Bussmicke skrev:Jo tryvärr tror jag det, i alla fall på 1:an och 2:an. Idag var det dock 2 Cx-tåg ute på 2:an så att man fick åka anständigt in till stan.
Rent spontant så känns det dock som att det har blivit fler av gamm-tågen på den blå linjen. "Skrammel, gnissel och brak..."
Den dära Cx ser ut som att den är i bra skick, verkar inte finnas nå k-l-tt-r i den. Skrammel, gnissel o brak är faktst ganska bra ljud i vagnarna tycker jag. För på nåt svagt sätt känner jag att det är skönt med sånt. Svårt att säga hur.
Casilac skrev:Den dära Cx ser ut som att den är i bra skick, verkar inte finnas nå k-l-tt-r i den. Skrammel, gnissel o brak är faktst ganska bra ljud i vagnarna tycker jag. För på nåt svagt sätt känner jag att det är skönt med sånt. Svårt att säga hur.
Jo riktigt bra skick faktiskt. Men lite konstigt att man bara har bytt tyg på den säten som var närmast fönstren. Men man kanske byter yttersätena senare.
Bilderna får mig att fundera på varför man kör med Cx-tåg. Finns det inte tillräckligt många C20-vagnar för att köra all "ordinarie" trafik med dem?
Inte på trean. I rusningen går det åt arton stycken långa tåg, vilket skulle innebära 54 C20-vagnar, betydligt fler än vad Tub3 har idag.
Cx-tåg förekommer normalt bara i rusningen. De flesta insatståg och en del stomtåg (turer som även går i lågtrafik) går som Cx i rusningen. Efter kopplingen så har man sedan normalt bara korta (två vagnar) C20-tåg i trafik.
Ser man långa tåg eller Cx-tåg under lågtrafiktid på trean (utom närmast kopplingen, en del Cx-tåg kommer i ut tidigt och går in lite sent) är det normalt ett tecken på att kopplingen ställdes in eller blev avbruten av någon anledning.