Ja, det är väl nuläget i ett nötskal. Till vilket jag lägger till, att de nuvarande museivagnarna nu och i framtiden kräver väl en hel del praktiskt verkstadsarbete också? Vilket det behövs erforderligt kompetenta frivilliga krafter och/eller kapital till. Som jag var inne på ovanför, att det kanske möjligen i nuläget är möjligt att som första steg tänka sig försöka fortsätta hålla C6 och C13H vid liv, och så småningom göra om också några av dem till museivagnar? Med numera tillägget att återställa C13H från att vara arbetsfordon. Men... att bevara nyare vagnar är naturligtvis bara det näst bästa. Kanske mindre arbete med dem, men de kanske lockar mindre entusiasm också. För det går inte att komma ifrån att, som man säger, en svala gör ingen sommar. Det behövs en mindre koloni, som till att börja med får räkna med att häcka i verkstaden!Lars Stegenius skrev:1 skrev:
"Men det måste också formeras ett antal administrativa begåvningar som kan driva frågan. Och jag är tämligen övertygad om att vännen Lasse som inledde denna intressanta tråd - som "i vanlig ordning" fick en något annan riktning (men jag ger mig 17 på att han hade en avsikt med sitt inlägg) - vilken kört sitt huvud åtskilliga gånger och nu "tagit ner skylten" säkert skulle damma av sina regelverk och tillföra kompetens inom säkerhetsområdet. "
"Tagit ner skylten" låter lite drastiskt, ännu har jag inte gått hädan (som ni märker). Så illa/väl är det ännu inte. Och visst hade jag en liiiiten baktanke.
Och skulle det hända något dammar jag gärna av mig och står till förfogande för administrativa uppgifter. Jag gjorde ju en del försök 2006/2007 men att kämpa som privatperson var lönlöst (men lärorikt). Med pannan slagen blodig gav jag till slut upp.
Det riktigt stora problemet är nog att hitta verkstadsplatser där man kan arbeta med fordonen utan att behöva flytta dom till uppställningshallen varje gång. Men kanske finns det en öppning när C30 kommer och Cx-vagnarna försvinner från Tub2. I NA finns fyra verkstadsplatser för Cx-vagnar som borde bli lediga eftersom C30 får en alldeles egen depå i Norsborg. Frågan är bara vad SLL har för tankar kring dom.
Gamla tunnelvagnar i New York
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Gamla tunnelvagnar i New York
-
Realistiskt sett är det nog inte möjligt att underhålla tåget på ideell väg. Jag såg ju på nära håll hur mycket jobb det var. Och det var inte bara HY som var inblandat, tåget kördes till Rissnedepån för renblåsning av motorerna och till Högdalendepån för retacc-körningar (retacc = retardation/acceleration). Det var många människor inblandade, människor med lång erfarenhet av vagnarna.
Ska man då lägga till C4 2548, som har något problem som gör den ej körbar, jag vet inte vad, HY jobbade på det men slutförde aldrig jobbet, några C13, en eller flera C6 och kanske försöka få hem C5 2901 från Mannaminne så blir det ju inte lättare.
Det lär krävas någon form av samarbete mellan fordonsägaren (SLL genom Spårvägsmuseet), trafikutövaren (just nu MTR) och ideella krafter.
Ska man då lägga till C4 2548, som har något problem som gör den ej körbar, jag vet inte vad, HY jobbade på det men slutförde aldrig jobbet, några C13, en eller flera C6 och kanske försöka få hem C5 2901 från Mannaminne så blir det ju inte lättare.
Det lär krävas någon form av samarbete mellan fordonsägaren (SLL genom Spårvägsmuseet), trafikutövaren (just nu MTR) och ideella krafter.
Har den diskussion som verkar ha utbrytit något med 'Gamla tunnelvagnar i NY' att göra?
Frågar sej
'Vän av ordning'
aka Thomas K Ohlsson
Frågar sej
'Vän av ordning'
aka Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
Tack för den utförliga lägesbeskrivningen! Och förstås, jag förstår ju vilket jobb och engagemang det var. Ska man få alla nämnda organisationer att samverka för att få alla dessa vagnar fullt driftdugliga, så förstår man svårigheterna. För att inte göra svårigheterna oöverkomliga, så har jag inte ens tagit med C14 och C15 som realistiska framtida museifordon. Av flera skäl, elektroniken, de är för nya, de är mindre typiska etc. De sistnämnda har också färre strömavtagare, så det är inte lämpligt att ha alltför korta sådana tåg.Lars Stegenius skrev:Realistiskt sett är det nog inte möjligt att underhålla tåget på ideell väg. Jag såg ju på nära håll hur mycket jobb det var. Och det var inte bara HY som var inblandat, tåget kördes till Rissnedepån för renblåsning av motorerna och till Högdalendepån för retacc-körningar (retacc = retardation/acceleration). Det var många människor inblandade, människor med lång erfarenhet av vagnarna.
