SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Lars_L »

BSB101 skrev:
Odd skrev:Trist att man inte behöll lite X10-tåg ett tag till. Dom kunde ju ha gått via getingmidjan. Men det är mycket lättare att vara efterklok...
Förutom det Hans Wibacke redan skrivit gällande tillgången av tågsätt är frågan hur tillgången på tåglägen (heter det så?) är? Känns inte som det skulle vara det lättaste att få tillgång till tåglägen via CST som dessutom ska stämma överens med tågets ordinarie tåglägen på övriga banan.
Nej, det skulle knappast funka - och särskilt inte för enstaka turer på i förväg obestämda avgångar. Enda nyttan skulle väl vara om man ville ha något extratåg, exempelvis mellan Ulriksdal och Stockholm central i morgonrusningen för att kompensera för snabbtågen.

Den andra lösningen skulle kunna vara att sätta in dem på Gnestalinjen. Men där vill ju inte Trafikverket att det ska gå X10...

Det tredje alternativet att ha tågbyte i Västerhaninge till/från Nynäshamn. Men det skulle nog knappast vara populärt hos resenärerna....

Men nu tror ju inte jag heller att det är så många tåg som inte fungerar och man lyckades ju idag utan några större problem att byta ut alla tåg som gick som korta under dagens lopp till fullängd. Så man verkar ju ha skaplig vagnreserv att ta av nu i alla fall.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:Det är inte utan anledning alla avgångar på tunnelbanan är genomgående.
Det räcker med en snabb titt i tunnelbanetidtabellen för att konstatera att det påståendet inte är korrekt. Du kan även titta på t.ex. Köpenhamns och Berlins S-tåg och se att det är precis likadant där.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev:Det är inte utan anledning alla avgångar på tunnelbanan är genomgående.
Det räcker med en snabb titt i tunnelbanetidtabellen för att konstatera att det påståendet inte är korrekt. Du kan även titta på t.ex. Köpenhamns och Berlins S-tåg och se att det är precis likadant där.
Det finns inga avgångar från eller till T-Centralen. Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:
kildor skrev:
Det finns inga avgångar från eller till T-Centralen. Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar.
Nej, men du har avgångar som utgår från Liljeholmen, Hallonbergen och Gullmarsplan. Dvs de första tågen går inte hela sin linjesträckning, och de går även i "fel" riktning enligt ditt sätt att se på saken.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:Nej, men du har avgångar som utgår från Liljeholmen, Hallonbergen och Gullmarsplan. Dvs de första tågen går inte hela sin linjesträckning, och de går även i "fel" riktning enligt ditt sätt att se på saken.
Det citerade påståendet säger att "alla avgångar på tunnelbanan är genomgående", vilket alltså är sant. De avgångar du nämner skulle kunna jämföras med hypotetiska avgångar från Tumba, Västerhaninge, Jakobsberg och Sollentuna.

När det gäller jämförelsen med pendeltågstrafiken i Köpenhamn och Berlin så sticker Stockholm ut med sin avsaknad av nattrafik...
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:Det citerade påståendet säger att "alla avgångar på tunnelbanan är genomgående", vilket alltså är sant. De avgångar du nämner skulle kunna jämföras med hypotetiska avgångar från Tumba, Västerhaninge, Jakobsberg och Sollentuna.
Dels handlar det naturligtvis vilken punkt man utgår från när man använder ordet genomgående. Men även om man fokuserar just på T-Centralen/Stockholm City så menar jag att t.ex. en avgång Liljeholmen-Norsborg inte är att betrakta som genomgående.
Enceladus skrev:När det gäller jämförelsen med pendeltågstrafiken i Köpenhamn och Berlin så sticker Stockholm ut med sin avsaknad av nattrafik...
Jo, men de saknar nattrafik på vardagar. Och de uppvisar samma struktur i trafikstarten som Stockholms pendeltåg.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:
Enceladus skrev:Det citerade påståendet säger att "alla avgångar på tunnelbanan är genomgående", vilket alltså är sant. De avgångar du nämner skulle kunna jämföras med hypotetiska avgångar från Tumba, Västerhaninge, Jakobsberg och Sollentuna.
Dels handlar det naturligtvis vilken punkt man utgår från när man använder ordet genomgående. Men även om man fokuserar just på T-Centralen/Stockholm City så menar jag att t.ex. en avgång Liljeholmen-Norsborg inte är att betrakta som genomgående.
Det finns väl inga avgångar mellan Liljeholmen och Norsborg? Jag är inte helt säker, men jag tror att avgångarna är mellan Hornstull och Norsborg samt mellan Liljeholmen och Fruängen.

