Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Verspieder

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av Verspieder »

Nu har jag letat och letat, men ingenstans hittar jag någon info om att gruppresor på ett kort ska avskaffas, men inte heller någon info om att funktionen kommer att behållas även efter den 9 januari 2017. Så vi får väl se.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:Nu har jag letat och letat, men ingenstans hittar jag någon info om att gruppresor på ett kort ska avskaffas, men inte heller någon info om att funktionen kommer att behållas även efter den 9 januari 2017. Så vi får väl se.
Jodå, om man söker på "gruppbiljett" på SL:s i och för sig knöliga och långsamma hemsida, så får man snabbt upp tre träffar varav en både påstår att zontaxan avskaffas och att gruppbiljetter existerar: http://sl.se/sv/info/biljetter/giltig-b ... t-biljett/
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:Jodå, om man söker på "gruppbiljett" på SL:s i och för sig knöliga och långsamma hemsida, så får man snabbt upp tre träffar varav en både påstår att zontaxan avskaffas och att gruppbiljetter existerar: http://sl.se/sv/info/biljetter/giltig-b ... t-biljett/
Aha! Tack tack.
Men jag är ju fortfarande så gammaldags och besvärlig att jag som förare skulle vilja få tydlig och korrekt information från huvudmannen, detta gärna i god tid, så att jag kan svara på frågor från resenärerna. Nu vet jag ju att detta är för mycket att kräva, i varje fall inom Stockholms län, och speciellt om man arbetar ett par mil utanför innerstan, men det hade varit kul. För jag kommer nog aldrig att tycka att det är förarnas jobb att sitta hemma och leta taxeinformation via Google samt på olika forum på fritiden. :roll:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:Men jag är ju fortfarande så gammaldags och besvärlig att jag som förare skulle vilja få tydlig och korrekt information från huvudmannen, detta gärna i god tid, så att jag kan svara på frågor från resenärerna. Nu vet jag ju att detta är för mycket att kräva, i varje fall inom Stockholms län, och speciellt om man arbetar ett par mil utanför innerstan, men det hade varit kul. För jag kommer nog aldrig att tycka att det är förarnas jobb att sitta hemma och leta taxeinformation via Google samt på olika forum på fritiden. :roll:
Hehe, Trafikförvaltningen har ju en viss tradition av att vara lite sena med trycket när de skickar ut nya taxehandböcker (flera gånger har de kommit ut "retroaktivt"), men denna gång har man ju faktiskt varit ute i god tid såvitt jag förstått. Sen finns det ju en svag länk i form av bussbolagen, som måste komma på att de ska beställa de nya taxehandböckerna och distribuera dem till förarna. Bl a av det skälet är det ju bra att taxehandböckerna också publiceras elektroniskt, den nya finns här. Så om din arbetsgivare har slarvat med att ge dig anvisningar om detta, så kan du ju kolla in den i mobilen när du någon gång får några minuter över på betald tid vilket man ju onekligen fortfarande får då och då.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

I praktiken gäspar bussförarna om någon försöker betala något utöver ren standard med Accesskortet!

Hur enhetlig och zonfri blir taxan med avseende på resor till Gnesta och Bålsta?

Arlanda och Uppsala lär ju kosta extra med borde bli billigare eftersom resan på SL delen blir zongränsfri?
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev:I praktiken gäspar bussförarna om någon försöker betala något utöver ren standard med Accesskortet!

Hur enhetlig och zonfri blir taxan med avseende på resor till Gnesta och Bålsta?

Arlanda och Uppsala lär ju kosta extra med borde bli billigare eftersom resan på SL delen blir zongränsfri?
Gnesta och Bålsta blir enhetliga och är inkluderade i den nya zonen, tilläggsavgifterna bortfaller således.
Fram till Arlanda C gäller SL-taxa men vill man gå ut eller in genom spärren på Arlanda betalas tilläggsavgift (som kan betalas redan när man börjar resan)
Bortanför Arlanda C mot Knivsta och Uppsala gäller UL-taxa.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:Hehe, Trafikförvaltningen har ju en viss tradition av att vara lite sena med trycket när de skickar ut nya taxehandböcker (flera gånger har de kommit ut "retroaktivt"), men denna gång har man ju faktiskt varit ute i god tid såvitt jag förstått. Sen finns det ju en svag länk i form av bussbolagen, som måste komma på att de ska beställa de nya taxehandböckerna och distribuera dem till förarna. Bl a av det skälet är det ju bra att taxehandböckerna också publiceras elektroniskt, den nya finns här. Så om din arbetsgivare har slarvat med att ge dig anvisningar om detta, så kan du ju kolla in den i mobilen när du någon gång får några minuter över på betald tid vilket man ju onekligen fortfarande får då och då.
Inte min arbetsgivare, utan möjligtvis dennes uppdragsgivare, som har avtalet med SL. Numera är SL-trafiken inte tänkt att bedrivas med underentreprenörer, och den 28 februari är ändå sista dagen för underentreprenörskapet. Därefter behöver man inte bry sig längre. :D
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Billigaste resorna med reskassa har nu blivit 20% dyrare rakt av och 30-dagarsladdningen höjs 100 kronor i etapper under 24 månader.

