Magnus Ahltorp skrev:Lars_L skrev:Magnus Ahltorp skrev:
Finns det något förslag där pendeltågen kommer tätare än var tredje minut på Mälarbanan? Om det inte finns det så är det väl automatiskt "mer tid än 3-minuter (sic!) till efterkommande tåg"?
Om det finns ett sådant förslag, varför skulle tåget läggas tätast på den gren som har lägst kapacitet?
Poängen var att 24 tåg i timmen förutsätter att tågen växlas mellan grenarna, alltså var annat tåg på respektive gren. Eftersom det inte får plats med 12 tåg i timmen på Mälarbanan, kan man alltså inte få ett trafikupplägg med 24 tåg i timmen via Citybanan förrän Mälarbanan är fullt utbyggd.
Problemet när man bara har 3 minuter mellan två pendeltåg på grenarna uppstår ju om man exempelvis vill använda vändspåret vid Jakobsberg, eftersom man då behöver ytterligare en minut mellan tågen. Det ställer också till det om tågen ska ha samma slutdestination. Men naturligtvis kan man låta ett tåg avgå från Kallhäll 3 minuter före ett tåg som utgått från Kungsängen/Bålsta
Eftersom man i grafen inte räknar stationsuppehållet, så blir det ju i praktiken mindre än 3 minuter mellan tågen om det i tidtabellen är 3 minuter mellan avgångarna.
Jag hänger nog inte med alls. 3 minuter mellan två pendeltåg på grenarna blir ju 40 tåg per timme på Citybanan. Vem föreslår det?
Vid 24 tåg i timmen och varannat tåg på varje gren blir ju 5 minuter mellan varje tåg i Jakobsberg. Var kommer 3 minuter ifrån?
Sedan förstår jag inte varför Mälarbanans kapacitet skulle påverka möjligheterna att öka trafiken på Ostkustbanan.
Nej, ingen föreslår 40 tåg per timme på Citybanan, vilket ju inte heller fungerar. Troligen inte 24 tåg heller i praktiskt trafik under högtrafik. Men låt oss ändå anta det, eftersom det är Trafikverkets utgångspunkt. Om Trafikverket ändå inte accepterar 2,5-minuter mellan tågen på grenarna, kan man ju inte logiskt uppnå 24-tåg per timme på den gemensamma sträckan, om det går två tåg efter varandra från en av grenarna, och det blir ju nödvändigt om det inte får plats 12 pendeltåg per timme på Mälarbanan.
Men jag förstår förvirringen, eftersom avståndet på 3 minuter, naturligtvis skulle kunna göra det möjligt att köra 20 tåg i timmen redan idag på Mälarbanan. Nu kör ju dock även SJ:s tåg på Mälarbanan. Därtill är det ju bara på den inre sträckan som det går att köra så pass tätt, inte norr om Kallhäll. Men skulle vi exempelvis vända alla SJ:s tåg vid Bålsta och ersätta trafiken med pendeltåg, skulle det förstås gå bra att köra 12 pendeltåg i timmen redan idag på Mälarbanan.
Räknat på att SJ ska kunna köra trafik skulle man nästan kunna komma upp i 24 tåg per timme i Citybanan, om man har 8 minuter mellan pendeltågen på Mälarbanan. Då får man ju dock ingen styv tidtabell, avståndet mellan tågen på Citybanan blir då 160-sekunder, istället för 150 i genomsnitt. Det närmaste man då kommer är 21 tåg i timmen med styv tidtabell, eller då 20-tåg i timmen om kvartstrafik ska vara grunden för de olika linjevarianterna.
Ska man alltså idag kunna lägga in mer än 8 pendeltåg i timmen på Mälarbanan, så måste vissa pendeltåg gå med 3 minuters mellanrum - om man utgår från att 3 minuter mellan tågen är grunden i tidtabellen. Men det måste fortfarande finnas en lucka på ca 8 minuter för att få plats med SJ-tågen. Det innebär alltså vissa utmaningar. Det får ju inte heller bli några konflikter norr om Kallhäll.
Det som begränsar med Trafikförvaltningens förslag nu - för att återgå till huvudfrågan är ju då delvis att man vill köra med snabbtåg som "äter upp" utrymmet och gör antalet möjliga tåglägen starkt begränsat. Det blir ju knepigt eftersom man ändå inte kan köra med fler än 16 tåg i timmen på den gemensamma sträckan så länge inte Södertälje C har byggts ut.
Det är ju också tveksamt om det går att hitta bra vändningsmöjligheter för 6 tåg i timmen vid Västerhaninge, vilket väl är orsaken till att Trafikförvaltningen inte heller dit kör mer än 4 tåg i timmen (plus snabbtågen till Nynäshamn). Detta eftersom man om man ska vända 6 tåg i timmen vid Västerhaninge måste använda uppställningsspåren även för vändande tåg.
Såsom trafikförvaltningen nu valt att göra, ser jag faktiskt inte riktigt att det går att få in några ytterligare tåg än de 16 som man ansökt om, eftersom det troligen kräver ett annat trafikupplägg.