TKO skrev:Enceladus skrev:---klipp---
Spårvägen står för cirka hälften av resandet i Norrköpings stadstrafik och är därmed en succé.
---klipp---
"
När jag hör ordet succé osäkrar jag min revolver" - åtminstone när det förknippas med spårvägar.
(Det är möjligt att det är mitt närkingska arv kombinerat med tilltagande ålder som gör mej så gnällig!)
Jag kan börja med att erkänna att även jag ansåg att Norrköpings spårvägar borde tjäna som förebild för andra svenska mellanstora städer, Staden har behållit stora delar av sitt spårvägsnät, byggt nya linjer och försiktigt men målmedvetet förnyat vagnparken. När jag besökt Norrköping har det känts som en "modern spårvägsstad".
Men så kom nr 5/2017 av "Modern Stadstrafik", som innehöll en av de mest intressanta artiklar jag läst som berör lokal kollektivtrafik. Mats Améen har analyserat "Stadstrafikresandet i svenska städer" från 1949 fram till 2016. Och då ändrades min bild av Norrköping...
(Artikeln finns ännu inte utlagd på nätet, men eftersom Modern Stadstrafik brukar publiceras på nätet med ett par månaders fördröjning så kommer den nog snart. Jag rekommenderar alla seriösa kollektivtrafiksdebattörer att noga studera siffrorna!)
1949 hade Norrköping 79 600 innevånare, dessa gjorde 15 700 000 stadstrafikresor - närmast uteslutande med spårvagn. Det innebar 197 resor per innevånare, och detta år hade Norrköping fjärde flest stadstrafikresor av Sveriges städer.
1998 hade staden 84 400 innevånare, men bara 8 500 000 stadstrafikresor. Vi är då nere på 100 resor per innevånare och år - nästan en halvering. Denna minskning är i o f s inte ovanlig bland svenska städer, Malmö och Helsingborg som avvecklade spårvägstrafiken har en ännu sämre utveckling. Å andra sidan klarar sej Uppsala bättre, trots att man också övergick till bussar.
2016 har de flesta större städer ökat sitt kollektivtrafikresande jämfört med 1998. Ett av de få undantagen är Norrköping, där man nu är nere 79 stadstrafikresor per innevånare. Man har fått se sej passerad av Uppsala, Västerås och kanske värst av allt östgötakonkurrenten Linköping.
Det finns naturligtvis många förklaringar till det minskade kollektivtrafiksresandet i Norrköping, arbetsmarknaden i staden har t ex helt förändrats. Men en slutsats jag anser vara otvetydig är att det räcker inte med att köra spårvagn för att få ett stort kollektivtrafikresande!
Till sist ett tröstens ord för alla spårvagnsivrare: Spårvägen i Norrköping står inte för drygt hälften av kollektivtrafikresandet som uppgavs tidigare i tråden - utan faktiskt 76% år 2016.
upplyser
Thomas K Ohlsson