De enda realistiska tunnelvagnar i nuläget som tycks få ta med passagerare är alltså C6. ´Åkte med den först tillverkade 2651 i trafik för ett par år sedan, och finns den kvar skulle den väl vara jättetrevlig att ha kvar i museitrafik så småningom? Jag märkte inte förrän jag stigit av att det var den. Försökte ta en bild med mobilen och det blev som det blev. Hann bara ta en bild innan den försvann i fjärran. Ber om ursäkt för det.

Denna tunnelvagn är alltså från 1970, alltså 46 år gammal, och bara 7 år yngre än den tidigare nämnda C4 från 1963. Kan man inte bevara den, så kan man väl välja ett annat C6-vagnpar kanske. Det behövs ju två vagnar för att få körhytt i båda ändarna av tåget. De är väl dessutom numera alltid/ofta semipermanent ihopkopplade ("gifta"). Jag tror inte alls det skulle kräva lika mycket kraft som med gammelvagnarna, för att bevara två C6 kördugliga. Visserligen blir det övergångsproblem med nytt signalsystem på röda linjen. Men då har man ju blå linjen ytterligare en tid, medan man funderar på hur och var man ska kunna köra dem med betalande passagerare.

Ja ja, jag vet att det jag beskrev inte låter alltför högtflygande, men ibland kan det vara bra att stå med fötterna på jorden. Bättre två driftdugliga C6 i hallen, än tio gammelvagnar åt skogen.

PS: Infogar som ett litet PS istället för att skriva ett nytt inlägg, för nu är det verkligen en fotnot i marginalen. Men jag försöker bry mig ytterligare lite med ett inpass. OM det skulle vara möjligt att permanent avdela ETT av spåren i Rissnedepån för museitåg/museitrafik, och OM man skulle kunna tänka sig att få köra veterantunneltåg enbart på signaler vid banan (och inte hyttsignalsystem/ATC-system av något slag) på den strax föreslagna sträckan, så KANSKE man skulle kunna tänka sig att i en framtid köra betalande passagerare sträckan Rinkeby-Rissnedepåmuseispåret-Hallonbergen. Visst, det är inte alls lika attraktivt som att göra en utfärd förbi många tunnelbanestationer, men man skulle åtminstone inte vara i vägen för de ordinarie trafiktågen om man nu måste köra sakta. Och man skulle ha någonstans att kunna hålla till för att hålla igång museivagnarna. Men det kanske är lika utopiskt som vilket annat förslag som helst? DS
Senast redigerad av Ute och åker den tisdag 15 november 2016 6:52, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, vi har spårat ur på att vi inte lyckas på samma sätt "vårda vårt kulturarv" i ankdammen Stockholm, som man lyckas göra hos MTA i New York, BVG i Berlin, CTA i Chicago m fl städer...TKO skrev:Har den diskussion som verkar ha utbrytit något med 'Gamla tunnelvagnar i NY' att göra?
Frågar sej
'Vän av ordning'
aka Thomas K Ohlsson
Det är skrämmande att jag minns min sista C2-resa som ungdom, men däremot farit ut på Djurgården i gamla spårvagnar som min mormor åkte i.
Jag vill inte trösta mig i en "uppställd C2:a på Spårvägsmuseet", jag vill kunna få möjligheten att ÅKA än en gång med mitt barndoms tunnelbanetåg...
Detta måste vi sätta stopp för, och få Trafikförvaltningen att vakna (och även de där cheferna i Hongkong)...
(Jag är ju glad att Spårvägsmuseet på kulturnatten i april tar sina veteranbussar i trafik, så man får åtminstone känna på sin barndoms bussar, men jag saknar tunnelbanans veterantåg)...
säger vän av "upp till kamp för Tunnelbanans Veterantåg på spåret - NU!":cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Äsch.... bry Dig inte om vännen Thomas, som börjar bli gammal och snart lika sur som det "Vins d'Algérie" han hinkar i sin självpåtagna uppgift att vara "forumpolis" efter att ha noterat att hans åsikter att hans bostadsort skall trafikförsörjas med effektiv spårvagnstrafik inte har noterats av SLL Trafikförvaltning!roggek skrev:Ja, vi har spårat ur på att vi inte lyckas på samma sätt "vårda vårt kulturarv" i ankdammen Stockholm, som man lyckas göra hos MTA i New York, BVG i Berlin, CTA i Chicago m fl städer...TKO skrev:Har den diskussion som verkar ha utbrytit något med 'Gamla tunnelvagnar i NY' att göra?
Frågar sej
'Vän av ordning'
aka Thomas K Ohlsson

Du har helt rätt i att vetskapen om vad man åstadkommer med sina museala tunneltåg i NY är en nyttig påminnelse att vi i Stockholm verkligen är urusla på att förvalta vårt "trafikhistoriska arv" i form av tunnelvagnar. Ett system som i förhållande till stadens storlek är imponerande både när det gäller framsynthet, investeringar, trafik och utformning.
Nu har ju vår blivande "SSS Tunneldivision" fått sin första medarbetare i form av blivande säkerhetschefen Lasse. Så jag väntar bara på att resten av den blivande ledningsgruppen anmäler sig, så kör vi igång!
Hälsar / Lena
Jaja... det var bara en synpunkt i all välmening. Men för dom som är vana att styra och ställa är det kanske svårt att idka självkritik?
Om ni nu vill diskutera varför det är så svårt att få till historisk tunnelbanetrafik i Stockholm kanske ni ändå kunde ändra rubriken på era inlägg - eller är det också för jobbigt?
Eller så kan ju forumet skippa både kategorier och rubriker, allt kan kallas "gamla stötar svamlar"?
Det var några väl genomtänka förslag från min sida! Nu kan pladdret fortsätta ostört - jag lovar att inte lägga mej i...
vänligen
Thomas K Ohlsson
Om ni nu vill diskutera varför det är så svårt att få till historisk tunnelbanetrafik i Stockholm kanske ni ändå kunde ändra rubriken på era inlägg - eller är det också för jobbigt?
Eller så kan ju forumet skippa både kategorier och rubriker, allt kan kallas "gamla stötar svamlar"?
Det var några väl genomtänka förslag från min sida! Nu kan pladdret fortsätta ostört - jag lovar att inte lägga mej i...
vänligen
Thomas K Ohlsson
Eftersom det tydligen blivit omodärnt att försöka hålla sej till ämnet tar jag skeden (eller kanske glaset) i vacker hand och gör sammalunda... nu ska vi diskutera inte gamla tunneltåg utan gamla vinflaskor!
Kan det vara så att skribenten aldrig nedlåtit sej till att dricka något så simpelt som billigt algeriskt rödvin, eller är det helt enkelt sviktande minne som gör att försöket till lustighet snarare avslöjar en kunskapslucka? Nu är den i varje fall tilltäppt!
Har detta något med inläggets rubrik att göra? Nä, inte ett dyft...
hälsar
Broder Thomas
(folkbildare)
'det "Vins d'Algérie"'? Här tror jag att grammatiken blivit fel, det kanske är Vin d'Algerie som avses? Nu är det många år sedan det fanns något större utbud av algeriskt vin i Sverige - just nu finns faktiskt inte en enda butelj hos systembolaget. Kan det vara den gamla klassikern "Vin rouge d'Algerie" som avses? Den tillhörde aldrig mina favoriter, vi arkitektstudenter höll oss mer till de italienska lågprismärkena, men visst har jag druckit en och annan sådan butelj. Och såvida inte flaska stått halvfull/tom en vecka eller mer så är inte "surt" den första smakbeskrivning som jag tänker på. Nej de storsäljande rödvinerna på den tiden (Algerie, Parador, Tinto etc) kännetecknades alla av en hög sockerhalt och alldeles för lite syra samt en nästan total avsaknad av tanniner. Det var lättdrucket för en publik som var ovan vid vindrickande helt enkelt...1 skrev:Äsch.... bry Dig inte om vännen Thomas, som börjar bli gammal och snart lika sur som det "Vins d'Algérie" han hinkar i sin självpåtagna uppgift att vara "forumpolis" efter att ha noterat att hans åsikter att hans bostadsort skall trafikförsörjas med effektiv spårvagnstrafik inte har noterats av SLL Trafikförvaltning!
Kan det vara så att skribenten aldrig nedlåtit sej till att dricka något så simpelt som billigt algeriskt rödvin, eller är det helt enkelt sviktande minne som gör att försöket till lustighet snarare avslöjar en kunskapslucka? Nu är den i varje fall tilltäppt!
hälsar
Broder Thomas
(folkbildare)
Noup - broder Thomas med gedigen arkitektutbildning från KTH - som i alla fall när det för mig år 1961 var aktuellt att söka in på KTH krävdes godkända betyg i franska - borde ju veta att min stavning är helt korrekt och i sammanhanget skall utläsas ordagrant "Viner av/från Algeriet".TKO skrev:Eftersom det tydligen blivit omodärnt att försöka hålla sej till ämnet tar jag skeden (eller kanske glaset) i vacker hand och gör sammalunda... nu ska vi diskutera inte gamla tunneltåg utan gamla vinflaskor!
