SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Generellt sett minskar kollektivtrafikens andel ju längre ut man kommer. Det verkar finnas en gräns för hur lång tid folk orkar trängas i en sardinburk.

Solna: 43 %
Sollentuna: 26 %
Väsby: 24 %
Sigtuna: 25 %

Huddinge: 33 %
Botkyrka: 30 %
Salem: 29 %
Södertälje: 18 %

Källa: Fakta om SL och länet 2016
Tveksam slutsats. Det kan ju lika gärna vara så att sambandet är omvänt, t ex att vissa anser sig för fina för att bo i lägenheter och åka kollektivt, de vill bo i ett eget hus på marken och köra bil, och det blir ju lättare att uppnå ju längre från stan man bosätter sig.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Generellt sett minskar kollektivtrafikens andel ju längre ut man kommer. Det verkar finnas en gräns för hur lång tid folk orkar trängas i en sardinburk.

Solna: 43 %
Sollentuna: 26 %
Väsby: 24 %
Sigtuna: 25 %

Huddinge: 33 %
Botkyrka: 30 %
Salem: 29 %
Södertälje: 18 %

Källa: Fakta om SL och länet 2016
Tveksam slutsats. Det kan ju lika gärna vara så att sambandet är omvänt, t ex att vissa anser sig för fina för att bo i lägenheter och åka kollektivt, de vill bo i ett eget hus på marken och köra bil, och det blir ju lättare att uppnå ju längre från stan man bosätter sig.
Fast den teorin stämmer inte riktigt med listan. Den kommun som har lägst kollektivtrafikandel här har också högst andel hyresrätter och näst högst andel hushåll i flerbostadshus. Vad jag har hört är det många som åker bil inte för att de vill, utan för att de måste.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Fast den teorin stämmer inte riktigt med listan. Den kommun som har lägst kollektivtrafikandel här har också högst andel hyresrätter och näst högst andel hushåll i flerbostadshus. Vad jag har hört är det många som åker bil inte för att de vill, utan för att de måste.
Tja, om det är det mannen med pistolen säger så är det kanske säkrast att lyda. Men din hypotes stämmer inte heller, för trängseln minskar ju t ex ju längre ut från stan man är, så den som åker till Södertälje upplever inte trängsel under längre tid än den som åker till Rönninge.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Fast den teorin stämmer inte riktigt med listan. Den kommun som har lägst kollektivtrafikandel här har också högst andel hyresrätter och näst högst andel hushåll i flerbostadshus. Vad jag har hört är det många som åker bil inte för att de vill, utan för att de måste.
Tja, om det är det mannen med pistolen säger så är det kanske säkrast att lyda. Men din hypotes stämmer inte heller, för trängseln minskar ju t ex ju längre ut från stan man är, så den som åker till Södertälje upplever inte trängsel under längre tid än den som åker till Rönninge.
Förmodligen påverkas kollektivtrafikandelen av många faktorer, varav trängseltid är en och andel småhus en annan. Det finns i alla fall en betydande mängd artiklar i lokaltidningarna där resenärer säger att de väljer bort pendeln på grund av trängseln.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jaha nu talar du återigen om dem som VÄLJER bort pendeln, det kan ju inte vara samma grupp som åker bil för att de måste.
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

Enceladus skrev: Förmodligen påverkas kollektivtrafikandelen av många faktorer, varav trängseltid är en och andel småhus en annan. Det finns i alla fall en betydande mängd artiklar i lokaltidningarna där resenärer säger att de väljer bort pendeln på grund av trängseln.
Vissa faktorer är nog viktigare än andra.

Viktiga faktorer som styr mot bilåkande
* kollektivtrafikresan tar men en ca 60 minuter
* kollektivtrafikresan innehåller fler än två byten

Viktiga faktorer som styr mot kollektivtrafikåkande
* man saknar bil eller körkort
* om det väldigt svårt eller dyrt att parkera vid arbetsplatsen

Om ingen av ovanstående viktiga faktorer styr valet så kommer andra saker in som bekvämlighet, idealism, upplevd trängsel, etc
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Trafikstarten skjuts ständigt upp. Nu anges den till nästnästa vecka. Är detta enbart ett spel för galleriet?
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Trafikstarten skjuts ständigt upp. Nu anges den till nästnästa vecka. Är detta enbart ett spel för galleriet?
Nja, nästnästnästa bör den väl i alla fall kunna starta. Då stängs ju pendeln av till Södertälje C och man sparar väl i alla fall in 2 omlopp på något till Gnesta.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
BSB101

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:
BSB101 skrev:
TKO skrev:Medan resten av Sverige undrar när pendeltågstrafiken skall komma upp i utlovad nivå finns det dom som är mest upprörd över att första pendeln från City mot Sötälje inte går 30 minuter tidigare. Jag avstår från ytterligare kommentarer...

/TKO
Jag tror att 99 procent av "resten av Sverige" inte undrar något alls gällande linje 44 främst på grund av att man inte ens känner till linjen. Är nog fler som undrar när SL ska klara av att köra de linjer som man trafikerar idag enligt tidtabell även om det kommer snö eller löv på spåren.
Fast dom flesta åker väl bil för att slippa trängseln inom kollektivtrafiken? Typ 99% av alla Sollentunabor...
/TKO
(vare sej billist eller sollentunabo!)
Fråga inte mig, själv cyklar jag och är Sollentunabo så nu har du bara drygt 70 000 till att fråga så får du ihop din statistik. Varför man väljer andra färdmedel än kollektivtrafik skiljer nog men det är nog få som väljer kollektivtrafik om man har något annat val.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Ingen start för pendelns linje 44

MTR fortsätter skylla på vagnbrist. Landstingsmajoriteten är fortsatt apatisk. Men det är val om 5 månader, så något kanske ändras (om inte majoritetens attityd, så dess konstellation).
bda157

Inlägg av bda157 »

Jag tror att 99 procent av "resten av Sverige" inte undrar något alls gällande linje 44 främst på grund av att man inte ens känner till linjen. Är nog fler som undrar när SL ska klara av att köra de linjer som man trafikerar idag enligt tidtabell även om det kommer snö eller löv på spåren.[/quote]
Fast dom flesta åker väl bil för att slippa trängseln inom kollektivtrafiken? Typ 99% av alla Sollentunabor...
/TKO
(vare sej billist eller sollentunabo!)[/quote]

Fråga inte mig, själv cyklar jag och är Sollentunabo så nu har du bara drygt 70 000 till att fråga så får du ihop din statistik. Varför man väljer andra färdmedel än kollektivtrafik skiljer nog men det är nog få som väljer kollektivtrafik om man har något annat val.[/quote]

Nu tror jag att du har ganska fel. I rusningstid in till stan åker över 80% kollektivt. Det beror rimligen på att de hellre sitter på (t ex) ett pendeltåg än i en bilkö.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Framförallt så föredrar de uppenbarligen trängsel framför att cykla! Men cyklister (!) verkar iofs ofta vara något av självplågare, så de kanske åker trångt pendeltåg om de får chansen?
Christian Spår

Inlägg av Christian Spår »

Trängseln på pendeltåget är en av anledningarna att jag väljer bort det och cyklar mellan Årstaberg och Odenplan. Började förvisso år innan citybanan öppnade. Kanske är jag självplågare, men jag ser det som 25*2 minuter lätt motion per arbetsdag. Snabbare tid dörr-till-dörr, förutsägbar restid, individuellt anpassningsbar för att handla på vägen hem, de är andra viktiga anledningar.

Jag drabbades av influensan i januari och kom tillbaka mitt under värsta vintern, trodde inte att vinterväglaget skulle hålla och för att slippa sätta på dubbdäck så jag reste med reskassa med pendeln och led på alla sätt av förseningarna och trängseln. Kändes riktigt trist att vara fast i den sirapen och betala för det.

Som jag förstår det så kommer linje 44 betyda fler pendeltåg per timme den här sträckan och det är välkommet, för det är ibland svårt att komma med en avgång. Precis samma problem som jag hade när jag gick till centralen för att åka till Årstaberg förr om åren. Som det är nu är jag rätt så missnöjd med kapaciteten citybanan gav pendeltågen.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Om du tycker att situationen är jobbig nu, föreställ dig då hur det kommer att se ut om 10 år. Cirka en halv miljon fler invånare i länet, varav en stor del längs pendeltågsnätet. Oavsett Citybanans kapacitet så finns det inte tillräckligt många vagnar för att utöka antalet avgångar med långa tåg - Tamsons har varit noga med att se till att bilen inte tappar marknadsandelar. Ungefär när tunnelbanan står färdig kan läget vara så illa att det måste till ett påstigningsförbud på pendeln från och med Älvsjö. Du har dock tur att Tamsons parti förlorade makten i Stockholms kommun, annars hade du säkert blivit hänvisad till Östlig förbindelse istället för en direkt tunnelbana.

