Vilka städer borde ha spårvägar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av TKO »

Harald skrev:Kommungränser är godtyckliga, så dem kan vi bortse ifrån, men hela Tvärbanan går inom samma tätort, medan en bana mellan Vänersborg och Trollhättan skulle förbinda två tätorter.

Torp ligger mycket riktigt i Uddevalla kommun och dessutom på andra sidan centralorten sett från Vänersborg-Trollhättan. Det har blivit lite mera än KF där nu. Dessutom har det blivit en knutpunkt i kollektivtrafiken. Eftersom det ligger invid E6 har det blivit en bytespunkt i bussnätet i Bohuslän där man kan byta mellan olika långväga bussar och dessutom till lokala bussar till Uddevalla centrum, som ju hamnade en bit ifrån E6 när bron över Sunningesund byggdes.
Så Vänersborg och Trollhättan är två olika tätorter - det hade jag ingen aaaaniiing om! Det tyder på att det är rätt glest befolkat mellan orterna... finns det något större resandeunderlag mellan orterna?

(Kanske läge att starta en diskussionstråd om just Trollhättan/Vänersborg? Kanske läge att åka dit och kolla på platsen? Fast det får anstå till vårstädningen tror jag... )

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av twr »

Harald skrev:Kommungränser är godtyckliga, så dem kan vi bortse ifrån, men hela Tvärbanan går inom samma tätort, medan en bana mellan Vänersborg och Trollhättan skulle förbinda två tätorter.
Precis. Idén är spännande, jag har också funderat på det ibland.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Interurbana banor är verkligen ett intressant perspektiv på spårvägar över längre, snabbare sträckor. För en storstadsregion som Stockholm borde det finnas flera stråk för interurbana banor I t.ex. värmdölandet, etc.
Men det är ganska långt till Värmdö, blir inte restiden för lång med spårväg? Jag anser att Roslagsbanan bör dras till Värmdö istället. (Dvs i en avlägsen framtid när busstrafik inte räcker.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av TKO »

twr skrev:
ADDE skrev:Interurbana banor är verkligen ett intressant perspektiv på spårvägar över längre, snabbare sträckor. För en storstadsregion som Stockholm borde det finnas flera stråk för interurbana banor I t.ex. värmdölandet, etc.
Men det är ganska långt till Värmdö, blir inte restiden för lång med spårväg? Jag anser att Roslagsbanan bör dras till Värmdö istället. (Dvs i en avlägsen framtid när busstrafik inte räcker.)
Hastighetsmässigt har vi följande hirarkiska ordning:

Regionaltåg
Pendeltåg
Tunnelbana
Spårväg
Buss

Om tunnelbana är för långsam för Värmdö torde inte spårväg vara svaret...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av twr »

TKO skrev:
twr skrev:
ADDE skrev:Interurbana banor är verkligen ett intressant perspektiv på spårvägar över längre, snabbare sträckor. För en storstadsregion som Stockholm borde det finnas flera stråk för interurbana banor I t.ex. värmdölandet, etc.
Men det är ganska långt till Värmdö, blir inte restiden för lång med spårväg? Jag anser att Roslagsbanan bör dras till Värmdö istället. (Dvs i en avlägsen framtid när busstrafik inte räcker.)
Hastighetsmässigt har vi följande hirarkiska ordning:

Regionaltåg
Pendeltåg
Tunnelbana
Spårväg
Buss

Om tunnelbana är för långsam för Värmdö torde inte spårväg vara svaret...

upplyser
Thomas K Ohlsson
Precis min poäng. Roslagsbanan ligger mellan pendeltåg och tunnelbana på din lista.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av twr »

Restiden beror naturligtvis på stationsavstånden. Men fordonens maxhastighet ger åtminstone en indikation:

Regionaltåg 200 km/h (möjligen 250 km/h i framtiden)
Pendeltåg 160 km/h
Roslagsbanan 120 km/h (TF har kravställt 100 km/h, men tågen som vann upphandlingen klarar 120 km/h. X10p rangeras ut under det närmaste decenniet)
Buss 100 km/h (lagen ändrades nyligen)
Tunnelbana 80 km/h till 90 km/h
Spårväg 70 till till 90 km/h
Saltsjöbanan 70 km/h

För alla trafikslag gäller förstås att många delsträckor har lägre maxhastighet att vad fordonet klarar
Senast redigerad av twr den torsdag 01 februari 2018 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av Ulrik Berggren »

twr skrev:Restiden beror naturligtvis på stationsavstånden. Men fordonens maxhastighet ger åtminstone en indikation:

Regionaltåg 200 km/h (möjligen 250 km/h i framtiden)
Pendeltåg 160 km/h
Roslagsbanan 120 km/h (TF har kravställt 100 km/h, men tågen som vann upphandlingen klarar 120 km/h. X10p rangeras ut under det närmaste decenniet)
Buss 100 km/h (lagen ändrades nyligen)
Tunnelbana 80 km/h till 90 km/h
Spårväg 70 till till 90 km/h
Saltsjöbanan 80 km/h (tror jag?)

För alla trafikslag gäller förstås att många delsträckor har lägre maxhastighet att vad fordonet klarar
SB har (än så länge) STH 70.

Sen bör man väl snarare titta på medelhastigheter än topphastigheter, som du gjort...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av twr »

Ulrik Berggren skrev:
twr skrev:Restiden beror naturligtvis på stationsavstånden. Men fordonens maxhastighet ger åtminstone en indikation:

För alla trafikslag gäller förstås att många delsträckor har lägre maxhastighet att vad fordonet klarar
Sen bör man väl snarare titta på medelhastigheter än topphastigheter, som du gjort...
Läs första och sista raden så ser du att det är precis det jag föreslår... Ordningen blir dessutom mer eller mindre densamma, med undantag för buss där variationen är mycket stor (de flesta busslinjer går inte på motorvägar).

Om man diskuterar att bygga långa helt nya sträckor så är ju topphastigheten dessutom högst relevant. Eftersom spårgeometrin och stationsavstånden kan vara ganska mycket samma oavsett vilket trafikslag en bana ingår i. Då är det fordonets topphastighet som i hög grad avgör. Om vi diskuterar befintliga banor är det en annan sak.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av twr »

Inge skrev:Naturligtvis bör vi samordna Roslagsbaneutbyggnaden med höghastighetsjärnvägen. Det blir finfina synergier med tanke på öresundsmetron !

Att Roslagsbanan i verkligheten trafikeras med tämligen ruttna och små tåg på en gammal bana med tätt mellan hållplatserna, väsentligt långsammare och kapacitetssvagate än tunnelbana, behöver vi ju inte ta hänsyn till när vi fantiserar.
Titta i en tidtabell och mät på en karta.

Eller är det dig själv du pratar om apropå att fantisera?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av ADDE »

Men vänta nu, är inte X15p specade för endast 100km/h, trots att SL önskade sig från början en toppfart på 120km/h?

Det finns ju spårvägssystem byggda för högre hastigheter än 90Km/h, och fordon som kan köras på järnvägssträckor som delar av sitt nät, så ingeting är omöjligt.

Dock ifrågesätter jag att dra rosalgsbanan till värmdölandet. Innan man gör det så bör banan breddas till normalspår, och att man bygger en vanlig järnväg mot värmdö också, så kör man X60 I 160km/h (eller har en bana för 250Km/h för den delen). Det vore gagna värmdös utvecklingspotential I framtiden!
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av twr »

ADDE skrev:Men vänta nu, är inte X15p specade för endast 100km/h, trots att SL önskade sig från början en toppfart på 120km/h?
Jo, den är kravställd för 100. Stadler vann upphandlingen med en fordonstyp som på andra håll klarar 120. Vad jag förstår är det därför inte klart vilken hastighet de byggda tågen kommer att klara.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
jonas72
Inlägg: 1
Blev medlem: söndag 04 februari 2018 17:38

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av jonas72 »

Är inte Norrköping-Söderköping den sträcka som möjligen ligger närmast som interurban sträcka? Dyker upp i diskussioner lite från o till.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av gbd »

twr skrev: Västerås och Örebro är ganska stora städer, men har en ganska rund form som kan göra det svårare att hitta bra stråk. Det har även Umeå, Gävle, Eskilstuna, Borås och det är dessutom mindre städer.

Karlstad och Luleå är väl egentligen alldeles för små, men har lite mer en spretig form där vissa stråk kanske skulle ha ett visst underlag. och kanske kan det finnas en del befintliga spår att använda.


