Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av roggek »

TKO skrev:Men det beror inte på att zonsystemet skrotats utan på högeralliansens budgetpolitik. Och innevånarna i länet har ju valt sina företrädare så det kan knappast komma som en överraskning. Rösta rätt nästa gång så slipper vi alla dessa höjningar!
/TKO

Men snälla, det spelar ju ingen roll VAD medborgarna röstar på, det blir ändå som landsting, riksdag och regering bestämmer...

Men jag skall rösta på "enhetstaxepartiet" nästa gång... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
TKO

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
TKO skrev:Men det beror inte på att zonsystemet skrotats utan på högeralliansens budgetpolitik. Och innevånarna i länet har ju valt sina företrädare så det kan knappast komma som en överraskning. Rösta rätt nästa gång så slipper vi alla dessa höjningar!
/TKO
Men då blir det väl skattehöjningar i stället. Någonstans måste ju pengarna tas. De andra har väl inte en kappsäck full med guldpengar.
Naturligtvis måste kalaset betalas på något sätt. Frågan är hur och av vem...
Dessutom kan det ju tänkas att det blir någon krona mer till kollektivtrafiken om man inte slösar på märkliga upphandlingar inom sjukvårdssektorn!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

roggek skrev:
/TKO

Men snälla, det spelar ju ingen roll VAD medborgarna röstar på, det blir ändå som landsting, riksdag och regering bestämmer...

Men jag skall rösta på "enhetstaxepartiet" nästa gång... :cheesygrin:
Jag tycker tvärt om att det har varit väldigt tydligt inom landstinget att väljarna får vad dom röstat på.
/TKO
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Jag tycker tvärt om att det har varit väldigt tydligt inom landstinget att väljarna får vad dom röstat på.
/TKO
Nja, alla får väl inte det.
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Lars_L skrev:Visst kan man tycka att 75-minuter är så pass lång tid att det kan motivera två biljetter. Problemet kan väl kanske snarare vara att man marknadsför det då som enhetstaxa. Och att det blir olika resultat beroende på åt vilket håll man åker - och - som kommer noteras - beroende på hur trafiken fungerar. En/ett försenad/t buss/tåg kan lätt innebära 30-kronor extra. Kanske vore det då bättre att säga att det bara gäller resor upp till 8 mil, exempelvis. Fast då skulle det vara svårt att kalla det för enhetstaxa.

Åker man från Nynäshamn och jobbar centralt, och måste byta till t-bana, så är det ju stor risk att man kommer över 75-minuter, eller som påpekats tidigare från Norrtälje. Men även att åka till Södertälje, eller Bro från stan och missa bussen, så innebär det lätt över 75-minuter. Då hävdar den påläste att man kan få förseningsersättning - och visst är det så. Men det blir mycket administration för de där 30 kronorna.

Problemet är väl då också att det tidigare väl var 2-timmar på resorna som omfattade alla zonerna. Sedan är väl frågan om det skulle vara någon större merkostnad att utsträcka det till 2-timmar? Visst, lite fler hinner shoppa i det lokala centrumet utan att behöva betala dubbelt. Å andra sidan är det ju den grupp som förlorar mest på enhetstaxan...Därtill är det väl så att flertalet som har dålig ekonomi/är sparsamma redan idag ser till att klara det inom tidsrymden och för de andra har det liten betydelse.

Sedan förekom ju denna diskussion även 2006. Detta var ju så att säga en väntad reaktion. Kommer dock inte ihåg, men har för mig att SL då fick backa och utöka till åtminstone 90-minuter.
Åker man från Nynäshamn och jobbar i City så åker man väl normalt på periodkort och de berörs inte allas av 75min regeln.
Utan det handlar ju om sällan eller då och då resenärer och åker man så långt som från Nynäshamn och sedan gör flera byten så är det väl inte orimligt med ett högre pris men inom 75min hinner man ju i vart fall både till Stockholm C och göra minst ett byte t.ex till T-bana. I förekommande fall får man väl också fundera på 24t biljett och jag tycker man kanske kunde fundera på att sänka priset just för denna biljett som kunde vara ett bra alternativ för den som från periferin gör en resa till City för ärenden
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:Innan vi fördjupar oss i det nya taxesystemets uselhet vore det intressant att veta hur många trafikanter som drabbas av '75-minutersregeln'. Utan att ha någon annan källa än min egen intuition gissar jag att antalet är närmast FÖRSUMBART!

/TKO
Uselt vet jag inte om det är. Tycker det ändå är en praktisk lösning. Men det är nog ändå relativt många som drabbas av dubbelbiljett någon gång ibland. Systemet gynnar väl just exempelvis helgresenärer att åka in till stan från områden som ligger relativt långt ifrån och där många arbetar lokalt (läs: inte behöver åka kollektivt till vardags). Tror resandet till(från Norrtälje exempelvis kan öka rätt bra på framförallt helger som en följd av detta.

Men visst, det är väl omkring 15 procent som åker på enkelbiljett/reskassa och av dem kanske någon procent drabbas av detta. Alltså ca 1000 resenärer per dag. Men vad som leder till protest är ju sällan mängden som drabbas av det utan ifall det uppfattas som rättvist eller inte etc.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
TKO skrev:Jag tycker tvärt om att det har varit väldigt tydligt inom landstinget att väljarna får vad dom röstat på.
/TKO
Nja, alla får väl inte det.
Det är naturligtvis rätt, jag uttryckte mej slarvigt. MAJORITETEN av väljarna får det dom röstat på...
/TKO
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Lennart Petersen skrev: Åker man från Nynäshamn och jobbar i City så åker man väl normalt på periodkort och de berörs inte allas av 75min regeln.
Utan det handlar ju om sällan eller då och då resenärer och åker man så långt som från Nynäshamn och sedan gör flera byten så är det väl inte orimligt med ett högre pris men inom 75min hinner man ju i vart fall både till Stockholm C och göra minst ett byte t.ex till T-bana. I förekommande fall får man väl också fundera på 24t biljett och jag tycker man kanske kunde fundera på att sänka priset just för denna biljett som kunde vara ett bra alternativ för den som från periferin gör en resa till City för ärenden
Från Nynäshamn kan man kanske klara sig om man inte viserar biljetten direkt vid påstigning. Men tåget tar 67-minuuter till T-centralen. Så minsta försening hinner man ju inte med bytet, eller om man exempelvis ska till Djurgården, eller ta någon buss.

Min poäng är väl dock kanske främst att merkostnaden för att ändra till 90-minuter skulle göra att alla nästan kunde klara sig utan dubbla biljetter, men kostnadsaspekten för Trafikförvaltningen troligen skulle vara ytterst marginell. Som jag redan räknade med 1000 resenärer om dagen, så skulle bortfallet bli (om vi räknar med att ytterligare 1000 kanske då hinner utföra sitt ärende), bli 2000 resenärer per dag á ett genomsnitt på 25 kronor per biljett, alltså en merkostnad på drygt 18 miljoner per år. Detta skulle väl något kompenseras också av ökat resande och nöjdare resenärer...
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Inge skrev:
TKO skrev:
Harald skrev:Nja, alla får väl inte det.
Det är naturligtvis rätt, jag uttryckte mej slarvigt. MAJORITETEN av väljarna får det dom röstat på...
/TKO
Det var knappast någon majoritet av väljarna som röstade för enfaldstaxan. Den är en följd av internpolitiskt schackrande, politiker emellan, där väljarna kördes över i vanlig ordning.
Ja dem som tjänar på förändringen är dem som åker kortare resor över zongräns oregelbundet och utan byten.

Det hela låter bra i media men flera av de som åker utan periodkort drabbas av en högre kostnad.

Man behöver inte ta till extremfallen för att visa en kostnadsökning eftersom dessa fall tidigare ofta krävde 3 "klipp" = 75:- och nu kommer att kräva 2 = 60:-, här sparar man 15:- även när de 75 min löper ut.

En resa mellan Lillgården (Tungelsta) och Bromma Flygplats/Handelsområde/Ulvsunda för att ta ett personligt exempel kostade tidigare 2 "klipp" = 50:-, med enhetstaxan kostar det inte som man kanske skulle tro 30:- utan 60:- en prishöjning med 20% som marknadsförs av Politiken som en förbättring.
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Det var knappast någon majoritet av väljarna som röstade för enfaldstaxan. Den är en följd av internpolitiskt schackrande, politiker emellan, där väljarna kördes över i vanlig ordning.
Stackars askungen!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:
TKO skrev:Innan vi fördjupar oss i det nya taxesystemets uselhet vore det intressant att veta hur många trafikanter som drabbas av '75-minutersregeln'. Utan att ha någon annan källa än min egen intuition gissar jag att antalet är närmast FÖRSUMBART!

/TKO
Uselt vet jag inte om det är. Tycker det ändå är en praktisk lösning. Men det är nog ändå relativt många som drabbas av dubbelbiljett någon gång ibland. Systemet gynnar väl just exempelvis helgresenärer att åka in till stan från områden som ligger relativt långt ifrån och där många arbetar lokalt (läs: inte behöver åka kollektivt till vardags). Tror resandet till(från Norrtälje exempelvis kan öka rätt bra på framförallt helger som en följd av detta.

Men visst, det är väl omkring 15 procent som åker på enkelbiljett/reskassa och av dem kanske någon procent drabbas av detta. Alltså ca 1000 resenärer per dag. Men vad som leder till protest är ju sällan mängden som drabbas av det utan ifall det uppfattas som rättvist eller inte etc.
Ironi skall man akta sej för att använda!
Jag tycker inte att enhetstaxan är usel, tvärt om har jag förespråkat den länge. Däremot tycker jag inte att de prishöjningar som nu gjorts är motiverade. Och dessa drabbar ju inte främst de som någon enstaka gång ställer bilen och åker på enkelbiljett, utan värst är det för de dagliga pendlarna.

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:
Lennart Petersen skrev: Åker man från Nynäshamn och jobbar i City så åker man väl normalt på periodkort och de berörs inte allas av 75min regeln.
Från Nynäshamn kan man kanske klara sig om man inte viserar biljetten direkt vid påstigning. Men tåget tar 67-minuuter till T-centralen. Så minsta försening hinner man ju inte med bytet, eller om man exempelvis ska till Djurgården, eller ta någon buss.

Min poäng är väl dock kanske främst att merkostnaden för att ändra till 90-minuter skulle göra att alla nästan kunde klara sig utan dubbla biljetter, men kostnadsaspekten för Trafikförvaltningen troligen skulle vara ytterst marginell. Som jag redan räknade med 1000 resenärer om dagen, så skulle bortfallet bli (om vi räknar med att ytterligare 1000 kanske då hinner utföra sitt ärende), bli 2000 resenärer per dag á ett genomsnitt på 25 kronor per biljett, alltså en merkostnad på drygt 18 miljoner per år. Detta skulle väl något kompenseras också av ökat resande och nöjdare resenärer...
Ovanstående resonemang verkar klokt. Varför stannade SL vid 75 minuters giltighet?

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Lars Ödlund skrev:---klipp---
En resa mellan Lillgården (Tungelsta) och Bromma Flygplats/Handelsområde/Ulvsunda för att ta ett personligt exempel kostade tidigare 2 "klipp" = 50:-, med enhetstaxan kostar det inte som man kanske skulle tro 30:- utan 60:- en prishöjning med 20% som marknadsförs av Politiken som en förbättring.
Om det var genomgående trafik på Tvärbanan vid Alvik så hade resan klarats med ett "klipp"... Nu funkar det bara nästan.
(eller räknas inte bytet av vagn vid Alvik som ett taxemässigt byte - det är ju fortfarande samma linje?)
/TKO
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

TKO skrev:
Lars_L skrev:

Ovanstående resonemang verkar klokt. Varför stannade SL vid 75 minuters giltighet?

/TKO
Någonstans finns det alltid en smärtgräns för någon grupp av resenärer att man blir tvungen att köpa en extra biljett för sista biten. - Om man höjer den till 90-minuters så löser det fortfarande inte problemet utan det flyttas fram till den grupp resenärer vars sista byte är efter 95 minuter.

