Vagn mot Skarpnäck
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Frågan om fördelningen mellan linjerna var uppe i SL:s spalt i Metro för några år sedan, den officiella förklaringen var följande:
- Signalsystemet tillåter max 1 tåg/2 min, dvs 5 tåg/10 min.
- Normaltrafiken är 3 tåg/10 min, dvs det finns utrymme för ytterligare två tåg per 10-min-period under högtrafik.
- Dessa två extratåg har tilldelats Farsta- och Hagsätragrenarna eftersom efterfrågan där är störst.
- Det vore i princip möjligt att uppnå en "rättvis" fördelning genom att frångå 10(/5)-min perioderna (och t ex ha ett tåg per gren var 6:e minut vilket också ger 30 tåg/tim alternativt någon annan fördelning som är mer exakt anpassad till underlaget per gren, min anm.).
- Man gjorde emellertid bedömningen att det var bättre att ha antingen 5- eller 10-minuterstrafik eftersom det var lättare för trafikanterna att komma ihåg, än någon komplicerad tabell med ojämna minutsiffror för varje avgång.
- När det nya signalsystemet var färdiginstallerat så skulle detta tillåta 1,5-min-trafik varvid 5-min-trafik skulle införas även på Skarpnäcksgrenen (av detta blev dock som vi vet intet, snarare har systemet haft svårigheter att klara ens 2-min-trafik, min anm.).
Mina kommentarer till diskussionen är vidare:
-De två spåren i Skarpnäck torde klara 5-min-trafik om tabellen skrivs så att reglertid läggs på andra änden linjen (i Åkeshov samt den ytterligare vändplatsen).
-Att vända tåg i Kärrtorp eller på annat ställe där ingen vändbrygga utan enbart växel finns är knappast att rekommendera vid annat än mycket gles trafik, och det är alltså inte heller nödvändigt.
-Nyttan med att "slänga in nåt extratåg då och då" på Skarpnäcksgrenen i nån sorts rättvisesyfte är tvivelaktig. För att det skall finnas någon vits med det bör det vara en jämn och förutsägbar fördelning.
-Vid störningar bör naturligtvis tågen omdirigeras så att alla grenar får en rimlig försörjning. Detta borde kanske gå före interna arbetsorganisatoriska överväganden, men jag är förvisso inte så insatt i denna problematik att jag skall uttala mig för mycket.
-Det är naturligtvis önskvärt att kapaciteten ökas så att 6 tåg/10 min möjliggörs. Om det räcker med ATO återstår att se, för egen del anser jag att behovet av kortare signalsträckor visat sig många gånger, men det är väl för dyrt/krångligt att göra om antar jag.
Mvh Kristian
- Signalsystemet tillåter max 1 tåg/2 min, dvs 5 tåg/10 min.
- Normaltrafiken är 3 tåg/10 min, dvs det finns utrymme för ytterligare två tåg per 10-min-period under högtrafik.
- Dessa två extratåg har tilldelats Farsta- och Hagsätragrenarna eftersom efterfrågan där är störst.
- Det vore i princip möjligt att uppnå en "rättvis" fördelning genom att frångå 10(/5)-min perioderna (och t ex ha ett tåg per gren var 6:e minut vilket också ger 30 tåg/tim alternativt någon annan fördelning som är mer exakt anpassad till underlaget per gren, min anm.).
- Man gjorde emellertid bedömningen att det var bättre att ha antingen 5- eller 10-minuterstrafik eftersom det var lättare för trafikanterna att komma ihåg, än någon komplicerad tabell med ojämna minutsiffror för varje avgång.
- När det nya signalsystemet var färdiginstallerat så skulle detta tillåta 1,5-min-trafik varvid 5-min-trafik skulle införas även på Skarpnäcksgrenen (av detta blev dock som vi vet intet, snarare har systemet haft svårigheter att klara ens 2-min-trafik, min anm.).
Mina kommentarer till diskussionen är vidare:
-De två spåren i Skarpnäck torde klara 5-min-trafik om tabellen skrivs så att reglertid läggs på andra änden linjen (i Åkeshov samt den ytterligare vändplatsen).
-Att vända tåg i Kärrtorp eller på annat ställe där ingen vändbrygga utan enbart växel finns är knappast att rekommendera vid annat än mycket gles trafik, och det är alltså inte heller nödvändigt.
-Nyttan med att "slänga in nåt extratåg då och då" på Skarpnäcksgrenen i nån sorts rättvisesyfte är tvivelaktig. För att det skall finnas någon vits med det bör det vara en jämn och förutsägbar fördelning.
-Vid störningar bör naturligtvis tågen omdirigeras så att alla grenar får en rimlig försörjning. Detta borde kanske gå före interna arbetsorganisatoriska överväganden, men jag är förvisso inte så insatt i denna problematik att jag skall uttala mig för mycket.
-Det är naturligtvis önskvärt att kapaciteten ökas så att 6 tåg/10 min möjliggörs. Om det räcker med ATO återstår att se, för egen del anser jag att behovet av kortare signalsträckor visat sig många gånger, men det är väl för dyrt/krångligt att göra om antar jag.
Mvh Kristian
Kristian!
Du skriver att "Nyttan med att "slänga in nåt extratåg då och då" på Skarpnäcksgrenen i nån sorts rättvisesyfte är tvivelaktig. För att det skall finnas någon vits med det bör det vara en jämn och förutsägbar fördelning. "
Förvisso håller jag med dig, men i avvaktan på att vi får ett signalsystem som höjer och inte minskar kapaciteten från den traditionella 120-sekundersnivån har jag accepterat kapacitetstaket f.n. Att då omdirigera ett par extratåg i "mest belastade lägen" till Skarpnäck vore åtminstone bättre än dagens ständiga situation: inga tåg alls utöver stomtrafiken.
Dessutom är 28/29-trafiken numera inte alls så "jämn och förutsägbar". Tågen har varit helt indragna i perioder och utsätts vad jag förstår i mån av vagntillgång. Man vill ju av den anledningen inte ha med dem i tidtabellerna för allmänheten längre, som alltid var fallet förr. Detta talar också för att även Skarpnäcksgrenen kunde få del av "flexibiliteten" i detta förstärkningssystem!
Som många vittnat om fungerar det inte så med omtågningar vid störningar längre som du anser "naturligt". Enligt tidigare debatt här på Forum vill inte trafikledningen tåga om eftersom det skapar problem med den så tighta personalsituationen, när gamla tiders reserver inte längre finns. Personalen skulle vid omtågningar hamna på fel plats vid passens slut, vilket leder till övertid. Alltså låter man bli, på bekostnad av Skarpnäcksgrenens passagerare.
SB
Du skriver att "Nyttan med att "slänga in nåt extratåg då och då" på Skarpnäcksgrenen i nån sorts rättvisesyfte är tvivelaktig. För att det skall finnas någon vits med det bör det vara en jämn och förutsägbar fördelning. "
Förvisso håller jag med dig, men i avvaktan på att vi får ett signalsystem som höjer och inte minskar kapaciteten från den traditionella 120-sekundersnivån har jag accepterat kapacitetstaket f.n. Att då omdirigera ett par extratåg i "mest belastade lägen" till Skarpnäck vore åtminstone bättre än dagens ständiga situation: inga tåg alls utöver stomtrafiken.
Dessutom är 28/29-trafiken numera inte alls så "jämn och förutsägbar". Tågen har varit helt indragna i perioder och utsätts vad jag förstår i mån av vagntillgång. Man vill ju av den anledningen inte ha med dem i tidtabellerna för allmänheten längre, som alltid var fallet förr. Detta talar också för att även Skarpnäcksgrenen kunde få del av "flexibiliteten" i detta förstärkningssystem!
Som många vittnat om fungerar det inte så med omtågningar vid störningar längre som du anser "naturligt". Enligt tidigare debatt här på Forum vill inte trafikledningen tåga om eftersom det skapar problem med den så tighta personalsituationen, när gamla tiders reserver inte längre finns. Personalen skulle vid omtågningar hamna på fel plats vid passens slut, vilket leder till övertid. Alltså låter man bli, på bekostnad av Skarpnäcksgrenens passagerare.
SB
Vagn mot Skarpnäck
Jo du Stefan det där med omtågning drömmer man sig även tillbaka till när man står och väntar vid Liljeholmen söderut och ungefär det fjärde tåget till Norsborg passerat (ibland är det tvärtom i sanningens namn).
En lustig detalj är att i den skyltningsdjungel som då vanligtvis förekommer kommer det även tåg som skyltas "23 Norsborg". Det är tydligen prioriterat att upplysa resenärerna om var tågen KOMMER IFRÅN vilket ju då 23 i det här fallet står för. Både 13 och 14 går till Norsborg och det är väl det som egentligen är intressant för påstigande vid Liljeholmen!
Åter till omtågningen. Jag har hört från såväl folk på SL som Connex att det är avtalskonstruktionen SL - Connex som gör att omtågning blir "olönsam" för Connex. Om ett vagnfel uppstår "bjussar" SL på böter från Connex för att det ju vanligtvis är SL Infra eller Tågia som är vållande. Man accepterar ett indraget/försenat tåg som ej Connex fel.
Om Connex däremot omtågar så har man ju självt tagit beslutet att ta det tåget från en annan tur vilken då givetvis blir inställd genom Connex försorg. För detta får Connex böta men man får ingen bonus för att ha rett ut den tidigare störningen. Tacka tusan för att man inte omtågar!
Jag har hört det här från många håll nu men jag hoppas att det är fel! Det är ju en otroligt dålig avtalskonstruktion om det får den här följden! Det enda man kan tro då är att den på SL som gjort upphandlingen inte kan ha haft en aning om vad omtågning är och varför man måste kunna det.
Skulle vara intressant om någon kunde utveckla detta med lite mera fakta! Suboptimering var namnet!
Trösten när saker och ting närmar sig botten är väl att utvecklingen rimligtvis snart vänder uppåt igen! Problemet är bara att veta var man har botten...
Mvh
Hans
En lustig detalj är att i den skyltningsdjungel som då vanligtvis förekommer kommer det även tåg som skyltas "23 Norsborg". Det är tydligen prioriterat att upplysa resenärerna om var tågen KOMMER IFRÅN vilket ju då 23 i det här fallet står för. Både 13 och 14 går till Norsborg och det är väl det som egentligen är intressant för påstigande vid Liljeholmen!
Åter till omtågningen. Jag har hört från såväl folk på SL som Connex att det är avtalskonstruktionen SL - Connex som gör att omtågning blir "olönsam" för Connex. Om ett vagnfel uppstår "bjussar" SL på böter från Connex för att det ju vanligtvis är SL Infra eller Tågia som är vållande. Man accepterar ett indraget/försenat tåg som ej Connex fel.
Om Connex däremot omtågar så har man ju självt tagit beslutet att ta det tåget från en annan tur vilken då givetvis blir inställd genom Connex försorg. För detta får Connex böta men man får ingen bonus för att ha rett ut den tidigare störningen. Tacka tusan för att man inte omtågar!
Jag har hört det här från många håll nu men jag hoppas att det är fel! Det är ju en otroligt dålig avtalskonstruktion om det får den här följden! Det enda man kan tro då är att den på SL som gjort upphandlingen inte kan ha haft en aning om vad omtågning är och varför man måste kunna det.
Skulle vara intressant om någon kunde utveckla detta med lite mera fakta! Suboptimering var namnet!
Trösten när saker och ting närmar sig botten är väl att utvecklingen rimligtvis snart vänder uppåt igen! Problemet är bara att veta var man har botten...
Mvh
Hans
Vagn mot Skarpnäck
Fördelarna med enkelvagn är flera: Bättre ur ordningssynpunkt med endast en vagn att patrullera samt kostnadsbesparingar att inte köra fler vagnar i tåget. Negativt är om besparingarna går ut över resenärerna så att de inte får plats eller tvingas stå. Men så är ju inte fallet. ALLA FÅR SITTPLATS I C20-VAGNEN PÅ SENA HELGKVÄLLAR! Vad är då problemet? Resandeunderlaget på linje 17 ÄR lägre än på 18 och 19.
Jag har åkt sedan jag flyttade till Kärrtorp många gånger med denna enkelvagnstur på nätterna (nattsuddare där).
Jag upplever det inte som ett problem, alla får sittplats de tider jag åkt. OCh det har varierat mellan 00 och jädrans-så-för-sent
Dock är förvirringen alltid stor vid Gullmarsplan, då tåget annonseras på diodskyltarna på det ordinarie spåret mot Skarpnäck. Men tåget kommer sedan in på Hagsätra spåret... man behöver inte vara speciellt onykter för att bli förvirrad. Att tåget annonseras på ett spår, kommer på ett annat, där det står Hagsätra... de stackars Värdarna får en del inte alls dumma frågor att besvara...
Jag upplever det inte som ett problem, alla får sittplats de tider jag åkt. OCh det har varierat mellan 00 och jädrans-så-för-sent

Dock är förvirringen alltid stor vid Gullmarsplan, då tåget annonseras på diodskyltarna på det ordinarie spåret mot Skarpnäck. Men tåget kommer sedan in på Hagsätra spåret... man behöver inte vara speciellt onykter för att bli förvirrad. Att tåget annonseras på ett spår, kommer på ett annat, där det står Hagsätra... de stackars Värdarna får en del inte alls dumma frågor att besvara...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jag råkar ju ganska ofta ut för att denna nattvagn ÄR just rent ut sagt jävligt full.
Fast jag kanske skall sluta klaga. Skarpnäcksborna borde ha stans bästa helgnattrafik ändå. Varje 18 ansluter till en 17 mot skarpnäck, och varje 19 ansluter till en 890 mot Tyresö Kyrka, VIA Skarpnäck. Så det är 15-minuterstrafik till Skarpnäck till klockan 4. Snabbt går det också.
Värre är det för Kärrtorp och Bagarmossenborna... FÖr att inte tala om Norsborgsborna! =) Åkte nattåget från Norsborg för några helger sedan och i Vårberg gick en man omkring och spräckte rutorna på tåget med ett basebollträ.. ;-(
/Ulf, Skarpnäcksbon
Fast jag kanske skall sluta klaga. Skarpnäcksborna borde ha stans bästa helgnattrafik ändå. Varje 18 ansluter till en 17 mot skarpnäck, och varje 19 ansluter till en 890 mot Tyresö Kyrka, VIA Skarpnäck. Så det är 15-minuterstrafik till Skarpnäck till klockan 4. Snabbt går det också.
Värre är det för Kärrtorp och Bagarmossenborna... FÖr att inte tala om Norsborgsborna! =) Åkte nattåget från Norsborg för några helger sedan och i Vårberg gick en man omkring och spräckte rutorna på tåget med ett basebollträ.. ;-(
/Ulf, Skarpnäcksbon
Så olika vi kan uppleva saker. Vi kanske åker olika tider på nätterna?Ulf S skrev:Jag råkar ju ganska ofta ut för att denna nattvagn ÄR just rent ut sagt jävligt full.
Inte så farligt. Det tar bara 40 minuter (i nyktert tillstånd) att gå från Skanstull till Kärrtorp. På köpet får man kläderna utvädrade från äckliga röklukten och så nyktrar man till. Hem kommer man alltså med rena lungor och ren lever!Ulf S skrev:Värre är det för Kärrtorp och Bagarmossenborna... FÖr att inte tala om Norsborgsborna! =) Åkte nattåget från Norsborg för några helger sedan och i Vårberg gick en man omkring och spräckte rutorna på tåget med ett basebollträ.. ;-(
/Ulf, Skarpnäcksbon

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Inte bara det: välbehövlig o nyttig mortion...bruse skrev:Så olika vi kan uppleva saker. Vi kanske åker olika tider på nätterna?Ulf S skrev:Jag råkar ju ganska ofta ut för att denna nattvagn ÄR just rent ut sagt jävligt full.
Inte så farligt. Det tar bara 40 minuter (i nyktert tillstånd) att gå från Skanstull till Kärrtorp. På köpet får man kläderna utvädrade från äckliga röklukten och så nyktrar man till. Hem kommer man alltså med rena lungor och ren lever!Ulf S skrev:Värre är det för Kärrtorp och Bagarmossenborna... FÖr att inte tala om Norsborgsborna! =) Åkte nattåget från Norsborg för några helger sedan och i Vårberg gick en man omkring och spräckte rutorna på tåget med ett basebollträ.. ;-(
/Ulf, Skarpnäcksbon
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.