Ännu mindre städer kan för all del utreda och man kan säkert komma på kreativa lösningar, särskilt om man räknar in befintliga järnvägar och industrispår. Men det är svårt att se att underlaget skulle gå att hitta.
Tja just Umea så finns det ju ett central stråk, (väst på stan till NUS/universitetet), men sen blir det svårare om man inte vill slingra sig fram alltförmycket

https://www.scribblemaps.com/maps/view/ ... SH6RM1URUQ

(Annars om man tänker Umea och spår öht så går det ju ett antal tåg varje dag mellan Umea och Vännäs. Två tänkbara alternativ vore antingen att trafikera den linjen ända till Holmsund (spår finns) (Holmsund - Umeå södra - Umeå C -(Hypotetisk station Umeå Norra) - Vännäs (Vindeln)) eller koppla ihop linjen tll Vännäs med de södergående linjerna till Sundsvall)
C12C3C3C12
Inlägg: 2083
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av C12C3C3C12 »

jonas72 skrev:Är inte Norrköping-Söderköping den sträcka som möjligen ligger närmast som interurban sträcka? Dyker upp i diskussioner lite från o till.
Det är bara att följa spåret efter smalspårsbanan...

Länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrköpin ... ts_Järnväg (Tack för den passningen, får inte till länken riktigt, kopiera in länken i webläsaren)

Oops hittade den här sidan för dom som vill veta mera: http://www.vikbolandsbanan.info

Mitt minne säger att det var YP som gick där då.

Som fortfarande gick 1966 vilket var sista året, pluggade på en yrkesskola några månader i Norrköping då, godstrafiken var kvar ett litet tag.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av 2763 »

jonas72 skrev:Är inte Norrköping-Söderköping den sträcka som möjligen ligger närmast som interurban sträcka? Dyker upp i diskussioner lite från o till.
Gamla säröbanan är ett annat möjligt alternativ.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1976
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg er bekymret for at mange "moderne politikere" heller vi ha selvkjørende busser og batteribusser enn sporvei. Det flere politikere som allerede nå sier at sporvei er umoderne. Nå er man i ferd med å gå i samme feil spor som på 1960-tallet. Nå må man først finne ut at batteribusser og selvkjørende busser ikke funker. Så da mister man nye 10-20 år.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av gbd »

Skellefteå är ju egentligen för litet, men staden är ju ganska utsträckt längs Skellefteåälven och spå går redan genom hela staden från Skellefteåhamn och uppströms. Kanske där skulle man kunna köra något rälsbussaktigt/DMU/EMU från Skellefteåhamn upp till Medle (eller kanske ända till Bastuträsk)?
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av Martin »

TKO skrev:
Harald skrev:Jag tycker vi ska ha en "interurban" så jag föreslår Vänersborg-Trollhättan.
Frågan är om en sådan linje verkligen skulle betecknas som en "interurban" - visst går den mellan två städer/kommuner men Tvärbanan i Stockholm går mellan 4 kommuner utan att för den skull platsa i kategorin!

Men frånsett detta kanske det är ett bra förslag - jag inser att jag vet väldigt lite om Trollhättan/Vänersborg. Min erfarenhet inskränker sej till genomresor samt att ha bytt tåg i Öxnered, ja förutom att vi ritade på Torps köpcentrum när det begav sej (då var det nästan bara KF som etablerade sej) - men det ligger väl snarare i Uddevalla?

Hur stort är resandet mellan Trollhättan och Vänersborg? Utbudet idag verkar främst bestå av en busslinje med 15-minuterstrafik dagtid (65) kompletterad med enstaka tåg och andra bussar, t ex 61 via NÄL. Och hur skulle en sådan spårvägslinje dras, via NÄL kanske?

