Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av roggek »

Resenärerna tycker att SL:s zontaxa är krångligt och många betalar för lite när de reser över zongränsen. Det betyder att den taxeutredning som pågår kommer att skrota zonerna för ett enklare system. Mycket tyder på att SL inför enhetstaxa 2017.

Bra där!

Lite siffror:
44 procent av de resenärer som inte reser med månadskort eller årskort tycker att det är svårt att förstå vilken zon de reser i.
50 procent tycker det är svårt att förstå vad de ska betala för att resa över en eller flera zongränser.

53 procent av de resenärer som har reskassa eller enkelbiljett betalar fel pris när de reser över en zongräns.

Fusket beräknas kosta 250 miljoner om året. Det är vanligare med fusk genom att åka till reducerat pris utan att ha rätt till det eller betala för en kortare resa än den verkliga än att inte betala alls.

Källa: SL
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av Hechtwagen »

Enhetstaxan beräknas kosta 300 miljoner om året och hur ska det finansieras? Vänsterfolket anser som vanligt att "någon annan" och "de rika" ska betala! :D
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av Anders Hanquist »

Vi har ju faktiskt haft enhetstaxa för periodkort ända sedan 1971, och det är det få som ifrågasätter. "Enstaka resor" är ju närmast absurt dyra i förhållande till det regelbundna resandet. För 790 kr (30-dagarsbiljett) kan man resa obegränsat i hela länet i 30 dagar. Billigt och bra. Om vi gör tankeexperimentet att någon reser i zon A-C två gånger/dag i 20 dagar gör det en knapp tjuga per resa. Plus att alla andra resor är i princip "gratis". Den som inte har kort och vill göra en enstaka resa (kanske en söndagsutlykt till Nynäshamn) får punga ut med 88 kronor dit och lika mycket tillbaka, d v s 176 kr. Då blir det billigare att köpa en 24-timmarsbiljett för 115 kr. Hela relationen mellan de olika priserna bör utredas på något sätt. Självklart ska de regelbundna resenärerna premieras och subventioneras, men för den skull behöver man ju inte "pungslå" sällanresenärerna.
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av Sven Blomberg »

Men var det inte så, att med enhetstaxan "pungslog" man sällanresenären som åkte kort bit?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av Kantorn »

Sven Blomberg skrev:Men var det inte så, att med enhetstaxan "pungslog" man sällanresenären som åkte kort bit?
Sist det var enhetstaxa kostade enkelbiljett 20 kr. Reducerat pris 10 kr. Så billig var inte ens en zon innan enhetstaxan om jag minns rätt.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av roggek »

Jag säger det igen: det behövs fler "lokala" månadskort...
För mig som aldrig någonsin sätter min fot norr om Norrtull, varför skall jag behöva betala 790:-?
ge mig ett kort som gäller enbart i zon A och södra zon B och C för runt en femhundring...
Om jag nu mot förmodan vill åka till Rådmansö eller Hallstavik, så får jag väl den dagen lösa tilläggsbiljett för norra zon B och C.

Det är DÄR felet ligger, valfriheten, inte enhetstaxa...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av 2763 »

roggek skrev:Jag säger det igen: det behövs fler "lokala" månadskort...
För mig som aldrig någonsin sätter min fot norr om Norrtull, varför skall jag behöva betala 790:-?
ge mig ett kort som gäller enbart i zon A och södra zon B och C för runt en femhundring...
Om jag nu mot förmodan vill åka till Rådmansö eller Hallstavik, så får jag väl den dagen lösa tilläggsbiljett för norra zon B och C.

Det är DÄR felet ligger, valfriheten, inte enhetstaxa...
Fast är inte problemet att du antagligen skulle få betala nästan lika mycket då och att de som behöver åka mellan Rådmansö och Hallstavik hade fått betala ohemult mycket mer.

Å andra sidan tänker jag i mitt stilla sinne att 2017 är året innan valår. Hur mycket valfläsk är inte det?

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2544
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av roggek »

De som åker mellan Rådmansö och Hallstavik har ju såklart ett kort som enbart gäller i "norra" zon C för 150:- :)
Idag kostar resan med enkelbiljett 25:- vilket jag inte tycker är sådär ohemult mycket...
Orättvisan kanske består i att zon C på norra sidan är så mycket större än zon C på södra sidan...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av 2763 »

roggek skrev:De som åker mellan Rådmansö och Hallstavik har ju såklart ett kort som enbart gäller i "norra" zon C för 150:- :)
Idag kostar resan med enkelbiljett 25:- vilket jag inte tycker är sådär ohemult mycket...
Orättvisan kanske består i att zon C på norra sidan är så mycket större än zon C på södra sidan...
Problemet är att varje produkt kostar att underhålla. Ju fler produkter i systemet desto större kostnader.