"Vins d'Algérie"'? Här tror jag att grammatiken blivit fel, det kanske är Vin d'Algerie som avses?
Snarare avslöjar en kunskapslucka? Nu är den i varje fall tilltäppt!
hälsar
Broder Thomas
(folkbildare)
Jodå - nog har det i ungdomen slunkit ner en och annan butelj Parador och Vino Tinto beroende på att det var det billigaste rödtjutet Systemet hade att erbjuda en fattig student.
När inte lädrets hela innehåll disponerades på gamla spårvagnsvrak, fick smaken segra över törsten och något mer högklassiskt innehåll i buteljerna föredrogs. Till skillnad från 1960-talets vänsterrörelse och deras än idag kvarvarande mumifierade rester, vilka tydligen kände att det var ett klassförräderi att överge intagandet av undermåliga viner.
Vänligen / Syster Lena
(Olycklig ägare till Vingård i Spanien under 16 år)
Majoriten av C6 är singelvagnar. Det finns någon vagnpar kvar, men de flesta har MTR åtrlämnat till SL.
Norsborg kommer rymma 17 C30 tåg och resten (31 tåg) kommer behöva stationeras i Nyboda. Jag tror inte man planerar för att fortsätta underhålla Cx när Nyboda anpassats till C30.
C6 vagnar kommer ändå inte kunna framföras på Röd pga nya signalsystemet från Ansaldo. Det kommer inte heller bli plats i Rissne då den verkstad kommer anpassas till C20 när C20 ska ersätta C14/15 på Blå.
Norsborg kommer rymma 17 C30 tåg och resten (31 tåg) kommer behöva stationeras i Nyboda. Jag tror inte man planerar för att fortsätta underhålla Cx när Nyboda anpassats till C30.
C6 vagnar kommer ändå inte kunna framföras på Röd pga nya signalsystemet från Ansaldo. Det kommer inte heller bli plats i Rissne då den verkstad kommer anpassas till C20 när C20 ska ersätta C14/15 på Blå.
Men om man ska ha den här attityden att vagnar är "för modernt" för att bli museivagnar så kommer nog inget annat än just C6 att finnas kvar! Jag vet ju att SSS har en enorm bestånd av gamla vagnar som körs med kontroller och motstånd, men det finns ju en stor Community bland retrodatorer - där kretskort hör till, vilket, som jag förstår det, är fullproppat på C13-C15-vagnarna. Men nån gång måste man ju kunna förstå att även dessa vagnar är representativa och vära att behålla så vi måste se till att ha samma attityd för "kretskortsvagnar" såväl som med "controllervagnar" - Annars lär jag nog aldrig se exempelvis en A32 som museivagn år 2050 när de säkert är skrotade - och A32 är ju väldigt representativ i Stockholms spårvägshistoria som "spårvägens renässans" och borde vara väldigt värt att bevara när det väl är slutet för vagnarna i reguljär trafik - så de kan berätta sin spårvägshistoria för mina barnbarn!Ute och åker skrev: Tack för den utförliga lägesbeskrivningen! Och förstås, jag förstår ju vilket jobb och engagemang det var. Ska man få alla nämnda organisationer att samverka för att få alla dessa vagnar fullt driftdugliga, så förstår man svårigheterna. För att inte göra svårigheterna oöverkomliga, så har jag inte ens tagit med C14 och C15 som realistiska framtida museifordon. Av flera skäl, elektroniken, de är för nya, de är mindre typiska etc. De sistnämnda har också färre strömavtagare, så det är inte lämpligt att ha alltför korta sådana tåg.
De enda realistiska tunnelvagnar i nuläget som tycks få ta med passagerare är alltså C6. ´Åkte med den först tillverkade 2651 i trafik för ett par år sedan, och finns den kvar skulle den väl vara jättetrevlig att ha kvar i museitrafik så småningom? Jag märkte inte förrän jag stigit av att det var den. Försökte ta en bild med mobilen och det blev som det blev. Hann bara ta en bild innan den försvann i fjärran. Ber om ursäkt för det.
Så jag tycker det är värt att bevara både C6 och C15/C13/C14 för att berätta om sin del av tunnelbanans historia. samt att 3x C2, C3, C4, C5, C6 & C13 utgör ett helt tåg på 8 vagnar - samt ett par C15 gör detta till 10 vagnar (Blå linjens fullängdståg)!