Jag tycker man skulle ha tagit fram korta periodbiljetter som gäller för 60- 90- och 120 minuter... Det hade nog varit rätt lagom att kunna pendla med för de som kör med enkelbiljetter!
TKO

Inlägg av TKO »

ADDE skrev:Någonstans finns det alltid en smärtgräns för någon grupp av resenärer att man blir tvungen att köpa en extra biljett för sista biten. - Om man höjer den till 90-minuters så löser det fortfarande inte problemet utan det flyttas fram till den grupp resenärer vars sista byte är efter 95 minuter.

Jag tycker man skulle ha tagit fram korta periodbiljetter som gäller för 60- 90- och 120 minuter... Det hade nog varit rätt lagom att kunna pendla med för de som kör med enkelbiljetter!
Fast nu var ju poängen att taxesystemet skulle förenklas genom införande av enhetstaxa eller "avskaffande av zongränserna" om man så vill. Vi kan naturligtvis diskutera en mängd alternativa lösningar med en utökad biljettflora - men det fanns inte med på kartan när beslutet togs.

Däremot måste det ju förts en diskussion om tidsgränsen, och här tror jag faktiskt att vi kommer att få se en justering inom inte allt för lång tid. För de flesta nackdelar skulle elimineras med en utökning till 90 minuters giltighetstid är min uppfattning. Och ibland kan ju såväl Trafikförvaltningens tjänstemän som landstingets politiker föra kloka resonemang som leder fram till goda beslut!

den alltid like optimistiske
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Det här med tiden är väl inte ett nytt problem, minns mycket väl kärringar med förköpshäften, som man knappt fick röra inom en timme i tunnelbanan...
Förköpshäftena alltså... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:Det här med tiden är väl inte ett nytt problem, minns mycket väl kärringar med förköpshäften, som man knappt fick röra inom en timme i tunnelbanan...
Förköpshäftena alltså... :cheesygrin:
Nej, de visste väl att det var hög sannolikhet att du skulle stämpla det av bara farten om du fick röra det innan de noga hade påpekat att det var övergång. Och det var det ju mycket riktigt också :mrgreen:
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Inge skrev: Om man satte grundpriset till 20 kr per spärrpassage/påstigning kunde man sedan låta systemet räkna ut subventionen så att man inte betalade mer än tex,

30 kr per 90 min
80 kr per 24 tim
200 kr per 72 tim
315 kr per vecka
890 kr per 30 dagar

osv.

Egentligen borde även 30-taket lyftas. Det är väl rimligt att det åtminstone motsvarar priset för tre enskilda veckors maxtaxa? Sannolikt är just denna period idag prispressad, på de övrigas bekostnad av symbolpolitiska skäl.
Även jag tycker 80kr kunde vara ett lagom pris för 24t-biljett så man från periferin kan bekvämt åka t.o.r city och uträtta ärenden.
Och systemet skulle förstås programmeras om så att det automatiskt förvandlar biljetten till annan giltighet när man nått gränsen. Tre resor samma dag blir alltså automatiskt en 24t biljett. Sådant system finns bl.a i London
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

80 kr verkar väl ändå lite väl förmånligt för att skicka 24 ton! Inte ens fuskåkerierna kör väl till det priset?
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Att visa gnäller så fort priset höjt är välkänt men man får inte glömma att om man inte höjer priset måste man höja skatten eller minska trafikmängden. För kostnaden för att driva trafiken ökar sett över tid och detta även om man bibehåller exakt samma trafik. På något sätt måste denna kostnadsökning betalas alternativt får man minska trafikmängden. Det går inte att äta och ha kvar kakan även om visa fortfarande tror detta.

Man får inte heller glömma bort att det nu blivit enklare att resa med reskassa. Jag behöver inte hålla reda på min standardresa, jag behöver inte ta upp busschaufförens tid för att kolla/byta min reskassa. Så länge det finns (tillräckligt) pengar på kortet är det bara att blippa och åka.
Skriv svar