Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr skrev:Först känns idén galen. Men du argumenterar ju verkligen för varför det skulle kunna vara billigt. Spännande tanke!
Det byggs ju just nu bostäder nära där spåret mynnar vid Liljeholmen. Att rymma tillräckligt många, tillräckligt breda och tillräckligt långa plattformar torde vara den stora utmaningen.
Borde det inte vara ännu billigare att köra fjärrtåg till nuvarande Årsta kombiterminal och anlägga ny entré till Årstabergs pendeltågsstations södra sida? Vad jag läser från 218 i annan tråd så gör den ingen stor nytta som kombiterminal för tillfället. Känns också som ett billigt (men heller inte helt bra) alternativ. Vi har några år med somrar som getingmidjan kommer vara avstängd för trafik vilket kanske skulle kunna motivera det, och på sikt kanske det blir en tunnelbana som kompletterar utbudet att byta till, samt kanske ytterligare en till platform för pendeltågen.
De kreativa idéerna flödar!
Men det har väl nyligen gjorts stora investeringar i kombiterminalen? Används den verkligen så lite?
Kan man lita på det inlägget så används den mycket lite. Jag är själv överraskad för när jag står på Årstabergs station och tittar på den stora orange kranen så är den i mitt sinne nyss ditkommen.
Kan man lita på det inlägget så används den mycket lite. Jag är själv överraskad för när jag står på Årstabergs station och tittar på den stora orange kranen så är den i mitt sinne nyss ditkommen.
TKO skrev:Det är inte för att minska restiden utan för att öka kapaciteten en ny tunnel in mot City diskuteras.
Och jag har svårt att se Liljeholmen som en attraktiv terminal för fjärrtåg...
/TKO
Jag kan lätt se hur den skulle kunna bli en. Eftersom det krävs rätt små investeringar i förhållande till vad en tunnellösning kräver så räcker det ju med att den bara blir lite populär så kommer den ju att betala sig, i alla fall samhällsekonomiskt. Dessutom kan jag tänka mig att en sådan skulle kunna bli billigare att trafikera och dessutom kunna användas som profil för hugade tågbolag som idag inte klarar av att konkurrera med tex SJ om lämpliga tåglägen. Eller nåt sånt.
Tunnlar finns redan, anslutningarna är rätt lätta att ordna och den enda större ombyggnaden skulle kanske göra det lite besvärligt för en del bilister som trafikerar Södertäljevägen i höjd med Nyboda/Liljeholmen, men inte så mycket mer. Om man börjar med kanske 4 spår och utökar om det uppstår behov så skulle det nog både bli rätt billigt och gå snabbt.
Jag är böjd att hålla med, efter denna övertygande argumentation.
Liljeholmen som nån sorts "Skavsta" för järnvägstrafiken.
Det är bara lite synd att den ligger i Stockholms kommun, annars hade man kanske kunna fått någon förortskommun att stå för en stor del av kostnaden...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Inge skrev:Fjärrtågen kunde väl helt enkelt vända vid Skavsta och resenärerna fortsätta med samma tåg som flygresenärerna?
Det är ju ändå så få som åker med fjärrtåg. Är man riktigt snäll kunde flygtåget även stanna i Järna för att plocka upp fjärrtågsresenärer från Västra Stambanan.
Således behövs ingen ny tunnel !
Det är fler resenärer än vad din tänkta Kistatunnel skulle få. Dessutom börjar det framstå allt klarare att Citybanans kapacitet inte kommer att räcka inom en snar framtid. Då kan det vara en bra idé att avlasta den mest belastade grenen.
Inge skrev:Fjärrtågen kunde väl helt enkelt vända vid Skavsta och resenärerna fortsätta med samma tåg som flygresenärerna?
Det är ju ändå så få som åker med fjärrtåg. Är man riktigt snäll kunde flygtåget även stanna i Järna för att plocka upp fjärrtågsresenärer från Västra Stambanan.
Det är fler resenärer än vad din tänkta Kistatunnel skulle få. Dessutom börjar det framstå allt klarare att Citybanans kapacitet inte kommer att räcka inom en snar framtid. Då kan det vara en bra idé att avlasta den mest belastade grenen.
Är det verkligen fler fjärrtågsresenärer söderifrån än regionaltågsresenärer norrifrån?
Jämförelsen är lite skum. Dvs jag har aldrig tänkt på att göra den tidigare. Men spontant tror jag att du har fel.
Det är fler fjärrtågsresenärer söderifrån än regionaltågsresenärer på Mälarbanan. Det är ingen som har föreslagit någon koppling till Ostkustbanan.
Äevn om skribenten "inge Vidare" ofta refererar till en fantasivärld så trodde jag hen var medveten om att det inte går några tåg från Skavsta... förhoppningsvis kommer det heller inte att göra det!
(Skavsta kan lämpligen läggas ner då det är så få som använder flygplatsen, den är helt enkelt inte ekonomiskt bärkraftig... jag tror antalet påstigande motsvarar ungefär 75% av de som stiger på buss 160 vid Gullmarsplan).
/TKO
Senast redigerad av TKO den fredag 09 februari 2018 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
Äevn om skribenten "inge Vidare" ofta refererar till en fantasivärld så trodde jag hen var medveten om att det inte går några tåg från Skavsta... förhoppningsvis kommer det heller inte att göra det!
(Skavsta kan lämpligen läggas ner då det är så få som använder flygplatsen, den är helt enkelt inte ekonomiskt bärkraftig...)
/TKO
Fast till skillnad från järnvägen är flygplatsen ekonomiskt bärkraftig.
Vad gäller höghastighetsbanan så är det naturligtvis en fantasivärld. Den finns inte, är vi överens om det?
Ta gärna en titt på bolagets årsredovisning.
Och "Flygtåg" till Skavsta är ju bara löjligt - det är alldeles för litet underlag.
/TKO
Resandeunderlaget för höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg är liiiiiiite större än mellan Stockholm och Skavsta...
Men nu har jag inte tid med att förklara hur det ligger till - jag har just upptäckt att ett katastrofalt misstag håller på att begås vid Gullmarsplan. Såvida inte jag läser handlingarna fel, inte ens jag är ofelbar! (Ofelbar kan blott en vara - vi vet alla vem...)
tack och hej
leverpastej
från Thomas K Ohlsson
Skavsta har idag ungefär 3000 flygresenärer per dag. 30% av detta är 900. Hur många resenärer har tåget idag från Stockholm till Göteborg?
(Jag räknar som man ska göra - i en riktning. Inte som flygplatser som vill blåsa upp sitt ego... Har signaturen "Inge" kollat årsredovisningen än? Eller var det för svårt? Fackverk säger jag bara!)
/TKO
Inge skrev:
För regionaltåg från Mälarbanan alena är fortsatt utbyggnad fullständigt överflödig. Man har fortfarande inte tidtabellslagt en enda förbigång på fyrspåret mellan Kallhäll och Barkarby.
TrV vill ha delen Barkarby-Spånga klar innan förbigångar är aktuellt.