För att ta ett exempel: Västtrafik har runt 100 olika periodkort med en giltighet på mer än 3 dygn därtill kommer dygns- och tredygnskort (totalt 10 produkter, men det skulle kunna vara fler eftersom man har Göteborg, Göteborg +, Göteborg ++, Göteborg +++ samt regionen runt). De som jobbar med försäljning ska ha koll på allt eller delar av floran. Vem som ska ha koll på vad ska man också ha koll på. Biljettkontrollanterna ska också ha koll på exakt var vilket kort faktiskt gäller och i det fallet räcker det inte att handdatorn har koll - för där blir det fel. Exempelvis måste man ha koll på alla specialare, som att vissa kort gäller till en annan hållplats eller att Göteborg ++ och +++ gäller till Varberg om man åker med två bestämda busslinjer.

Man kan botanisera här om man vill: http://www.vasttrafik.se/#!/biljetter-p ... eriodkort/

Sen finns det förstås grader i helvetet, det är inte antingen eller - men faktum är att enhetstaxan på periodkort i Stockholm förmodligen är ganska bra. Även om det finns en liten flora med lokala kort för Södertälje och tågtillägg för folk som vill åka med Tib ibland och ibland pendel.

/T
Med reservation för tyckfel.
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:De som åker mellan Rådmansö och Hallstavik har ju såklart ett kort som enbart gäller i "norra" zon C för 150:-
Snarare 550 kr, och antagligen typ minst 1100:- för ett länskort i "ditt" system.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av Odd »

Det stora problemet med dagens zontaxa inom SL är att den är näst intill omöjlig att hantera för passageraren. Det finns egentligen bara två sätt att resa utanför sin "standardresa", det ena är att försöka överlista en maskin vars design går ut på att reta användaren, det andra är att gå i den manuella kön och försöka övertyga spärrvakten om hur många zoner som man skall åka.

Kom ihåg att dagens biljettsystem togs fram under förra perioden av "enhetstaxa" (vilket egentligen är fel begrepp), och är därför i grunden inte utformad för att hantera zoner. Därför finns det ingen möjlighet att välja hur långt man skall åka när man skall passera en spärr och en anledning till att efterkonstruktionen "standardresa" finns.

Om man nu skall ha ett biljettsystem som både är enkelt och rättvist så borde man helt slopa tänket på att köpa periodkort eller reskassebiljett. I stället skulle samtliga biljetter köpas av en pott som laddas på ens kort (eller mobiltelefon eller annan motsvarande lösning) och systemet skall sedan räkna ut vad varje resa kostar utifrån hur mycket man reser, men aldrig mer än ett visst maxbelopp per fördefinierad period, löpande eller fast. Det enda resenären skulle behöva hålla koll på är om det finns pengar på kortet. Ett pantsystem (låt säga på 100 kr/kort) skulle fungera som garant för att man alltid kan företa en resa till så länge som man börjar med positivt saldo på kortet. I dagens läge, där även bussar och spårvagnar kan vara uppkopplade ständigt och jämt, så skulle laddning kunna ske med kundens egen mobiltelefon via lämplig betaltjänst och saldot på kortet skulle kunna uppdateras näst intill omedelbart.
Genius on call
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av Harald »

Det är onödigt att blanda i mobiltelefoner i laddningen och att ha ett system som bara fungerar online. Västtrafik har ett för kunden enkelt system som fungerar offline. Man kopplar ett betalkort till sitt Västtrafikkort. När saldot går under noll fylls 200 kronor på och transaktionen lagras i fordonet. När fordonets data har laddats upp till det centrala systemet sänds en avisering till kortinnehavaren och ett par dagar senare debiteras betalkortet.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av Harald »

Jag såg nu på sl.se att SL har infört samma typ av autoladdning som Västtrafik. Då är ju påfyllning redan löst och man behöver inte hitta på något nytt.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av Lars_L »

Allt handlar ju om att ha ett system som upprätthåller den ekonomiska balansen. I princip är det ju så att andelen som åker på SL-kortet och verkligen åker i hela länet nog är en mycket liten andel. Några entusiaster och ett fåtal stackare som jobbar och bor i olika länshalvor. Det är ju inte där kostnaden ligger.

Sedan handlar det ju bara om vad man vill gynna. Givetvis skulle antagligen fler resa kollektivt om man hade lokala periodkort, men mellan Vaxholm och Stockholm C, skulle ju priset bli mycket högre än idag. Periodkortet subventioneras ju främst av resenärerna som bara åker inom tunnelbanenätet, eller buss i innerstaden där produktionskostnaden är mycket låg.

Visst kan man ha enhetstaxa, men ska det subventioneras så måste den ligga på omkring 35 kronor om jag minns rätt. Någonstans är det ändå ett rimligt sätt att det kostar mer ju längre man åker.