undrar
Thomas K Ohlsson
Dagtid går det ett tåg/halvtimme mellan städernas centralstationer. Ett problem med bussresandet till NÄL från de mer centrala delarna av Trollhättan är att det är få direktresor mellan de olika stadsdelarna och sjukhuset. Det innebär att de som vill resa kollektivt till arbetet på NÄL i stor utsträckning måste byta buss vid resecentrum eller Drottningtorget med väntetider som följd. För många är det då betydligt snabbare att resa med bil eller i vissa fall cykel, då den trafiken kan gå via järnvägsbron och därmed korta sträckan med ca 2 km. En ny vägbro över Göta älv planeras i staden (Trollhättan) i anslutning till Norge/Vänerbanans bro över älv och kanal. Denna skulle öppna nya möjligheter för kollektivtrafiken. det finns även planer på en underjordisk station på Norge/Vänerbanan under NÄL. Det tycker jag är ett riktigt intressant projekt och ytterligare incitament för att flytta en del av Västtrafik mellan Göteborg och Bohuslän norr om Uddevalla från Bohusbanan och dra den via Trollhättan. Dessa tåg skulle då kunna anlöpa en ny station vid NÄL, och underlätta många invånares resor till regionens ensa akutsjukhus. Min erfarenhet är att resorna mellan stadskärnorna i Vänersborg och Trollhättan inte är så värst många, däremot finns flera målpunkter längs kommungränsen, såsom NÄL, Överby köpcentrum, Stallbacka industriömråde (GKN, NEVS) och Trollhättan/Vänersborgs fluygplats. Därför startar busslinjerna (nummerserie 6X) i den ena staden, passerar någon målpunkt, för att ansluta till grannstadens centrum.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av 643 »

TKO skrev:
Enceladus skrev:---klipp---
Spårvägen står för cirka hälften av resandet i Norrköpings stadstrafik och är därmed en succé.
---klipp---
"När jag hör ordet succé osäkrar jag min revolver" - åtminstone när det förknippas med spårvägar.
(Det är möjligt att det är mitt närkingska arv kombinerat med tilltagande ålder som gör mej så gnällig!)

Jag kan börja med att erkänna att även jag ansåg att Norrköpings spårvägar borde tjäna som förebild för andra svenska mellanstora städer, Staden har behållit stora delar av sitt spårvägsnät, byggt nya linjer och försiktigt men målmedvetet förnyat vagnparken. När jag besökt Norrköping har det känts som en "modern spårvägsstad".

Men så kom nr 5/2017 av "Modern Stadstrafik", som innehöll en av de mest intressanta artiklar jag läst som berör lokal kollektivtrafik. Mats Améen har analyserat "Stadstrafikresandet i svenska städer" från 1949 fram till 2016. Och då ändrades min bild av Norrköping...
(Artikeln finns ännu inte utlagd på nätet, men eftersom Modern Stadstrafik brukar publiceras på nätet med ett par månaders fördröjning så kommer den nog snart. Jag rekommenderar alla seriösa kollektivtrafiksdebattörer att noga studera siffrorna!)

1949 hade Norrköping 79 600 innevånare, dessa gjorde 15 700 000 stadstrafikresor - närmast uteslutande med spårvagn. Det innebar 197 resor per innevånare, och detta år hade Norrköping fjärde flest stadstrafikresor av Sveriges städer.
1998 hade staden 84 400 innevånare, men bara 8 500 000 stadstrafikresor. Vi är då nere på 100 resor per innevånare och år - nästan en halvering. Denna minskning är i o f s inte ovanlig bland svenska städer, Malmö och Helsingborg som avvecklade spårvägstrafiken har en ännu sämre utveckling. Å andra sidan klarar sej Uppsala bättre, trots att man också övergick till bussar.
2016 har de flesta större städer ökat sitt kollektivtrafikresande jämfört med 1998. Ett av de få undantagen är Norrköping, där man nu är nere 79 stadstrafikresor per innevånare. Man har fått se sej passerad av Uppsala, Västerås och kanske värst av allt östgötakonkurrenten Linköping.

Det finns naturligtvis många förklaringar till det minskade kollektivtrafiksresandet i Norrköping, arbetsmarknaden i staden har t ex helt förändrats. Men en slutsats jag anser vara otvetydig är att det räcker inte med att köra spårvagn för att få ett stort kollektivtrafikresande!

Till sist ett tröstens ord för alla spårvagnsivrare: Spårvägen i Norrköping står inte för drygt hälften av kollektivtrafikresandet som uppgavs tidigare i tråden - utan faktiskt 76% år 2016.

upplyser
Thomas K Ohlsson

Uttrycket om revolvern brukar tillskrivas den svenske passagerarepiloten MED MERA Hermann Göring och mera handla om ordet kultur... det är något oegentligt då revolvrar normalt saknar säkringsanordning (jfr uttrycket skjuta sig i foten!) :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Skriv svar