerad spårvägsstump mellan Odenplan och Solna gör därför liten nytta.
- Nyttan uppkommer först när den kan anslutas till det innerstadsnät som vi troligen aldrig kommer att få se.

Men för den som har en mer pessimistisk syn på hur framtiden för Stockholm kommer att utveckla sej ser jag bara ett alternativ, och det är att förespråka busstrafik till NKS. Det blir i billigast!

upplyser
Thomas K Ohlsson
- Spårvagn på innerstadsnätet har det pratats om länge: Visst, men vem är det som bromsar? Om (s) varit positiva så hade det varit fixat nu men man skyller hela tiden på annat. Lägg ned 7'an t.ex. så kan vi prata 4'an. Det är väl kontentan av vad de säger.
-En isolerad spårstump: Som Du skriver om gul, någonstans måste man börja.
-Nyttan kommer: Förslag har lagts fram att efter Åhléns svänga ned på Vasagatan och därifrån ta sig upp till Odenplan f.v.b. till Norra Stationsområdet och Karolinska. Det har även lagts förslag att från Odenplan ansluta vid Hakberget. Och sedan har vi 4'ans konvertering som (s) tydligen är för men ändå bromsar.

Om (s) blir positiva till att ge sina väljare högkvalitets lokaltrafik så löser det många proppar och vi har betydligt bättre lokaltrafik för alla. Nu är det mest sandlåda mellan vänster och höger. Bara för att "fel" sida kom med en idé så måste den förkastas.
-Per
TKO

Inlägg av TKO »

Nu tänker jag avsluta den här diskussionen för min del (och för nu) med följande råd:

- Sluta skyll på "sossarna". Högern hade makten i riksdag, landsting och staden under 8 år. Då byggdes spårväg både till Hornsberg och Värtan! Nä det gjorde man visst inte nej...

- I ett öppet samhälle är den fria debatten demokratins livsluft. Det är därför värdefullt att vi låter våra idéer mötas på många platser, till och med i ett begränsat forum som detta.

- MEN, det är inte speciellt troligt att vi lyckas övertyga våra meningsmotståndare till den milda grad att de byter åsikt. Och även om detta sker blir förmodligen påverkan på samhällsutvecklingen tämligen ringa.

Nej den som verkligen vill påverka måste göra det i andra kanaler. Den politiska vägen till exempel. Jag uppmanar därför alla "spårvägsvänner" med hemvisst på högerkanten att engagera sej i något av alla de högerpartier som finns (högerhögern, mittenhöger, frihetshögern och fromhetshögern) och där verka för en återgång till den spårvägseufori som rådde när S:t Chrille stog vid kontrollern. Medlemsaktiviteten i dessa partier brukar inte vara så stor så det krävs inte så väldigt mycket för att få ett icke obetydligt inflytande. Och om det inte räcker så kan nog den (fd) store ledaren tipsa om hur man genom att välja rätt lokalförening för sitt medlemskap och engagemang lätt kan blåsa upp sitt inflytande!

Mitt råd är naturligtvis riktat till en vidare krets än Herr Lind i Åsbro, det lär ju inte vara aktuellt med en spårvägsutbyggnad i Askersunds kommun än på många år...

Kram
Thomas

-
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Askersunds Kommun har visserligen haft en lätt diskussion om spårväg till Lerbäck men det är nog inte så troligt att man kommer längre där. Lite realist måste man vara. Däremot så koncentrerar vi oss på ett tågstopp i Åsbro!

Varför drar Du Dig alltid undan när vi tar upp (s) ointresse för spårväg?
Oftast har det varit olika majoriteter i Landsting och Stad och då blir det svårt att få igenom något.
Jag har också frågat varför (s) anser att dyr tunnelbana är bra med billig spårväg dåligt? Bevisat är att man får betydligt mer för pengarna vid spårvägsbygge samt att det ger en bättre komfort - på ytan. Dessutom gagnar det butikslivet då de som reser på ytan ser vilka erbjudanden som finns och kan gå av där.
Tunnelbana är väldigt bra på långa distanser men inte på korta då tiden från gatan till plattform tar för lång tid.

I en tidigare tråd frågade jag varför bussen inte får ta sina egna kostnader men där kom aldrig något svar.
När man jämför dyr spårväg med billig buss så tar man inte hänsyn till bussens kostnader som lämpas över på andra.
Bygger man spårväg flyttas ledningar - en dyr kostnad som ger Staden ett nytt rörsystem utan kostnad. Oftast är rören 100 år gamla och måste ändå bytas inom en snar framtid. Vore man ärlig skall inte spårvägen debiteras för detta.
Bussen sliter hårt på gatorna. Antingen måste man bygga ett kostsamt underlag av betong, varvid man bör flytta rören - då är det inte så stor skillnad mellan spårväg ch buss, eller så får man lägga ny asfalt ganska ofta. Vem tar denna kostnad?
Bussen betalar bara vägskatt, andra dyra kostnader lämpar man över på markägaren.
Knappast en solidarisk handling.

Vi har också lärt oss att med spårväg blir det betydligt färre fordon på gatorna.
Hur var det nu Handelskammaren sa om Hamngatan: Alla bilar, bussar och spårvagnar - det får inte plats mer.
Hur blev det? Bussarna försvann nästan varvid det blev mycket mer plats för fotgängare, cyklister och bilar.

-Per
Skriv svar