Enceladus skrev:twr skrev:För att linjen ska få avlastande effekt behöver den gå ofta. Mer sällan än 5 minuter tror jag inte resenärerna orkar vänta längre. Eller vad tror du?
För att ge maximal avlastande effekt behöver linjen gå lika ofta som linjen som ska avlastas. För att undvika för stort överutbud kan dock turtätheten mot stan minska, t.ex. 6-minuterstrafik på båda linjerna från Norsborg. Om linjen mot Fridhemsplan går två minuter innan linjen mot City borde det bli ganska jämn belastning (samtliga avgångar körs förstås med fullängdståg).
Det är ändå relativt få resmål där det lönar sig att vänta på linjen genom stan, egentligen bara Södermalm och Östermalm. Roslagsbanan och pendeltåget norrut går ju att nå snabbare via Odenplan. Söderut finns Spårväg Syd. Med ett bra byte till blå linjen kan detta alternativ till och med bli det föredragna sättet att åka till City, speciellt om målpunkten ligger närmare Kungsträdgården.
Förutom jämnare belastning är en fördel med detta upplägg att det blir möjligt att utöka trafiken på Fruängsgrenen (utöver 4-minuterstrafik), vilket kan behövas på 2030-talet (eller något senare, speciellt om linjen förlängs mot Huddinge).
På
SVT Play såg jag ett program om Mississippifloden där miljarder dagsländor svärmar en och samma dag mot slutet av sommaren. Jag får nästan samma känsla med den stora mängden förslag om Trafikering på framtidens röda linjer. Men trots allt är det faktiskt bra, för Trafikförvaltningens gamla förslag om att när man förtätar röda linjen med så ska man köra en ny linje "Alby-Mörby Centrum" med ett nytt signalsystem. Det förslaget är ju faktiskt ganska kasst, och när det gäller signalsystemet så har det ju historien faktiskt bevisat det. Senare kom Sverigeförhandlingen och lanserade en ny linje "Skärholmen-Fridhemsplan". Och det är väl från det senare förslaget som tråden utgår ifrån.
Trådens rubrik "Trafikering på framtidens röda linjer" syftar nog lite mer framåt än vad som ligger i pipe-line de närmaste åren, då man får lite fler tunnelvagnar av typ C30 och kan köra lite oftare (UTAN att det behövs ett nytt signalsystem, som vi som betraktar frågan ur lite olika kunskaper och synvinklar generellt tycks vara överens om). Jag hakar på det citerade inlägget med det lite längre framtidsperspektivet (med en möjlig förlängning av Fruängengrenen mot Huddinge). Det kan ju vara klokt att ha det perspektivet då man bestämmer sig för hur nästa etapp i utbyggnaden med tunnelbana mot Fridhemsplan ska trafikeras då den är klar.
Ser man till Norsborgsgrenen så är den ju väldigt lång, och det finns möjlighet till ytterligare stora bostadsbyggen med hyggliga gångavstånd till befintliga stationer. Utgår vi från det citerade förslaget med 2 linjer i 6-minuterstrafik (varav den ena vänder tidigare i t ex Sätra/Skärholmen och går 2 minuter före den från Norsborg) så innebär ju det 20 tåg/h vilket i genomsnitt är 3-minuterstrafik (egentligen 2+4-minuterstluckor) och det ger ju bra kapacitet.
I andra änden mot Ropsten får man 6-minuterstrafik, och det är jag ju lite tveksam till om det räcker. Med de stora utbyggnaderna av Norra Djurgårdsstaden så tror jag inte det räcker. Inte ens om man bygger Spårväg City. I motsats till vad som sagts (?) tror jag nämligen inte att det för den stora massan blir mest attraktivt att åka spårvagn genom/vid gatunätet till T-Centralen. Många har andra tunnelstationer som mål och då kan det vara mer attraktivt att dra sig mot tunnelbanan så snart som möjligt, t ex i Ropsten.
Om nu Norsborgsgrenen får två linjer i 6-minuterstrafik så fungerar det ju bäst med om också Fruängengrenen får två linjer i 6-minuterstrafik. Och precis som på Norsborgsgrenen går den ena linjen 2 minuter före den andra, så att det även där blir 2+4-minutersluckor. Med nuvarande stationer så kan ju den linje som går två minuter före den andra vända vid Telefonplan och den andra linjen vänder vid Fruängen. Med 20 tåg/h är det nog överkapacitet med nuvarande bostadsbebyggelse. Men fortsätter man förtäta kraftigt längs grenen, och ännu hellre om man drar den vidare mot Huddinge som Huddinge kommun vill) så fyller man ju bättre upp den kapacitet som medges.
Ska då båda Fruängenlinjerna fortsätta mot Mörby Centrum? Nja, det blir nog överkapacitet där med 20 tåg/h, samtidigt som Ropsten bara får 10 tåg/h om bara linjen från Norsborg i 6-minuterstrafik fortsätter mot Ropsten. Jag tycker nog då att det är mer rimligt att tågen från Liljeholmen mot Östermalmstorg fortsätter varannan gång mot Ropsten respektive Mörby Centrum. Det blir alltså då 4-minuterstrafik på båda dessa grenar. Det har dessutom fördelen att vartannat tåg från Norsborg går mot Ropsten och vartannat mot Mörby Centrum, och samma sak gäller för tågen från Fruängen (eller Huddinge).
För linjen Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan så "tvingar" den jämna 6-minutestrafiken från Norsborgsgrenen fram 6-minuterstrafik (eller 2+4-minuterstrafik) på grenen Älvsjö-Liljeholmen.
Men får då 7 linjekombinationer på röda linjen:
- Norsborg-Ropsten 5 tåg/h
- Norsborg-Mörby Centrum 5 tåg/h
- Sätra(Alby)-Fridhemsplan 10 tåg/h
- Fruängen-Ropsten 5 tåg/h
- Fruängen-Mörby Centrum 5 tåg/h
- Telefonplan-Roptsten 5 tåg/h
- Telefonplan-Mörby Centrum 5 tåg/h
På den nya linjen Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan (som jag tycker ska vara gul linje) får man då 2 linjekombinationer:
- Sätra(Alby)-Liljeholmen-Fridehemsplan 10 tåg/h
- Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan 10 tåg/h
Det här är ju en kraftig ökning av nuvarande trafik, och också en ökning jämfört med vad Sverigeförhandlingen skissar (om man kör linjen Älvsjö-Liljeholmen-Fridhemsplan med fullängdståg). Men det medger ju den befolkningsökning och det nya bostadsbyggande som förutses i regionen och också en rejäl förstärkning av trafikeringen över det som kallas "Saltsjö-Mälarsnittet". Man skulle rentav kunna säga att det är "framtidssäkert"!
Listar också hur många tåg per timme på "strategiska platser" som detta skulle ge:
- Norsborg 10 tåg/h
- Sätra 20 tåg/h
- Fruängen 10 tåg/h
- Telefonplan 20 tåg/h
- Liljeholmen 50 tåg/h (inkl nya linjen Älvsjö-Fridhemsplan)
- Östermalmstorg 30 tåg/h
- Mörby Centrum 15 tåg/h
- Ropsten 15 tåg/h
- Älvsjö 10 tåg/h
- Fridhemsplan 20 tåg/h
Puh! Rätta mig någon om jag missade någon siffra vad gäller antal tåg. Viktigast är väl att själva den övergripande idén når fram. Men det finns naturligtvis också detaljer att lyfta fram/korrigera.