Tågtunnel utreds under Södertälje och Salem
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tågtunnel utreds under Södertälje och Salem
Som bekant är det kapacitetsbrist på Södertäljelinjen. Ett sätt att lösa detta är att avlasta pendeln med regionaltåg. Därför utreds en tågtunnel under Södertälje och Salem. Det finns nämligen gott om ledig kapacitet på regionaltågens tåglägen. Visserligen har regionaltågen många avgångar, men det rör sig nästan uteslutande om korta tåg med låg kapacitet. Regionaltåget har dock för dåliga stationslägen för att kunna avlasta pendeln. Det är detta tågtunneln ska lösa. Sedan måste förstås tågen trafikeras av RKTM (regionala kollektivtrafikmyndigheter) och inte av kommersiella aktörer som SJ eller AEX för att uppnå detta syfte. Annars riskerar det att bli som i Märsta, där de flesta skulle tjäna på att ta regionaltåget men ändå inte gör det på grund av priset.
Re: Tågtunnel utreds under Södertälje och Salem
Lite mer substantiell information finns här!
upplyser
Thomas K Ohlsson
(Som inom parantes tycker att namnet "Södertörnsbanan" är illa valt...)
upplyser
Thomas K Ohlsson
(Som inom parantes tycker att namnet "Södertörnsbanan" är illa valt...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det är synd att det här projektet har blivit så politiskt. Om man kollar hur många resenärer banan väntas få så borde det framgå ganska tydligt att det är höghastighetsbanans lönsammaste del. Det är alltså obegripligt varför Kalderén anser att tunneln är "orealistisk" från ett samhällsekonomiskt perspektiv. Jag skulle förstå om det handlade om att försvara bilsamhället, men då använder han fel argument.
Rapporten som Södertälje tagit fram listar "integration" som en plusfaktor för Salem om banan byggs. Är det någon som tror att Herr Högerkommunalrådet tycker att det är positivt att "integreras" med Södertälje?
(Sedan tror jag i o f s att Kaldarén kan ha rätt i att stationen i Salem är det första som ryker om/när man måste börja begränsa kostnaderna.
tycker
Thomas K Ohlsson
(Sedan tror jag i o f s att Kaldarén kan ha rätt i att stationen i Salem är det första som ryker om/när man måste börja begränsa kostnaderna.
tycker
Thomas K Ohlsson
- Hechtwagen
Det hade nog varit smartare att bygga en tunnel från Östertälje till Södertälje C så man slapp vända pendeltågen i Södertälje hamn, då hade kapaciteten räckt gott och väl!
Det är bara dubbelspår mellan Östertälje och Flemingsberg. Det skulle nog inte räcka för både pendel- och regionaltåg. Jämför Mälarbanan.Hechtwagen skrev:Det hade nog varit smartare att bygga en tunnel från Östertälje till Södertälje C så man slapp vända pendeltågen i Södertälje hamn, då hade kapaciteten räckt gott och väl!
Ser mycket bättre ut än ett dubbelspår till längs Grödingebanans sträckning. Hade dock gärna hellre sett norra Botkyrka istället för Tumba. Men från Flemingsberg blir det kanske lite för mycket omväg.
På sidan 11 i TKO:s länk illustreras en alternativ dragning som borde möjliggöra ett stationsläge vid Alby. Nackdelen är att man skulle missa Salem, men tydligen verkar det inte vara ett problem för den kommunen. I Norra Botkyrka är det dock speciellt viktigt att det är SL och inte SJ som står för biljetterna. Annars blir det pengar i sjön. Det är märkligt att man diskuterar dyra höghastighetsbanor för hundratals miljarder utan att nämna aspekten att de som betalar för banan också måste ha råd att använda den!Majkey skrev:Ser mycket bättre ut än ett dubbelspår till längs Grödingebanans sträckning. Hade dock gärna hellre sett norra Botkyrka istället för Tumba. Men från Flemingsberg blir det kanske lite för mycket omväg.
Ser att det står ny regionaltågstunnel med två spår under Stockholm. Vore det inte bättre att bygga ny fjärrtågstunnel med fyra spår under Stockholm så att höghastighetstågen kommer fram när de väl/om de kommer.
Finns det några planer på ytterligare en tunnel under Stockholm?
En egen station för regionaltåg i Salem känns väldigt onödigt ändå, området har väl ändå inga större mängder resande varken till eller från. Bättre att spara pengar och skippa en station där oavsett om det skulle bli Tumba eller Alby.Enceladus skrev:På sidan 11 i TKO:s länk illustreras en alternativ dragning som borde möjliggöra ett stationsläge vid Alby. Nackdelen är att man skulle missa Salem, men tydligen verkar det inte vara ett problem för den kommunen. I Norra Botkyrka är det dock speciellt viktigt att det är SL och inte SJ som står för biljetterna. Annars blir det pengar i sjön. Det är märkligt att man diskuterar dyra höghastighetsbanor för hundratals miljarder utan att nämna aspekten att de som betalar för banan också måste ha råd att använda den!Majkey skrev:Ser mycket bättre ut än ett dubbelspår till längs Grödingebanans sträckning. Hade dock gärna hellre sett norra Botkyrka istället för Tumba. Men från Flemingsberg blir det kanske lite för mycket omväg.
Skulle tro att snabbtågens restid påverkas extremt marginellt av en egen tågtunnel mellan typ Älvsjö och Stockholm C.Micke J skrev:Ser att det står ny regionaltågstunnel med två spår under Stockholm. Vore det inte bättre att bygga ny fjärrtågstunnel med fyra spår under Stockholm så att höghastighetstågen kommer fram när de väl/om de kommer.
Kanske är det så att man borde tänka lite utanför boxen. "Stockholm Liljeholmen som säckstation med 4-8 spår skulle kunna göra mycket, med smidig anslutning till såväl Tunnebana, Spårväg och buss och det skulle bli väldigt kostnadseffektivt. Byten mellan "Stockholm Liljeholmen" och CST skulle kunna göras på under 20 minuter. Räcker inte det så kan man bygga en ny förbindelse men då är det inte bortkastade pengar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Det är inte för att minska restiden utan för att öka kapaciteten en ny tunnel in mot City diskuteras.
Och jag har svårt att se Liljeholmen som en attraktiv terminal för fjärrtåg...
/TKO
/TKO
Jag tycker att de gula pilarna (på sidan 12) pekar åt ett annat håll än City. I mina öron kan "ny regionaltågstunnel under Stockholm" lika gärna beskriva Kungsholmenbanan!TKO skrev:Det är inte för att minska restiden utan för att öka kapaciteten en ny tunnel in mot City diskuteras.
/TKO

Visst är det så! Och om vi skall bygga ytterligare en nord-sydlig förbindelse för regional- och pendeltåg är det lämpligt att dra denna via Fridhemsplan. (Om vi klarar av att integrera regional- och pendeltågen på tyskt manér är det inga problem att låta bägge tågslagen trafikera denna tunnel. Ja med lite fix och trix skulle det funka även på Citybanan...)Enceladus skrev:Jag tycker att de gula pilarna (på sidan 12) pekar åt ett annat håll än City. I mina öron kan "ny regionaltågstunnel under Stockholm" lika gärna beskriva Kungsholmenbanan!TKO skrev:Det är inte för att minska restiden utan för att öka kapaciteten en ny tunnel in mot City diskuteras.
/TKO
Men nu har SLL/TF bestämt sej för att bygga tunnelbanan istället. Genom att lura i statens förhandlingsmän att det då går att bygga tusentals bostäder på Årstafältet och i Västerort har man dessutom fått en massa pengar till projektet. Det vore lätt att ifrågasätta kompetensen hos dem som slutit detta avtal - men för en gångs skull skall jag låta bli att gnälla!
Men "referensalternativet" som Södertälje polemiserar emot är nya spår för höghastighetstågen från Järna in mot (Stockholms) city. Naturligtvis har Södertälje rätt - även om det går att diskutera hur en ny banan för regionalpendeltåg skall dras.
(Ett annan intressant uppgift framgår av sidor 5 och 6 i presentationen. Där framgår att den största interkommunala pendlingen sker mellan Strängnäs och Södertälje - cirka 3 500 pendlare per dag. Av dessa reser enbart 167 kollektivt, en extremt låg andel. Men det finns förklaringar till detta... här finns en stor förbättringspotential. Vi kan jämföra med Eskilstuna/Strängnäs-Stockholm, som har en kollektivtrafikandel på 70-80%.)
vänligen
Thomas K Ohlsson
(En annan intressant uppgift finns i
Det är väl inte konstigt med tanke på regionaltågsstationens läge i Södertälje? Den är placerad som en flygplats...TKO skrev:(Ett annan intressant uppgift framgår av sidor 5 och 6 i presentationen. Där framgår att den största interkommunala pendlingen sker mellan Strängnäs och Södertälje - cirka 3 500 pendlare per dag. Av dessa reser enbart 167 kollektivt, en extremt låg andel. Men det finns förklaringar till detta... här finns en stor förbättringspotential. Vi kan jämföra med Eskilstuna/Strängnäs-Stockholm, som har en kollektivtrafikandel på 70-80%.)
Exakt - fjärrtågsstationen (som även fungerar som regionaltågsstation) ligger milt sagt lite off.Inge skrev:Det var Södertälje som ville ha det så och därmed biter man sig lite i svansen nu.Enceladus skrev:Det är väl inte konstigt med tanke på regionaltågsstationens läge i Södertälje? Den är placerad som en flygplats...TKO skrev:(Ett annan intressant uppgift framgår av sidor 5 och 6 i presentationen. Där framgår att den största interkommunala pendlingen sker mellan Strängnäs och Södertälje - cirka 3 500 pendlare per dag. Av dessa reser enbart 167 kollektivt, en extremt låg andel. Men det finns förklaringar till detta... här finns en stor förbättringspotential. Vi kan jämföra med Eskilstuna/Strängnäs-Stockholm, som har en kollektivtrafikandel på 70-80%.)
När Grödingebanan byggdes var huvudalternativet att gå direkt mot Järna och där anlägga en fjärrtågsstation. Södertälje kommun var av naturliga skäl inte överförtjusta, och lyckades få till den nuvarande dragningen. Något alternativ med en centralt placerad fjärrtågsstation fanns aldrig - och hade varit ekonomiskt otänkbart. Signaturen "inge":s historieskrivning är därför inte fullständig - den drivs förmodligen som vanligt av ett ideologiskt perspektiv.
(En lösning på problemet som är snabbt genomförbar vore att köra "kortpendlar" (Eskilstuna)-Strängnäs-Nykvarn-Södertälje S-Södertälje Centrum, det borde vara möjligt med nuvarande spårsystem. Lyckas man bara ta 15-20% av pendelresenärerna räcker det till en hyfsad turtäthet under högtrafik. Och är det för komplicerat kanske snabbbussar kan vara en temporär lösning.)
objektiva fakta från
Thomas K Ohlsson
Ja Grödingebanan planerades från början som en rät linje från Flemingsberg via Fläsklösa till Järna. Där skulle byte till pendeltåg t/fr Södertälje ske. Det står i Strängöverenskommelsen benämnt som "två nya spår mellan Flemingsberg och Järna".Inge skrev:Det var Södertälje som ville ha det så och därmed biter man sig lite i svansen nu.Enceladus skrev:Det är väl inte konstigt med tanke på regionaltågsstationens läge i Södertälje? Den är placerad som en flygplats...TKO skrev:(Ett annan intressant uppgift framgår av sidor 5 och 6 i presentationen. Där framgår att den största interkommunala pendlingen sker mellan Strängnäs och Södertälje - cirka 3 500 pendlare per dag. Av dessa reser enbart 167 kollektivt, en extremt låg andel. Men det finns förklaringar till detta... här finns en stor förbättringspotential. Vi kan jämföra med Eskilstuna/Strängnäs-Stockholm, som har en kollektivtrafikandel på 70-80%.)
SL var inte avtalspart i Strängöverenskommelsen utan det var SLL, staten och SJ.
