Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Spårväg City

Inlägg av bark »

Lite bilder från helgen vid Klarabergsgatan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev:Visst har vi kunnat köra över den gamla bron ett par år till utan problem Men eftersom TF beslutade att bygga klart hela depå köpa två vagnar till och dessutom bygga ny dubbelspårig bro gör man bla utifrån att vi den korta tid som vi kört fått upp resandetalet till en angenäm siffra av 14 500 per vardag. Det innebär att man rustar för ännu mera resanden. Och kanske även en ihopkoppling.

Se det som positivt att man gör investeringar. Vi kan konstatera att de gamla utredningarna gör att man i lugnt takt kan bygga nya bron och ha kvar trafiken på den gamla. Sen blir det någon avstängning då man lägger om spåren.

Stefan
Eller så slår man knut på sig själv och kopplar in nya bron utan tio månaders avstängning! :shock:
twr
Inlägg: 9283
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev:
Stefan Widén skrev:Visst har vi kunnat köra över den gamla bron ett par år till utan problem Men eftersom TF beslutade att bygga klart hela depå köpa två vagnar till och dessutom bygga ny dubbelspårig bro gör man bla utifrån att vi den korta tid som vi kört fått upp resandetalet till en angenäm siffra av 14 500 per vardag. Det innebär att man rustar för ännu mera resanden. Och kanske även en ihopkoppling.

Se det som positivt att man gör investeringar. Vi kan konstatera att de gamla utredningarna gör att man i lugnt takt kan bygga nya bron och ha kvar trafiken på den gamla. Sen blir det någon avstängning då man lägger om spåren.

Stefan
Eller så slår man knut på sig själv och kopplar in nya bron utan tio månaders avstängning! :shock:
"Någon avstängning" stod det ju, och det lär vara svårt att undvika. Men visst kan man hoppas att det blir kortare än tio månader.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

en helg ..om de jobbar lite effektivt.... :D ett spår i taget vilket ger enkelspår mellan Baggeby och Ropsten under tiden.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
twr
Inlägg: 9283
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inlägg av twr »

Det hela beror väl på hur mycket brofästet vid Torsvik behöver byggas om. Någon som vet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

För närvarande ligger man tydligen före tidsplanen vid bygget av nya Klarabergsgatan och spårvägshållplats T-centralen!
"Nu byggs nya spårvägen i City".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 11571
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg City

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:För närvarande ligger man tydligen före tidsplanen vid bygget av nya Klarabergsgatan och spårvägshållplats T-centralen!
"Nu byggs nya spårvägen i City".
Äntligen börjar stadens gator bli bilfria igen! Rosenlundsgatan nästa?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:För närvarande ligger man tydligen före tidsplanen vid bygget av nya Klarabergsgatan och spårvägshållplats T-centralen!
"Nu byggs nya spårvägen i City".
Äntligen börjar stadens gator bli bilfria igen! Rosenlundsgatan nästa?
Och plank och betonghäckar försvinner! Men det är fortfarande många byggplank och avstängda gångbanor etc i City.

Det finns ett konstruktionsfel på Klarabergsgatan, efter vad det verkar. Det som ser ut att vara en blivande cykelbana ligger i nivå med trottoaren. Det är ett otyg, om där inte blir staket!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Cyckelbanan ligger med en höjdskillnad på 5 cm utom där man tänker att gående korsar och där ligger det i plan för att klara tillgängligheten. Ska kolla på måndag för säkerhets skull.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Cyckelbanan ligger med en höjdskillnad på 5 cm utom där man tänker att gående korsar och där ligger det i plan för att klara tillgängligheten. Ska kolla på måndag för säkerhets skull.

Stefan
Mitt minne säger mig att den ligger i plan med gångbanan hela sträckan utanför Åhléns, men jag kan förstås ha fel.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Cyckelbanan ligger med en höjdskillnad på 5 cm utom där man tänker att gående korsar och där ligger det i plan för att klara tillgängligheten. Ska kolla på måndag för säkerhets skull.

Stefan
Mitt minne säger mig att den ligger i plan med gångbanan hela sträckan utanför Åhléns, men jag kan förstås ha fel.
Ja tanken är att det inte skall vara några barriärer mellan hållplatsen och gångbanan. Det gör hela platsen intressant för framtida lösningar.

Cykla på gåendes villkor???

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårväg City

Inlägg av BSB101 »

Den stora nackdelen med höjdskillnader är att dessa blir en stor olycksrisk speciellt på vintern med den generellt bristfälliga snöröjningen som många kommuner håller sig med.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev:en helg ..om de jobbar lite effektivt.... :D ett spår i taget vilket ger enkelspår mellan Baggeby och Ropsten under tiden.

Stefan
Johejdu! Tror du på jultomten också? :cheesygrin:
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev:en helg ..om de jobbar lite effektivt.... :D ett spår i taget vilket ger enkelspår mellan Baggeby och Ropsten under tiden.

Stefan
Johejdu! Tror du på jultomten också? :cheesygrin:
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårväg City

Inlägg av BSB101 »

Den stora nackdelen med höjdskillnader är att dessa blir en stor olycksrisk speciellt på vintern med den generellt bristfälliga snöröjningen som många kommuner håller sig med.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårväg City

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Widén skrev:en helg ..om de jobbar lite effektivt.... :D ett spår i taget vilket ger enkelspår mellan Baggeby och Ropsten under tiden.

Stefan
Johejdu! Tror du på jultomten också? :cheesygrin:
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårväg City

Inlägg av BSB101 »

Den stora nackdelen med höjdskillnader är att dessa blir en stor olycksrisk speciellt på vintern med den generellt bristfälliga snöröjningen som många kommuner håller sig med.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Hechtwagen skrev:
Stefan Widén skrev:en helg ..om de jobbar lite effektivt.... :D ett spår i taget vilket ger enkelspår mellan Baggeby och Ropsten under tiden.

Stefan
Johejdu! Tror du på jultomten också? :cheesygrin:
Förr trodde man bara på massa andliga väsen. Nu kan man tro på i stort sett allt inkl tomten.. :D. Att klätterväxeln åter är införd med storframgång visar att det finns hopp. Det gäller ju att de som projekterar och planerar har de rätta förutsättningarna. Ex att ibuktagandet av nya bron skall ske utan större trafikinställesle.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
gek
Inlägg: 1260
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Klarabergsgatan

Inlägg av gek »

Några bilder från det pågående arbetet vid Klara Kyrka:

Bild
Övergångsväxlarna och spårkorset som skall medge vändning av vagnar

Bild
Omedelbart öster om övergångsväxlar och spårkors
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Spårväg City

Inlägg av Stefan Widén »

Hade du gått vidare mot fontänen hade du kunnat fort de nya kontaktledningsstolparna. Runda blir de.....hoppas de blir målade direkt då blir det extra tjusigt.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar