Jag undrar om det verkligen fanns plats på Fridhemsplan för ovannämnda "Brommaslinga" (kanske kunde kallas "Brännkyrkaslinga") när man flyttade spåren från 100 knutars backe till att ansluta till 4:ans spår. Möjligen krävde biltrafiken också större utrymme. Det borde gå att studera gamla ritningar.Mr G skrev:
Det man kan fundera över ang Fridhemsplan och vändningen runt kulsprutan är om detta verkligen var den lösning på vändningen som SS verkligen ville ha, eller om det blev en nödlösning när planerna på förlängning till Tegelbacken fick ges upp. Omedelbart (gissar jag) efter att Brommalinjerna försvann från platsen påbörjades en större spåromläggning så att Hantverkargatan fick direktkontakt med spåren på Drottningholmsvägen som ledde till Västerbron. Slingan för Brommalinjerna försvann men ingen ny slinga för trafiken från Västerbron kom till. Här kan man anta att SS räknade kallt med att köra Brännkyrkalinjerna till Tegelbacken så något större behov av vändning vid Fridhemsplan förelåg inte.
I grundplaneringen borde väl tvåan då ha gått kvar i Hantverkargatan och inte letts omvägen via S:t Eriksgatan.
Varför beställdes så många A29?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Varför beställdes så många A29?
- Hechtwagen
Utveckla! Bevisligen fanns det ju vändslinga runt kvarteret kulsprutan så länge brännkyralinjerna vände där till våren 1964?
-
Ja, vadå? Det var inte den slingan där den spektakulära urspårningen med 4E skedde (som jag personligen åskådade strax efter det hänt). Medan linjerna 11 och 12 gick via Hantverkargatan och inte i underjorden. fanns det en slinga på själva Fridhemsplan där man kunde vända när man kom från Bromma. Den försvann vid ombyggnaden c:a 1952.Hechtwagen skrev:Utveckla! Bevisligen fanns det ju vändslinga runt kvarteret kulsprutan så länge brännkyralinjerna vände där till våren 1964?
Det finns en beskrivningsmässig svårighet kring Fridhemsplan. Tittar man på t ex kartan på hitta.se, ser det ut som om det går tre gator västerut från Fridhemsplan och alla heter de Drottningholmsvägen. Söderifrån (från Draken) räknat 1) endast bil- och buss mot Västerbron (vänstertrafik, ju), 2) backe ned där 2, 11, 12 gick före omläggningen, och 3) österut där 4 gick före, 2, 4, 13, 14 efter.
När man flyttade spåren från 2) till 3) i västra ändan klämde man ihop spårsystemet. Min undran var om detta var orsaken till att man inte kunde vända på Fridhemsplan utan därför var tvungen att göra det runt kv Kulsprutan.
Blev det något klarare? Det här är mina minnesbilder som är 64 år gamla, så de är aningen oskarpa numera.
Men visst så var det i den slingan som den spektakulära urspårningen skedde, d.v.s p.g.a de övermålade spåren, i korsningen Hantverkargatan/S:t Eriksgatan. Där tidigare en A27 gjort samma resa men av annan orsak. Det var ju två slingor i en där även linje 4E gick runt (eller försökte gå runt!) för vändningen på Fridhemsplan. En oval kanske man kan beskriva det som men med flera funktioner. Slingan på själva Fridhemsplan var ju tidigare för vändningen av Brommalinjerna.Jan Långström skrev:Ja, vadå? Det var inte den slingan där den spektakulära urspårningen med 4E skedde (som jag personligen åskådade strax efter det hänt). Medan linjerna 11 och 12 gick via Hantverkargatan och inte i underjorden. fanns det en slinga på själva Fridhemsplan där man kunde vända när man kom från Bromma. Den försvann vid ombyggnaden c:a 1952.Hechtwagen skrev:Utveckla! Bevisligen fanns det ju vändslinga runt kvarteret kulsprutan så länge brännkyralinjerna vände där till våren 1964?