En klar majoritet av alla reskasseresor gjordes inom samma zom så man kan konstatera att de allra flesta fått kraftigt höjt pris för sina resor för att det ska bli rättvist för en minoritet!

Typisk vänsterlogik!

Kan verkligen en majoritet av resenärerna tycka att detta var en bra reform?
TKO

Inlägg av TKO »

Hechtwagen skrev:Billigaste resorna med reskassa har nu blivit 20% dyrare rakt av och 30-dagarsladdningen höjs 100 kronor i etapper under 24 månader.

En klar majoritet av alla reskasseresor gjordes inom samma zom så man kan konstatera att de allra flesta fått kraftigt höjt pris för sina resor för att det ska bli rättvist för en minoritet!

Typisk vänsterlogik!

Kan verkligen en majoritet av resenärerna tycka att detta var en bra reform?
Tänk jag trodde det nya taxesystemet var följden av en överenskommelse mellan (höger)alliansen och Miljöpartiet... är dessa kretsar kända för "vänsterlogik"????

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Miljöpartiet (som är tämligen vänster) krävde enhetstaxa för att M skulle få höja 30-dagarspriset.
TKO

Inlägg av TKO »

Så är det!
Men jag vet inte om MP är så mycket vänster... dom står väl över så simpla positioneringar kan jag tro.

Dom riktiga vänsterpartierna ville ha enhetstaxa men utan de förskräckliga taxehöjningar som vi nu ser. Så det så!

Genosse Ohlsson
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Vad som är vänster (eller höger) beror väl lite på vad man har för utgångspunkt, och hur man då placerar sig själv. Jag ser nog att gränsen vänster-höger går en bit in i Alliansen. Även om jag inte ser något enskilt parti där som jag urskiljningslöst vill etikettera som vänster. Men det finns ju de som kallar sig vänsterliberaler, t.ex.

Det är också svårt att definiera vad som är vänster och vad som är höger. En variant är förstås att definiera vänster som de som vill att alla skall ha det lika dåligt, medan högern vill att alla skall ha det så bra som möjligt. :wink:

De som säger "högern" när de menar borgerligheten eller använder begreppet "högeralliansen" ser jag som vänstermänniskor som vill placera sig själv långt ut åt vänster.

Det här inlägget bryter säkert mot någon forumregel. Regeln om att hålla sig till ämnet oräknad. (Även om det tangerar ämnet.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO

Inlägg av TKO »

Kort kommentar:
- Jag tycker att ovanstående inlägg mycket väl håller sej till ämnet och inte alls bryter mot forumets regler. Kollektivtrafikens taxor ÄR en politisk fråga, alltså blir en diskussion kring dessa med nödvändighet politisk.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

TKO skrev:Kort kommentar:
- Jag tycker att ovanstående inlägg mycket väl håller sej till ämnet och inte alls bryter mot forumets regler. Kollektivtrafikens taxor ÄR en politisk fråga, alltså blir en diskussion kring dessa med nödvändighet politisk.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Mja...
Herr Ohlsson lyckas i de flesta fall, få en diskussion "politisk", om det så gäller en tunnelvagnsboggi och hur den skall fästas i underredet... :wink:

Skulle vara roligare om någon har gjort en fallstudie på HUR den nya enhetstaxan fungerar i verkligheten efter 9 januari, men hittills har jag inte sett något sådant.

- Har någon positiv/negativ erfarenhet med reskassa och den nya enhetstaxan?
- Hur orättvist är systemet egentligen för sällanresenärer och de som reser korta sträckor?
- Vad tycker egentligen resenärerna ur trafikpersonalens synvinkel?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
TKO

Inlägg av TKO »

Visa mej ett enda poltiskt boggieinlägg och jag ska äta upp min hatt!

