Butikers kostnad för kortbetalningar

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av Christian Spår »

Kedjor likt coop och ica kan förhandla sig till väldigt låga kortavgifter, för deras alternativ är att de nekar att acceptera kortet alls. De flesta svenskar väljer då bort kortet för det är ju menlöst om man inte kan använda det för vardagsbetalningar. Senast jag hörde så var det 0.5kr fast avgift på kortbetalning för ICA, sedan kanske någon liten procentuell andel på summan också.

För små handlare är det tvärt om, om de inte accepterar kort så vänder många. För rätt många år sedan var det ett lunch-ställe som uppskattade kontantbetalning och listade vad avgiften var för olika kort-utgivare, på en 70kr lunch tror jag american express var värst med ~20kr i kortavgift. Men det var minst 5-6kr på de billigaste korten. Kontanthantering är dock inte gratis men det var ej listat.

Avtalen en handlare måste skriva under mot kortbolagen brukar ha en klausul om att de inte får ta ut egen extraavgift från folk som betalar med kort, och att man inte får ha en minsta-summa. Men äldre avtal har inte alltid det och det förklarar en del ställen där man ser detta.

Det stör mig att folk med kort som har massa bonusar och kickbacks tar en större avgift, men har samma listpris på varor som någon som betalar med billigaste medel. Avgiftsdelen mot handlare borde ha ett övre tak, och resten får de lägga på kortägaren själv. Då skulle korthandelsföretagen inte kunna ha sina bonusprogram och istället behöva optimera sin drift av systemen för att få marginal.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2507
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av Per Lind »

För ett företag som har provisionsbaserad inkomst är kort en mycket dyr historia.
Har man t.ex. 4% i provision för att man förmedlar och skall betala kortbolagen 5% i avgift går det back.
Höja priserna går inte då kunderna vet vad det kostar.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
BSB101
Inlägg: 2984
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av BSB101 »

Harald skrev:
BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Som SL:s reskassesystem fungerar idag, och kommer att fortsätta att fungera även när enhetstaxan införs, så är det ju inte helt förutsägbart hur länge kupongerna räcker.
På vilket sätt är det inte helt förutsägbart? Både idag och efter årsskiftet framgår det tydligt av SLs villkor hur länge olika antal kuponger gäller.
Men det betyder ju inte att det är helt förutsägbart när man kommer att göra det sista bytet på en resa. Det händer ju att verkligheten avviker från reseplaneraren.
Det är fortfarande förutsägbart till så att man vet hur länge biljetten gäller.
BSB101
Inlägg: 2984
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av BSB101 »

Just detta med av kontanthantering kostar tror jag många, inkl. handlare, är omedvetna om. Sedan är det självklart skillnad på Coop/Ica och jouraffären på hörnet. Den sistnämnda har säkert låga kostnader när det gäller transporten av kontanterna till banken men istället högre risker.
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Dess värre tror jag att det är tre samverkande ting som styr detta:

- De stora butikskedjorna önskar boosta sina vinster ett steg till genom att slippa ha några kostnader för kontanthantering
- Bankerna vill göra sig av med maximalt med folk och förenkla sin logistik - för att boosta sina vinster
- "Storebror" önskar få ännu större kontroll över medborgarna

Sedan vänder man på argumentationen och säger att kontanthantering är för dyrt och underlättar skatteflykt.

Fy f*****n vad kul det skall bli den dagen vi får ett längre strömavbrott.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av LÅ1 »

Claes Thure Moberg skrev:Fy f*****n vad kul det skall bli den dagen vi får ett längre strömavbrott.
Problemet är att då fungerar inte bankomaterna heller. Och de större matbutikerna blir mörka, för där finns normalt inga fönster. (Och kassapersonalen kan inte priserna. Och kanske är de så kassa att de inte kan addition heller. :wink: )
Så vi borde nog alla bli prepper. Ha hållbar mat hemma för säkerhets skull. Konserver, inte djupfryst. Problemet blir väl vatten om man inte har el, och bor i tätort.
Själv har jag bara beredskap för bankomatkollaps. Dvs jag har ett antal hundralappar undanlagda hemma.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:
BSB101 skrev:
daniel_s skrev:Som SL:s reskassesystem fungerar idag, och kommer att fortsätta att fungera även när enhetstaxan införs, så är det ju inte helt förutsägbart hur länge kupongerna räcker.
På vilket sätt är det inte helt förutsägbart? Både idag och efter årsskiftet framgår det tydligt av SLs villkor hur länge olika antal kuponger gäller.
Men det betyder ju inte att det är helt förutsägbart när man kommer att göra det sista bytet på en resa. Det händer ju att verkligheten avviker från reseplaneraren.
BSB101 skrev:Det är fortfarande förutsägbart till så att man vet hur länge biljetten gäller.
Det är inte samma sak som att det skulle vara förutsägbart hur länge kupongerna räcker.

