M32 401 (Påsken är här)

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
JAgr

M32 401 (Påsken är här)

Inlägg av JAgr »

Hej allihop!
Glad Påsk på er.

Precis hemkommen från Italien så kommer här ett par av de färskaste bilderna på M32 401

Bild

Som ni ser är vagnen ut och rör sig på Ansaldos provspår, det går frammåt!

Bild

Och så här ser vagnen ut innuti, ett luftigt och ljust intryck (tycker jag).

/JAgr
Joppe

Inlägg av Joppe »

Den ser väldigt kort ut på översta bilden. Eller luras man av vinkeln?

Kommer M32 att ha videoövervakning?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Joppe skrev:Den ser väldigt kort ut på översta bilden. Eller luras man av vinkeln?

Kommer M32 att ha videoövervakning?

Med teleobjektiv så blir bilden hoptryckt, vagnen är säker så lång som den ska (32 m ?).

Klart att M32 får videoövervakning, varför skulle den inte....??

Vad jag själv tycker är konstigt dock, är ju att man inte satsar på videobackspeglar.
Användarens profilbild
stockholm79

Re: M32 401 (Påsken är här)

Inlägg av stockholm79 »

JAgr skrev:Bild
Var finns den där spy-smileyn när man så väl behöver den?
Ett missfoster!!

/JAgr
Där kan jag bara hålla med om, de där trädetaljerna är jättefina! En av de bästa inredningar jag sett, modern och hållfast utan att va för plastig.
Fast jag hade hellre sett att man satsade på TFT(?)-skärmar (se artikel från 5.11.03) istället för LED- eller LCD-remsor.
Inte bara det att de syns bättre och att man får in mer information, de ska tom va billigare! Stadtwerke Münster vill inte bara installera dem på nya bussar, även äldre ska få såna.

/or
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

leifd skrev:Klart att M32 får videoövervakning, varför skulle den inte....??

Vad jag själv tycker är konstigt dock, är ju att man inte satsar på videobackspeglar.
Videoövervakning behövs nog nuförtiden, även i bussar.

Dock är jag lite skeptisk till videobackspeglar, jag har sett flera gånger hur lastbilar krossat bussars backspeglar med sina egna när de kört om vid hållplatser, och en videodito är mångdubbelt dyrare. Iofs så är ju lastbilsföraren skyldig, så det borde försäkringar fixa.
Man kan kanske ha en infällbar sidovideobackspegel att användas vid hållplatser, samt en längst bak för backning.

/or
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

M32 på gång och därmed pasta!

Tack för de uppäggande bilderna Janne!
Men Ansoldobreda är väl inget skalbolag?

Så skall vi väl då starta en inoffeciell namntävling för denna spagettivagn!

Fortsatt Glad Påsk, Hare bra! tänk på att inte höja kolesterolhalten för mycket med ägg och andra saker man stoppar i sig under påsken.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn Stråhle
Kontakt:

En italienska som kommer till Göteborg!

Inlägg av Björn Stråhle »

En vacker italienska är precis vad Göteborg behöver, efter dessa containerliknande vehiklar utrustade med jordfräsliknande mittdelar. Ja, de där oproportionerliga PCC-imitationerna kallade M25 och M28 var inte heller mycket att skryta över. Men nu kommer den vackra italienskan! Ska bli intressant att känna på hennes "temperament".

I stället för M25, bifogar jag två bilder på riktiga PCC-vagnar:
Bild
En sliten "Air-Electric" (Tillv. St. Louis 1944).
Bild
Denna typ "All Electric" inspirerade utformningen av M25:s front (Tillv. Pullman 1952).
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Man ser vissa likheter...

Bild

Fina bilder.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
rojo
Kontakt:

Inlägg av rojo »

Tack för bilder, JAgr. Jag ser att man är lika positivt inställda till glas ända ner på alla dörrpar, precis som med M21 från början. Är detta något som kommer att bestå, tro? Luftig och fin inredning. Öknamn vet jag inget om. Vem använder "Karlavagnen" idag? (Troligtvis ingen, eftersom vagntypen inte finns kvar.) :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den lägre PCC vagnen är en f.d. Birmingham, Alabama vagn.
Den är en Pullman Standard vagn. De s.k. standeewindows är blå. I Toronto gick denna typ vagn mestadels på King och Dundas linjerna.

