TKO skrev:
Inga 'cirkellinjer' men är det inte genomgående trafik vid Olympiaterminalen (linje 2-3) och vid Magistratstorget (linje 2-7)?
Om så är fallet är det ett långt omlopp på linjerna 2-3-7!
Ja, så är det. Restiden för hela kombinationen 3-2-7 (eller omvänt) blir över två timmar

. Här följer en detaljerad sammanfattning av de ändringar som trädde i kraft på måndag:
Nya spår:
- Medelhavsgatan (på Busholmen): linje 9 går nu till Utterhällen (dit 8:an sedan tidigare kör). Stenläggning på hållplatser och övrig gatuarbete återstår, dessutom använder 8 och 9 tillsvidare samma spår i vändslingan, eftersom ingen plattform har ännu byggts vid det andra spåret.
- Grejusgatan (mellan Nordenskiöldsgatan och Mannerheimvägen): nya växlar lades till under sommaren från båda håll men själva gatan saknar fortfarande spår. Arbeten pågår och sträckan ska öppnas för trafik under hösten (oktober?) och då ska linje 3 fortsätta till vändslingan vid Granvägen. Tills dess har den sin ändhållplats vid Tölö hall.
”Nygamla spår”:
- Arkadiagatan återfår spårvagnstrafik mellan Mannerheimvägen och Fredriksgatan (linjerna 1 och 2), sist gick dåvarande 3B/T där i 2009.
- Dessutom vänder det för första gången en ordinarie linje från Skepparegatan till Fabriksgatan västerut (vid Eira), medans det i samma korsning inte längre går vagnar rakt längs Fabriksgatan (tidigare 1A).
Spår som inte längre används (i reguljär linjetrafik):
- Sturegatan (tidigare linje 1)
- Fredriksgatan mellan Urho Kekkonens gata och Arkadiagatan (tidigare linje 2)
Ändringar per linje:
- Linje 1: helt ny rutt mellan Eira och Kottby (via Bulevarden, Glaspalatset, Tölö, Helsingegatan och Sörnäs), 1A uteblir. Trafikerar i fortsättningen även på lördagar och söndagar!
- Linje 2: får omlagt körväg i centrum: från Alexandersgatan via Mannerheimvägen och Arkadiagatan mot Tölö (inte via Järnvägsstationen/Kampen), i norr till Västra Böle.
- Linje 3: ringen är bruten i norr, vänder alltså vid Tölö hall/Granvägen (blir inte längre 2:a i Djurgården)
- Linje 7: ringlinjen 7A/B ändras till en ”vanlig” linje från Västra Böle över Böle station, Sörnäs, Kronohagen, Järnvägsstationen (dvs. via Mikaelsgatan) och Kampen till Västra terminalen.
- Linje 9: ny ändhållplats på Busholmen.
- Linjerna 4, 5, 6 (och 6T), 8 och 10 följer samma rutter som tidigare.
Det är som sagt samma vagn som kör hela vägen från Tölö hall (som linje 3) till Olympiaterminalen (går över till linje 2), Västra Böle (går över till linje 7) och slutligen Västra terminalen. Den långa rutten verkar kompenseras med en ganska rejäl väntan på avgångstiden vid Magistratstorget, vilket nog inte är helt optimalt för den som vill åka genom Böle med kombinationen 2–7. Detta är dock provisoriskt: när byggarbeten vid Böle station blir färdiga (2019?) och det byggts en ny vändslinga vid Mejlans sjukhus, ska linje 2 vända genom att köra runt Östra Böle och linje 7 i den nya slingan i Mejlans…
Dessutom byter linjerna 8 och 9 i Utterhällen vagnar vissa tider av dygnet, precis som (redan tidigare) linjerna 6 och 8 i Arabia.