Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av TKO »

De senaste veckorna (månaderna?) har de bussar som trafikerar Stockholms förnämsta busslinje fått hjulen försedda med "gröna plastpluppar" på hjulen - så bilden nedan:
20170720_231001.jpg
20170720_231001.jpg (87.87 KiB) Visad 8454 gånger
Vad fyller dessa för funktion?

undrar
Thomas K Ohlsson m.fl. på Hjälmarsvägen
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2123
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av ADDE »

Dessa har jag också observerat kring Huddinge-området. Dock uteslutande på Scania-bussar!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av TKO »

Jag tror att den reguljära utsättningen på 160 är enbart scaniavagnar, så detsamma gäller nog här i Årsta.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3542
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av Hechtwagen »

Uppenbarligen är de till för att man ska kunna se om muttrarna gängar upp sig för om de gör det pekar pilarna inte längre mot varandra!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av TKO »

Ja det är ju en (o)tänkbar anledning!

Eller är "uppgängade muttrar" ett stort problem inom busstrafiken?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6878
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av Odd »

Jag har tidigare sett att bilar ibland har liknande anordningar, fast inte lika tydliga. De används för att kolla om muttern har börjat röra på sig.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av daniel_s »

Att bussar tappar hjul är ett vanligare problem än många tror, sen vet jag inte om det beror på just att muttrar/skruvar lossnar i nån större utsträckning men det är i alla fall glädjande att man försöker göra någonting åt det. När en buss i Göteborg tappade ett hjul för några år sedan blev det ett väldans drev mot just den operatören, det var lite orättvist men jag undrar om det inte var då man började få upp ögonen för detta.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av TKO »

Tack för alla svar!

Och alla pekar ju i riktning mot att indikera lösa hjulmuttrar/bultar.

Då är följdfrågan om vi kan förvänta oss att de gröna plupparna sprider sej till fler - ja kanske alla - bussar i SL-trafiken?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6878
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av Odd »

Det verkar vara något som är på bred frammarsch inom vägtransportbranschen. Jag såg bara idag två lastbilar med likadana på. Kan det vara så att det är någon däckfirma som har börjat med dem och inte åkerierna själva?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av Verspieder »

TKO skrev:Eller är "uppgängade muttrar" ett stort problem inom busstrafiken?
Om man inte efterdrar muttrarna efter en arbetsdag efter däckbytet, ja. Gäller alla tungfordon.
Odd skrev:Det verkar vara något som är på bred frammarsch inom vägtransportbranschen. Jag såg bara idag två lastbilar med likadana på. Kan det vara så att det är någon däckfirma som har börjat med dem och inte åkerierna själva?
Då alla operatörer som bedriver stordriftsverksamhet i SL-depåer har leasingavtal med däckfirmor som sköter allt som har med däcken att göra, känns det som en naturlig förklaring, ja.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av TKO »

Detta är måhända en "dum fråga" - men jag ställer den ändå:

För att få plupparnas spetsar att parvis peka mot varandra måste muttrarna vridas i vissa bestämda lägen. Hur fixar man det - jag föreställer att man har nån sorts momentnyckel som drar åt till det inställda momentet uppnås, och där stannar muttern.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av TKO »

Jo det tror jag man gör. Och jag utgick, kanske felaktigt, från att pluppen har ett sexkantigt uttag som trycks över muttern. När man ser det hela utifrån får man lätt det intrycket.

Men urtaget kanske har en annan form som gör att pluppen kan inta många lägen - inte bara 6 - gentemot muttern.
(Om det går att förstå vad jag menar!)
I så fall är det ju lätt som en plätt

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av TKO »

Jag tycker spetsarna ligger väldigt väl riktade mot varandra - och så måste det nog vara om man ska få en indikation innan det börjar bli allvarligt.
Så jag tror också att plupparna har fler "spår" än sex stycken.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Silverfisk
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
Ort: Malmö

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av Silverfisk »

Jag tycker nästan det ser ut som om plupparna är krympta på plats. I så fall är de runda från början, och kan riktas hur man vill.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av TKO »

Jag har tittat lite närmare, och den inre delen av plupparna är rund/cirkulär. Om det är krympning, tvångspassning eller mångtandade hål som gör att de sitter på plats kan jag inte avgör - men oavsett vilket torde det vara lätt att få plupparna i rätt läge!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Torbjörn
Inlägg: 122
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av Torbjörn »

Hej!
Enligt vVD på Nobina så är det ett mutterlås :-)!

/Torbjörn
Torbjörn Jansson
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 756
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av Hans Wibacke »

Torbjörn skrev:Hej!
Enligt vVD på Nobina så är det ett mutterlås :-)!

/Torbjörn
Verkar vara dåliga lås eftersom plupparna inte är förbundna! :shock:

Så här ska mutterlås se ut:
http://www.safetyseal.se/sv/produkter/s ... akring.php
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2123
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av ADDE »

Har sätt samma pluppar på Volvo B9S också! dock inte på några MAN-bussar I Huddinge-området eller inne I stan
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 756
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?

Inlägg av Hans Wibacke »

TKO skrev:Jag tycker spetsarna ligger väldigt väl riktade mot varandra - och så måste det nog vara om man ska få en indikation innan det börjar bli allvarligt.
Så jag tror också att plupparna har fler "spår" än sex stycken.

/TKO
Svar ja, fler "spår" än sex stycken. Det kan man se på denna bild av ett par gula pluppar.

För den intresserade av just dessa gula pluppar, read all about it: Dustite LR wheel nut indicator

LR i produktnamnet står för "long reach" men sådana hade inte behövts på bussen du fotograferade. Det hade funkat med den vanliga modellen också.

Utöver den av Hechtwagen påtalade funktionen, verkar plupparna även kunna indikera eventuell överhettning. Enligt tillverkaren (av just de pluppar jag länkat till) smälter plupparna vid en lämplig temperatur.

I fortsättningen kommer jag nog aldrig kunna åka buss som förr. Nu kommer jag blänga efter "loose wheel nut indicators" innan jag kliver ombord. :?
Skriv svar