Det finns en beskrivningsmässig svårighet kring Fridhemsplan. Tittar man på t ex kartan på hitta.se, ser det ut som om det går tre gator västerut från Fridhemsplan och alla heter de Drottningholmsvägen. Söderifrån (från Draken) räknat 1) endast bil- och buss mot Västerbron (vänstertrafik, ju), 2) backe ned där 2, 11, 12 gick före omläggningen, och 3) österut där 4 gick före, 2, 4, 13, 14 efter.
När man flyttade spåren från 2) till 3) i västra ändan klämde man ihop spårsystemet. Min undran var om detta var orsaken till att man inte kunde vända på Fridhemsplan utan därför var tvungen att göra det runt kv Kulsprutan.
Blev det något klarare? Det här är mina minnesbilder som är 64 år gamla, så de är aningen oskarpa numera.
218
Överståthållarämbätets resolution 1954 om trafik från sydvästsektorn till Fridhemsplan [VoV handlingar, Riksarkivet]. Att man skulle köra med lite bredare vagnar än de som tidigare rullat på Långsholmsgatan krävde särskilda försiktighetsåtgärder.
Samma sak gällde när SS ville kunna köra A29 mellan Fridhemsplan och Odenplan; Överståthållarämbätets resolution 1956 [VoV handlingar, Riksarkivet].
Samma sak gällde när SS ville kunna köra A29 mellan Fridhemsplan och Odenplan; Överståthållarämbätets resolution 1956 [VoV handlingar, Riksarkivet].
/Gunnar Ekeving
Tack för det! Intressant! Undrar om det någonsin kom att gå Ängbyvagnar på Brännkyrkas linje 13 (eller föralldel Brommas linje 13?)? Har jag aldrig hört talas om eller sett bilder på!gek skrev:Överståthållarämbätets resolution 1954 om trafik från sydvästsektorn till Fridhemsplan [VoV handlingar, Riksarkivet]. Att man skulle köra med lite bredare vagnar än de som tidigare rullat på Långsholmsgatan krävde särskilda försiktighetsåtgärder.
218
När denna resolution från ÖÄ utges, tycks redan planerna på trafikering till Tegelbacken ha getts upp. Vore intressant också om man kunde få fram orsakerna till detta. Ängbyvagnar hade redan trafikerat Hantverkargatan i hela dess längd, så tekniskt kunde det inte vara omöjligt. Det beslutet borde ha tagits tidigare, och efterlevnandet av det ligger nu till grunden för den trafik som berörs i resolutionen.gek skrev:Överståthållarämbätets resolution 1954 om trafik från sydvästsektorn till Fridhemsplan [VoV handlingar, Riksarkivet]. Att man skulle köra med lite bredare vagnar än de som tidigare rullat på Långsholmsgatan krävde särskilda försiktighetsåtgärder.
- Hechtwagen
Tack Jan för klarläggandet!Jan Långström skrev:Ja, vadå? Det var inte den slingan där den spektakulära urspårningen med 4E skedde (som jag personligen åskådade strax efter det hänt). Medan linjerna 11 och 12 gick via Hantverkargatan och inte i underjorden. fanns det en slinga på själva Fridhemsplan där man kunde vända när man kom från Bromma. Den försvann vid ombyggnaden c:a 1952.Hechtwagen skrev:Utveckla! Bevisligen fanns det ju vändslinga runt kvarteret kulsprutan så länge brännkyralinjerna vände där till våren 1964?
-
Ja, du har missuppfattat det. Den slingan som försvann var inte den runt Kulsprutan. Kan någon annan förklara bättre än jag för 218 hur det såg ut före och efter ombyggnaden?218 skrev:Men visst så var det i den slingan som den spektakulära urspårningen skedde, d.v.s p.g.a de övermålade spåren, i korsningen Hantverkargatan/S:t Eriksgatan. Där tidigare en A27 gjort samma resa men av annan orsak. Det var ju två slingor i en där även linje 4E gick runt (eller försökte gå runt!) för vändningen på Fridhemsplan. En oval kanske man kan beskriva det som men med flera funktioner. Slingan på själva Fridhemsplan var ju tidigare för vändningen av Brommalinjerna.Jan Långström skrev:Ja, vadå? Det var inte den slingan där den spektakulära urspårningen med 4E skedde (som jag personligen åskådade strax efter det hänt). Medan linjerna 11 och 12 gick via Hantverkargatan och inte i underjorden. fanns det en slinga på själva Fridhemsplan där man kunde vända när man kom från Bromma. Den försvann vid ombyggnaden c:a 1952.Hechtwagen skrev:Utveckla! Bevisligen fanns det ju vändslinga runt kvarteret kulsprutan så länge brännkyralinjerna vände där till våren 1964?
