Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
De senaste veckorna (månaderna?) har de bussar som trafikerar Stockholms förnämsta busslinje fått hjulen försedda med "gröna plastpluppar" på hjulen - så bilden nedan:
Vad fyller dessa för funktion?
undrar
Thomas K Ohlsson m.fl. på Hjälmarsvägen
Vad fyller dessa för funktion?
undrar
Thomas K Ohlsson m.fl. på Hjälmarsvägen
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Dessa har jag också observerat kring Huddinge-området. Dock uteslutande på Scania-bussar!
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Jag tror att den reguljära utsättningen på 160 är enbart scaniavagnar, så detsamma gäller nog här i Årsta.
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3542
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Uppenbarligen är de till för att man ska kunna se om muttrarna gängar upp sig för om de gör det pekar pilarna inte längre mot varandra!
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Ja det är ju en (o)tänkbar anledning!
Eller är "uppgängade muttrar" ett stort problem inom busstrafiken?
/TKO
Eller är "uppgängade muttrar" ett stort problem inom busstrafiken?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Jag har tidigare sett att bilar ibland har liknande anordningar, fast inte lika tydliga. De används för att kolla om muttern har börjat röra på sig.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Att bussar tappar hjul är ett vanligare problem än många tror, sen vet jag inte om det beror på just att muttrar/skruvar lossnar i nån större utsträckning men det är i alla fall glädjande att man försöker göra någonting åt det. När en buss i Göteborg tappade ett hjul för några år sedan blev det ett väldans drev mot just den operatören, det var lite orättvist men jag undrar om det inte var då man började få upp ögonen för detta.
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Tack för alla svar!
Och alla pekar ju i riktning mot att indikera lösa hjulmuttrar/bultar.
Då är följdfrågan om vi kan förvänta oss att de gröna plupparna sprider sej till fler - ja kanske alla - bussar i SL-trafiken?
/TKO
Och alla pekar ju i riktning mot att indikera lösa hjulmuttrar/bultar.
Då är följdfrågan om vi kan förvänta oss att de gröna plupparna sprider sej till fler - ja kanske alla - bussar i SL-trafiken?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Det verkar vara något som är på bred frammarsch inom vägtransportbranschen. Jag såg bara idag två lastbilar med likadana på. Kan det vara så att det är någon däckfirma som har börjat med dem och inte åkerierna själva?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Om man inte efterdrar muttrarna efter en arbetsdag efter däckbytet, ja. Gäller alla tungfordon.TKO skrev:Eller är "uppgängade muttrar" ett stort problem inom busstrafiken?
Då alla operatörer som bedriver stordriftsverksamhet i SL-depåer har leasingavtal med däckfirmor som sköter allt som har med däcken att göra, känns det som en naturlig förklaring, ja.Odd skrev:Det verkar vara något som är på bred frammarsch inom vägtransportbranschen. Jag såg bara idag två lastbilar med likadana på. Kan det vara så att det är någon däckfirma som har börjat med dem och inte åkerierna själva?
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Detta är måhända en "dum fråga" - men jag ställer den ändå:
För att få plupparnas spetsar att parvis peka mot varandra måste muttrarna vridas i vissa bestämda lägen. Hur fixar man det - jag föreställer att man har nån sorts momentnyckel som drar åt till det inställda momentet uppnås, och där stannar muttern.
/TKO
För att få plupparnas spetsar att parvis peka mot varandra måste muttrarna vridas i vissa bestämda lägen. Hur fixar man det - jag föreställer att man har nån sorts momentnyckel som drar åt till det inställda momentet uppnås, och där stannar muttern.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Jo det tror jag man gör. Och jag utgick, kanske felaktigt, från att pluppen har ett sexkantigt uttag som trycks över muttern. När man ser det hela utifrån får man lätt det intrycket.
Men urtaget kanske har en annan form som gör att pluppen kan inta många lägen - inte bara 6 - gentemot muttern.
(Om det går att förstå vad jag menar!)
I så fall är det ju lätt som en plätt
/TKO
Men urtaget kanske har en annan form som gör att pluppen kan inta många lägen - inte bara 6 - gentemot muttern.
(Om det går att förstå vad jag menar!)
I så fall är det ju lätt som en plätt
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Jag tycker spetsarna ligger väldigt väl riktade mot varandra - och så måste det nog vara om man ska få en indikation innan det börjar bli allvarligt.
Så jag tror också att plupparna har fler "spår" än sex stycken.
/TKO
Så jag tror också att plupparna har fler "spår" än sex stycken.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: måndag 29 december 2014 13:05
- Ort: Malmö
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Jag tycker nästan det ser ut som om plupparna är krympta på plats. I så fall är de runda från början, och kan riktas hur man vill.
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Jag har tittat lite närmare, och den inre delen av plupparna är rund/cirkulär. Om det är krympning, tvångspassning eller mångtandade hål som gör att de sitter på plats kan jag inte avgör - men oavsett vilket torde det vara lätt att få plupparna i rätt läge!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Hej!
Enligt vVD på Nobina så är det ett mutterlås
!
/Torbjörn
Enligt vVD på Nobina så är det ett mutterlås

/Torbjörn
Torbjörn Jansson
- Hans Wibacke
- Inlägg: 756
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Verkar vara dåliga lås eftersom plupparna inte är förbundna!Torbjörn skrev:Hej!
Enligt vVD på Nobina så är det ett mutterlås!
/Torbjörn

Så här ska mutterlås se ut:
http://www.safetyseal.se/sv/produkter/s ... akring.php
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Har sätt samma pluppar på Volvo B9S också! dock inte på några MAN-bussar I Huddinge-området eller inne I stan
- Hans Wibacke
- Inlägg: 756
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Svar ja, fler "spår" än sex stycken. Det kan man se på denna bild av ett par gula pluppar.TKO skrev:Jag tycker spetsarna ligger väldigt väl riktade mot varandra - och så måste det nog vara om man ska få en indikation innan det börjar bli allvarligt.
Så jag tror också att plupparna har fler "spår" än sex stycken.
/TKO
För den intresserade av just dessa gula pluppar, read all about it: Dustite LR wheel nut indicator
LR i produktnamnet står för "long reach" men sådana hade inte behövts på bussen du fotograferade. Det hade funkat med den vanliga modellen också.
Utöver den av Hechtwagen påtalade funktionen, verkar plupparna även kunna indikera eventuell överhettning. Enligt tillverkaren (av just de pluppar jag länkat till) smälter plupparna vid en lämplig temperatur.
I fortsättningen kommer jag nog aldrig kunna åka buss som förr. Nu kommer jag blänga efter "loose wheel nut indicators" innan jag kliver ombord.
