Plockgodis för daniel s (eller annan hugad svarare!)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
218

Plockgodis för daniel s (eller annan hugad svarare!)

Inlägg av 218 »

Hej!

Daniel du brukar ju ha koll på det mesta i dagens trafik! En bekants bekant till mig som jobbar på Tub1 påstår att det finns ett morgontåg som går in på morgonen från västerort på bana 1 men sedan övergår till bana 3 via förbindelsespåret och fortsätter i turer på bana 3. Låter mer lustigt än praktiskt om det stämmer! Skulle det alltså utrymmas vid Thorildsplan för att sedan gå i vagntransport ner till trean, vilken nytta har tåget då om de flesta ska tll Fridhemsplan och bortom? För om tåget nu existerar, det är väl inte så kul att det fortsätter i trafik ner på trean från bana ! och hela vägen till Kungsträdgården? Det borde det väl göra förstås om man väljer att köra så här. En ganska så bra direktförbindelse i så fall från västerort till Rådhuset och bortom (som dock inte angör Fridhemsplan!). Men med tanke på korsande tågvägar etc och banans utseende för att komma till och från förbindelsespåret mellan ettan och trean så låter ju det här ganska så fantastiskt (men det har hänt att jag faktiskt åkt tåg från bana 1 på bana 3 efter morgonrusningen) eller...

Hälsn
218
Lars_L

Re: Plockgodis för daniel s (eller annan hugad svarare!)

Inlägg av Lars_L »

Utan att vara Daniel har jag ju svårt att tro att det går till exakt på det vis som du beskriver. Det går säkert inte i trafik till Thorildsplan, utan troligast är väl att det tas ur trafik vid ändstationen väster om stan, exempelvis vid Alvik och att det alltså har gått i trafik söderifrån. Så behöver man nog också göra för att inte tågen efter ska bli försenade.

Merutnyttjande på detta sätt har ju förekommit då och då. Ett skäl skulle ju kunna vara att man vill slippa använda så många cx-vagnar utanför högtrafik, eller för att få till ett jämnare utnyttjande av vagnparken helt enkelt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
218

Inlägg av 218 »

Lars_L skrev:Utan att vara Daniel har jag ju svårt att tro att det går till exakt på det vis som du beskriver. Det går säkert inte i trafik till Thorildsplan, utan troligast är väl att det tas ur trafik vid ändstationen väster om stan, exempelvis vid Alvik och att det alltså har gått i trafik söderifrån. Så behöver man nog också göra för att inte tågen efter ska bli försenade.

Merutnyttjande på detta sätt har ju förekommit då och då. Ett skäl skulle ju kunna vara att man vill slippa använda så många cx-vagnar utanför högtrafik, eller för att få till ett jämnare utnyttjande av vagnparken helt enkelt.
Jodå det kan säkert finnas en massa anledningar och överväganden om det här nu stämmer. Men låt oss inte spekulera utan avvakta någon som faktiskt vet och det tror jag att fler besökare på detta forum gör. Jag själv återger bara det jag har hört och värderar inte i det utan lämnar över det till den som har kunskapen. Och jag tror att exempelvis daniel kan vara en sådan! Jag tycker som sagt att det låter fantastiskt och undrar över nyttan med det med tanke på krånglet att ta sig emellan systemen, speciellt om det ska göras i högtrafik. Men jag har som sagt var då och då åkt med bana 1-tåg på bana 3.

218
218

Inlägg av 218 »

218 skrev:
Lars_L skrev:Utan att vara Daniel har jag ju svårt att tro att det går till exakt på det vis som du beskriver. Det går säkert inte i trafik till Thorildsplan, utan troligast är väl att det tas ur trafik vid ändstationen väster om stan, exempelvis vid Alvik och att det alltså har gått i trafik söderifrån. Så behöver man nog också göra för att inte tågen efter ska bli försenade.

Jodå det kan säkert finnas en massa anledningar och överväganden om det här nu stämmer. Men låt oss inte spekulera utan avvakta någon som faktiskt vet och det tror jag att fler besökare på detta forum gör. Jag själv återger bara det jag har hört och värderar inte i det utan lämnar över det till den som har kunskapen. Och jag tror att exempelvis daniel kan vara en sådan! Jag tycker som sagt att det låter fantastiskt och undrar över nyttan med det med tanke på krånglet att ta sig emellan systemen, speciellt om det ska göras i högtrafik. Men jag har som sagt var då och då åkt med bana 1-tåg på bana 3.

218
Det som jag fått höra nu är att tåget går i vagntransport från västerort ner i bana 3. Man tänker ju på Vällingbydepån då men visst det skulle väl även kunna tolkas som vagntransport från "västerort" om man vänder ett söderkommande tåg i Alvik och kör ner i bana 3. Synd hade ju varit kul med en direkt resandetrelation mellan Vällingby/Råcksta och Kungsträdgården!

218
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

218 skrev:
218 skrev:

218
Det som jag fått höra nu är att tåget går i vagntransport från västerort ner i bana 3. Man tänker ju på Vällingbydepån då men visst det skulle väl även kunna tolkas som vagntransport från "västerort" om man vänder ett söderkommande tåg i Alvik och kör ner i bana 3. Synd hade ju varit kul med en direkt resandetrelation mellan Vällingby/Råcksta och Kungsträdgården!

218
Lite krångligt att köra motspår med trafiktåg regelbundet :-)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

218! Eftersom du anropar mig så svarar jag så gott jag kan även om det nog finns andra som kan svara bättre. Först och främst: jag vet inte vad det är för tåg din vän sett, men det kan säkert stämma.

Så som jag uppfattat saken, så räcker verkstadsplatserna i Rissne inte till för allt underhålla C20-vagnar i den utsträckning som behövs för att sätta ut tolv C20-tåg varje dag hela veckan. På Veolia-tiden löste man detta genom att köra Cx-tågsätt även på veckosluten, men som jag förstått det har man sedermera i stället i princip överfört en mindre del av underhållet till T-bana 1 genom att "låna" överflödiga vagnar därifrån i lågtrafiken.

Nu är det möjligt att man har byggt om i Rissne, det vet jag inte, men i annat fall så behöver man ju köra dessa vagntransporter mer eller mindre regelbundet, och en fördel med att lägga in det i tidtabellen är att man kan utnyttja ordinarie personal effektivare men nu är jag inne på rena spekulationer. God fortsättning!

PS: Det körs ju även vagntransporter till/från Hammarby (strategiskt underhåll eller vad det nu kan heta denna vecka) och Bromma (hjulsvarvning) och varje sådan tur innebär ju också en tur fram och tillbaka över Tranebergsbron. Dessa transporter är kanske inte så regelbundna, men körs gärna på förmiddagarna.
218

Inlägg av 218 »

daniel_s skrev:218! Eftersom du anropar mig så svarar jag så gott jag kan även om det nog finns andra som kan svara bättre. Först och främst: jag vet inte vad det är för tåg din vän sett, men det kan säkert stämma.

Så som jag uppfattat saken, så räcker verkstadsplatserna i Rissne inte till för allt underhålla C20-vagnar i den utsträckning som behövs för att sätta ut tolv C20-tåg varje dag hela veckan. På Veolia-tiden löste man detta genom att köra Cx-tågsätt även på veckosluten, men som jag förstått det har man sedermera i stället i princip överfört en mindre del av underhållet till T-bana 1 genom att "låna" överflödiga vagnar därifrån i lågtrafiken.

Nu är det möjligt att man har byggt om i Rissne, det vet jag inte, men i annat fall så behöver man ju köra dessa vagntransporter mer eller mindre regelbundet, och en fördel med att lägga in det i tidtabellen är att man kan utnyttja ordinarie personal effektivare men nu är jag inne på rena spekulationer. God fortsättning!

PS: Det körs ju även vagntransporter till/från Hammarby (strategiskt underhåll eller vad det nu kan heta denna vecka) och Bromma (hjulsvarvning) och varje sådan tur innebär ju också en tur fram och tillbaka över Tranebergsbron. Dessa transporter är kanske inte så regelbundna, men körs gärna på förmiddagarna.
Hej och tack Daniel!
Ska ta reda på mer om det här tåget och återkommer!
Får mig att tänka på när jag var färsking på SL:s huvudkontor i slutet av 70-talet och ung och grön och framförallt ifrågasättande! Vi var en kader färskingar som gärna ville få till förändringar, ibland bra och ibland kanske inte helt bra sett i backspegeln. Emot oss stretade Gubbväldet med huvudargumentet att vi var nya och inte förstog bättre.

Vi hade en vagntransport som gick som utjämningståg emellan Spånga- och Högdalshallarna i efterrusningen. Det gick i trafik mellan Råcksta och Högdalen. Kruxet var att det gick i tågläge för linje 28 och skulle därför enligt Gubbmaffian skyltas så också, "28 Högdalen". Vi som var unga och oerfarna och framförallt hade uppfattningen att skyltningen skulle underlätta för resenärerna tyckte förstås att tåget skulle skyltas "29 Högdalen" oberoende av tågläget eftersom tåget gick som linje 29.

Detta lilla intermezzo blev ett i mina ögon stor fråga på kontoret. Naturligtvis så vann Gubbväldet men vi lyckades i alla fall få tlll att man inte hängde upp sidoskyltarna för linje 28 till Hökarängen på tåget till Högdalen och "28 Högdalen" rullade vidare till stor förtret för förarna som hela tiden fick påpekanden från resenärerna att "det står fel där framme!".

Nu ska det sägas så det inte missförstås att detta Gubbvälde besatt en enorm kunskap, hade en fantastisk erfarenhet och var på det hela taget ett mycket trevligt gäng och goda kamrater men tyvärr förändringsobenägna. Om argumenten mer hade varit att det var bra eller dåligt var en sak men att just förändringen var ovälkommen i sig var svårsmält tyckte jag. Men någon vecka efter "vagntransportintermezzot" satt vi i alla fall och käkade ihop igen på restaurangen som lystrade till det fantastiska namnet "Capitolen"!

God fortsättning Daniel och alla andra!

218
Användarens profilbild
DrMerkwurdigliebe

Inlägg av DrMerkwurdigliebe »

Tåget går ut från rissnedepån på morgonen och går i transport över till bana ett, sedan i trafik efter vändning någonstans i västerort.. har fått för mig hässelby strand. Efter ett varv i trafik på ettan utryms tåget och kör hem till bana tre igen och tursätts från Hjulsta som en ordinarie tur. Varför man har gjort så vet jag inte, om det är mindre plats i högdalsdepån under ombyggnaden eller om det är för att vi på bana tre skall få ett till c20-tåg efter morgonrusningen.
218

Inlägg av 218 »

DrMerkwurdigliebe skrev:Tåget går ut från rissnedepån på morgonen och går i transport över till bana ett, sedan i trafik efter vändning någonstans i västerort.. har fått för mig hässelby strand. Efter ett varv i trafik på ettan utryms tåget och kör hem till bana tre igen och tursätts från Hjulsta som en ordinarie tur. Varför man har gjort så vet jag inte, om det är mindre plats i högdalsdepån under ombyggnaden eller om det är för att vi på bana tre skall få ett till c20-tåg efter morgonrusningen.
Tack för den infon!
Kanske skönt för treans personal att få köra i dagsljus ett tag men ett märkligt omlopp är det onekligen! Måste vara lite kul att ha det tåget då och då!

218
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

DrMerkwurdigliebe skrev:Tåget går ut från rissnedepån på morgonen och går i transport över till bana ett, sedan i trafik efter vändning någonstans i västerort.. har fått för mig hässelby strand. Efter ett varv i trafik på ettan utryms tåget och kör hem till bana tre igen och tursätts från Hjulsta som en ordinarie tur. Varför man har gjort så vet jag inte, om det är mindre plats i högdalsdepån under ombyggnaden eller om det är för att vi på bana tre skall få ett till c20-tåg efter morgonrusningen.
Aha, där ser man! Tja, man kanske har slagit två flugor i en smäll. Är det alltså samma vagnar som åker tillbaka till bana 3 efter det där varvet?
Användarens profilbild
DrMerkwurdigliebe

Inlägg av DrMerkwurdigliebe »

daniel_s skrev:
Aha, där ser man! Tja, man kanske har slagit två flugor i en smäll. Är det alltså samma vagnar som åker tillbaka till bana 3 efter det där varvet?
Så länge allt går planenligt.. ja.
218

Inlägg av 218 »

DrMerkwurdigliebe skrev:
daniel_s skrev:
Så länge allt går planenligt.. ja.
Tjaha och när det inte går planenligt är det förstås då man kan få åka i ett bana1-tåg på bana 3.