Inne i vagnen fanns det hål för segregationsskyltarna som var flyttbara efter behov. I Toronto användes ju inte något sådant, men dom brydde sej inte om att modifiera ryggstöden på sitsarna.

mvh Dennis

PS Jag vet inte byggåret men det är en efterkrigsvagn.
Användarens profilbild
Olle L

Inlägg av Olle L »

Anonymous skrev:Inne i vagnen fanns det hål för segregationsskyltarna som var flyttbara efter behov. I Toronto användes ju inte något sådant, men dom brydde sej inte om att modifiera ryggstöden på sitsarna.

mvh Dennis
Segregationsskyltar - var det de skyltar där det stod "non-europeans" eller något liknande ?
Otroligt att sådant kan ha förekommit i ett demokratiskt land!
Vilket år upphörde sådana vederstyggligheter ?

/OLLE
Lagt spår ligger!
Björne

Inlägg av Björne »

Blir det 401 som får namnet Håkan Hellström eller blir den en senare vagn i serien?
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Björne skrev:Blir det 401 som får namnet Håkan Hellström eller blir den en senare vagn i serien?
Ja det är sagt så, att Håkan Hellström skall få namnge den första M32:an.

Bj.
Vadå jag dyster?
Björne

Inlägg av Björne »

Björn J. skrev:
Björne skrev:Blir det 401 som får namnet Håkan Hellström eller blir den en senare vagn i serien?
Ja det är sagt så, att Håkan Hellström skall få namnge den första M32:an.

Bj.
Okaj. Har man några andra namn färdiga för dom andra vagnarna eller kommer man ta namn från M28:orna med tiden som dom skrotas?
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

stockholm79 skrev:
leifd skrev:Klart att M32 får videoövervakning, varför skulle den inte....??

Videoövervakning behövs nog nuförtiden, även i bussar.

Dock är jag lite skeptisk till videobackspeglar, jag har sett flera gånger hur lastbilar krossat bussars backspeglar med sina egna när de kört om vid hållplatser, och en videodito är mångdubbelt dyrare. Iofs så är ju lastbilsföraren skyldig, så det borde försäkringar fixa.
Man kan kanske ha en infällbar sidovideobackspegel att användas vid hållplatser, samt en längst bak för backning.

/or
Tror nog att "stockholm79" ska tänka till lite nu......

En videobackspegel, har en stor fördel, den bygger inte på vagnskorgens bredd så som en vanlig spegel gör.
De videospeglar som M97 har på vänster sida, är endast en ca 3 cm stor plåtkåpa, som alltså knappt syns.
Vad gäller vidoespegel bak, för backning, så är det ju helt onödigt !! Ingen spårvagn får backas från förarplats, all backning skall ske från rangerkontroller eller vid tvåriktsvagn "bakre förarplats". På moderna vagnar som M31, M97 och M98 går det helt enkelt inte att förflytta vagnen bakåt från förarplatsen.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

stockholm79 skrev:
Ett missfoster!!
Förstår faktiskt inte vad som är felet med detta utséende ??
Förmodar att eftersom det är ett nytt utséende, så då _måste_ det ju vara fult !!

Själv tycker jag den ser både snygg och stilren ut, koppelskyddet saknas ju ännu, det skämmer ju lite iofs.

stockholm79 skrev:

/JAgr
Där kan jag bara hålla med om, de där trädetaljerna är jättefina! En av de bästa inredningar jag sett, modern och hållfast utan att va för plastig.
Fast jag hade hellre sett att man satsade på TFT(?)-skärmar (se artikel från 5.11.03) istället för LED- eller LCD-remsor.
Inte bara det att de syns bättre och att man får in mer information, de ska tom va billigare! Stadtwerke Münster vill inte bara installera dem på nya bussar, även äldre ska få såna.

/or
Håller med ang. TFT-skärmar, det är nog dax att dessa börjar introduseras nu, de ger helt enkelt det mest flexibla systemet för info.
Exempelvis så införs denna typ av skärmar på hållplatser för realtidsinfo, i en hel del städer, t.ex. Västerås.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Björne skrev:
Okaj. Har man några andra namn färdiga för dom andra vagnarna eller kommer man ta namn från M28:orna med tiden som dom skrotas?
Jag tycker att man kan radera litet i texten när man skall citera, så att man slipper exempelvis bilder och text i all oändlighet...

Nåväl namne, vi är fler här än i Orsa Finnmark...

Tidigare har man väl inte "återanvänt" några namn i någon större omfattning. Visserligen har ju inte några större spårvagnspoulationer gått in i den eviga tidtabellen ännu.

De namn som till nu använts har varit namn på kända eller ökända Göteborgare, verkliga som fiktiva, ja också sådana personer som haft hemvist och födelseort på annat håll men på något sätt ändå haft anknytning till Göteborg.

Sonya Hedenbratt, Ada, Fiolmannen, Evert Taube, Gunnar Gren, Nicklas Sahlgren, Kal, Albert och Herbert, Laila Westersund, Ingemar Håvik, Pompelina, Sixten Camp, Karl Gerhard, Poseidon med flera.

Jag har ingen aning om var Håkan Hellström bor men han är född i Västra Frölunda 1974, Spelade väl med i bandet "Broder Daniel" om jag nu är rätt underrättad (analfabet i nutida musik, vet ingenting om svensk popmusik efter Vag Dag, Snöslask och Gyllene Noice) men av någon anledning fick han ett kulturpris samtidigt som vi invigde spårvägen i Skånegatan, och ett löfte om att namnge den första M32:an.

När M28:orna försvinner så kanske Evert Taube, Ester i Brunnsparken, Karl Alfred, Totta Näslund och Lasse Dahlqvist får namnge andra vagnar istället... vad vet jag...

Jag kan ju tycka att man kunde ta fram fler "nyare" namn... men det finns kanske inte så många kända Göteborgare kvar så att det räcker för alla M32:orna...

Några förslag: "Färgfemman" (färgglatt orginal från trakterna kring Redbergsplatsen, har garanterat inte gått någon kurs i färganalys eller personlig styling), "Original Gangsters" :twisted: (Liten grupp av egenföretagsamma ynglinar, ej registrerade hos skattemyndigheten, men väldokumenterade i annan myndighets register), "Mr. Murphy" (Visserligen ingen äkta Göteborgare, då han är kosmopolit, står i förbund med starka underjordiska krafter, ser till att saker och ting pajar på sämsta möjliga ställe och/eller tidpunkt), "Viking" (Invandrad från Köpenhamn, hon ligger numera mest stilla vid Lilla Bommen), "Karl IX" (Grundade det första Göteborg), "Staus Two" (Coverband från Kortedala, Gamlestan och Bagaregården, spelar framförallt 70-tals covers på Status, Bowie, Queen och P-Floydlåtar), "Nefertiti" (Förutom pyramidalt omtalad egyptiska också legendarisk jazzklubb som betytt mycket för många olika sorters musik i staden)... fler... Någon vagn borde ju heta "Stig Hammarson" skam vorde det annars.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Martin_H

Inlägg av Martin_H »

Björn J. skrev:Någon vagn borde ju heta "Stig Hammarson" skam vorde det annars.
Nu låter du mycket vettig. Det har jag funderat på en ganska lång tid men ville inte säga det för högt. Men så mycket som han gjort för spårvägen är det ju precis som du säger.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Inte bara för "Spårvägen"... MHz... som du vet finns det ju en annan trafikutövare i stan som kör spårvagnar, visserligen påganska så ideéll basis men ändå. Denna "trafikutövare" har ju en egen historiker;
S.Hammarson och han har ju under många år delat med sig av sitt kunnande när det gäller stadsmiljöer, spårvagnar, anekdoter runt detta och mycket mer... bara bildmaterialet är mycket omfattande. Men det finns ju yngre generationer av "hammarsönerna" som kanske i en framtid kan ta över.. :wink:
Börjar väl närma sig PUL nu, men då omnämnanden i positiva ordalag äro, kanslke det ingen fara på taket är..

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
stockholm79

Inlägg av stockholm79 »

leifd skrev:
stockholm79 skrev:
Ett missfoster!!
Förstår faktiskt inte vad som är felet med detta utséende ??
Förmodar att eftersom det är ett nytt utséende, så då _måste_ det ju vara fult !!

Själv tycker jag den ser både snygg och stilren ut, koppelskyddet saknas ju ännu, det skämmer ju lite iofs.

Den är ju grotesk! En stor klump som skulle behöva en grovpolering.
Fronten ser bara helt fel ut, det är nånting som inte stämmer i proportionerna (eller färgen?) för att det hela ska se estetiskt ut.
Påminner lite om Sovjettågen.

Nej, det finns långt finare design, se bara på den översta vagnen i denna tråd.

/or
Skriv svar