Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan Widén skrev:Visst har vi kunnat köra över den gamla bron ett par år till utan problem Men eftersom TF beslutade att bygga klart hela depå köpa två vagnar till och dessutom bygga ny dubbelspårig bro gör man bla utifrån att vi den korta tid som vi kört fått upp resandetalet till en angenäm siffra av 14 500 per vardag. Det innebär att man rustar för ännu mera resanden. Och kanske även en ihopkoppling.
Se det som positivt att man gör investeringar. Vi kan konstatera att de gamla utredningarna gör att man i lugnt takt kan bygga nya bron och ha kvar trafiken på den gamla. Sen blir det någon avstängning då man lägger om spåren.
Stefan
Eller så slår man knut på sig själv och kopplar in nya bron utan tio månaders avstängning!
Stefan Widén skrev:Visst har vi kunnat köra över den gamla bron ett par år till utan problem Men eftersom TF beslutade att bygga klart hela depå köpa två vagnar till och dessutom bygga ny dubbelspårig bro gör man bla utifrån att vi den korta tid som vi kört fått upp resandetalet till en angenäm siffra av 14 500 per vardag. Det innebär att man rustar för ännu mera resanden. Och kanske även en ihopkoppling.
Se det som positivt att man gör investeringar. Vi kan konstatera att de gamla utredningarna gör att man i lugnt takt kan bygga nya bron och ha kvar trafiken på den gamla. Sen blir det någon avstängning då man lägger om spåren.
Stefan
Eller så slår man knut på sig själv och kopplar in nya bron utan tio månaders avstängning!
"Någon avstängning" stod det ju, och det lär vara svårt att undvika. Men visst kan man hoppas att det blir kortare än tio månader.
För närvarande ligger man tydligen före tidsplanen vid bygget av nya Klarabergsgatan och spårvägshållplats T-centralen!
"Nu byggs nya spårvägen i City".
LÅ1 skrev:För närvarande ligger man tydligen före tidsplanen vid bygget av nya Klarabergsgatan och spårvägshållplats T-centralen!
"Nu byggs nya spårvägen i City".
Äntligen börjar stadens gator bli bilfria igen! Rosenlundsgatan nästa?
LÅ1 skrev:För närvarande ligger man tydligen före tidsplanen vid bygget av nya Klarabergsgatan och spårvägshållplats T-centralen!
"Nu byggs nya spårvägen i City".
Äntligen börjar stadens gator bli bilfria igen! Rosenlundsgatan nästa?
Och plank och betonghäckar försvinner! Men det är fortfarande många byggplank och avstängda gångbanor etc i City.
Det finns ett konstruktionsfel på Klarabergsgatan, efter vad det verkar. Det som ser ut att vara en blivande cykelbana ligger i nivå med trottoaren. Det är ett otyg, om där inte blir staket!
Cyckelbanan ligger med en höjdskillnad på 5 cm utom där man tänker att gående korsar och där ligger det i plan för att klara tillgängligheten. Ska kolla på måndag för säkerhets skull.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Stefan Widén skrev:Cyckelbanan ligger med en höjdskillnad på 5 cm utom där man tänker att gående korsar och där ligger det i plan för att klara tillgängligheten. Ska kolla på måndag för säkerhets skull.
Stefan
Mitt minne säger mig att den ligger i plan med gångbanan hela sträckan utanför Åhléns, men jag kan förstås ha fel.
Stefan Widén skrev:Cyckelbanan ligger med en höjdskillnad på 5 cm utom där man tänker att gående korsar och där ligger det i plan för att klara tillgängligheten. Ska kolla på måndag för säkerhets skull.
Stefan
Mitt minne säger mig att den ligger i plan med gångbanan hela sträckan utanför Åhléns, men jag kan förstås ha fel.
Ja tanken är att det inte skall vara några barriärer mellan hållplatsen och gångbanan. Det gör hela platsen intressant för framtida lösningar.
Cykla på gåendes villkor???
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Den stora nackdelen med höjdskillnader är att dessa blir en stor olycksrisk speciellt på vintern med den generellt bristfälliga snöröjningen som många kommuner håller sig med.
Den stora nackdelen med höjdskillnader är att dessa blir en stor olycksrisk speciellt på vintern med den generellt bristfälliga snöröjningen som många kommuner håller sig med.
Den stora nackdelen med höjdskillnader är att dessa blir en stor olycksrisk speciellt på vintern med den generellt bristfälliga snöröjningen som många kommuner håller sig med.
Stefan Widén skrev:en helg ..om de jobbar lite effektivt.... ett spår i taget vilket ger enkelspår mellan Baggeby och Ropsten under tiden.
Stefan
Johejdu! Tror du på jultomten också?
Förr trodde man bara på massa andliga väsen. Nu kan man tro på i stort sett allt inkl tomten.. . Att klätterväxeln åter är införd med storframgång visar att det finns hopp. Det gäller ju att de som projekterar och planerar har de rätta förutsättningarna. Ex att ibuktagandet av nya bron skall ske utan större trafikinställesle.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Hade du gått vidare mot fontänen hade du kunnat fort de nya kontaktledningsstolparna. Runda blir de.....hoppas de blir målade direkt då blir det extra tjusigt.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll