Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Billigaste resorna med reskassa har nu blivit 20% dyrare rakt av och 30-dagarsladdningen höjs 100 kronor i etapper under 24 månader.
En klar majoritet av alla reskasseresor gjordes inom samma zom så man kan konstatera att de allra flesta fått kraftigt höjt pris för sina resor för att det ska bli rättvist för en minoritet!
Typisk vänsterlogik!
Kan verkligen en majoritet av resenärerna tycka att detta var en bra reform?
En klar majoritet av alla reskasseresor gjordes inom samma zom så man kan konstatera att de allra flesta fått kraftigt höjt pris för sina resor för att det ska bli rättvist för en minoritet!
Typisk vänsterlogik!
Kan verkligen en majoritet av resenärerna tycka att detta var en bra reform?
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Tänk jag trodde det nya taxesystemet var följden av en överenskommelse mellan (höger)alliansen och Miljöpartiet... är dessa kretsar kända för "vänsterlogik"????Hechtwagen skrev:Billigaste resorna med reskassa har nu blivit 20% dyrare rakt av och 30-dagarsladdningen höjs 100 kronor i etapper under 24 månader.
En klar majoritet av alla reskasseresor gjordes inom samma zom så man kan konstatera att de allra flesta fått kraftigt höjt pris för sina resor för att det ska bli rättvist för en minoritet!
Typisk vänsterlogik!
Kan verkligen en majoritet av resenärerna tycka att detta var en bra reform?
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Miljöpartiet (som är tämligen vänster) krävde enhetstaxa för att M skulle få höja 30-dagarspriset.
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Så är det!
Men jag vet inte om MP är så mycket vänster... dom står väl över så simpla positioneringar kan jag tro.
Dom riktiga vänsterpartierna ville ha enhetstaxa men utan de förskräckliga taxehöjningar som vi nu ser. Så det så!
Genosse Ohlsson
Men jag vet inte om MP är så mycket vänster... dom står väl över så simpla positioneringar kan jag tro.
Dom riktiga vänsterpartierna ville ha enhetstaxa men utan de förskräckliga taxehöjningar som vi nu ser. Så det så!
Genosse Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Vad som är vänster (eller höger) beror väl lite på vad man har för utgångspunkt, och hur man då placerar sig själv. Jag ser nog att gränsen vänster-höger går en bit in i Alliansen. Även om jag inte ser något enskilt parti där som jag urskiljningslöst vill etikettera som vänster. Men det finns ju de som kallar sig vänsterliberaler, t.ex.
Det är också svårt att definiera vad som är vänster och vad som är höger. En variant är förstås att definiera vänster som de som vill att alla skall ha det lika dåligt, medan högern vill att alla skall ha det så bra som möjligt.
De som säger "högern" när de menar borgerligheten eller använder begreppet "högeralliansen" ser jag som vänstermänniskor som vill placera sig själv långt ut åt vänster.
Det här inlägget bryter säkert mot någon forumregel. Regeln om att hålla sig till ämnet oräknad. (Även om det tangerar ämnet.)
Det är också svårt att definiera vad som är vänster och vad som är höger. En variant är förstås att definiera vänster som de som vill att alla skall ha det lika dåligt, medan högern vill att alla skall ha det så bra som möjligt.

De som säger "högern" när de menar borgerligheten eller använder begreppet "högeralliansen" ser jag som vänstermänniskor som vill placera sig själv långt ut åt vänster.
Det här inlägget bryter säkert mot någon forumregel. Regeln om att hålla sig till ämnet oräknad. (Även om det tangerar ämnet.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Kort kommentar:
- Jag tycker att ovanstående inlägg mycket väl håller sej till ämnet och inte alls bryter mot forumets regler. Kollektivtrafikens taxor ÄR en politisk fråga, alltså blir en diskussion kring dessa med nödvändighet politisk.
vänligen
Thomas K Ohlsson
- Jag tycker att ovanstående inlägg mycket väl håller sej till ämnet och inte alls bryter mot forumets regler. Kollektivtrafikens taxor ÄR en politisk fråga, alltså blir en diskussion kring dessa med nödvändighet politisk.
vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Mja...TKO skrev:Kort kommentar:
- Jag tycker att ovanstående inlägg mycket väl håller sej till ämnet och inte alls bryter mot forumets regler. Kollektivtrafikens taxor ÄR en politisk fråga, alltså blir en diskussion kring dessa med nödvändighet politisk.
vänligen
Thomas K Ohlsson
Herr Ohlsson lyckas i de flesta fall, få en diskussion "politisk", om det så gäller en tunnelvagnsboggi och hur den skall fästas i underredet...

Skulle vara roligare om någon har gjort en fallstudie på HUR den nya enhetstaxan fungerar i verkligheten efter 9 januari, men hittills har jag inte sett något sådant.
- Har någon positiv/negativ erfarenhet med reskassa och den nya enhetstaxan?
- Hur orättvist är systemet egentligen för sällanresenärer och de som reser korta sträckor?
- Vad tycker egentligen resenärerna ur trafikpersonalens synvinkel?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Visa mej ett enda poltiskt boggieinlägg och jag ska äta upp min hatt!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Men de som klagar verkar ju vara de som gör långa resor och upptäcker att i vissa fall blir två enzonsresor med 75min giltighet dyrare än den gamla tvåzonsresan.roggek skrev:Mja...TKO skrev:Kort kommentar:
- Jag tycker att ovanstående inlägg mycket väl håller sej till ämnet och inte alls bryter mot forumets regler. Kollektivtrafikens taxor ÄR en politisk fråga, alltså blir en diskussion kring dessa med nödvändighet politisk.
vänligen
Thomas K Ohlsson
Herr Ohlsson lyckas i de flesta fall, få en diskussion "politisk", om det så gäller en tunnelvagnsboggi och hur den skall fästas i underredet...![]()
Skulle vara roligare om någon har gjort en fallstudie på HUR den nya enhetstaxan fungerar i verkligheten efter 9 januari, men hittills har jag inte sett något sådant.
- Har någon positiv/negativ erfarenhet med reskassa och den nya enhetstaxan?
- Hur orättvist är systemet egentligen för sällanresenärer och de som reser korta sträckor?
- Vad tycker egentligen resenärerna ur trafikpersonalens synvinkel?
Dock är i mitt tycke en resa så lång att man gått över 75min värd ett högre pris och två biljetter.
Knepigare med korta resor där det onekligen blir dyrt, i tyskspråkiga länder har man ju begrepp som kurzstrecke (kortresa)
någon variant kanske med max några stationshåll och/eller max 10min resa ? Nackdel är att då krånglar vi återigen till det i biljettdjungeln nu när vi fått det enhetligt. Inte helt lätt... ?
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Visst kan man tycka att 75-minuter är så pass lång tid att det kan motivera två biljetter. Problemet kan väl kanske snarare vara att man marknadsför det då som enhetstaxa. Och att det blir olika resultat beroende på åt vilket håll man åker - och - som kommer noteras - beroende på hur trafiken fungerar. En/ett försenad/t buss/tåg kan lätt innebära 30-kronor extra. Kanske vore det då bättre att säga att det bara gäller resor upp till 8 mil, exempelvis. Fast då skulle det vara svårt att kalla det för enhetstaxa.
Åker man från Nynäshamn och jobbar centralt, och måste byta till t-bana, så är det ju stor risk att man kommer över 75-minuter, eller som påpekats tidigare från Norrtälje. Men även att åka till Södertälje, eller Bro från stan och missa bussen, så innebär det lätt över 75-minuter. Då hävdar den påläste att man kan få förseningsersättning - och visst är det så. Men det blir mycket administration för de där 30 kronorna.
Problemet är väl då också att det tidigare väl var 2-timmar på resorna som omfattade alla zonerna. Sedan är väl frågan om det skulle vara någon större merkostnad att utsträcka det till 2-timmar? Visst, lite fler hinner shoppa i det lokala centrumet utan att behöva betala dubbelt. Å andra sidan är det ju den grupp som förlorar mest på enhetstaxan...Därtill är det väl så att flertalet som har dålig ekonomi/är sparsamma redan idag ser till att klara det inom tidsrymden och för de andra har det liten betydelse.