I det här fallet är tomkörningen minimal, men jag förstår din poäng. Jag borde ha varit tydligare med att jag bara avser avgångar som berör City.
kildor skrev:
Enceladus skrev:När det gäller jämförelsen med pendeltågstrafiken i Köpenhamn och Berlin så sticker Stockholm ut med sin avsaknad av nattrafik...
Jo, men de saknar nattrafik på vardagar. Och de uppvisar samma struktur i trafikstarten som Stockholms pendeltåg.
Det är inte rimligt att jämföra ett system utan nattrafik med två andra som har det. Har du kanske något bättre exempel?
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:
kildor skrev:
Det är inte rimligt att jämföra ett system utan nattrafik med två andra som har det. Har du kanske något bättre exempel?
Du gjorde ju själv en sådan jämförelse som inledde den här ordväxlingen. Men nu var det väl inte (avsaknad av) nattrafik vi diskuterade, utan på vilket sätt trafiken startar upp på morgonen. Och då förstår jag inte varför mina exempel inte duger. Men visst, vill du ha ett närliggande exempel så finns Oslos tunnelbana som har avgångar som startar från Järnbanetorget och Stortinget på morgonen.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

kildor skrev: Du gjorde ju själv en sådan jämförelse som inledde den här ordväxlingen. Men nu var det väl inte (avsaknad av) nattrafik vi diskuterade, utan på vilket sätt trafiken startar upp på morgonen. Och då förstår jag inte varför mina exempel inte duger. Men visst, vill du ha ett närliggande exempel så finns Oslos tunnelbana som har avgångar som startar från Järnbanetorget och Stortinget på morgonen.
Den intressanta frågan är väl dock om de tidiga avgångarna från SCI längre kan motiveras utifrån att undvika onödiga tomkörningar/tjänstetåg. Det är ju oftast orsaken till att man har avgångar som avgår centralt i från stan. Såsom S-tågen i Köpenhamn som har rätt många uppställningsspår vid Huvudbangården och Oslo som har nattuppställningar vid Stortinget (exempelvis).

De första avgångarna till Södertälje och Västerhaninge/Nynäshamn borde ju snarare utgå från Älvsjö (som exempel), än från SCI. Om det inte är motiverat utifrån att de annars skulle gå som tjänstetåg, så kan man ju undra över principen och om resurserna är rätt lagda. Är alla avgångar sådana att tågen står uppställda över natten vid SCI:s närhet, så är ju däremot merkostnaden relativt försumbar.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Nu vet jag inte riktigt vad poängen skulle vara med att låta de första tågen söderut utgå från Älvsjö. Då förlorar man ju större delen av nyttan med avgången och den tillkommande tiden och sträckan för att köra tågen till City först är ju relativt begränsad. Annars lär det inte vara någon större poäng ur ett fordonsförflyttningsperspektiv att köra tidiga tåg ut mot just Bro/Bålsta och Södertälje med tanke på att det finns stora depåer där. Så just de tågen får väl betraktas som personaltransporter och en del av ett önskat minimiutbud. Ska man vänta på de första genomgående tågen så får man ju vänta till 05.30-tiden innan det finns en förbindelse ut. Alternativet med att starta ännu tidigare med tågen från ytterändarna är inte alltid möjligt med tanke på underhållsarbeten. Och det skulle som sagt kräva ytterligare kostnader för utökade öppettider på stationerna.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