De stora zonerna som finns nu i Stockholm (och i många andra städer), innebär ju dock givetvis att skillnaden i pris blir lite väl stort ifall man råkar passera en zon eller inte.

Samtidigt måste ju systemet vara mycket enklare när man förväntar sig att passagerarna själva ska visera biljetterna, än när föraren/konduktören/spärrvakten gjorde jobbet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av Verspieder »

Odd skrev:Kom ihåg att dagens biljettsystem togs fram under förra perioden av "enhetstaxa" (vilket egentligen är fel begrepp), och är därför i grunden inte utformad för att hantera zoner. Därför finns det ingen möjlighet att välja hur långt man skall åka när man skall passera en spärr och en anledning till att efterkonstruktionen "standardresa" finns.
Nja, jag skulle vilja påstå att dagens biljettsystem med fördel klarar av tre zoner. Däremot krånglar tankesättet med virtuella "kuponger" till det rejält. Två kuponger för resa inom en zon, tre kuponger för resa mellan två zoner, samt fyra kuponger för resa mellan tre zoner är först och främst inte enkelt för resenären att förstå, och därutöver krånglar dessa regler till det för biljettsystemet. Detta då funktionen att lägga på en enda kupong (knapp 1 ovanpå bussens stora kortläsare) gör att andra viktiga funktioner inte går att utföra för resenären själv.
T.ex finns inte funktionen för att resa mellan zon A och C med ett reskassekort (med två kuponger som standardresa) och själv knappa in sin resa på bussens maskin. Vilket resulterar i att bussföraren med 7-8 knapptryck måste knappa in resan åt varenda reskasseresenär som reser på 676 och 639 mellan zon A och zon C. Uppskattningsvis har 80-90% av alla reskasseresenärer på dessa linjer två "kuponger" som standardresa.

Justerar man taxan till en "kupong" per zon och döper om knapparna till A, B och C försvinner alla sådana tidsödande bekymmer. Passageraren trycker helt enkelt på den zonbokstav dit denne ska, och lägger sedan på kortet. Klart!

UL har idag ett liknande system, men har uppåt fem zoner inom sitt län. Ändå tycker ingen resenär att det är krångligt där! Passageraren kliver på och meddelar föraren vart denne ska. Föraren väljer med två knapptryck zon samt alternativet reskassa. Resenären lägger på chipkortet. Pip! Klart!
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av Lennart Petersen »

Jag tror på någon form av tidstaxa där biljetten är giltig viss tid och sedan kan förlängas vid t.ex byten.
Exakt hur den ska utformas får väl experter fundera på men det ska vara ett för resenären tydligt system.
Zontaxa är väl i sig inte så dåligt men har nackdelar vid korta resor över zongräns som blir oproportionellt dyra mot en lång resa i samma zon.
Enhetstaxa lär väl ge dyra kortresor och Stockholm har redan exceptionellt dyra kortresor.
lirdo
Inlägg: 140
Blev medlem: måndag 01 november 2010 18:02

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av lirdo »

Jag är lite tveeggad, det blir ju väldigt smidigt på ett sätt.

Sen är nackdelarna också stora, framför allt med kraftigt överprissatta kortresor. De nackdelarna anses generellt så stora att ingen annan större stad i hela världen (rätta mig om jag har fel på den punkten) har enhetstaxa, vilket kanske bör leda till eftertanke...
C12C3C3C12
Inlägg: 2083
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av C12C3C3C12 »

Vad det gäller storlek, inte invånarantal kan man jämföra med Berlin som har 3 zoner, om jag kommer ihåg rätt kostade ett turistkort för all 3 zonerna €7.

Enhetstaxa är PK men någon måste betala det genom höga priser på korta resor eller över skatten vilket slår högre på dom med lägre inkomst eller både och.
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av Lennart Petersen »

C12C3C3C12 skrev:Vad det gäller storlek, inte invånarantal kan man jämföra med Berlin som har 3 zoner, om jag kommer ihåg rätt kostade ett turistkort för all 3 zonerna €7.

Enhetstaxa är PK men någon måste betala det genom höga priser på korta resor eller över skatten vilket slår högre på dom med lägre inkomst eller både och.
I Berlin kostar en kortsträcka (max 3 stationer) E 1:60
En tvåtimmarsbiljett för zon AB 2:70
Och för zon ABC 3:30
Zonerna är också mycket tydliga A är Ringbahn och innanför den, B är utanför Ringbahn och C är området utanför Berlin och allt syns på väl synliga kartor.
C12C3C3C12
Inlägg: 2083
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inlägg av C12C3C3C12 »

Problemet med Stockholm är att zonerna är godtyckliga, Barkarby ligger i zon B, Hässelby Villastad i A fast det är längre dit, man kan jämföra zongränserna i Stockholm med gamla Berlinmuren som slingrade hit och dit.
Skriv svar