218
En bild säger mer än tusen ordJan Långström skrev:Ja, du har missuppfattat det. Den slingan som försvann var inte den runt Kulsprutan. Kan någon annan förklara bättre än jag för 218 hur det såg ut före och efter ombyggnaden?
Spårvägsmuseet skrev:
Detta arbete är licensierat under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
Okey då! Vi tar det en gång till! Den slinga som syns på den läckra bilden är Brommalinjernas slinga PÅ Fridhemsplan där A13/B13 bl.a vände och förmodligen skrämde slag på de stackars infödingarna i kv Kulsprutan som jag tidigare beskrivit! (Observera även att det skymtar en "köksväg" in till linje 4:s hpl läge mot Västerbron från Hantverkargatan direkt. Syns lite dåligt på denna bild). Slingan på bilden har ingenting med sydvästrafiken att göra!
Den slinga som sydvästtrafiken använde RUNDADE kv Kulsprutan alltså Drottningholmsvägen - S:t Eriksgatan (h) - Hantverkargatan (h) till påstigningshpl på Fridhemsplan.
På S:t Eriksgatan fanns en hpl placerad för linje 13 men ej annonserad för linje 14 då man allt som ofta spetsvände direkt upp på linje 14:s påstigningshpl.Delar av denna slinga användes även för vändningen av extravagnarna på linje 4 d.v.s S:t Eriksgatan - Hantverkargatan (h) - till slinga på Fridhemsplan och vidare Drottningholmsvägen (h). Det var i korsningen S:t Eriksgatan/Hantverkargatan som Mustangtåget på linje 4E spårade ur som Jan Långström såg vid det tillfället. Skulle vara intressant om du kan beskriva det lite närmare Jan!
218
Den slinga som sydvästtrafiken använde RUNDADE kv Kulsprutan alltså Drottningholmsvägen - S:t Eriksgatan (h) - Hantverkargatan (h) till påstigningshpl på Fridhemsplan.
På S:t Eriksgatan fanns en hpl placerad för linje 13 men ej annonserad för linje 14 då man allt som ofta spetsvände direkt upp på linje 14:s påstigningshpl.Delar av denna slinga användes även för vändningen av extravagnarna på linje 4 d.v.s S:t Eriksgatan - Hantverkargatan (h) - till slinga på Fridhemsplan och vidare Drottningholmsvägen (h). Det var i korsningen S:t Eriksgatan/Hantverkargatan som Mustangtåget på linje 4E spårade ur som Jan Långström såg vid det tillfället. Skulle vara intressant om du kan beskriva det lite närmare Jan!
218
-
Tack för den bilden där man ser baken på ett släp nerför "100 knutars backe", då är mitt minne inte helt borta om att jag kommer ihåg dom spåren i Drottningholmsvägen när man åkte "gröna faran" mot Kungsgatan på senare hälften av 50-talet.
-
Nej, det har du alldeles rätt i. Vad jag undrade var om det inte fanns plats att återuppbygga slingan på bilden efter ändringen för sydvästlinjerna. Om det var ont om plats, kanske man prioriterade en slinga åt andra håller så att t ex 4E kunde vända där. Kan inte se att någon hittills tyckt något om det.218 skrev:Okey då! Vi tar det en gång till! Den slinga som syns på den läckra bilden är Brommalinjernas slinga PÅ Fridhemsplan där A13/B13 bl.a vände och förmodligen skrämde slag på de stackars infödingarna i kv Kulsprutan som jag tidigare beskrivit! (Observera även att det skymtar en "köksväg" in till linje 4:s hpl läge mot Västerbron från Hantverkargatan direkt. Syns lite dåligt på denna bild). Slingan på bilden har ingenting med sydvästrafiken att göra!