Du har dessutom lite fel, för valideringstiden presenteras inte explicit för kunden. Det inträffar ibland att klockorna går fel, ibland kan det vara rejäl felvisning, och resultatet kan då bli att den resa som rätteligen borde ha kostat exempelvis 3 kuponger i stället kostar 6 kuponger (om du har 3 kuponger inställt som standardresa, och när du blippar gång nummer två har biljetten gått ut utan att du inser det) eller för den delen tvärtom.
BSB101
Inlägg: 2984
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av BSB101 »

Claes Thure Moberg skrev:Fy f*****n vad kul det skall bli den dagen vi får ett längre strömavbrott.
När den dagen kommer är huruvida affärerna tar kontanter eller inte det minsta problemet.
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av Harald »

BSB101 skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Fy f*****n vad kul det skall bli den dagen vi får ett längre strömavbrott.
När den dagen kommer är huruvida affärerna tar kontanter eller inte det minsta problemet.
I det läget är väl alla larm m.m. ur funktion, så då är det väl bara att gå in och hämta det man behöver. :roll:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
BSB101 skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Fy f*****n vad kul det skall bli den dagen vi får ett längre strömavbrott.
När den dagen kommer är huruvida affärerna tar kontanter eller inte det minsta problemet.
I det läget är väl alla larm m.m. ur funktion, så då är det väl bara att gå in och hämta det man behöver. :roll:
Och allt man inte behöver, men som kan vara bra att ha, när man ändå bara kan hämta det, utan kontroll!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:[
Och allt man inte behöver, men som kan vara bra att ha, när man ändå bara kan hämta det, utan kontroll!
Nja man har väl inte vidöppet utan någon kontroll om man är rädd om sina varor.
Det var ett rätt omfattande strömavbrott där jag bor för några år sedan och åtminstone en av de lokala livsmedelsbutikerna ordnade lite manuell försäljning så man gick in och hämtade varor åt kunderna , levererade dem vid kassan och tog betalt kontant.
en lite märklig händelse eftersom just mitt hus gick på en speciell strömkrets så jag kunde sitta med lyse,TV, Dator och rubbet medans omgivningen var helmörk.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av LÅ1 »

När mitt kreditkort byttes ut senast fick jag ett med den nya kontaktlösa funktionen. Undra om man aktivt måste aktivera den, eller om den funkar direkt. Helst skulle jag vilja avaktivera funktionen. Kollade i bankens app. Det verkar som om jag kan inaktivera kortet totalt, och sedan öppna det när det skall användas. F.n. har jag det endast aktivt för användning i Sverige, och via nätet med något som banken kallar "Säker Internetköp".

"Bankernas nya kort gör det lättare för bedragarna"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6511
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av Odd »

Artikeln målar upp ett scenario som egentligen bara är teoretiskt. Det är mycket svårt att lyckas med en attack där angriparen får de uppgifter som behövs för att tex genomföra ett köp på nätet. Det är magnetremsan som är den stora informationsläckan eftersom det är väldigt enkelt att ta information därifrån, skimningsutrustning finns det gott om. Notera att företaget Skimsafe, som anlitas som expert i artikeln, har som affärsidé att sälja foliehattsutrustning. Det ligger i deras eget intresse att skrämma upp allmänheten med den nya tekniken.
Dessutom är det smart att slippa ange pinkod vid småköp eftersom man minskar exponeringen av koden.
Genius on call
Harald
Inlägg: 8664
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av Harald »

Odd skrev:Notera att företaget Skimsafe, som anlitas som expert i artikeln, har som affärsidé att sälja foliehattsutrustning. Det ligger i deras eget intresse att skrämma upp allmänheten med den nya tekniken.
Det skulle väl inte förvåna om artikeln har kommit till genom att företaget har kontaktat den okritiske journalisten, för att sätta fart på försäljningen. De tar 299 kronor för ett kort som sägs ge skydd mot avläsning och man behöver två stycken som ska ligga på var sin sida om kreditkortet. Det tyder väl på att det inte är något annat än en skärm. En sådan kan man göra själv för några ören. Jag gjorde det när jag fick problem med att kreditkortet störde Västtrafikkortet. Jag tog dubbelvikt aluminiumfolie och klippte till två bitar i kreditkortsstorlek. Sedan lade jag dem i varsitt dubbelvikt papper för stadga och lade dem var sin sida om kreditkortet i plånboken. Det fungerar utmärkt.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Butikers kostnad för kortbetalningar

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev:
Odd skrev:Notera att företaget Skimsafe, som anlitas som expert i artikeln, har som affärsidé att sälja foliehattsutrustning. Det ligger i deras eget intresse att skrämma upp allmänheten med den nya tekniken.
Det skulle väl inte förvåna om artikeln har kommit till genom att företaget har kontaktat den okritiske journalisten, för att sätta fart på försäljningen. De tar 299 kronor för ett kort som sägs ge skydd mot avläsning och man behöver två stycken som ska ligga på var sin sida om kreditkortet. Det tyder väl på att det inte är något annat än en skärm. En sådan kan man göra själv för några ören. Jag gjorde det när jag fick problem med att kreditkortet störde Västtrafikkortet. Jag tog dubbelvikt aluminiumfolie och klippte till två bitar i kreditkortsstorlek. Sedan lade jag dem i varsitt dubbelvikt papper för stadga och lade dem var sin sida om kreditkortet i plånboken. Det fungerar utmärkt.
Och det finns kortfodral, typ gammal snusdosa eller glasögonfodral, i metall för att förvara ett antal lösa kort i. Antar att sådana fungerar minst lika bra. Utom då för kort som man vill använda ofta och ha mer tillgänglig, t.ex. SL-kortet. Och det senare kan knappast anses vara någon fara med om någon obehörig läser av. :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar