Det sker i Helsingfors
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Det sker i Helsingfors
Såja, åskskuren är nästan över- och vilken skur *BUM*
En liten nyhet, som börjar bli gammal. Variovagnen 207 har återkommit till Helsingfors onsdagen den 12 juni. Vagnen transporterades ifjol till Tyskland som underlag för tillverkarens förbättringsreparationer av hela vagnserien.
På variovagnen 230 testas Bochum-hjul (bredare hjulringar?). Mjukare gångegenskaper har vagnen ialla fall, i jämförelse med övriga variovagnar.
Byggandet av nytt spår i Kampenområdet börjar konkretiseras. Spår har staplats vid Forsbyhallen. I förgrunden på denna bild ser vi ett kurvspår (för kurvan Urho Kekkonens gata - Annegatan) uppställt på två träbockar.
Inkommande söndag (den 30 juli kl 12-17) står Storsvensken HST 157 (ASEA 1930) uppställd på Salutorget i Helsingfors. Finska Spårvägssällskapet och HST presenterar sej. Inne i vagnen kan man bekanta sej med en utställning över spårvägarnas historia i staden.
Piirka
---------------
Språklektion 334 i Mumindalen
gå/hamna i fötterna på någon - vara i vägen för någon
En liten nyhet, som börjar bli gammal. Variovagnen 207 har återkommit till Helsingfors onsdagen den 12 juni. Vagnen transporterades ifjol till Tyskland som underlag för tillverkarens förbättringsreparationer av hela vagnserien.
På variovagnen 230 testas Bochum-hjul (bredare hjulringar?). Mjukare gångegenskaper har vagnen ialla fall, i jämförelse med övriga variovagnar.
Byggandet av nytt spår i Kampenområdet börjar konkretiseras. Spår har staplats vid Forsbyhallen. I förgrunden på denna bild ser vi ett kurvspår (för kurvan Urho Kekkonens gata - Annegatan) uppställt på två träbockar.
Inkommande söndag (den 30 juli kl 12-17) står Storsvensken HST 157 (ASEA 1930) uppställd på Salutorget i Helsingfors. Finska Spårvägssällskapet och HST presenterar sej. Inne i vagnen kan man bekanta sej med en utställning över spårvägarnas historia i staden.
Piirka
---------------
Språklektion 334 i Mumindalen
gå/hamna i fötterna på någon - vara i vägen för någon
-
- Inlägg: 303
- Blev medlem: onsdag 13 oktober 2004 5:18
- Kontakt:
Re: Det sker i Helsingfors
Men Piirka, det var den 12 juli.Piirka skrev:Variovagnen 207 har återkommit till Helsingfors onsdagen den 12 juni.

Re: Det sker i Helsingfors
Oho, sa Emil... Klart att det var i juli och inte i juni. Bra att man har korrekturläsare, iom att l och n ligger så nära varandra på tangentbordet.J. Nordlund skrev:Men Piirka, det var den 12 juli.

Piirka
---------------
Språklektion 335 i Mumindalen
gammel- el. gammalpiga - ogift kvinna, nucka
Senast redigerad av Piirka den onsdag 13 september 2006 15:35, redigerad totalt 1 gånger.
Medan forumet låg nere händer och fötter det i Helsingforsregionen.
Stadsstyrelsen i Esbo beslöt (utan omröstning) i tisdags att västmetron byggs mot Mattby. Tidigare bistod även tekniska resp. miljönämnden i Esbo ett byggande. Det att beslutet gjordes utan omröstning beror på att politiska strider i det här skedet kan undvikas
stadsfullmäktige i Esbo får därmed ta det slutgiltliga beslutet i slutet av september.

Linjen planeras att gå i tunnel i sin helhet från Gräsviken mot Mattby. Stationerna Ängskulla och Ängslandet föreslås att byggas som en station (med namnet Ängslandet). I den politiska möllan har det framkommit önskemål om att stationerna inte byggs djupt ner i marken.
Huvudstadsregionens Vagnpark Ab beslöt idag att beställa 32 stycken 3-delade tågenheter (ca 75 m långa). Leverantör är Stadler Bussnang AG och priset på ordern är 189 milj. euro (1,75 miljarder SEK). De två första enheterna (protoserien) testas sommaren år 2009 och de första vagnarna tas i bruk på lokaltågslinjerna i Helsingfors vintern 2009-10.
Stadsfullmäktige i Helsingfors beslöt igår (tordagen den 30 augusti) om byggandet av spår för spårvägslinje 9. Byggstart i oktober med trafikstart hösten 2008 mellan Kirurgen och Östra Böle. Busslinje 17 läggs ned i samma veva.
Piirka
---------------
Språklektion 345 i Mumindalen
grape - grapefrukt
Stadsstyrelsen i Esbo beslöt (utan omröstning) i tisdags att västmetron byggs mot Mattby. Tidigare bistod även tekniska resp. miljönämnden i Esbo ett byggande. Det att beslutet gjordes utan omröstning beror på att politiska strider i det här skedet kan undvikas


Linjen planeras att gå i tunnel i sin helhet från Gräsviken mot Mattby. Stationerna Ängskulla och Ängslandet föreslås att byggas som en station (med namnet Ängslandet). I den politiska möllan har det framkommit önskemål om att stationerna inte byggs djupt ner i marken.
Huvudstadsregionens Vagnpark Ab beslöt idag att beställa 32 stycken 3-delade tågenheter (ca 75 m långa). Leverantör är Stadler Bussnang AG och priset på ordern är 189 milj. euro (1,75 miljarder SEK). De två första enheterna (protoserien) testas sommaren år 2009 och de första vagnarna tas i bruk på lokaltågslinjerna i Helsingfors vintern 2009-10.
Stadsfullmäktige i Helsingfors beslöt igår (tordagen den 30 augusti) om byggandet av spår för spårvägslinje 9. Byggstart i oktober med trafikstart hösten 2008 mellan Kirurgen och Östra Böle. Busslinje 17 läggs ned i samma veva.
Piirka
---------------
Språklektion 345 i Mumindalen
grape - grapefrukt
I yran över att forumet öppnades åter glömde jag såklart det mest betydelsefulla spårprojektet på ett par årtionden. Genbanan mellan Kervo och Lahtis öppnades idag med två nya stationer. Tidtabellsenlig trafik startar nu på söndagen. Förutom fjärrtåg trafikeras banan vardagar varje/varannan (ungefär) timme av 11 lokaltåg och lö/sö av 8 lokaltåg (linje Z) per riktning. Av vardagsturerna körs 1 tur per riktning lokdraget, medan resten körs med motorvagnståg (á la Sm4).
En modell- och hobbymässa arrangeras i Lahtis mässcentrum (Salpausselänkatu 7, ca 1,5 km NV om jvst.) den 30 sep och 1 okt (lö/sö). Jag jobbar inte som arrangör, men gör PR för Z-tågen (1 timmes tågresa från Helsingfors) samt att man bland alla modellerna kan beundra en hel del självbyggen i denna stil.
Piirka
---------------
Språklektion 346 i Mumindalen
gravgård - kyrkogård
En modell- och hobbymässa arrangeras i Lahtis mässcentrum (Salpausselänkatu 7, ca 1,5 km NV om jvst.) den 30 sep och 1 okt (lö/sö). Jag jobbar inte som arrangör, men gör PR för Z-tågen (1 timmes tågresa från Helsingfors) samt att man bland alla modellerna kan beundra en hel del självbyggen i denna stil.
Piirka
---------------
Språklektion 346 i Mumindalen
gravgård - kyrkogård
Vagnparken beställde 4-delade FLIRTar. Ursprungligen bad Vagnparken anbud för antingen 50 m långa 2-delade eller 75 m långa 3-delade tågenheter. Stadler vann alltså offerttävlingen med sina 4-delade FLIRTar, Alstom kom som en god tvåa.Piirka skrev:Huvudstadsregionens Vagnpark Ab beslöt idag att beställa 32 stycken 3-delade tågenheter
ASEM-mötet hålls i Helsingfors inkommande söndag/måndag (den 10 och 11 sep). Redan nu påverkas trafiken intill Mässcentret i Östra Böle. Spårvagnslinjerna 7A och 7B kör skip-stop förbi ett par hållplatser intill den kommande konferenshallen i Östra Böle. Söndag och måndag ersätts båda linjerna av spårvägslinje 7X Granvägen-Senatstorget-Sörnäs-Vallgård samt av busslinje 7 (!), som körs som en dubbelriktad ringlinje Östra Böle-Västra Böle-Sörnäs-Östra Böle. En karta finns här.
Piirka
---------------
Språklektion 348 i Mumindalen
grodpingla - grodyngel
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Linje 9
Piirka skrev:Medan forumet låg nere händer och fötter det i Helsingforsregionen.
Stadsstyrelsen i Esbo beslöt (utan omröstning) i tisdags att västmetron byggs mot Mattby. Tidigare bistod även tekniska resp. miljönämnden i Esbo ett byggande. Det att beslutet gjordes utan omröstning beror på att politiska strider i det här skedet kan undvikasstadsfullmäktige i Esbo får därmed ta det slutgiltliga beslutet i slutet av september.
Linjen planeras att gå i tunnel i sin helhet från Gräsviken mot Mattby. Stationerna Ängskulla och Ängslandet föreslås att byggas som en station (med namnet Ängslandet). I den politiska möllan har det framkommit önskemål om att stationerna inte byggs djupt ner i marken.
Huvudstadsregionens Vagnpark Ab beslöt idag att beställa 32 stycken 3-delade tågenheter (ca 75 m långa). Leverantör är Stadler Bussnang AG och priset på ordern är 189 milj. euro (1,75 miljarder SEK). De två första enheterna (protoserien) testas sommaren år 2009 och de första vagnarna tas i bruk på lokaltågslinjerna i Helsingfors vintern 2009-10.
Stadsfullmäktige i Helsingfors beslöt igår (tordagen den 30 augusti) om byggandet av spår för spårvägslinje 9. Byggstart i oktober med trafikstart hösten 2008 mellan Kirurgen och Östra Böle. Busslinje 17 läggs ned i samma veva.
Piirka
---------------
Språklektion 345 i Mumindalen
grape - grapefrukt
Angående linje 9. Är linjesträckningen klar? Är det någon sträcka som nybyggs, blir det i sådana fall någon ny sträcka i gata? Dessa frågor för att ta bilder vid nästa besök i Helsingfors.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Linje 9
Titta på nummer 1. Röda linjen är ny sträcka för linje 9..17AGR skrev: Angående linje 9. Är linjesträckningen klar? Är det någon sträcka som nybyggs, blir det i sådana fall någon ny sträcka i gata? Dessa frågor för att ta bilder vid nästa besök i Helsingfors.
Re: Linje 9
Det där vart nog lite för oklart. Någon röd linje enligt Piirkas beskrivning syns inte på dessa kartor. Eller har jag inte förstått?Albert skrev:Titta på nummer 1. Röda linjen är ny sträcka för linje 9..17AGR skrev: Angående linje 9. Är linjesträckningen klar? Är det någon sträcka som nybyggs, blir det i sådana fall någon ny sträcka i gata? Dessa frågor för att ta bilder vid nästa besök i Helsingfors.

:-)lle
Re: Linje 9
Piirka menade den ljusröda sträckan med beteckning "1" (Berghäll [Kallio]-Böle [Pasila]). Även den turkosa sträckan "3", Böle ("Pasila")- Ilmala tillhör 9:ans linje.Olle skrev:Det där vart nog lite för oklart. Någon röd linje enligt Piirkas beskrivning syns inte på dessa kartor. Eller har jag inte förstått?Albert skrev:Titta på nummer 1. Röda linjen är ny sträcka för linje 9..17AGR skrev: Angående linje 9. Är linjesträckningen klar? Är det någon sträcka som nybyggs, blir det i sådana fall någon ny sträcka i gata? Dessa frågor för att ta bilder vid nästa besök i Helsingfors.
lle.
En kanske bättre karta över linjen finns här. Den visar också, att 10:an flyttar till Trekanten, när trafiken på nian börjar.
Kom ihåg att linjen ska förlängas till Ilmala inom några år, alltså snart kan man åka spårvagn till Rundradion!

Obs: jag talar inte svenska som ett modersmål - ha tålamod med mina eventuella språkfel! 

Nej, inga beslut har gjorts. Vidare drömmer man i Helsingfors om en metrolinje mellan Böle och Flygstationen i Vanda. Mest konkret är västmetron, stadsfullmäktige i Esbo besluter om en vecka eller två om byggandet. Jag har för mej att mötet hålls den 26 september.Johan Eriksson skrev:Hemulen här undrar om den nya metron Böle - Mejlans - Tölö - Kampen - Skillnaden - Salutorget - Skatudden - Kronobergsstranden - Degerö - Gunillastranden och ev vidare, är beslutad?
-ser ut att vara ett hot mot flera spårvägssträckor, eller?
Vidare tror jag att efter västmetron blir det aktuellt att förlänga metron österut från Mellungsbacka. Vanda har inte tillräckliga resurser för att utveckla området öster om Mellungsbacka. dessutom har Helsingfors planer på att tvångsinkorporera en stor del av sydvästra Sibbo (den sk Guldkusten). Så om Vanda avstår och Sibbo tvingas att avstå områden till Helsingfors, så tror jag att "Guldkustmetron" blir en realitet.
Linjesträckningen har varit klar hur länge som helst. Byggstart torde vara nästa månad (i oktober). Nytt spår läggs bl a i Flemingsgatan och Aleksis Kivis gata (mellan Hagnäs och Böle). I de områden börjar det bli bråttom att fota gatumiljön före spårvagnarnas frammarsch. Om man nu vill ha före-efter bilder som bevis på att bussmiljöer är tråkigare i jämförelse med spårvagnsditto.AGR skrev:Angående linje 9. Är linjesträckningen klar? Är det någon sträcka som nybyggs, blir det i sådana fall någon ny sträcka i gata? Dessa frågor för att ta bilder vid nästa besök i Helsingfors.

Nian är en spårvagnslinje. Tog fram kartan tidigare i denna tråd för att konkretisera västmetron. Jag försökte lappa in nian på kartan, men det blev för pillrigt. Så vi får bara föreställa oss nian som en grön linje. Start vid Kirurgen (söder om Skillnaden) mot Böle, förbi metrostationerna Skillnaden, Järnvägstorget, Kajsaniemi och Hagnäs. Mellan Hagnäs och Böle följer nian parallellt nordost om den tilltänkta lokaltågslinjen. I första skedet har nian sin ändhållplats i en stor slinga runt Östra Böle. I andra fasen förlängs nian mot Ilmala till en slinga på Ilmala torg (ca 200 m sydväst om Ilmala station).Olle skrev:Det där vart nog lite för oklart. Någon röd linje enligt Piirkas beskrivning syns inte på dessa kartor. Eller har jag inte förstått?
Men innan vi firar trafikstarten på nian så firas det 80-årsjubileum för spårsträckan mot Arabia. Den 16 september 1926 togs sträckan mot Arabia ibruk. Jubileet till ära sätts boggievagn 12 in på sexans ordinarietur under lör- och söndagen. Dessutom kör boggievagn 339 fyra gratisturer mellan Vallgård och Arabiastranden mellan kl 12.30 och 14.45 (endast under lördagen). Med på 339:n åker en konduktör (eller konduktris), som säljer pinsar och vykort ombord. Konduktören är klädd i en uniform från 1950-talet. Båda boggievagnarna står uppställda sida vid sida vid Arabiastrandens slinga på lördagen ca kl 13.50.
Piirka
---------------
Språklektion 351 i Mumindalen
grundkarta - topografisk karta i skala 1:20.000
Metrobeslut i Esbo?
Ikväll besluter stadsfullmäktige i Esbo ifall västmetron skall byggas eller ej. Det spekuleras att två tredjedelar av ledamöterna står bakom byggandet. Esbo kommer med ett antal krav för byggbeslutet:
- ett statsbidrag på 30% både nu och för den ev. förlängningen mot Stensviken
- vägbyggen. Ringväg I skall förbättras och ring II:n skall förlängas mot nordost
- vid sidan om Stensviksförlängningen skall snabbspårvägen Jokern byggas
- Sammarbetsdelegationen (SAD) skall bli huvudman för all kollektivtrafik i huvudstadsregionen
- metrostationerna skall byggas med kvalité: ljusa, moderna och vara trygghetsingivande. Ett tillräckligt antal P-platser skall byggas för Park+Ride -bilister
- den nuvarande (M100) vagnparken skall bytas ut
- matartrafiken med bussar skall vara heltäckande
- Esbo stad skall inte retroaktivt behöva betala för tidigare bygg/planeringskostnader
Mötet börjar kl. 17.30 (kl 16.30 svensk tid). Det blir att se om mötet drar ut på tiden såsom då Helsingfors stadsfullmäktige beslöt om byggandet av den första linjesträckan år 1969. Då inleddes mötet kl 18 och avslutas kl 3.50 följande dag, mötet varade i nästan 10 timmar den gången. Kvällens möte sänds på nätet, länken till webkameran finns här. Jag misstänker att utan kunskaper i finska får man inte ut så mycket av det som förs fram under mötet. Det blir intressant att se ifall ledamöterna kommer på att brottas i gyttjan.