/TKO
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

roggek skrev:
TKO skrev:Kort kommentar:

vänligen
Thomas K Ohlsson
Mja...
Herr Ohlsson lyckas i de flesta fall, få en diskussion "politisk", om det så gäller en tunnelvagnsboggi och hur den skall fästas i underredet... :wink:

Skulle vara roligare om någon har gjort en fallstudie på HUR den nya enhetstaxan fungerar i verkligheten efter 9 januari, men hittills har jag inte sett något sådant.

- Har någon positiv/negativ erfarenhet med reskassa och den nya enhetstaxan?
- Hur orättvist är systemet egentligen för sällanresenärer och de som reser korta sträckor?
- Vad tycker egentligen resenärerna ur trafikpersonalens synvinkel?
Men de som klagar verkar ju vara de som gör långa resor och upptäcker att i vissa fall blir två enzonsresor med 75min giltighet dyrare än den gamla tvåzonsresan.
Dock är i mitt tycke en resa så lång att man gått över 75min värd ett högre pris och två biljetter.
Knepigare med korta resor där det onekligen blir dyrt, i tyskspråkiga länder har man ju begrepp som kurzstrecke (kortresa)
någon variant kanske med max några stationshåll och/eller max 10min resa ? Nackdel är att då krånglar vi återigen till det i biljettdjungeln nu när vi fått det enhetligt. Inte helt lätt... ?
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Visst kan man tycka att 75-minuter är så pass lång tid att det kan motivera två biljetter. Problemet kan väl kanske snarare vara att man marknadsför det då som enhetstaxa. Och att det blir olika resultat beroende på åt vilket håll man åker - och - som kommer noteras - beroende på hur trafiken fungerar. En/ett försenad/t buss/tåg kan lätt innebära 30-kronor extra. Kanske vore det då bättre att säga att det bara gäller resor upp till 8 mil, exempelvis. Fast då skulle det vara svårt att kalla det för enhetstaxa.

Åker man från Nynäshamn och jobbar centralt, och måste byta till t-bana, så är det ju stor risk att man kommer över 75-minuter, eller som påpekats tidigare från Norrtälje. Men även att åka till Södertälje, eller Bro från stan och missa bussen, så innebär det lätt över 75-minuter. Då hävdar den påläste att man kan få förseningsersättning - och visst är det så. Men det blir mycket administration för de där 30 kronorna.

Problemet är väl då också att det tidigare väl var 2-timmar på resorna som omfattade alla zonerna. Sedan är väl frågan om det skulle vara någon större merkostnad att utsträcka det till 2-timmar? Visst, lite fler hinner shoppa i det lokala centrumet utan att behöva betala dubbelt. Å andra sidan är det ju den grupp som förlorar mest på enhetstaxan...Därtill är det väl så att flertalet som har dålig ekonomi/är sparsamma redan idag ser till att klara det inom tidsrymden och för de andra har det liten betydelse.

Sedan förekom ju denna diskussion även 2006. Detta var ju så att säga en väntad reaktion. Kommer dock inte ihåg, men har för mig att SL då fick backa och utöka till åtminstone 90-minuter.
Senast redigerad av Lars_L den torsdag 12 januari 2017 21:02, redigerad totalt 1 gånger.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO

Inlägg av TKO »

Innan vi fördjupar oss i det nya taxesystemets uselhet vore det intressant att veta hur många trafikanter som drabbas av '75-minutersregeln'. Utan att ha någon annan källa än min egen intuition gissar jag att antalet är närmast FÖRSUMBART!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Men det beror inte på att zonsystemet skrotats utan på högeralliansens budgetpolitik. Och innevånarna i länet har ju valt sina företrädare så det kan knappast komma som en överraskning. Rösta rätt nästa gång så slipper vi alla dessa höjningar!
/TKO
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TKO skrev:Men det beror inte på att zonsystemet skrotats utan på högeralliansens budgetpolitik. Och innevånarna i länet har ju valt sina företrädare så det kan knappast komma som en överraskning. Rösta rätt nästa gång så slipper vi alla dessa höjningar!
/TKO
Men då blir det väl skattehöjningar i stället. Någonstans måste ju pengarna tas. De andra har väl inte en kappsäck full med guldpengar.
Skriv svar