Om urspårningen är nog inte så mycket att berätta. Jag bodde ju i kv Karlsvik (det som vagnen lutade sig mot) och gick längs S:t Eriksgatan mot Vasastan vid middagstid. När jag korsade Hantverkargatan noterade jag att man fyllde igen rännskenorna med gul övergångsställemassa och tänkte lite slött jaha, det där ser ut att bli problem, men nu är väl trafiken slut här också. På väg hem kom jag alldeles efter att vagnen spårat ur och förundrade mig liksom många andra att ingen blivit krossad mellan vagnen och väggen. Jag hade ingen kamera på den tiden och senare har jag förbannat mig själv för att jag inte lånade någon. Nåja, jag kan i alla fall skryta med att ha sett felparkeringen med egna ögon. Men tänk om jag varit lite mera vaken och insisterat på att prata med arbetsledningen?218 skrev: Den slinga som sydvästtrafiken använde RUNDADE kv Kulsprutan alltså Drottningholmsvägen - S:t Eriksgatan (h) - Hantverkargatan (h) till påstigningshpl på Fridhemsplan.
218
För att återgå till A29: När den dök upp klassade jag den omedelbart som SS' fulaste vagn alla kategorier. Tänk att jag blivit så nostalgisk att jag kan glädja mig åt att se 170 igång!
Eftersom ingående spår till slingan från Brommahållet kommer in på Fridhemsplan som tredje spår norrifrån borde det ha gått att komma in både på spår 2 och 3 söderifrån när ingången flyttats till spår 1, dvs de spår som senare ska anslutas mot Västerbron. I 1944 års konfiguration går det spåret till det första spåret söderifrån som syns i bild. Det borde alltså inte ha varit för snävt för att t a sig runt. Sen blir frågan om man också hade kommit ut mot Västerbron, eftersom spår 2 och 3 söderifrån på bilden ansluter mot 100 knutars backe. De spåren har vridits medsols ett antal grader för att kunna ansluta mot Västerbron efter 1952.Jan Långström skrev: Nej, det har du alldeles rätt i. Vad jag undrade var om det inte fanns plats att återuppbygga slingan på bilden efter ändringen för sydvästlinjerna. Om det var ont om plats, kanske man prioriterade en slinga åt andra håller så att t ex 4E kunde vända där. Kan inte se att någon hittills tyckt något om det.
Det som är intressant med den frågeställningen är om SS planerade 1952 års ombyggnad för att användas som ändhållplats eller om planeringen och ombyggnaden gjordes för att leda trafiken mot Tegelbacken och vända där. Och att man i så fall när trafiken kom igång fick ta det som fanns och anpassa så det fungerade för vändning mot Brännkyrka.
Min hypotes är alltså att om man planerat från början för att vända vid Fridhemsplan hade det varit bättre att bygga en slinga på planen istället för att vända runt kvarteret. Vad som måste tas i åtanke är då hur man vänder 4:an norrifrån, finns det plats för det? Inte heller att förglömma att tillräckligt utrymme blir över till biltrafiken.
- Stefan Isaksson
En reflexion angående slingan på Fridhemsplan (alltså inte runt kulsprutan): Eftersom det var två linjer som skulle vända var väl en enkelspårig slinga kanske olämplig, och en dubbelspårig slinga kan ju ha varit värre att pressa in, övriga diskuterade svårigheter oräknade.