218
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ja, kanske till och med 22xx-vagnar på bana 3 eller något ännu mer exotiskt! :D

Det är ju lite tråkigt egentligen att alla vagnar ser likadana ut nu, men praktiskt förstås.
218

Inlägg av 218 »

daniel_s skrev:Ja, kanske till och med 22xx-vagnar på bana 3 eller något ännu mer exotiskt! :D

Det är ju lite tråkigt egentligen att alla vagnar ser likadana ut nu, men praktiskt förstås.
Ja hade det varit i äldre tider och ett C2-tåg kom dragandes på Tub3 så hade det ju varit häftigt!
Speciellt som de saknade hastighetsvakt kan man ju undra vad de skulle ha kunnat komma upp i
mellan exempelvis Stadshagen och Västra skogen!

Faktum är att det kändes lite exotiskt ändå när jag åkte C20 2001/Birger Jarl på Tub 3.

218
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

218 skrev:Ja hade det varit i äldre tider och ett C2-tåg kom dragandes på Tub3 så hade det ju varit häftigt!
Speciellt som de saknade hastighetsvakt kan man ju undra vad de skulle ha kunnat komma upp i
Tja just den sträckan har ju en ganska djup svacka, men de tunga C2 tenderar ändå att tappa farten i uppförsbackarna så det finns nog sträckor som är bättre exempel på varför det nog var bra att de inte gick där! Såvitt jag förstått, så fick vagnar från bana 1 inte gå i trafik på övriga banor innan de försetts med H-summer.

Annars var det ju en kul period under "pendeltågseländet 2.0" (Citypendelns debut år 2000) då faktiskt alla T-banans kvarvarande vagntyper trafikerade T-bana 3 samtidigt under några veckor i mer eller mindre lyckade kombinationer.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

daniel_s skrev:
218 skrev:Ja hade det varit i äldre tider och ett C2-tåg kom dragandes på Tub3 så hade det ju varit häftigt!
Tja just den sträckan har ju en ganska djup svacka, men de tunga C2 tenderar ändå att tappa farten i uppförsbackarna så det finns nog sträckor som är bättre exempel på varför det nog var bra att de inte gick där! Såvitt jag förstått, så fick vagnar från bana 1 inte gå i trafik på övriga banor innan de försetts med H-summer.

Annars var det ju en kul period under "pendeltågseländet 2.0" (Citypendelns debut år 2000) då faktiskt alla T-banans kvarvarande vagntyper trafikerade T-bana 3 samtidigt under några veckor i mer eller mindre lyckade kombinationer.
En gång i början av 1990-talet tyckte man på SL Bansystem att man inte behövde kurvsmörja på bana 3. Efter ett tag blev många av banans vagnar avställda för felaktig hjulprofil. Man lånade vagnar från de andra två banorna. Vagnarna (C12->) från bana 1 försågs med H-summer under tiden de var utlånade dit. När de kom tillbaka fick de behålla H-summern till förarnas förtret. På förarbordet fanns ett anslag om att "Denna vagn är försedd med H-summer", varvid en förare hade kl-ttr- dit "Varför då".
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Idag är det ju preskriberat men det fanns ett par ställen där man med vagnar utan fungerande H-summer (Ej C2) eller med frånslagen HS kunde komma upp i avsevärda hastigheter, givetvis inte med trafiktåg :-) det var dock inte mellan Statshagen och Västra Skogen.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det enda ställe där jag har lyckats få H-summer med C2 var i backen från Rågsved till Högdalen. Då var H-summern ställd på 78 km/h.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Det enda ställe där jag har lyckats få H-summer med C2 var i backen från Rågsved till Högdalen. Då var H-summern ställd på 78 km/h.
Vilka C2 hade H-summer?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
Harald skrev:Det enda ställe där jag har lyckats få H-summer med C2 var i backen från Rågsved till Högdalen. Då var H-summern ställd på 78 km/h.
Vilka C2 hade H-summer?
Såvitt jag vet var det alla som fick det nån gång 1970-71, men den togs visst bort senare enligt diskussionerna i den här tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 740#p14740
Skriv svar