Vagn mot Skarpnäck

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ulf S

Vagn mot Skarpnäck

Inlägg av Ulf S »

Är det någon som känner till motiveringen till att man kör 1-vagnarståg (?) mot Skarpnäck (Gullmarsplan<->Skarpnäck) på helgnätter? Sker detta någon annan stans på tbanenätet också?

Ser lite lustigt ut med skyltningen ibland: 17 Skarpnäck 1 vagnar
Fast oftast står det "kort tåg" nuförtiden. Har bild på den övre skylten dock!

Skulle också gärna veta varför det aldrig är tätare trafik än 10minuterstrafik på Skarpnäckslinjen. ALLA andra linjer har ju rusningstrafik!
Användarens profilbild
AeroSol

Re: Vagn mot Skarpnäck

Inlägg av AeroSol »

Ulf S skrev:Ser lite lustigt ut med skyltningen ibland: 17 Skarpnäck 1 vagnarFast oftast står det "kort tåg" nuförtiden. Har bild på den övre skylten dock!
Men är det inte bara när Cx vagnar körs som man märker ut hur många vagnar det är? När C20 tåg körs talar man inte om hur många vagnar som körs, eftersom detta kan verka förvirrande om man jämför med Cx-tåg.
Eller det kanske är en liten ensam Cx-vagn som kör omkring på natten? :) :D :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jodå, på ljustavlan står det "8 vagnar" när ett trevagnståg är på ingång och "6 vagnar" när ett tvåvagnståg kommer.
Har aldrig sett ett envagnståg i trafik.
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

AeroSol skrev: Eller det kanske är en liten ensam Cx-vagn som kör omkring på natten? :) :D :lol:
Det blir väl lite svårt om man inte kör C4 (har C5 två förarhytter?) eller äldre?? Eller var C2 den sista vagntypen med två hytter?

Fast det kanske har byggts vändslinga i Skarpnäck & Gullmarsplan den senaste veckan?? Vem vet....

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ulf S

Inlägg av Ulf S »

Jo, det är en C20 som kör själv. Tror det var Ecaterina, den med avvikande säten som rullade nu i hegen. Föraren skojjade lite och ropade "Vagnen mot Skarpnäck avgår nu" o dyl. i högtalarna.

Men som Skarpnäcksbo är jag lite irriterad på detta tilltag. Dels att vi som bor på linje 17 tvingas byta varje natt i Gullmarsplan och dels att vi tvingas trängas i en vagn medan linje 18 och 19 får 3 eller 8-vagnarståg. VARFÖR???

Lika irriterad är jag på att endast vart 5:e (ibland 6:e) tåg söderut på tub1 går till Skarpnäck under rusning.. Varför ingen rusningstrafik till Skarpnäck? Någon som vet?
Användarens profilbild
august
Kontakt:

Inlägg av august »

Ulf S skrev:Lika irriterad är jag på att endast vart 5:e (ibland 6:e) tåg söderut på tub1 går till Skarpnäck under rusning.. Varför ingen rusningstrafik till Skarpnäck? Någon som vet?
<spekulationer>
Kanske för att bandelen Skärmarbrink - Skarpnäck är så kort så att resandeunderlaget är mycket mindre än på de två andra grenarna?? I dagsläget går det ju inte heller att trycka in fler än fem tåg per tio minuter.

(Vilket betyder att om man skall köra fler tåg till Skarpnäck blir det färre på de längre grenarna till Hagsätra och Farsta)
</spekulationer>
Användarens profilbild
AeroSol

Inlägg av AeroSol »

Gäst skrev:Jodå, på ljustavlan står det "8 vagnar" när ett trevagnståg är på ingång och "6 vagnar" när ett tvåvagnståg kommer.
Har aldrig sett ett envagnståg i trafik.
Jo... När jag tänker efter har du rätt, men ändå måste det vara en smula förvirrande för turister och andra.
Det blir väl lite svårt om man inte kör C4 (har C5 två förarhytter?) eller äldre?? Eller var C2 den sista vagntypen med två hytter?
C3:an var den sista vagnen med dubbla förarhytter. Dock kunde den endast användas för rangerkörning.
AGR
Kontakt:

Vagn mot Skarpnäck

Inlägg av AGR »

Försök till svar på en del av frågorna och påståendena i de olika inläggen
1: IDTS (platformskyltarna) på Tub 1 skriver normalt kort tåg eller inget om tåglängd vid fullängdståg. På en del ställen är inte IDTS skyltarna ändrade och skriver 8 eller 6 vagnar. 2: Trafikunderlaget på Skarpnäcksgrenen är för lågt för att köra 5 min trafik på sträckan.
3: Endast C1 C2 har haft 2 st körbara förarhytter med H-S, C3 har haft 2st förarhytter för rangering. 4: Trafiken på linje 17 på lördags och söndags mornar utförs med 2 st tåg på sträckan Skarpnäck-Gulmarsplan för hela sträckan Skarpnäck-Åkeshov används 10 tåg. För nattrafiken på fredag och lördags nätter går det åt 2st tåg SNK-GUP istället för 4 tåg Odeplan-SNK. Dessutom så är nattrafiken genom stan i 15min multiplar detta för samtrafik med bussar och andra T-banor. Alltså är det oekonomiskt att köra 17 genom stan under den aktuella trafiktiden.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Ville bara tillägga angående Anders svar om lågt trafikunderlag på Skarpnäcksgrenen att det egentligen säger sig självt. Grenen har ju bara fem stationer, jämfört med åtta på Farstagrenen (söder om Skärmarbrink i båda fall) och nio på Hagsätragrenen.

Mvh Tim
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Är det självklart att de som bosatt sig längs en linjegren som råkar ha fem stationer i stället för åtta skall ha hälften så stor trafik i rusningstid? Tänk vad lite trafik Årsta borde ha då, så nära Gullmarsplan den stadsdelen ligger?

Jag tycker SL:s prioritering (inte minst vid trafikstörningar) är klart diskriminerande mot Skarpnäckslinjen. Givetvis kunde man köra ett och annat extratåg dit likväl som till Hökarängen (dit det för övrigt är 6 stationer!). Jag vill minnas att förr itiden (70/80-tal) när Tunnebana I gick som klockan, gick ett extra Bagarmossentåg (tur 51?) i rusningstid, ofta med det C4-tåg som då var stationerat på I:an.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Stefan B skrev:Är det självklart att de som bosatt sig längs en linjegren som råkar ha fem stationer i stället för åtta skall ha hälften så stor trafik i rusningstid? Tänk vad lite trafik Årsta borde ha då, så nära Gullmarsplan den stadsdelen ligger?

Jag tycker SL:s prioritering (inte minst vid trafikstörningar) är klart diskriminerande mot Skarpnäckslinjen. Givetvis kunde man köra ett och annat extratåg dit likväl som till Hökarängen (dit det för övrigt är 6 stationer!). Jag vill minnas att förr itiden (70/80-tal) när Tunnebana I gick som klockan, gick ett extra Bagarmossentåg (tur 51?) i rusningstid, ofta med det C4-tåg som då var stationerat på I:an.
Jag tycker att det saknas varje anledning att göra en moralisk fråga av det hela. Där det finns mindre folk kommer det att finnas mindre trafik. Att då gå och tala om "diskriminering" tycker jag är mer än lovligt befängt.

För att vända på det hela: Finns det någon självklar anledning varför SL:s begränsade resurser ska användas annat än för att köra trafik där nyttan och underlaget är störst?

Tilläggas kan att fem är inte mycket mer än hälften av åtta. Än värre om man jämför med Hagsätragrenens nio stationer.

Mvh Tim
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Re: Skarpnäcksgrenen

Inlägg av TimK »

Efter den här diskussionen bestämde jag mig för att räkna på det här. Jag har hämtat siffror från boken "Stockholm Under"; de avser då 1995 men jag tror inte det finns anledning att tro att själva fördelningen mellan grenarna har ändrats sedan dess.

Det totala antalet in- och utpasserande på Tub1 söder om Gullmarsplan är 151.353. Jag var inte precis förvånad att se att en station ligger i särklass, nämligen Farsta, som ensam svarar för lite drygt 10% av alla resenärer på Tub1 söder om GUP (15.351 per dygn).

Jag har tagit det totala antalet för Skärmarbrink (5.652) och fördelat dem jämnt mellan Farstagrenen och Skarpnäcksgrenen.

Kommer fram till detta:
Hagsätragrenen 56.128 (37,08%)
Farstagrenen 55.142 (36,43%)
Skarpnäcksgrenen 40.083 (26,48%)

Observera att siffrorna gäller hela dygnet. Fördelningen av tåg mellan grenarna över hela dygnet torde vara ungefär det motsvarande, med tanke på att det i lågtrafik går lika många tåg till Skarpnäck som till Farsta som till Hagsätra.

Mvh Tim
Gäst

Re: Skarpnäcksgrenen

Inlägg av Gäst »

TimK skrev:Efter den här diskussionen bestämde jag mig för att räkna på det här. Jag har hämtat siffror från boken "Stockholm Under"; de avser då 1995 men jag tror inte det finns anledning att tro att själva fördelningen mellan grenarna har ändrats sedan dess.

Kommer fram till detta:
Hagsätragrenen 56.128 (37,08%)
Farstagrenen 55.142 (36,43%)
Skarpnäcksgrenen 40.083 (26,48%)

Mvh Tim
Vilket ju på sätt och vis kan ge den klagande viss rätt. Det är ju inte hälften så många resande till Skarpnäck som det är till de andra resmålen. Ändå är det hälften så många tåg i rusningen (om det nu stämmer).
Så NÅGRA extratåg skulle det ju gå att köra. :?
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Det som Tim glömmer är ju att det är de närmaste stationerna på Hagsätra och Farstagrenarna som extratågen trafikerar. Farsta, den största stationen, påverkas ju inte av extratåg som vänder i Hökarängen.

Jag anser fortfarande att den nuvarande prioriteringen är underlig. Om man drog in en 28:a och en 29:a i eftermiddagsrusningen och lät de gå till Skarpnäck i stället påverkas ju i stort inte trafikföringen, men däremot i stor utsträckning "rättvisan".

Tim må tycka att det är moraliskt befängt, men jag kan fortfarande inte se att den som bor i Kärrtorp eller Bagarmossen nödvändigtvis skall ha sämre trafiktäthet i rusningstid än den som bor på samma avstånd från staden i t.ex. Bandhagen eller Hökarängen. Det hela är bara en fråga om låst tänkande från SL.

Och att låta tågföljden 17-18-28-19-29-18-28-19-29-17 gå när ett Skarpnäckståg är indraget i eftermiddagsrusningen är faktiskt inget annat än diskriminering. Men jag vet att Tim redan tidigare hävdat att personalens ev. övertid vid omtågning måste gå före trafikanternas intresse. Men varför alltid Skarpnäcksgrenens boende?

SB
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Stefan B skrev:Det som Tim glömmer är ju att det är de närmaste stationerna på Hagsätra och Farstagrenarna som extratågen trafikerar. Farsta, den största stationen, påverkas ju inte av extratåg som vänder i Hökarängen.

Jag anser fortfarande att den nuvarande prioriteringen är underlig. Om man drog in en 28:a och en 29:a i eftermiddagsrusningen och lät de gå till Skarpnäck i stället påverkas ju i stort inte trafikföringen, men däremot i stor utsträckning "rättvisan".

Tim må tycka att det är moraliskt befängt, men jag kan fortfarande inte se att den som bor i Kärrtorp eller Bagarmossen nödvändigtvis skall ha sämre trafiktäthet i rusningstid än den som bor på samma avstånd från staden i t.ex. Bandhagen eller Hökarängen. Det hela är bara en fråga om låst tänkande från SL.

Och att låta tågföljden 17-18-28-19-29-18-28-19-29-17 gå när ett Skarpnäckståg är indraget i eftermiddagsrusningen är faktiskt inget annat än diskriminering. Men jag vet att Tim redan tidigare hävdat att personalens ev. övertid vid omtågning måste gå före trafikanternas intresse. Men varför alltid Skarpnäcksgrenens boende?

SB
Vad Stefan glömmer är, för det första, att den näst största stationen söder om GUP visst trafikeras av extratågen: Högdalen. Och för det andra, att det inte bara handlar om hur många tåg som trafikerar en viss station, utan om den totala kapaciteten som behövs på respektive gren. Även om 28:an inte går till Farsta avlastar den ju linje 18 norr om Farsta så att de tågen inte blir lika fullsatta som de annars skulle bli.

Du läser bestämt fel (med flit?) om du påstår att jag tycker någonting är "moraliskt befängt". Jag har skrivit att jag tycker det är befängt att tala om "diskriminering" i sammanhanget, och att jag inte ser någon anledning att göra en moralisk fråga av det hela över huvud taget. Stor skillnad.

En annan fråga är var någonstans extratågen till Skarpnäck skulle vända. Jag vet inte hur många tåg man kan vända i Skarpnäck per timme, men det är nog inte hur många som helst. Men det finns ingen annanstans på grenen att vända dem (Farsta- och Hagsätragrenarna har ju den fördelen).

Och sist: LÄGG INTE ORD I MUNNEN PÅ MIG. Det är jättefult.

-- Tim
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

TimK skrev:En annan fråga är var någonstans extratågen till Skarpnäck skulle vända. Jag vet inte hur många tåg man kan vända i Skarpnäck per timme, men det är nog inte hur många som helst. Men det finns ingen annanstans på grenen att vända dem (Farsta- och Hagsätragrenarna har ju den fördelen).
Det är lika många spår i Skarpnäck som det är i Kungsträdgården: 2. Där är det 2 linjer á 6 minuterstrafik, mao 3 minuters intervall. Då borde Skarpnäck klara 5 tycker jag.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

bruse skrev:
TimK skrev:En annan fråga är var någonstans extratågen till Skarpnäck skulle vända. Jag vet inte hur många tåg man kan vända i Skarpnäck per timme, men det är nog inte hur många som helst. Men det finns ingen annanstans på grenen att vända dem (Farsta- och Hagsätragrenarna har ju den fördelen).
Det är lika många spår i Skarpnäck som det är i Kungsträdgården: 2. Där är det 2 linjer á 6 minuterstrafik, mao 3 minuters intervall. Då borde Skarpnäck klara 5 tycker jag.
Om det vore så enkelt.

Bl.a. har man ju det kapacitetshämmande ATP att handskas med på Tub1. Sedan beror det på exakt hur spårkrysset är konstruerat, det bestämmer hur fort tågen kan ta sig in och ut. Bl.a. är det bra om spårkrysset ligger så nära stationen som möjligt, så att själva stationsspåren är relativt korta = ett avgående tåg utrymmer spåret fortare.

Jag påstår inte att det inte är möjligt att vända fler turer i Skarpnäck, men jag ville bara flagga för att det är en faktor som måste tas i beaktande.

Mvh Tim
Ulf S

Inlägg av Ulf S »

Kan inte tågen vända i Kärrtorp? Vid ordningsstörningar i Bagis och Skarpnäck brukar tågen vända där. Annars ska tågen enligt tidtabell stå 13 eller 14 minuter och vänta i Skarpnäck innan de far iväg igen. Skulle inte vara så jättesvårt att få åtminstone 7-8minuterstrafik i rusning på den linjen.

I natt lyckades faktiskt SL undvika envagnarstågen på Skarpnäck-Gullmarsplan (varför man brukar ha envagnarståg är det fortfarande ingen som spekulerat kring.. jag undrar fortfarande!). Men senaste i går natt gick envagnars"tågen". Också irriterande!

...och som någon påpekade, ibland kan man se 7-8 tåg passera på tub1 utan att det kommer någon 17!

/Ulf, Skarpnäcksbo!
Användarens profilbild
Daniel L

!

Inlägg av Daniel L »

...
Senast redigerad av Daniel L den torsdag 06 februari 2003 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Daniel L slår nedan in öppna dörrar:

* Debatten om extratåg i rusningen till Skarpnäck handlar inte om mer resurser, eftersom kapaciteten genom stan redan är fullt utnyttjad. Alltså diskuterar vi varför man kör så många extratåg till Hökarängen och Högdalen och inga till Skarpnäck -- det är avvägningen och inget annat som diskuteras.

* Du beskriver ju precis problemet med en inställd 17. Min fråga är fortfarande, varför kan inte ens i sådana lägen ett extratåg på 18 eller 19 tågas om till 17????

SB
Skriv svar