Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Visst ja, nu minns jag att det diskuterades. Fast jag tycker fortfarande att det hela verkar som en märklig historia. Man undrar liksom vad det skulle ha varit för problem med att behålla funktionen? Det enda jag kan komma på är om det skulle ha uppstått brist på hastighetsgivare, men H-summern innebar väl inte att vagnen fick fler givare utan bara att man stuvade om bland de fyra kontakterna i en och samma givare. (Eller har jag fått det där om bakfoten?)
På 90-talet införde man ju sedan ändå H-summer på bana 1, vilket uppenbarligen inte medförde några väsentliga problem.
Harald skrev:Man kan ju också undra varför den infördes, när man hade klarat sig utan i 20 år.
Den frågan har jag aldrig ställt mig. C4 hade den väl från början? Uppenbarligen tyckte man att de längre stationsavstånden på T-bana 2 (och 3) och/eller de snabbare vagntyperna som förekom där, motiverade existensen av H-summer, och frånvaron av sådan på vissa vagnar utgjorde ju ett hinder såväl för vissa vagntyper som för förflyttningar av vagnar mellan banorna.
Kan också tänka mig att man med mognande kännedom om vad personalen kunde vara på för nivå, började tycka att funktionen kändes motiverad som skydd mot allehanda klantighet.
Det gick inte att få upp C2 i några högre hastigheter utom just i den nämnda backen. Det hade väl varit enklare att lägga M-signal där om man ansåg att det var ett problem. Inte vet jag om det hade gått fortare på bana 2 heller och hur som helst så fanns det väl ingen anledning att flytta C2 dit (bana 3 fanns inte ens). Alla C2 plus några C4 behövdes ju på bana 1.
Harald skrev:Det gick inte att få upp C2 i några högre hastigheter utom just i den nämnda backen. Det hade väl varit enklare att lägga M-signal där om man ansåg att det var ett problem. Inte vet jag om det hade gått fortare på bana 2 heller och hur som helst så fanns det väl ingen anledning att flytta C2 dit (bana 3 fanns inte ens). Alla C2 plus några C4 behövdes ju på bana 1.
Men man hade kanske idéer om att börja blanda på ett annat sätt, t ex köra C2 på bana 2 i viss utsträckning och om du då t ex hade satt en C2 framför ett gäng C4 så hade det kanske kunnat gå betydligt fortare än man egentligen hade tänkt sig på sina ställen. Hastighetsvakten på C4 var väl avsedd att hantera bl a detta men man tyckte kanske inte att det räckte? (Just sådana kombinationer körde man väl första tiden på T-bana 2 ibland, kanske fick man vissa erfarenheter då?)
Jag har aldrig sett eller ens hört talas om några C2 på bana 2. Alla behövdes som sagt på bana 1. Däremot så hade vi åtta C4 på bana 1, men inte gick det fortare om man hade några sådana inblandade i tåget, bara ryckigare.
Harald skrev:Jag har aldrig sett eller ens hört talas om några C2 på bana 2. Alla behövdes som sagt på bana 1. Däremot så hade vi åtta C4 på bana 1, men inte gick det fortare om man hade några sådana inblandade i tåget, bara ryckigare.
Som sagt, så ska dessa C4 ha haft några shuntlägen (de sista tre, tror jag) urkopplade.
Harald skrev:Jag har aldrig sett eller ens hört talas om några C2 på bana 2. Alla behövdes som sagt på bana 1. Däremot så hade vi åtta C4 på bana 1, men inte gick det fortare om man hade några sådana inblandade i tåget, bara ryckigare.
En sanning med modifikation. Övningståg från ettan gick ofta på bana 2. Och jo då det finns historier om hur de gick att köra utan övre hastighetsvakt dels på Mörbybanan mellan Bergshamra och Teknis samt i Vårbybacken. C2 var f.ö i reguljär trafik på bana 2 efter invigningen, 244x-vagnar. Två av dessa blev kvar ganska så länge på bana 2 och tursattes i tåg på linje 24. Så nog har det förekommit alltid.
Enstaka övningståg kan knappast ha motiverat införandet av H-summer 1970-71. De framfördes ju under uppsikt av en instruktionsmästare som kunde se till att det inte gick för fort. Och Mörbygrenen fanns inte då. Alla C2 behövdes som sagt på bana 1, så skulle man ha fört över några till bana 2 hade man behövt föra över lika många C4 till bana 1. Det verkar ju något opraktiskt att göra ett jobb på samtliga C2 för att eventuellt kunna byta några vagnar mellan banorna. Men man tänkte ju inte alltid så praktiskt på SL, så det kan ju hända att det ändå var det som var orsaken.
Harald skrev:Man kan ju också undra varför den infördes, när man hade klarat sig utan i 20 år.
Den frågan har jag aldrig ställt mig. C4 hade den väl från början? Uppenbarligen tyckte man att de längre stationsavstånden på T-bana 2 (och 3) och/eller de snabbare vagntyperna som förekom där, motiverade existensen av H-summer, och frånvaron av sådan på vissa vagnar utgjorde ju ett hinder såväl för vissa vagntyper som för förflyttningar av vagnar mellan banorna.
Kan också tänka mig att man med mognande kännedom om vad personalen kunde vara på för nivå, började tycka att funktionen kändes motiverad som skydd mot allehanda klantighet.
Det har nog mer att göra med hur banorna är byggda. Bana 1 har i huvudsak plana bansträckor med några få undantag. Bana 2 byggdes kuperad i tunnlarna för att ge dels lägre energiförbrukning, dels underlätta acceleration efter stationen och inbromsning före nästa station. Backe ned efter stationen innebär att gravitationen hjälper till att öka på hastigheten och uppförsbacke innan nästa station hjälper till att bromsa in tåget. De många backarna speciellt på långa sträckor som VåG - Mas, TeH - Uni - Beh kan ge mycket höga hastigheter om man inte bromsar under nedfarten. Det ser jag som orsaken att man införde H-summer på bana 2. Ett annat problem som uppstod vara att shuntarna slog av efter ett tag när man uppnått full fart. I de långa uppförsbackarna medförde det att tåget till slut gick rätt sakta. Det var då någon kom på det "fjärde körläget" som hindrade shuntarna att slå ifrån. Därigenom fick man bättre dragkraft uppför. På plan mark var detta inget problem, men i långa uppförsbackar kunde det vara rätt irriterande att man tappade fart ned till 30 km/h (som det i alla fall kändes) i värsta fall.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Harald skrev:Enstaka övningståg kan knappast ha motiverat införandet av H-summer 1970-71. De framfördes ju under uppsikt av en instruktionsmästare som kunde se till att det inte gick för fort. Och Mörbygrenen fanns inte då. Alla C2 behövdes som sagt på bana 1, så skulle man ha fört över några till bana 2 hade man behövt föra över lika många C4 till bana 1. Det verkar ju något opraktiskt att göra ett jobb på samtliga C2 för att eventuellt kunna byta några vagnar mellan banorna. Men man tänkte ju inte alltid så praktiskt på SL, så det kan ju hända att det ändå var det som var orsaken.
Nu var ju mitt svar syftande till ditt påstående att det aldrig gick C2 på bana 2. Och tidpunkten antog jag vara bana 2:s invigning och framåt d.v.s inklusive Mörbygrenen. En C4 som var överpraktisk som omväxling då var väl 2460 med sina dubbla kontrollers, så överpraktisk att den blev opraktisk faktiskt!