SI
SI
Ja det tyder ju också på att ändhållplatslägena för linjerna 13 och 14 egentligen var början på förlängningen till Tegelbacken d.v.s de skulle inte fortsätta Drottningholmsvägen framåt och sedan ta höger in på S:t Eriksgatan. Utfarten från linje 14:s spår var ju också lite speciellt då det gick över i linje 13:s spår innan utfart.Jan Långström skrev:Nej, det har du alldeles rätt i. Vad jag undrade var om det inte fanns plats att återuppbygga slingan på bilden efter ändringen för sydvästlinjerna. Om det var ont om plats, kanske man prioriterade en slinga åt andra håller så att t ex 4E kunde vända där. Kan inte se att någon hittills tyckt något om det.218 skrev:Okey då! Vi tar det en gång till! Den slinga som syns på den läckra bilden är Brommalinjernas slinga PÅ Fridhemsplan där A13/B13 bl.a vände och förmodligen skrämde slag på de stackars infödingarna i kv Kulsprutan som jag tidigare beskrivit! (Observera även att det skymtar en "köksväg" in till linje 4:s hpl läge mot Västerbron från Hantverkargatan direkt. Syns lite dåligt på denna bild). Slingan på bilden har ingenting med sydvästrafiken att göra!
Men på Mr G:s bild ser det ut som extravagnsslingan finns samt Brommaslingan och då borde det ju fungerat med en slinga för Brännkyrkalinjerna i princip som Brommaslingan. Men kanske var det så att det varit sådana klagomål på Brommaslingan från de boende att det inte var möjligt att gnissla runt där längre. Kv Kulsprutan och oljud tycks ju SS ha tagit på stort allvar. Man kan ju undra hur det lät!
218
Om urspårningen är nog inte så mycket att berätta. Jag bodde ju i kv Karlsvik (det som vagnen lutade sig mot) och gick längs S:t Eriksgatan mot Vasastan vid middagstid. När jag korsade Hantverkargatan noterade jag att man fyllde igen rännskenorna med gul övergångsställemassa och tänkte lite slött jaha, det där ser ut att bli problem, men nu är väl trafiken slut här också. På väg hem kom jag alldeles efter att vagnen spårat ur och förundrade mig liksom många andra att ingen blivit krossad mellan vagnen och väggen. Jag hade ingen kamera på den tiden och senare har jag förbannat mig själv för att jag inte lånade någon. Nåja, jag kan i alla fall skryta med att ha sett felparkeringen med egna ögon. Men tänk om jag varit lite mera vaken och insisterat på att prata med arbetsledningen?218 skrev: Den slinga som sydvästtrafiken använde RUNDADE kv Kulsprutan alltså Drottningholmsvägen - S:t Eriksgatan (h) - Hantverkargatan (h) till påstigningshpl på Fridhemsplan.
218
För att återgå till A29: När den dök upp klassade jag den omedelbart som SS' fulaste vagn alla kategorier. Tänk att jag blivit så nostalgisk att jag kan glädja mig åt att se 170 igång![/quote]
Jag tyckte nog lite som du men nu var jag ju Mälarhöjdsbo och var tvungen att vara solidarisk!

218
-
A29 blev vacker i samma ögonblick jag såg Eurotram i Strasbourg.218 skrev:Jag tyckte nog lite som du men nu var jag ju Mälarhöjdsbo och var tvungen att vara solidarisk!Jan Långström skrev:För att återgå till A29: När den dök upp klassade jag den omedelbart som SS' fulaste vagn alla kategorier. Tänk att jag blivit så nostalgisk att jag kan glädja mig åt att se 170 igång!Men jag måste säga att A29 på något konstigt sätt vunnit i utseende med åren, nu tycker jag den är helt OK.Pampiga var de iallafall speciellt när de rörde sig i innerstaden med dubbla släp! Minns ännu bromsljudet från när trevagnarstågen kom i god fart Hornsgatan ner mot Hornsplan och började bromsa! För att inte prata om när de kom i Hornsgatans andra del med god fart inte sällan lite försenade med ekot från Hornsgatspuckeln! Uppenbarligen var de mer svårväckta på Södermalm än på Kungsholmen!
218
I "Stockholm på spåret", utgiven 1998, nämns lite om detta på sidorna 231 - 234: Att linjerna 16 och 17 inte, som tänkt, kunde gå via Hantverkargatan till Tegelbacken, berodde bland annat på att det ansågs olämpligt med spårvagnar i underfarten under järnvägen vid Tegelbacken. Spårväg där skulle tvinga fram en annan (och antagligen dyrare) grundläggning. När linjerna 13 och 14 inte fick köras till Tegelbacken, vände de - som beskrivits i andra inlägg. istället runt Kulsprutan i den mån de inte trafikerades med Ängbyvagnar. Detta behandlas också i boken.Mr G skrev:När denna resolution från ÖÄ utges, tycks redan planerna på trafikering till Tegelbacken ha getts upp. Vore intressant också om man kunde få fram orsakerna till detta. Ängbyvagnar hade redan trafikerat Hantverkargatan i hela dess längd, så tekniskt kunde det inte vara omöjligt. Det beslutet borde ha tagits tidigare, och efterlevnandet av det ligger nu till grunden för den trafik som berörs i resolutionen.
/Gunnar Ekeving
Precis allting beror kanske på vad som står på spåret bredvid! Och eftersom det var gott om urvackra Mustanger i Stockholm så....Jan Långström skrev:A29 blev vacker i samma ögonblick jag såg Eurotram i Strasbourg.218 skrev:Jag tyckte nog lite som du men nu var jag ju Mälarhöjdsbo och var tvungen att vara solidarisk!Jan Långström skrev:För att återgå till A29: När den dök upp klassade jag den omedelbart som SS' fulaste vagn alla kategorier. Tänk att jag blivit så nostalgisk att jag kan glädja mig åt att se 170 igång!Men jag måste säga att A29 på något konstigt sätt vunnit i utseende med åren, nu tycker jag den är helt OK.Pampiga var de iallafall speciellt när de rörde sig i innerstaden med dubbla släp! Minns ännu bromsljudet från när trevagnarstågen kom i god fart Hornsgatan ner mot Hornsplan och började bromsa! För att inte prata om när de kom i Hornsgatans andra del med god fart inte sällan lite försenade med ekot från Hornsgatspuckeln! Uppenbarligen var de mer svårväckta på Södermalm än på Kungsholmen!
218

218
Tack, där kom det lite mer matnyttigt. Fast det är ett problem att det saknas källhänvisningar, och att boken inte tar upp att både konfigurationen av spåren på Fridhemsplan och den för stora beställningen av A29:orna var ett resultat av planerna som aldrig kom att förverkligas. Om det nu var så alltså, vilket författaren inte tycks ha reflekterat över.gek skrev:I "Stockholm på spåret", utgiven 1998, nämns lite om detta på sidorna 231 - 234: Att linjerna 16 och 17 inte, som tänkt, kunde gå via Hantverkargatan till Tegelbacken, berodde bland annat på att det ansågs olämpligt med spårvagnar i underfarten under järnvägen vid Tegelbacken. Spårväg där skulle tvinga fram en annan (och antagligen dyrare) grundläggning. När linjerna 13 och 14 inte fick köras till Tegelbacken, vände de - som beskrivits i andra inlägg. istället runt Kulsprutan i den mån de inte trafikerades med Ängbyvagnar. Detta behandlas också i boken.Mr G skrev:När denna resolution från ÖÄ utges, tycks redan planerna på trafikering till Tegelbacken ha getts upp. Vore intressant också om man kunde få fram orsakerna till detta. Ängbyvagnar hade redan trafikerat Hantverkargatan i hela dess längd, så tekniskt kunde det inte vara omöjligt. Det beslutet borde ha tagits tidigare, och efterlevnandet av det ligger nu till grunden för den trafik som berörs i resolutionen.
Sen får jag det ändå inte att gå ihop att Brännkyrkalinjerna inte förlängdes till Tegelbacken pga att man ansåg det "olämpligt med spårvagnar i underfarten under järnvägen vid Tegelbacken". Det beslutet bör ha tagits någon gång runt 1953-54, dvs innan beslutet om avveckling av spårvägstrafiken. Tänkte man sig redan då en nedläggning av linje 1 och 2 pga detta. När det gäller Brännkyrkalinjerna blir argumentationen lite mer ihålig, eftersom deras vistelse vid Tegelbacken gällde en begränsad tid. Nu var väl inte heller beslutet om att bygga t-bana 2 fattat vid den tiden, men eftersom tunnelbanan planerades borde det ha funnits i åtanke.