kildor skrev:Nu vet jag inte riktigt vad poängen skulle vara med att låta de första tågen söderut utgå från Älvsjö. Då förlorar man ju större delen av nyttan med avgången och den tillkommande tiden och sträckan för att köra tågen till City först är ju relativt begränsad. Annars lär det inte vara någon större poäng ur ett fordonsförflyttningsperspektiv att köra tidiga tåg ut mot just Bro/Bålsta och Södertälje med tanke på att det finns stora depåer där. Så just de tågen får väl betraktas som personaltransporter och en del av ett önskat minimiutbud. Ska man vänta på de första genomgående tågen så får man ju vänta till 05.30-tiden innan det finns en förbindelse ut. Alternativet med att starta ännu tidigare med tågen från ytterändarna är inte alltid möjligt med tanke på underhållsarbeten. Och det skulle som sagt kräva ytterligare kostnader för utökade öppettider på stationerna.
Både ja och nej faktiskt. En rätt stor del går på senare än Stockholm City. Turen fram och tillbaka till City tar ju med vändning mer tid än man kan tro. Men i princip håller jag väl med dig. Det är väl snarast att man flyttat fram, så att turerna går tidigare och tidigare. Trafikverket vill nog ha sitt servicefönster, men det är nog legalt för dem om tiden då banan är helt avstängd förskjuts åt ena eller andra hållet. Nu har man ju valt att ha tidigare avgångar från stan och istället tidigare ut från stan på natten. Samtidigt som första turen från Södertälje C går förhållandevis sent med tanke på hur många där som åker med första avgången. Och medan man har sena avgångar ut från stan, så har man ju fortfarande avgångar som ankommer stan efter 1 på natten även på vardagar.

Det verkar lite som man gjort något till en princip som först har varit resultatet av överväganden rörande att slippa tjänstetåg ut till ändhållplatserna. Däremot är det ju inte konstigt i sig att man har några avgångar som slutar/startar centralt vid stan. Det är bara att man undrar lite hur man har tänkt och om man har tänkt kring vissa aspekter av det, då det inte är helt uppenbart utifrån vare sig resandestatistik, eller önskemål att undvika tjänstetåg.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Dessa servicefönster och utökade öppettider är dock inga oöverkomliga hinder. Det körs ju tidiga Arlandatåg från City. Nu talar vi om politiskt införda avgångar som har lägre beläggning än nattbussarna (i synnerhet till och från Södertälje) och som bekvämt nog exkluderar allt som ligger söder om Slussen. Där har vi den egentliga orsaken till varför tågplanen inte tar hänsyn till varken resandestatistik eller tomkörning.
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Dessa servicefönster och utökade öppettider är dock inga oöverkomliga hinder. Det körs ju tidiga Arlandatåg från City. Nu talar vi om politiskt införda avgångar som har lägre beläggning än nattbussarna (i synnerhet till och från Södertälje) och som bekvämt nog exkluderar allt som ligger söder om Slussen. Där har vi den egentliga orsaken till varför tågplanen inte tar hänsyn till varken resandestatistik eller tomkörning.
Det finns nog en orsak till varför Trafikverket har lagt de servicefönster man lagt. Dels finns ju en totalavstängning av Citybanan ett par timmar, dels finns ju delavstängningarna mellan 1-5 på den södra delen. Det är ju orsaken till varför det går att köra Uppsalapendeln. Själv tror jag det kan ha en del att göra med de arbete som håller på att göras kring getingmidjan och det faktum att man ska renovera sträckan under ett par somrar. När det är klart, kanske det nog går att förhandla fram andra lösningar.

Men om diskussionerna och ditt intresse endast handlar om att det är trångt på 791 i slutändan, så blir faktiskt diskussionerna i slutändan ganska enahanda och förutsägbara. Det kan vara skäl att ha en avgång en kvart tidigare från Södertälje C, om man ska ha en likvärdig trafik. Men försöker du hävda att det är motiverat att köra ett tåg klockan 3.25 från Södertälje, bara för att man inte ska starta någon tur i stan, ja då blir det ju inte speciellt objektivt och intressant resonemang, och inte heller jämförbart med tunnelbanan. Tror knappast att motsvarande avgång från Södertälje på 791 är speciellt hårt belastad heller för den delen. Bör väl ha minst antal passagerare av avgångarna.

Sedan vill jag påpeka att för pendeltågsstatistiken anges beläggning, inte påstigande för den statistik som har presenterats. Det totala antalet påstigande är förstås högre än vad som syns i beläggningssiffrorna.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Det tidigaste Arlandatåget som går kl. 4:12 från City är främst ett exempel på att liten hänsyn tas till kostnader för utökade öppettider. Den första avgången från Älvsjö skulle kunna förlängas till Södertälje för ungefär samma kostnad. Det är märkligt att du tar upp servicefönster i detta sammanhang, det är ju irrelevant här. Denna avgång skulle få minst dubbelt så många resenärer som Arlandatåget. Hur kan då prioriteringen av Arlandatåget försvaras på ett objektivt sätt?
TKO

Inlägg av TKO »

Medan resten av Sverige undrar när pendeltågstrafiken skall komma upp i utlovad nivå finns det dom som är mest upprörd över att första pendeln från City mot Sötälje inte går 30 minuter tidigare. Jag avstår från ytterligare kommentarer...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:Medan resten av Sverige undrar när pendeltågstrafiken skall komma upp i utlovad nivå finns det dom som är mest upprörd över att första pendeln från City mot Sötälje inte går 30 minuter tidigare. Jag avstår från ytterligare kommentarer...

/TKO
Jag tror att 99 procent av "resten av Sverige" inte undrar något alls gällande linje 44 främst på grund av att man inte ens känner till linjen. Är nog fler som undrar när SL ska klara av att köra de linjer som man trafikerar idag enligt tidtabell även om det kommer snö eller löv på spåren.
TKO

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
TKO skrev:Medan resten av Sverige undrar när pendeltågstrafiken skall komma upp i utlovad nivå finns det dom som är mest upprörd över att första pendeln från City mot Sötälje inte går 30 minuter tidigare. Jag avstår från ytterligare kommentarer...

/TKO
Jag tror att 99 procent av "resten av Sverige" inte undrar något alls gällande linje 44 främst på grund av att man inte ens känner till linjen. Är nog fler som undrar när SL ska klara av att köra de linjer som man trafikerar idag enligt tidtabell även om det kommer snö eller löv på spåren.
Fast dom flesta åker väl bil för att slippa trängseln inom kollektivtrafiken? Typ 99% av alla Sollentunabor...
/TKO
(vare sej billist eller sollentunabo!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Sio

Inlägg av Sio »

TKO skrev: Fast dom flesta åker väl bil för att slippa trängseln inom kollektivtrafiken? Typ 99% av alla Sollentunabor...
/TKO
En undersökning av Sollentunabornas resvanor från 2015 ger följande svar:
Bil: 56%
Kollektivt: 23%
Gång: 11%
Cykel: 9%
Annat: 1%

Hur det förhåller sig till andra kommuner kanske någon kan reda ut?
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:
BSB101 skrev:

/TKO
Fast dom flesta åker väl bil för att slippa trängseln inom kollektivtrafiken? Typ 99% av alla Sollentunabor...
/TKO
Det är säkert många som tänker så. Men det kostar mycket pengar att äga och använda bil. (Särskilt om familjen innehåller två personer som vill ta bilen till jobbet.) Så det är inte så enkelt för alla att göra det valet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Sio skrev:
TKO skrev: Fast dom flesta åker väl bil för att slippa trängseln inom kollektivtrafiken? Typ 99% av alla Sollentunabor...
/TKO
En undersökning av Sollentunabornas resvanor från 2015 ger följande svar:
Bil: 56%
Kollektivt: 23%
Gång: 11%
Cykel: 9%
Annat: 1%

Hur det förhåller sig till andra kommuner kanske någon kan reda ut?
Generellt sett minskar kollektivtrafikens andel ju längre ut man kommer. Det verkar finnas en gräns för hur lång tid folk orkar trängas i en sardinburk.

Solna: 43 %
Sollentuna: 26 %
Väsby: 24 %
Sigtuna: 25 %

Huddinge: 33 %
Botkyrka: 30 %
Salem: 29 %
Södertälje: 18 %

Källa: Fakta om SL och länet 2016
Skriv svar