Okej, så nyboda är fullt, Hur blir det bortom Mörby C? Hammarby? Högdalen???
Bortom Mörby C lär C30 stå uppställda nattetid. I Hammarby revs den gamla uppställningshallen och en ny multihall för arbetsfordon byggdes istället, där lär det bli svårt klämma in CX. Högdalen kommer nog ha fullt med att underhålla C20.
Oavsett hur stor comminity för retrodatorer är så är det svår process att ersätta kretskort och processorer som har någon form av mjukvara och få det godkänt som ersättningsreservdel.
Risker med sådan "retro"kort om den t ex styr bromsen kan nog göra vilken säkerhetsavdelning som helst nervös. Samt också det faktum att det är få tillverkare som lär lämna ut sin kod/mjukvara eller ens har den kvar 30 år efter att vagnen tillverkats. C14/15 har kanske 80 olika kretskort varav några med 80 tals processorer.
Det problemet har man inte när man ska ersätta gammal relästyrning som gamla spårvagnar har, det inte ens säkert att man har dokumentation till kretskortet och vet vad kretskortet gör.
Oavsett hur stor comminity för retrodatorer är så är det svår process att ersätta kretskort och processorer som har någon form av mjukvara och få det godkänt som ersättningsreservdel.
Risker med sådan "retro"kort om den t ex styr bromsen kan nog göra vilken säkerhetsavdelning som helst nervös. Samt också det faktum att det är få tillverkare som lär lämna ut sin kod/mjukvara eller ens har den kvar 30 år efter att vagnen tillverkats. C14/15 har kanske 80 olika kretskort varav några med 80 tals processorer.
Det problemet har man inte när man ska ersätta gammal relästyrning som gamla spårvagnar har, det inte ens säkert att man har dokumentation till kretskortet och vet vad kretskortet gör.
-
Tråden pendlar mellan att synes sväva en bit ovanför marken...

...hålla sig på jorden och gräva fram de högst påtagliga problemen med hur och var de ska underhållas...ADDE skrev:Så jag tycker det är värt att bevara både C6 och C15/C13/C14 för att berätta om sin del av tunnelbanans historia. samt att 3x C2, C3, C4, C5, C6 & C13 utgör ett helt tåg på 8 vagnar - samt ett par C15 gör detta till 10 vagnar (Blå linjens fullängdståg)!
...och en hel del rödtjut...Zerous skrev:Norsborg kommer rymma 17 C30 tåg och resten (31 tåg) kommer behöva stationeras i Nyboda. Jag tror inte man planerar för att fortsätta underhålla Cx när Nyboda anpassats till C30.
Hur man ska anrätta de skilda förutsättningarna till en matnyttig soppa, återstår väl att koka ihop. Jag har ju föreslagit ett recept som innehåller att försöka bevara några C6-vagnar för att stilla den värsta hungern. Men man behöver ju inte svälja det, för det finns naturligtvis andra recept som kanske är både aptitligare och billigare. Man måste ju välja rätt! Och jag har ju förstått att man helst vill hålla sig till grönsaker.TKO skrev:E'det "Vins d'Algérie"'? Här tror jag att grammatiken blivit fel, det kanske är Vin d'Algerie som avses? Nu är det många år sedan det fanns något större utbud av algeriskt vin i Sverige - just nu finns faktiskt inte en enda butelj hos systembolaget.

Ja, det skulle väl vara mumma om det gick att hitta en sådan koppling! En möjlig, om än något dyr sådan, är att eftersom det verkar vara så länge sedan någon jobbade praktiskt med C2-C4 här, så skulle det nog göra susen att flyga hit de som underhåller museivagnarna i New York för att jobba med museivagnarna här. De kan kanske också rekvirera erforderliga reservdelar från "over there". Ty, till stor del togs tekniken under skalet från New Yorks tunnelvagnar!TKO skrev:Har den diskussion som verkar ha utbrytit något med 'Gamla tunnelvagnar i NY' att göra?

-
Det var inte min mening att kapa tråden men moderatorn kan ju välja att bryta ut detta till en ny tråd.TKO skrev:Har den diskussion som verkar ha utbrytit något med 'Gamla tunnelvagnar i NY' att göra?
Frågar sej
'Vän av ordning'
aka Thomas K Ohlsson
-
Och då försvinner också de fyra Cx-platserna i HÖ, får man anta. Eller vad händer där? Det behövs väl inte fler C20-platser på Tub1?Zerous skrev:Majoriten av C6 är singelvagnar. Det finns någon vagnpar kvar, men de flesta har MTR åtrlämnat till SL.
Jag är ju inte uppdaterad på vad som har ändrats i depåerna sedan "min" tid men i HÖ fanns då något som såg ut som ett tvättspår som inte längre användes. Som skulle kunna användas för uppställning av några vagnar.
I VY fanns då två spår med servicegravar som fått spårförbindelserna brutna. Vad används det utrymmet till nu? Dessutom platsen för en tidigare undergolvssvarv med spårförbindelsen kvar. Vad används det utrymmet till nu?
Eftersom jag specifikt arbetade med säkerheten i depåerna var jag ju runt överallt.
//Lars S
-
Lite mer lös info. (Med reservation för att inget hänt på senare tid.)
C13H 1204 är komplett och inte ändrad över huvud taget.
C13H 1218 är lite speciell eftersom den användes för att prova ut ATP-systemet för C13H. Sittplatserna till höger bakom hytten i A-änden har byggts in till ett datorrum där man hade mätutrustning. Senare har den modifierats för att vara personalvagn i det s.k. plattformståget, tåget som kör ut med snöröjningsutrustning till ytstationerna på Tub1. För det tåget har två C13H fått inredningarna utrivna. I övrigt är vagnen inte ändrad.
C4 2548 är en vanlig C4. Den var inte avsedd att bli museivagn utan fick ersätta den vagn man tänkt sig, tror det var 2481, som skrotades av misstag. Den behöver lackas om och städas och få ett okänt problem som gör den ej körbar fixat. Den blev föremål för visst kludd runt årsskiftet 2005/2006 när man arbetade med den i HY. Då stod den med diverse mätutrustning inkopplad i kontrollern.
Vissa (om inte alla) C2/C3 blev svårt kluddade i uppställningshallen i HY. Det var ingen slump, det var en organiserad attack. Till slut blev vagnarna omlackerade men då försvann tydligen en del av den tidstypiska märkning alla vagnarna hade, som rätt typsnitt och rätt placering av vagnsnumrena.
C5 2901 skänktes komplett till föreningen Primus Motor i Örnsköldsvik som samlar på fordon tillverkade hos Hägglunds. Den stod länge i hamnen men efter att hamnområdet stängts i enlighet med EUs regler flyttades den till Mannaminne, ett sorts friluftsmuseum där man bl.a. kan hitta en GS M25.
Det finns (fanns) också ytterligare en C4 i privat ägo, komplett så när som på omformaren, och en C12, oklart hur komplett men fönstrena lär vara igensatta på ena sidan, kvar, om inget har hänt på senare år. Jag rotade ju rätt mycket i det här när det begav sig.
Och så vill vi väl spara ett par C6 och något C14/C15-par. Eller hur? C7, C8 och C9 har ju gå till historien.
We have our work cut out for us!
//Lars S
EDIT: Ett C8-par kan man ju få genom att "backa" ett av de par HY byggde om till C10/C11 för SB.
C13H 1204 är komplett och inte ändrad över huvud taget.
C13H 1218 är lite speciell eftersom den användes för att prova ut ATP-systemet för C13H. Sittplatserna till höger bakom hytten i A-änden har byggts in till ett datorrum där man hade mätutrustning. Senare har den modifierats för att vara personalvagn i det s.k. plattformståget, tåget som kör ut med snöröjningsutrustning till ytstationerna på Tub1. För det tåget har två C13H fått inredningarna utrivna. I övrigt är vagnen inte ändrad.
C4 2548 är en vanlig C4. Den var inte avsedd att bli museivagn utan fick ersätta den vagn man tänkt sig, tror det var 2481, som skrotades av misstag. Den behöver lackas om och städas och få ett okänt problem som gör den ej körbar fixat. Den blev föremål för visst kludd runt årsskiftet 2005/2006 när man arbetade med den i HY. Då stod den med diverse mätutrustning inkopplad i kontrollern.
Vissa (om inte alla) C2/C3 blev svårt kluddade i uppställningshallen i HY. Det var ingen slump, det var en organiserad attack. Till slut blev vagnarna omlackerade men då försvann tydligen en del av den tidstypiska märkning alla vagnarna hade, som rätt typsnitt och rätt placering av vagnsnumrena.
C5 2901 skänktes komplett till föreningen Primus Motor i Örnsköldsvik som samlar på fordon tillverkade hos Hägglunds. Den stod länge i hamnen men efter att hamnområdet stängts i enlighet med EUs regler flyttades den till Mannaminne, ett sorts friluftsmuseum där man bl.a. kan hitta en GS M25.
