Vilka städer borde ha spårvägar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av Enceladus »

För mer än en månad sedan konstaterade vi att Århus har blivit Nordens åttonde spårvägsstad. Före andra världskriget hade enbart Sverige runt dubbelt så många spårvägsstäder. Mot denna bakgrund är det naturligt att ställa frågan "Vilka städer borde ha spårvägar?".

Göteborg och Norrköping är självklara spårvägsstäder. Det kan diskuteras om Norrköpings spårvägar hade byggts idag, men det är snarare ett tecken på brister i dagens metoder och modeller för samhällsekonomiska analyser. Spårvägen står för cirka hälften av resandet i Norrköpings stadstrafik och är därmed en succé.

Stockholm har fyra isolerade spårvägslinjer. Resandet på dessa är än så länge försumbart jämfört med tunnelbanan, pendeltåget och bussarna. Enligt min mening är detta inte tillräckligt för att räkna Stockholm som en spårvägsstad. Jag anser att det sammanlagda resandet åtminstone borde ligga i paritet med nuvarande blå linjen för att trafikslaget ska uppfattas som relevant. Detta borde uppnås med Kistagrenen och Spårväg Syd. Dessutom är spårvägssystemen isolerade företeelser. Spårväg City, spårväg Älvsjö–Gullmarsplan och spårväg i Östlig förbindelse skulle binda ihop systemen, men inget av detta är beslutat. Dock har Stockholm spårvägar.

Det finns museispårvägar i Malmö och Malmköping, men det räknas förstås inte.

Spårvägar planeras i Lund, Uppsala, Malmö och Helsingborg. I Lund är beslutet taget. I Uppsala är beslutet nära men inte helt säkert. Malmö och Helsingborg får nöja sig med BRT - kanske i några år, kanske i många decennier. Enligt min uppfattning har båda städerna underlag för spårvägar redan nu, och då i synnerhet Malmö. Städerna har ju haft spårvägar förr i tiden, även om förutsättningarna var annorlunda. Bilismen är dock på tillbakagång, så det är inte omöjligt att de gamla förutsättningarna återvänder.

Andra städer som har mer eller mindre vaga planer på att bygga spårväg är Linköping, Västerås, Jönköping och Eskilstuna. Gävle har också diskuterats, åtminstone i museispårvägssammanhang. Borde alla dessa städer ha spårvägar? Finns det någon mening för mindre städer som Sundsvall och Karlskrona att återuppbygga sina tidigare system?
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av twr »

Ungefär så här tycker jag, utan anspråk på vetenskaplig stringens:
(Jag har fetmarkerat dem som har någon slags uttalad vilja att på sikt inrikta sig mot spårväg, även detta utan anspråk på vetenskaplig stringens).

Stockholm, är en spårvägsstad, men den tyngsta kollektivtrafiken är tunnelbana och pendeltåg. Värdet av spårväg behöver avgöras från fall till fall, men visst vore det värdefullt om alla system hängde ihop. Förutom länkarna som du nämner skulle jag vilja lägga till linje 4 och kanske några andra sträckor i innerstaden, samt en fortsättning av Tvärbanan till Universitetet eller Danderyds sjukhus.

Göteborg, självklart, bygg vidare på systemet.

Malmö, borde vara självklart. Förhoppningsvis planerar man vidare och förhoppningsvis kommer en politisk omvärdering inom några år (kanske när Lund öppnar).

Uppsala, är på väg att bli Sveriges fjärde storstad, eller kanske en del av Stor-Stockholm. Liksom Malmö borde det finnas förutsättningar för att göra spårväg till den huvudsakliga kollektivtrafiken.


Mindre städer än dessa fyra stora beror det på hur stadens struktur ser ut om underlaget blir tillräckligt stort. Om de långsiktigt planerar sin utveckling längs stråk med goda förutsättningar för kollektivtrafik kan spårväg vara aktuellt. Men det stora resandet "kommer inte gratis" som det kanske gör i de större städerna.

Norrköping, som har ett befintligt system, borde fortsätta bygga i de tinga stråken.

Lund hamnar i samma situation som Norrköping när den första linjen är på plats 2020. Det är också en del av ett 3-miljoners storstadsområde.

Linköping är Sveriges femte stad och växer fort. Närheten till Norrköping (samma RKTM) borde kunna ge stordriftsfördelar. Lämpligt att satsa.

Helsingborg har kommit en bit i planerna, och ligger i samma region som Malmö och Lund. Lämpligt att satsa.

Jönköping, geografin och den långa historien att satsa på bussvägar borde ge goda förutsättningar.

Sundsvall, geografin borde ge goda förutsättningar. Men känner inte till om staden ens tänkt tanken (i modern tid?).

Västerås och Örebro är ganska stora städer, men har en ganska rund form som kan göra det svårare att hitta bra stråk. Det har även Umeå, Gävle, Eskilstuna, Borås och det är dessutom mindre städer.

Karlstad och Luleå är väl egentligen alldeles för små, men har lite mer en spretig form där vissa stråk kanske skulle ha ett visst underlag. och kanske kan det finnas en del befintliga spår att använda.


Ännu mindre städer kan för all del utreda och man kan säkert komma på kreativa lösningar, särskilt om man räknar in befintliga järnvägar och industrispår. Men det är svårt att se att underlaget skulle gå att hitta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av Enceladus »

Initierat inlägg! Jag glömde nämna Örebro i trådstarten, men det kanske beror på att det inte har diskuterats spårväg där?

En annan intressant observation är likheterna mellan Mälardalsregionen (främst Stockholm och Uppsala) och Öresundsregionen (främst Köpenhamn och Malmö). I båda fallen hämmas integrationen av byråkrati av olika slag, t.ex. olika biljettsystem eller gränskontroller. Det har också föreslagits trafiksystem som bättre knyter samman regionerna, t.ex. Öresundsmetron och HH-tunneln. På lång sikt skulle en förlängning av Roslagsbanan till Uppsala kunna vara intressant, men det handlar förmodligen om många decennier innan det blir aktuellt.
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:Initierat inlägg! Jag glömde nämna Örebro i trådstarten, men det kanske beror på att det inte har diskuterats spårväg där?

En annan intressant observation är likheterna mellan Mälardalsregionen (främst Stockholm och Uppsala) och Öresundsregionen (främst Köpenhamn och Malmö). I båda fallen hämmas integrationen av byråkrati av olika slag, t.ex. olika biljettsystem eller gränskontroller. Det har också föreslagits trafiksystem som bättre knyter samman regionerna, t.ex. Öresundsmetron och HH-tunneln. På lång sikt skulle en förlängning av Roslagsbanan till Uppsala kunna vara intressant, men det handlar förmodligen om många decennier innan det blir aktuellt.
Spårväg eller spårburen kollektivtrafik nämns i Örebros översiktsplan, och det har skrivits några examensarbeten. Mer konkret än så är det dock inte.

Roslagsbanan till Uppsala är en spännande tanke, starta gärna en egen tråd om det! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av X12 »

Borås har väl nämnts lite löst i spårvägssammanhang tidigare. Nu har jag visserligen aldrig satt min fot där, men av tidtabellen att döma så har de 6-minutertrafik på sin busslinje 1.
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av Enceladus »

X12 skrev:Borås har väl nämnts lite löst i spårvägssammanhang tidigare. Nu har jag visserligen aldrig satt min fot där, men av tidtabellen att döma så har de 6-minutertrafik på sin busslinje 1.
Du har rätt! Det är ganska svårt att minnas vilka städer som har övervägt spårväg i olika sammanhang.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:---klipp---
Spårvägen står för cirka hälften av resandet i Norrköpings stadstrafik och är därmed en succé.
---klipp---
"När jag hör ordet succé osäkrar jag min revolver" - åtminstone när det förknippas med spårvägar.
(Det är möjligt att det är mitt närkingska arv kombinerat med tilltagande ålder som gör mej så gnällig!)

Jag kan börja med att erkänna att även jag ansåg att Norrköpings spårvägar borde tjäna som förebild för andra svenska mellanstora städer, Staden har behållit stora delar av sitt spårvägsnät, byggt nya linjer och försiktigt men målmedvetet förnyat vagnparken. När jag besökt Norrköping har det känts som en "modern spårvägsstad".

Men så kom nr 5/2017 av "Modern Stadstrafik", som innehöll en av de mest intressanta artiklar jag läst som berör lokal kollektivtrafik. Mats Améen har analyserat "Stadstrafikresandet i svenska städer" från 1949 fram till 2016. Och då ändrades min bild av Norrköping...
(Artikeln finns ännu inte utlagd på nätet, men eftersom Modern Stadstrafik brukar publiceras på nätet med ett par månaders fördröjning så kommer den nog snart. Jag rekommenderar alla seriösa kollektivtrafiksdebattörer att noga studera siffrorna!)

1949 hade Norrköping 79 600 innevånare, dessa gjorde 15 700 000 stadstrafikresor - närmast uteslutande med spårvagn. Det innebar 197 resor per innevånare, och detta år hade Norrköping fjärde flest stadstrafikresor av Sveriges städer.
1998 hade staden 84 400 innevånare, men bara 8 500 000 stadstrafikresor. Vi är då nere på 100 resor per innevånare och år - nästan en halvering. Denna minskning är i o f s inte ovanlig bland svenska städer, Malmö och Helsingborg som avvecklade spårvägstrafiken har en ännu sämre utveckling. Å andra sidan klarar sej Uppsala bättre, trots att man också övergick till bussar.
2016 har de flesta större städer ökat sitt kollektivtrafikresande jämfört med 1998. Ett av de få undantagen är Norrköping, där man nu är nere 79 stadstrafikresor per innevånare. Man har fått se sej passerad av Uppsala, Västerås och kanske värst av allt östgötakonkurrenten Linköping.

Det finns naturligtvis många förklaringar till det minskade kollektivtrafiksresandet i Norrköping, arbetsmarknaden i staden har t ex helt förändrats. Men en slutsats jag anser vara otvetydig är att det räcker inte med att köra spårvagn för att få ett stort kollektivtrafikresande!

Till sist ett tröstens ord för alla spårvagnsivrare: Spårvägen i Norrköping står inte för drygt hälften av kollektivtrafikresandet som uppgavs tidigare i tråden - utan faktiskt 76% år 2016.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av X12 »

TKO skrev:Mats Améen har analyserat "Stadstrafikresandet i svenska städer" från 1949 fram till 2016. Och då ändrades min bild av Norrköping...
Intressanta siffror, ämnet skulle kanske vara värt en egen diskussionstråd: "Vad beror Norrköpings negativa resandestatistik på, och vad behöver göras för att förändra den?"
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av Odd »

Malmö-Lund skulle nog, om viljan fanns, kunna ha ett rätt trevligt duospårvägsnät, om man tex inkluderade Staffanstorp, Dalby, Lomma och kanske till och med Svedala och Malmö Sturup flygplats. Det hade kunna utveckla regionen i en intressant riktning...
Genius on call
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av twr »

Odd skrev:Malmö-Lund skulle nog, om viljan fanns, kunna ha ett rätt trevligt duospårvägsnät, om man tex inkluderade Staffanstorp, Dalby, Lomma och kanske till och med Svedala och Malmö Sturup flygplats. Det hade kunna utveckla regionen i en intressant riktning...
Det finns ju en del tankar i den riktningen. Men nog ingen ambition att koppla ihop.

Lund - Dalby framför allt är ganska väl förankrat, även om det är på lång sikt. Lund - Södra Sandby, Lund - Staffanstorp, Lund - Bjärred, Malmö - Skanör och Helsingborg -
Höganäs är nog utredda i olika grad.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av CS »

Enceladus skrev:

Stockholm har fyra isolerade spårvägslinjer. Resandet på dessa är än så länge försumbart jämfört med tunnelbanan, pendeltåget och bussarna. Enligt min mening är detta inte tillräckligt för att räkna Stockholm som en spårvägsstad. Jag anser att det sammanlagda resandet åtminstone borde ligga i paritet med nuvarande blå linjen för att trafikslaget ska uppfattas som relevant. Detta borde uppnås med Kistagrenen och Spårväg Syd. Dessutom är spårvägssystemen isolerade företeelser. Spårväg City, spårväg Älvsjö–Gullmarsplan och spårväg i Östlig förbindelse skulle binda ihop systemen, men inget av detta är beslutat. Dock har Stockholm spårvägar.
Lite Stockholmsfakta

http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... t_2016.pdf

Vintervardag 2016 hade
Tvärbana Sickla 64 400 dagliga påstigande
Tvärbana Solna 18 000 dagliga påstigande
Nockebybanan 10 300 dagliga påstigande
Lidingöbanan 13 100 dagliga påstigande
Spårväg City 6 170 dagliga påstigande
Summa 111 970 dagliga spårvagnspåstigande i Stockholm