Södertälje kommun agerade till slut i förskräckelse och banan kom att dras upp till Södertälje. SL hävdade envist avtalets "två nya spår mellan Flemingsberg och Järna" och simsalabim så fick Gnestapendeln egna spår mellan Södertälje och Järna som bekostades av SLL! Nåväl den gamla banan emellan Södertälje och Gnesta är kurvig så det var ju en vällovlig investering i sig men den kom ju till lite lustigt!
Södertälje kommun vann mer prestige än restid på detta. Pendeltågen från Södertälje till Järna hade gått på något längre tid än dagens fjärrtåg på samma sträcka men bytet hade alltså hamnat i Järna istället för Södertälje. Man var alltså oerhört oroliga för att spräcka Strängöverenskommelsen!
/218
Jag kan lätt se hur den skulle kunna bli en. Eftersom det krävs rätt små investeringar i förhållande till vad en tunnellösning kräver så räcker det ju med att den bara blir lite populär så kommer den ju att betala sig, i alla fall samhällsekonomiskt. Dessutom kan jag tänka mig att en sådan skulle kunna bli billigare att trafikera och dessutom kunna användas som profil för hugade tågbolag som idag inte klarar av att konkurrera med tex SJ om lämpliga tåglägen. Eller nåt sånt.TKO skrev:Det är inte för att minska restiden utan för att öka kapaciteten en ny tunnel in mot City diskuteras.
/TKO
Tunnlar finns redan, anslutningarna är rätt lätta att ordna och den enda större ombyggnaden skulle kanske göra det lite besvärligt för en del bilister som trafikerar Södertäljevägen i höjd med Nyboda/Liljeholmen, men inte så mycket mer. Om man börjar med kanske 4 spår och utökar om det uppstår behov så skulle det nog både bli rätt billigt och gå snabbt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Först känns idén galen. Men du argumenterar ju verkligen för varför det skulle kunna vara billigt. Spännande tanke!Odd skrev:Jag kan lätt se hur den skulle kunna bli en. Eftersom det krävs rätt små investeringar i förhållande till vad en tunnellösning kräver så räcker det ju med att den bara blir lite populär så kommer den ju att betala sig, i alla fall samhällsekonomiskt. Dessutom kan jag tänka mig att en sådan skulle kunna bli billigare att trafikera och dessutom kunna användas som profil för hugade tågbolag som idag inte klarar av att konkurrera med tex SJ om lämpliga tåglägen. Eller nåt sånt.TKO skrev:Det är inte för att minska restiden utan för att öka kapaciteten en ny tunnel in mot City diskuteras.
/TKO
Tunnlar finns redan, anslutningarna är rätt lätta att ordna och den enda större ombyggnaden skulle kanske göra det lite besvärligt för en del bilister som trafikerar Södertäljevägen i höjd med Nyboda/Liljeholmen, men inte så mycket mer. Om man börjar med kanske 4 spår och utökar om det uppstår behov så skulle det nog både bli rätt billigt och gå snabbt.
Det byggs ju just nu bostäder nära där spåret mynnar vid Liljeholmen. Att rymma tillräckligt många, tillräckligt breda och tillräckligt långa plattformar torde vara den stora utmaningen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Borde det inte vara ännu billigare att köra fjärrtåg till nuvarande Årsta kombiterminal och anlägga ny entré till Årstabergs pendeltågsstations södra sida? Vad jag läser från 218 i annan tråd så gör den ingen stor nytta som kombiterminal för tillfället. Känns också som ett billigt (men heller inte helt bra) alternativ. Vi har några år med somrar som getingmidjan kommer vara avstängd för trafik vilket kanske skulle kunna motivera det, och på sikt kanske det blir en tunnelbana som kompletterar utbudet att byta till, samt kanske ytterligare en till platform för pendeltågen.twr skrev:Först känns idén galen. Men du argumenterar ju verkligen för varför det skulle kunna vara billigt. Spännande tanke!
Det byggs ju just nu bostäder nära där spåret mynnar vid Liljeholmen. Att rymma tillräckligt många, tillräckligt breda och tillräckligt långa plattformar torde vara den stora utmaningen.