Det finns (fanns) också ytterligare en C4 i privat ägo, komplett så när som på omformaren, och en C12, oklart hur komplett men fönstrena lär vara igensatta på ena sidan, kvar, om inget har hänt på senare år. Jag rotade ju rätt mycket i det här när det begav sig.
Och så vill vi väl spara ett par C6 och något C14/C15-par. Eller hur? C7, C8 och C9 har ju gå till historien.
We have our work cut out for us!
//Lars S
EDIT: Ett C8-par kan man ju få genom att "backa" ett av de par HY byggde om till C10/C11 för SB.
-
SLs museitunnelvagnar
1 skrev:
"Nu har ju vår blivande "SSS Tunneldivision" fått sin första medarbetare i form av blivande säkerhetschefen Lasse. Så jag väntar bara på att resten av den blivande ledningsgruppen anmäler sig, så kör vi igång!"
Det finns ju faktiskt en tunnelbanesektion inom SSS-S som man kanske kan sparka liv i. Om det nu inte är bättre att bilda en separat förening kring tunnelvagnarna så som man gjort kring museivagnarna på SB och RB. På SB har man ju tydligen fått tag på en tredje vagn, manövervagnen 11.
//Lars S
"Nu har ju vår blivande "SSS Tunneldivision" fått sin första medarbetare i form av blivande säkerhetschefen Lasse. Så jag väntar bara på att resten av den blivande ledningsgruppen anmäler sig, så kör vi igång!"
Det finns ju faktiskt en tunnelbanesektion inom SSS-S som man kanske kan sparka liv i. Om det nu inte är bättre att bilda en separat förening kring tunnelvagnarna så som man gjort kring museivagnarna på SB och RB. På SB har man ju tydligen fått tag på en tredje vagn, manövervagnen 11.
//Lars S
-
Nu har jag rotat fram översiktsplanerna för depåerna som jag använde när jag var runt i depåerna. På planerna gjorde jag minnesanteckningar.Lars Stegenius skrev:Och då försvinner också de fyra Cx-platserna i HÖ, får man anta. Eller vad händer där? Det behövs väl inte fler C20-platser på Tub1?Zerous skrev:Majoriten av C6 är singelvagnar. Det finns någon vagnpar kvar, men de flesta har MTR åtrlämnat till SL.
Jag är ju inte uppdaterad på vad som har ändrats i depåerna sedan "min" tid men i HÖ fanns då något som såg ut som ett tvättspår som inte längre användes. Som skulle kunna användas för uppställning av några vagnar.
I VY fanns då två spår med servicegravar som fått spårförbindelserna brutna. Vad används det utrymmet till nu? Dessutom platsen för en tidigare undergolvssvarv med spårförbindelsen kvar. Vad används det utrymmet till nu?
Eftersom jag specifikt arbetade med säkerheten i depåerna var jag ju runt överallt.
//Lars S
Vi tar HÖ först.
Där finns Cx-lyftar på spår 27 och 28. Det eventuellt tidigare tvättspåret heter 24. Där har jag gjort noteringen "Brygga" men minns inte om det var en låg eller hög brygga. Vad händer här när Cx försvinner? Har det förresten satts upp någon stoppbock på spår 31? Har noterat "Stoppbock saknas".
Så till VY. Där syns förstås inte spåren med gravar jag talar om eftersom de inte är spår längre. Spårsnuttarna som är kvar och som nog tidigare ledde fram dit heter 27A och 31. Undergolvssvarven fanns på spår 38. Där har jag noterat "Porten bör förses med hindertavla" eftersom det bara var ett stort hål i golvet innanför porten.
På uppmaning av den dåvarande depåchefen gjorde jag en extra noggrann syn i VY. Det blev en A4-sida med synpunkter. Efter det var jag med på ett månadsmöte med hela personalen eftersom han hade problem med sammanstötningar på bangården. Efter det var det olycksfritt i en hel månad..... Men i t-banan krockar man väl inte? Jodå, i depåerna.
Lite kul är det att ha planerna kvar för HY med uppställningshallen och gamla AGA-depån.
//Lars S
Hej Lars,
Det är inte uppställningsplatser det kommer bli ont om. Det kommer bli ont om verkstadsplatser och banor att köra dessa vagnar på. En grav/Cx-anpassad lyft är förutsättningen för att vagnarna ska hållas rullande.
SS har det som ett intresse/uppdrag att köra museifordon. Det drar folk och ökar resandeunderlaget.
MTR eller annan framtida trafikentreprenör har i dagsläget ingenting för att köra eller hålla dessa fordon vid liv eller i trafik. Sl's kontrakt med MTR "där allt ingår" ställer hårda kvalitetskrav på att trafiken varje år ska bli effektivare och punktligare och det är det som är MTR's huvudfokus. Leverera trafik på det mest effektiva sättet.
Att upplåta uppstälningsplatser/verkstad tar resurser. I vasken i Högdalen kan man få in C20 för arbeten som inte kräver lyft. Att behålla CX-lyftarna i Högdalen gör att man inte kan underhålla C20 där och kostar lyftunderhåll. Om museivagnarna strular i trafiken kan det leda till dyra punktlighets- och produktionsbortfallviten.
Om det skulle bli så att MTR får uppdraget att förvalta och regelbundet köra museifordon skulle MTR säkert med glädje göra det, men det lär kosta.
Det är inte uppställningsplatser det kommer bli ont om. Det kommer bli ont om verkstadsplatser och banor att köra dessa vagnar på. En grav/Cx-anpassad lyft är förutsättningen för att vagnarna ska hållas rullande.
SS har det som ett intresse/uppdrag att köra museifordon. Det drar folk och ökar resandeunderlaget.
MTR eller annan framtida trafikentreprenör har i dagsläget ingenting för att köra eller hålla dessa fordon vid liv eller i trafik. Sl's kontrakt med MTR "där allt ingår" ställer hårda kvalitetskrav på att trafiken varje år ska bli effektivare och punktligare och det är det som är MTR's huvudfokus. Leverera trafik på det mest effektiva sättet.
Att upplåta uppstälningsplatser/verkstad tar resurser. I vasken i Högdalen kan man få in C20 för arbeten som inte kräver lyft. Att behålla CX-lyftarna i Högdalen gör att man inte kan underhålla C20 där och kostar lyftunderhåll. Om museivagnarna strular i trafiken kan det leda till dyra punktlighets- och produktionsbortfallviten.
Om det skulle bli så att MTR får uppdraget att förvalta och regelbundet köra museifordon skulle MTR säkert med glädje göra det, men det lär kosta.
Vad bra...
Då vet vi att den "indirekta orsaken" till att veterantunneltåget inte hålls till liv, är C20 och dess "infrastrukturella" anpassningar i depåerna är en av orsakerna.
Och tydligern så avser vare sig SL eller MTR att Cx-vagnarna behöver ha några arbetsgravar, vagnlyftar etc. i framtiden...
Det bådar inte gott för veterantågets fördel, tvärtom...
Varför kan man då köra museitunneltåg i New York?
Där bygger vagnarna, banan och depåerna på i princip samma "grundkoncept" avseende vagnslängder, fria rummet och utformning sedan Hedenhös (läs 1863/1868/1904).
Lägg även därtill, att på många sträckor så har man 4-spår i bredd, vilket innebär att man kan ta alternativa vägar om en "trasa" skulle uppstå.
Där möter man m a o inget hinder för att ta ut veterantågen i den "ordinarie trafiken".
Det kan vi inte här i Stockholm, tyvärr.
M a o så borde jag (med flera) se en ökad "efterfrågan om en tunnelbanemuseilinje i Malmköping", dit veterantunneltåget kan räddas för framtiden.
(jämför med exvis. Seashore Trolley Museum):
Kan det vara något?
Då vet vi att den "indirekta orsaken" till att veterantunneltåget inte hålls till liv, är C20 och dess "infrastrukturella" anpassningar i depåerna är en av orsakerna.
Och tydligern så avser vare sig SL eller MTR att Cx-vagnarna behöver ha några arbetsgravar, vagnlyftar etc. i framtiden...
Det bådar inte gott för veterantågets fördel, tvärtom...

Varför kan man då köra museitunneltåg i New York?
Där bygger vagnarna, banan och depåerna på i princip samma "grundkoncept" avseende vagnslängder, fria rummet och utformning sedan Hedenhös (läs 1863/1868/1904).
Lägg även därtill, att på många sträckor så har man 4-spår i bredd, vilket innebär att man kan ta alternativa vägar om en "trasa" skulle uppstå.
Där möter man m a o inget hinder för att ta ut veterantågen i den "ordinarie trafiken".
Det kan vi inte här i Stockholm, tyvärr.
M a o så borde jag (med flera) se en ökad "efterfrågan om en tunnelbanemuseilinje i Malmköping", dit veterantunneltåget kan räddas för framtiden.
(jämför med exvis. Seashore Trolley Museum):
Kan det vara något?
Senast redigerad av roggek den fredag 18 november 2016 6:15, redigerad totalt 1 gånger.
"...men det är ju mörkt ute?..."