Sedan förekom ju denna diskussion även 2006. Detta var ju så att säga en väntad reaktion. Kommer dock inte ihåg, men har för mig att SL då fick backa och utöka till åtminstone 90-minuter.
Åker man från Nynäshamn och jobbar centralt, och måste byta till t-bana, så är det ju stor risk att man kommer över 75-minuter, eller som påpekats tidigare från Norrtälje. Men även att åka till Södertälje, eller Bro från stan och missa bussen, så innebär det lätt över 75-minuter. Då hävdar den påläste att man kan få förseningsersättning - och visst är det så. Men det blir mycket administration för de där 30 kronorna.
Problemet är väl då också att det tidigare väl var 2-timmar på resorna som omfattade alla zonerna. Sedan är väl frågan om det skulle vara någon större merkostnad att utsträcka det till 2-timmar? Visst, lite fler hinner shoppa i det lokala centrumet utan att behöva betala dubbelt. Å andra sidan är det ju den grupp som förlorar mest på enhetstaxan...Därtill är det väl så att flertalet som har dålig ekonomi/är sparsamma redan idag ser till att klara det inom tidsrymden och för de andra har det liten betydelse.
Sedan förekom ju denna diskussion även 2006. Detta var ju så att säga en väntad reaktion. Kommer dock inte ihåg, men har för mig att SL då fick backa och utöka till åtminstone 90-minuter.
Senast redigerad av Lars_L den torsdag 12 januari 2017 21:02, redigerad totalt 1 gånger.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Innan vi fördjupar oss i det nya taxesystemets uselhet vore det intressant att veta hur många trafikanter som drabbas av '75-minutersregeln'. Utan att ha någon annan källa än min egen intuition gissar jag att antalet är närmast FÖRSUMBART!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Men det beror inte på att zonsystemet skrotats utan på högeralliansens budgetpolitik. Och innevånarna i länet har ju valt sina företrädare så det kan knappast komma som en överraskning. Rösta rätt nästa gång så slipper vi alla dessa höjningar!
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Men då blir det väl skattehöjningar i stället. Någonstans måste ju pengarna tas. De andra har väl inte en kappsäck full med guldpengar.TKO skrev:Men det beror inte på att zonsystemet skrotats utan på högeralliansens budgetpolitik. Och innevånarna i länet har ju valt sina företrädare så det kan knappast komma som en överraskning. Rösta rätt nästa gång så slipper vi alla dessa höjningar!
/TKO
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
TKO skrev:Men det beror inte på att zonsystemet skrotats utan på högeralliansens budgetpolitik. Och innevånarna i länet har ju valt sina företrädare så det kan knappast komma som en överraskning. Rösta rätt nästa gång så slipper vi alla dessa höjningar!
/TKO
Men snälla, det spelar ju ingen roll VAD medborgarna röstar på, det blir ändå som landsting, riksdag och regering bestämmer...
Men jag skall rösta på "enhetstaxepartiet" nästa gång...

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Naturligtvis måste kalaset betalas på något sätt. Frågan är hur och av vem...Harald skrev:Men då blir det väl skattehöjningar i stället. Någonstans måste ju pengarna tas. De andra har väl inte en kappsäck full med guldpengar.TKO skrev:Men det beror inte på att zonsystemet skrotats utan på högeralliansens budgetpolitik. Och innevånarna i länet har ju valt sina företrädare så det kan knappast komma som en överraskning. Rösta rätt nästa gång så slipper vi alla dessa höjningar!
/TKO
Dessutom kan det ju tänkas att det blir någon krona mer till kollektivtrafiken om man inte slösar på märkliga upphandlingar inom sjukvårdssektorn!
upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Jag tycker tvärt om att det har varit väldigt tydligt inom landstinget att väljarna får vad dom röstat på.roggek skrev:TKO skrev:Men det beror inte på att zonsystemet skrotats utan på högeralliansens budgetpolitik. Och innevånarna i länet har ju valt sina företrädare så det kan knappast komma som en överraskning. Rösta rätt nästa gång så slipper vi alla dessa höjningar!
