Björne skrev:
Okaj. Har man några andra namn färdiga för dom andra vagnarna eller kommer man ta namn från M28:orna med tiden som dom skrotas?
Jag tycker att man kan radera litet i texten när man skall citera, så att man slipper exempelvis bilder och text i all oändlighet...
Nåväl namne, vi är fler här än i Orsa Finnmark...
Tidigare har man väl inte "återanvänt" några namn i någon större omfattning. Visserligen har ju inte några större spårvagnspoulationer gått in i den eviga tidtabellen ännu.
De namn som till nu använts har varit namn på kända eller ökända Göteborgare, verkliga som fiktiva, ja också sådana personer som haft hemvist och födelseort på annat håll men på något sätt ändå haft anknytning till Göteborg.
Sonya Hedenbratt, Ada, Fiolmannen, Evert Taube, Gunnar Gren, Nicklas Sahlgren, Kal, Albert och Herbert, Laila Westersund, Ingemar Håvik, Pompelina, Sixten Camp, Karl Gerhard, Poseidon med flera.
Jag har ingen aning om var Håkan Hellström bor men han är född i Västra Frölunda 1974, Spelade väl med i bandet "Broder Daniel" om jag nu är rätt underrättad (analfabet i nutida musik, vet ingenting om svensk popmusik efter Vag Dag, Snöslask och Gyllene Noice) men av någon anledning fick han ett kulturpris samtidigt som vi invigde spårvägen i Skånegatan, och ett löfte om att namnge den första M32:an.
När M28:orna försvinner så kanske Evert Taube, Ester i Brunnsparken, Karl Alfred, Totta Näslund och Lasse Dahlqvist får namnge andra vagnar istället... vad vet jag...
Jag kan ju tycka att man kunde ta fram fler "nyare" namn... men det finns kanske inte så många kända Göteborgare kvar så att det räcker för alla M32:orna...
Några förslag: "
Färgfemman" (färgglatt orginal från trakterna kring Redbergsplatsen, har garanterat inte gått någon kurs i färganalys eller personlig styling), "
Original Gangsters"

(Liten grupp av egenföretagsamma ynglinar, ej registrerade hos skattemyndigheten, men väldokumenterade i annan myndighets register), "
Mr. Murphy" (Visserligen ingen äkta Göteborgare, då han är kosmopolit, står i förbund med starka underjordiska krafter, ser till att saker och ting pajar på sämsta möjliga ställe och/eller tidpunkt), "
Viking" (Invandrad från Köpenhamn, hon ligger numera mest stilla vid Lilla Bommen), "
Karl IX" (Grundade det första Göteborg), "
Staus Two" (Coverband från Kortedala, Gamlestan och Bagaregården, spelar framförallt 70-tals covers på Status, Bowie, Queen och P-Floydlåtar), "
Nefertiti" (Förutom pyramidalt omtalad egyptiska också legendarisk jazzklubb som betytt mycket för många olika sorters musik i staden)... fler... Någon vagn borde ju heta "
Stig Hammarson" skam vorde det annars.
Bj.