Blå tunnelbanelinjen 143 000 dagliga påstigande

Efter sammankopplingen av Tvärbanan bör Tvärbanan ligga på ca 100 000 dagliga påstigande. Med spårväg Citys förlängning til T-Centralen bör 7:an närma sig ca 10 000 dagliga resenärer

Spårvagnar
I stockholm finns idag
37 st A32
15 st A35
7 st A36
6 st A34
Summa 65 spårvagnar

Efter den senaste vagnanskaffningen kommer det att finnas ca 2019/20
37 st A32
15 st A35
9 st A36
8 st A35B
summa 69 spårvagnar

Oslo har
32 st SL 95
40 st SL79
summa 72 spårvagnar

Men de där siffrorna kanske bara räcker för att klassificera Stockholm till en nästan-spårvägstad :roll:
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av Lars_L »

När det gäller Norrköping har vi ju haft en liknande tråd om Norrköping på det här forumet och utvecklingen där för något år sedan, där vi just problematiserade att inte Norrköping växt mer ur kollektivtrafikhänseende. Nu tror jag det finns en del naturliga förklaringar. Linköping har ju bland annat ett universitet som ligger långt från centrum. Däremot kan ju också konstateras att spårvägen i Norrköping snarare har längre körtider än bussarna, än tvärtom. Att det i mycket mindre grad är än studentstad, spelar väl också in.

När det gäller spårvägar i Stockholm kommer det ju vara ännu fler 2019/2020. Utökningen på Tvärbanan för Kistagrenen kommer väl omfatta ett tiotal vagnar också. Alltså kommer vi passera Oslo som spårvägsstad. Som jag förstått är de i antågande redan under nästa år (eller är väl i princip samma beställning som för Spårväg City/Lidingöbanan).

Det stämmer också att senare siffror från förra året passerat 100 000 passagerare för Tvärbanan.

Sedan har jag väl också sagt tidigare att det intressanta inte är stadens storlek i sig. Man villfar sig om man tittar för mycket på det. Alla städer utom de tre storstäderna i Sverige är egentligen för små för att generera resor inom centrum (läs - det är i princip gångavstånd). Det måste allstå finnas tunga arbetsplatsområden/bostadsområden utanför citykärnan dit det kan vara vettigt att bygga spårväg för att det ska vara motiverat. Det är alltså snarare hur staden är byggd som är det intressanta före kommunens invånarantal.

Det är väl alltså bara Malmö som har stråk idag där man nog skulle kunna motivera spårväg. Alla andra har ju för lågt resande. Däremot är det ju ändå så att i städer där det redan finns spårväg, så kan man förstås göra utbyggnader utan att kostnaderna blir så höga, jämfört med om man ska skapa ett system från grunden.

Men att sätta upp ett nytt system i en stad som saknar spårväg, kräver ett sådant pass stort underlag, att man måste bygga för spårväg för att det ska fungera (eller då förtäta).

Men några stråk finns väl förstås ändå som kan vara intressanta. Linköping till Universitetet skulle kunna vara en sådan. Mellan Husvkarna och Jönköping skulle kunna vara en annan. Borås är ju en ganska utsträckt stad så där skulle det väl kanske kunna finnas en möjilghet. Men 6-minuterstrafik med buss är knappast tillräckligt underlag. Dock har jag inte tittat i detalj på om det skulle kunna gå att skapa ett sådant stråk. Mellan Uppsala och Gottröra finns nog också någon möjlighet att hitta ett intressant stråk. Även Örebro till Universitetet och upp till Brickebacken skulle nog kunna vara möjligt med lite exploatering.

Tyvärr har ju många städer byggt satellitområden utanför staden, men som ändå inte har tillräckligt stort underlag, även om bebyggelsen ofta är rätt koncentrerad. Grundproblamet är ofta att man (ur detta sammanhang) byggt för små områden och för lite höghus. Ofta även för lägenheter har ju trevåningshus varit det vanligaste. Och ofta en ganska liten koncentration av det kring ett centrum för att längre bort ersättas av radhus- och villamattor.

Så, det handlar ju alltså snarare om att skapa stråk som kan motivera ett underlag än om kommunernas storlek som sådan. Ett område som kan försörja omkring 7-8 000 lägenheter med en linje borde räcka. Av praktiska skäl är väl då ca 100 000 invånare en lägre gräns, men inget absolut tal.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8940
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av twr »

Lars_L, du skrev ungefär samma sak som jag menade, men du skrev det bättre!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av TKO »

Fast jag tror att "Lars_L" menar Gottsunda och inte Gottröra.
I övrigt instämmer jag i det mesta!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
Enceladus skrev:Initierat inlägg! Jag glömde nämna Örebro i trådstarten, men det kanske beror på att det inte har diskuterats spårväg där?

En annan intressant observation är likheterna mellan Mälardalsregionen (främst Stockholm och Uppsala) och Öresundsregionen (främst Köpenhamn och Malmö). I båda fallen hämmas integrationen av byråkrati av olika slag, t.ex. olika biljettsystem eller gränskontroller. Det har också föreslagits trafiksystem som bättre knyter samman regionerna, t.ex. Öresundsmetron och HH-tunneln. På lång sikt skulle en förlängning av Roslagsbanan till Uppsala kunna vara intressant, men det handlar förmodligen om många decennier innan det blir aktuellt.
Ja, eller varför inte Roslagsbanan i Öresundsmetron? -Kanske det ideala projektet?
Självklart Sickan! Men bara om den dras via Duvbovägen, såklart...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av Harald »

Jag tycker vi ska ha en "interurban" så jag föreslår Vänersborg-Trollhättan.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av ADDE »

Interurbana banor är verkligen ett intressant perspektiv på spårvägar över längre, snabbare sträckor. För en storstadsregion som Stockholm borde det finnas flera stråk för interurbana banor I t.ex. värmdölandet, etc.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av TKO »

Harald skrev:Jag tycker vi ska ha en "interurban" så jag föreslår Vänersborg-Trollhättan.
Frågan är om en sådan linje verkligen skulle betecknas som en "interurban" - visst går den mellan två städer/kommuner men Tvärbanan i Stockholm går mellan 4 kommuner utan att för den skull platsa i kategorin!

Men frånsett detta kanske det är ett bra förslag - jag inser att jag vet väldigt lite om Trollhättan/Vänersborg. Min erfarenhet inskränker sej till genomresor samt att ha bytt tåg i Öxnered, ja förutom att vi ritade på Torps köpcentrum när det begav sej (då var det nästan bara KF som etablerade sej) - men det ligger väl snarare i Uddevalla?

Hur stort är resandet mellan Trollhättan och Vänersborg? Utbudet idag verkar främst bestå av en busslinje med 15-minuterstrafik dagtid (65) kompletterad med enstaka tåg och andra bussar, t ex 61 via NÄL. Och hur skulle en sådan spårvägslinje dras, via NÄL kanske?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:När det gäller Norrköping har vi ju haft en liknande tråd om Norrköping på det här forumet och utvecklingen där för något år sedan, där vi just problematiserade att inte Norrköping växt mer ur kollektivtrafikhänseende. Nu tror jag det finns en del naturliga förklaringar. Linköping har ju bland annat ett universitet som ligger långt från centrum. Däremot kan ju också konstateras att spårvägen i Norrköping snarare har längre körtider än bussarna, än tvärtom. Att det i mycket mindre grad är än studentstad, spelar väl också in.
Jag missade den tidigare diskussionen om Norrköping (Norrköping negativ spårfaktor?) - jag hade väl annat för mej för knappt ett år sedan!

Nu har jag läst alla kloka inlägg i tråden.

Tack för tipset!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Vilka städer borde ha spårvägar?

Inlägg av Harald »

Kommungränser är godtyckliga, så dem kan vi bortse ifrån, men hela Tvärbanan går inom samma tätort, medan en bana mellan Vänersborg och Trollhättan skulle förbinda två tätorter.

Torp ligger mycket riktigt i Uddevalla kommun och dessutom på andra sidan centralorten sett från Vänersborg-Trollhättan. Det har blivit lite mera än KF där nu. Dessutom har det blivit en knutpunkt i kollektivtrafiken. Eftersom det ligger invid E6 har det blivit en bytespunkt i bussnätet i Bohuslän där man kan byta mellan olika långväga bussar och dessutom till lokala bussar till Uddevalla centrum, som ju hamnade en bit ifrån E6 när bron över Sunningesund byggdes.
Skriv svar