Piirka
---------------
Språklektion 359 i Mumindalen
gyttjebrottning - (politisk) pajkastning
- ett statsbidrag på 30% både nu och för den ev. förlängningen mot Stensviken
- vägbyggen. Ringväg I skall förbättras och ring II:n skall förlängas mot nordost
- vid sidan om Stensviksförlängningen skall snabbspårvägen Jokern byggas
- Sammarbetsdelegationen (SAD) skall bli huvudman för all kollektivtrafik i huvudstadsregionen
- metrostationerna skall byggas med kvalité: ljusa, moderna och vara trygghetsingivande. Ett tillräckligt antal P-platser skall byggas för Park+Ride -bilister
- den nuvarande (M100) vagnparken skall bytas ut
- matartrafiken med bussar skall vara heltäckande
- Esbo stad skall inte retroaktivt behöva betala för tidigare bygg/planeringskostnader
Mötet börjar kl. 17.30 (kl 16.30 svensk tid). Det blir att se om mötet drar ut på tiden såsom då Helsingfors stadsfullmäktige beslöt om byggandet av den första linjesträckan år 1969. Då inleddes mötet kl 18 och avslutas kl 3.50 följande dag, mötet varade i nästan 10 timmar den gången. Kvällens möte sänds på nätet, länken till webkameran finns här. Jag misstänker att utan kunskaper i finska får man inte ut så mycket av det som förs fram under mötet. Det blir intressant att se ifall ledamöterna kommer på att brottas i gyttjan.
Piirka
---------------
Språklektion 359 i Mumindalen
gyttjebrottning - (politisk) pajkastning
Ett "ja" i Esbo!
Stadsfullmäktige i Esbo beslöt för en stund sedan att västmetron skall byggas. 45 ledamöter röstade för medan 19 röstade emot. Det blir bråttom med byggandet ifall förlängningen (500 milj euro = 4,6 miljarder SEK) mot Mattby skall tas ibruk år 2010. 
Piirka
---------------
Språklektion 360 i Mumindalen
gräddskum - vispad grädde

Piirka
---------------
Språklektion 360 i Mumindalen
gräddskum - vispad grädde
Läggandet av spårvägsspår började i natt (mellan den 10 och 11 oktober) i hörnet av Annegatan och Urho Kekkonens gata i Kampen. Den första byggsträckan bestod av 70 m spår (i 5 delar). Det längsta spårelementet var 18 m långt och det vägde 2 ton. Bilder från spårläggningen finns här. Under varje bild finns en länk Painokelpoinen kuva till respektive bild i högresolution. Klicka med musen
eutanasi för modemet. 
På sidan beskrivs de olika byggfaserna (endast på finska), en kort beskrivning på svenska:
- rälsen böjs till rätt radie på HST:s banverkstad i Forsby och fogas parvis med en mellandel av järn (så att spårvidden är 1000 mm) till ett spårelement
- spårelementen läggs i gatan på sk installationskuber av betong
- höjd- och sidoläge kontrolleras varefter spårelementen kan svetsas ihop
- en betongplatta gjuts runt kuberna och under spårelementen
Det nämns inte om asfalt eller storgatsten läggs runt spåren. Spårvägstrafiken som går efter Simons-, Anne-, Urho Kekkonens- och Fredriksgatan (i Kampen) startar tidigast hösten 2008.
Byggandet av spåren mot Östra Böle (spårväglinje 9) påbörjas om en vecka, ungefär. Dessutom föreligger byggstarten för det tredje spårvägsprojektet (spåren i Mikaelsgatan) inom en nära framtid.
Piirka
---------------
Språklektion 371 i Mumindalen
gå efter en gata - gå längs en gata


På sidan beskrivs de olika byggfaserna (endast på finska), en kort beskrivning på svenska:
- rälsen böjs till rätt radie på HST:s banverkstad i Forsby och fogas parvis med en mellandel av järn (så att spårvidden är 1000 mm) till ett spårelement
- spårelementen läggs i gatan på sk installationskuber av betong
- höjd- och sidoläge kontrolleras varefter spårelementen kan svetsas ihop
- en betongplatta gjuts runt kuberna och under spårelementen
Det nämns inte om asfalt eller storgatsten läggs runt spåren. Spårvägstrafiken som går efter Simons-, Anne-, Urho Kekkonens- och Fredriksgatan (i Kampen) startar tidigast hösten 2008.
Byggandet av spåren mot Östra Böle (spårväglinje 9) påbörjas om en vecka, ungefär. Dessutom föreligger byggstarten för det tredje spårvägsprojektet (spåren i Mikaelsgatan) inom en nära framtid.
Piirka
---------------
Språklektion 371 i Mumindalen
gå efter en gata - gå längs en gata
Var längst linje 9?
Var börjar spårläggningen för linje 9. Är i Helsingfors 1/11 med hopp om att kunna ta foton på spårbygget.Piirka skrev:Läggandet av spårvägsspår började i natt (mellan den 10 och 11 oktober) i hörnet av Annegatan och Urho Kekkonens gata i Kampen. Den första byggsträckan bestod av 70 m spår (i 5 delar). Det längsta spårelementet var 18 m långt och det vägde 2 ton. Bilder från spårläggningen finns här. Under varje bild finns en länk Painokelpoinen kuva till respektive bild i högresolution. Klicka med museneutanasi för modemet.
På sidan beskrivs de olika byggfaserna (endast på finska), en kort beskrivning på svenska:
- rälsen böjs till rätt radie på HST:s banverkstad i Forsby och fogas parvis med en mellandel av järn (så att spårvidden är 1000 mm) till ett spårelement
- spårelementen läggs i gatan på sk installationskuber av betong
- höjd- och sidoläge kontrolleras varefter spårelementen kan svetsas ihop
- en betongplatta gjuts runt kuberna och under spårelementen
Det nämns inte om asfalt eller storgatsten läggs runt spåren. Spårvägstrafiken som går efter Simons-, Anne-, Urho Kekkonens- och Fredriksgatan (i Kampen) startar tidigast hösten 2008.
Byggandet av spåren mot Östra Böle (spårväglinje 9) påbörjas om en vecka, ungefär. Dessutom föreligger byggstarten för det tredje spårvägsprojektet (spåren i Mikaelsgatan) inom en nära framtid.
Piirka
---------------
Språklektion 371 i Mumindalen
gå efter en gata - gå längs en gata
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Var längst linje 9?
Börjar veckan 42/2006.17AGR skrev:
Var börjar spårläggningen för linje 9. Är i Helsingfors 1/11 med hopp om att kunna ta foton på spårbygget.
Re: Var längst linje 9?
En ren gissning: Aleksis Kivis gata. Jag minns att träd måste fällas på nämnda gata mellan Sturegatan och Flemingsgatan. Och precis som då metrobygget påbörjades i Helsingfors med trädfällning, så kanske påbörjas byggandet även nu på ett liknande sätt. Till A. Kivis gata tar man sej med busslinjerna 17, 50, 58 eller 58B.17AGR skrev: Var börjar spårläggningen för linje 9.
Piirka
---------------
Språklektion 373 i Mumindalen
gå i huvudet - berusa / stiga i huvudet
I morgon (må den 16 okt) börjar byggandet av nian. Jag tippade fel - byggandet startar inte på Aleksis Kivis gata, men på Stinsgatan (Asemapäällikönkatu på finska). Banmästargatan står i turen en vecka senare. Båda gatorna finns i Östra Böle.
Ankdammsfrasen här under gav en ahaupplevelse. Det finns en småfräck version av barnsången "Mors lilla Olle" på ren mumindalska.
Piirka
---------------
Språklektion 381 i Mumindalen
gå på tuppen / vessa(n) - gå på toa
Ankdammsfrasen här under gav en ahaupplevelse. Det finns en småfräck version av barnsången "Mors lilla Olle" på ren mumindalska.
Piirka
---------------
Språklektion 381 i Mumindalen
gå på tuppen / vessa(n) - gå på toa
Imorgon (ti den 17 okt) sammanträder kollektivtrafiknämnden i Helsingfors till ett extraordinarie möte. På mötet behandlas utvecklandet av spårvägsnätet ("Spåran 2015") och påbörjas anskaffningsprocessen för nya spårvagnar. Nästa decennium står de 40 ledvagnarna från 1973-75 i turen för att bli skrotade. Vidare behövs det nya vagnar för utökad trafik på nya linjesträckor.
Piirka
---------------
Språklektion 385 i Mumindalen
gärde - gärdsgård / staket
Piirka
---------------
Språklektion 385 i Mumindalen
gärde - gärdsgård / staket