/TKO
Men snälla, det spelar ju ingen roll VAD medborgarna röstar på, det blir ändå som landsting, riksdag och regering bestämmer...
Men jag skall rösta på "enhetstaxepartiet" nästa gång...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Nja, alla får väl inte det.TKO skrev:Jag tycker tvärt om att det har varit väldigt tydligt inom landstinget att väljarna får vad dom röstat på.
/TKO
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Åker man från Nynäshamn och jobbar i City så åker man väl normalt på periodkort och de berörs inte allas av 75min regeln.Lars_L skrev:Visst kan man tycka att 75-minuter är så pass lång tid att det kan motivera två biljetter. Problemet kan väl kanske snarare vara att man marknadsför det då som enhetstaxa. Och att det blir olika resultat beroende på åt vilket håll man åker - och - som kommer noteras - beroende på hur trafiken fungerar. En/ett försenad/t buss/tåg kan lätt innebära 30-kronor extra. Kanske vore det då bättre att säga att det bara gäller resor upp till 8 mil, exempelvis. Fast då skulle det vara svårt att kalla det för enhetstaxa.
Åker man från Nynäshamn och jobbar centralt, och måste byta till t-bana, så är det ju stor risk att man kommer över 75-minuter, eller som påpekats tidigare från Norrtälje. Men även att åka till Södertälje, eller Bro från stan och missa bussen, så innebär det lätt över 75-minuter. Då hävdar den påläste att man kan få förseningsersättning - och visst är det så. Men det blir mycket administration för de där 30 kronorna.
Problemet är väl då också att det tidigare väl var 2-timmar på resorna som omfattade alla zonerna. Sedan är väl frågan om det skulle vara någon större merkostnad att utsträcka det till 2-timmar? Visst, lite fler hinner shoppa i det lokala centrumet utan att behöva betala dubbelt. Å andra sidan är det ju den grupp som förlorar mest på enhetstaxan...Därtill är det väl så att flertalet som har dålig ekonomi/är sparsamma redan idag ser till att klara det inom tidsrymden och för de andra har det liten betydelse.
Sedan förekom ju denna diskussion även 2006. Detta var ju så att säga en väntad reaktion. Kommer dock inte ihåg, men har för mig att SL då fick backa och utöka till åtminstone 90-minuter.
Utan det handlar ju om sällan eller då och då resenärer och åker man så långt som från Nynäshamn och sedan gör flera byten så är det väl inte orimligt med ett högre pris men inom 75min hinner man ju i vart fall både till Stockholm C och göra minst ett byte t.ex till T-bana. I förekommande fall får man väl också fundera på 24t biljett och jag tycker man kanske kunde fundera på att sänka priset just för denna biljett som kunde vara ett bra alternativ för den som från periferin gör en resa till City för ärenden
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Uselt vet jag inte om det är. Tycker det ändå är en praktisk lösning. Men det är nog ändå relativt många som drabbas av dubbelbiljett någon gång ibland. Systemet gynnar väl just exempelvis helgresenärer att åka in till stan från områden som ligger relativt långt ifrån och där många arbetar lokalt (läs: inte behöver åka kollektivt till vardags). Tror resandet till(från Norrtälje exempelvis kan öka rätt bra på framförallt helger som en följd av detta.TKO skrev:Innan vi fördjupar oss i det nya taxesystemets uselhet vore det intressant att veta hur många trafikanter som drabbas av '75-minutersregeln'. Utan att ha någon annan källa än min egen intuition gissar jag att antalet är närmast FÖRSUMBART!
/TKO
Men visst, det är väl omkring 15 procent som åker på enkelbiljett/reskassa och av dem kanske någon procent drabbas av detta. Alltså ca 1000 resenärer per dag. Men vad som leder till protest är ju sällan mängden som drabbas av det utan ifall det uppfattas som rättvist eller inte etc.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa
Det är naturligtvis rätt, jag uttryckte mej slarvigt. MAJORITETEN av väljarna får det dom röstat på...Harald skrev:Nja, alla får väl inte det.TKO skrev:Jag tycker tvärt om att det har varit väldigt tydligt inom landstinget att väljarna får vad dom röstat på.
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!