För Sollentunas del skulle "gula linjen" kunna förlängas till Ulriksdal för att möjliggöra ett påstigningsförbud söderut.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

bda157 skrev: Nu tror jag att du har ganska fel. I rusningstid in till stan åker över 80% kollektivt. Det beror rimligen på att de hellre sitter på (t ex) ett pendeltåg än i en bilkö.
Fel vilket sätt har jag "ganska fel"? Jag skrev om att flertalet skulle välja andra färdsätt än kollektivtrafik om man hade möjlighet. Att det är bilkö och resan då blir lång är ett sådant skäl. Precis som p-avgifter och avsaknad av bil/körkort är andra.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:Framförallt så föredrar de uppenbarligen trängsel framför att cykla! Men cyklister (!) verkar iofs ofta vara något av självplågare, så de kanske åker trångt pendeltåg om de får chansen?
"Självplågare"? Är även övriga människor som rör på sig frivilligt "självplågare" enligt dig?
bda157

Inlägg av bda157 »

BSB101 skrev:
bda157 skrev: Nu tror jag att du har ganska fel. I rusningstid in till stan åker över 80% kollektivt. Det beror rimligen på att de hellre sitter på (t ex) ett pendeltåg än i en bilkö.
Fel vilket sätt har jag "ganska fel"? Jag skrev om att flertalet skulle välja andra färdsätt än kollektivtrafik om man hade möjlighet. Att det är bilkö och resan då blir lång är ett sådant skäl. Precis som p-avgifter och avsaknad av bil/körkort är andra.
Det kommer aldrig att bli möjligt: det går inte att bygga en stor stad så att alla förortsbor kan köra bil in i stan i rusningstid.
TKO

Inlägg av TKO »

Jodå!
Los Angeles är ett exempel... åtminstone fram till cirka 1990. Och LA är betydligt större än Stockholm.
/ TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Om du tycker att situationen är jobbig nu, föreställ dig då hur det kommer att se ut om 10 år. Cirka en halv miljon fler invånare i länet, varav en stor del längs pendeltågsnätet. Oavsett Citybanans kapacitet så finns det inte tillräckligt många vagnar för att utöka antalet avgångar med långa tåg - Tamsons har varit noga med att se till att bilen inte tappar marknadsandelar. Ungefär när tunnelbanan står färdig kan läget vara så illa att det måste till ett påstigningsförbud på pendeln från och med Älvsjö. Du har dock tur att Tamsons parti förlorade makten i Stockholms kommun, annars hade du säkert blivit hänvisad till Östlig förbindelse istället för en direkt tunnelbana.

För Sollentunas del skulle "gula linjen" kunna förlängas till Ulriksdal för att möjliggöra ett påstigningsförbud söderut.
Nej visst, det går inte att köra 20 tåg i timmen med långa tåg, men väl 18 (jämförbart med dagens 14). Det är också det som banans kapacitet klarar av och även det som är möjligt för att klara av vändkapaciteten utan att ytterligare utbyggnad görs norr om stan. Med lite trix kan man nog också få det att räcka till något ytterligare tåg, man kan ju exempelvis låta Gnestatågen köras med X55 eller någon annan tågmodell och också effektivisera vagnunderhållet något, så att man klarar att ha fler vagnar i trafik. Man kan också utnyttja kapaciteten bättre genom att köra då folk reser och ha lite glesare trafik vid sidan av maxtimmen (alltså att man har 16 tåg i timmen som standard utanför maxtimmen och bara kör tåg som kompletterar på de avgångar som behöver förstärkning. På så sätt får man vagnarna att räcka under maxtimmen, utan att köra med korta tåg (om det är det viktiga), men förutsätter förstås att kapaciteten ändå räcker till utanför maxtimmen.

Däremot måste beslut fattas om att bygga ut till dubbla plattformar vid Odenplan och Årstaberg. Innan det står klart, finns det ändå ganska litet värde i att investera i ytterligare vagnar. Risken med att skjuta upp vagninvesteringen handlar snarare om de begränsningar som plattformsdörrarna kan sätta och att vagnarna eventuellt inte är kompatibel med nuvarande vagnpark (fast det är ju å andra sidan inte X60B med de tidigare modellerna heller)...
Senast redigerad av Lars_L den torsdag 12 april 2018 18:56, redigerad totalt 1 gånger.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar