Gamla tunnelvagnar i New York
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Gamla tunnelvagnar i New York
I år firade New York Transit Museum 40-årsjubileum genom att köra med gamla tunnelvagnar, de äldsta mer än 100 år gamla.
Något liknande lär vi väl aldrig få se i Stockholm där SLL inte verkar bry sig om de gamla tunnelvagnar som finns bevarade utan låter dom stå oanvända. 3 C2 - 2182, 2208, 2415 (faktiskt 4, 2417 på Spårvägsmuseum) - en C3 - 2367 - och en C4 - 2548.
Så här kan det se ut om man bara vill:
https://www.youtube.com/watch?v=P8RZU12cv5Y
och det finns fler videos på YouTube som visar alla fyra tågsätten med olika vagntyper som var i drift. Två tågsätt gick med olika samkörbara vagntyper.
Något liknande lär vi väl aldrig få se i Stockholm där SLL inte verkar bry sig om de gamla tunnelvagnar som finns bevarade utan låter dom stå oanvända. 3 C2 - 2182, 2208, 2415 (faktiskt 4, 2417 på Spårvägsmuseum) - en C3 - 2367 - och en C4 - 2548.
Så här kan det se ut om man bara vill:
https://www.youtube.com/watch?v=P8RZU12cv5Y
och det finns fler videos på YouTube som visar alla fyra tågsätten med olika vagntyper som var i drift. Två tågsätt gick med olika samkörbara vagntyper.
Re: Gamla tunnelvagnar i New York
Det som virkelig er spennende med New York, er at de har flere mere eller mindere komplette og kjørbare t-bane tog av eldre genrasjoner
Så trevligt kunde vi haft det om vi inte hade delat upp SL på 90-talet i en beställardel och en utförardel.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Trams!roggek skrev:Så trevligt kunde vi haft det om vi inte hade delat upp SL på 90-talet i en beställardel och en utförardel.
Vi har en väl fungerande trafik med museala spårvagnar i Stockholm. Där avtalstexten fastställer "Beställaren (SLL) genom tilldelad tjänstekoncession kompletterar Spårvägsmuséets verksamhet och Beställarens varumärkesbyggande för Stockholms kollektivtrafikkultur"!
Men om inte det "trafikmuseala arvet" i form av våra fina T-banevagnar skall fortsätta sitt osäkra liv undanknuffade i ett hörn i en vagnhall, så krävs det aktiva entusiaster som är villiga att offra mycken tid och möda på underhåll och drift.
Men när det gäller tunnelbanan, dess trafik och rullande materiel så finns icke dessa aktiva. De sitter istället försoffade framför burken och skriver ner sina utopiska drömmar om nya t-banelinjer. Förutom att någon annan i denna grupp kanske dissar inläggen, så behöver de inte riskera att ta något ansvar.
Och kom inte dragandes med omöjliga "gränssnitt" mellan vagnägande och trafikansvarig. Det är löst i spårvägstrafiken, men förutsätter att resp. parter kan känna förtroende för de aktiva entusiaster som inser mervärdet att få rull på vagnarna. Självklart en utmaning där jag ser fantastiska utvecklingsmöjligheter. Och inte saknas det kreativitet hos MTR som kontinuerligt fyller min "inlåda" med olika upplevelser för att få mig att överge SJ. Det senaste är att lösa mordgåtor på resan ner till Göteborg. Och visst borde man kunna göra det i Cx-vagnar till Kymlinge ...!
Morrar / Lena
Som jag citerade; "Så trevligt VI kunde haft det". "Vi" förutsätter tyvärr att "Någon Annan" har tillbringat kanske hundratals timmar och handpolerat de C5-or som användes på "sista resan"

Och visst är det kul att "någon annan" fixar smokingklädda kypare som serverar en god lunch ombord på tåget

Och vilken tur att ovantecknad hade en Volvo Duett i vilken det gick att putta in mitt piano för underhållningen ombord

Tyvärr är det väl också så, att den kompetens och erfarenhet som erfordras för att både underhålla och köra dessa ekipage, allt eftersom tiden går i väntan på att "någon annan" skall ruska liv i det trafikmuseala arvet i T-banan, börjar bli bristvara.
Samtidigt kan jag notera att hos oss på de "Östliga Spårvägarna"

Men "Vi" får kanske snabba sig på och bli aktiv innan Per Lind sätter strömavtagare på museivagnarna och skickar dem till Cuba!

Det var en hel del kloka ord i ettans inlägg. Men naturligtvis ha jag avvikande mening på några punkter:
tankar från ett snöigt Årsta
Thomas K Ohlsson
Jo visst är det så. Men det är inte givet att ett lokaltrafikföretag måste basera sin traditionsverksamhet på frivilliga krafter, ja inte ens på externa aktörer. Men det förutsätter nog att lokaltrafikföretaget även utför sin huvudtrafik i egen regi!1 skrev:Vi har en väl fungerande trafik med museala spårvagnar i Stockholm. Där avtalstexten fastställer "Beställaren (SLL) genom tilldelad tjänstekoncession kompletterar Spårvägsmuséets verksamhet och Beställarens varumärkesbyggande för Stockholms kollektivtrafikkultur"!
Ja visst är det dumt att diskutera framtiden när man kan gräva ner sej i forntiden! Men nu har ju inte alla möjlighet att köpa helsidor i "Fablernas Värld" för att på så sätt torgföra sina utopier... och det är faktiskt både möjligt och i mitt tycke helt legitimt att intressera sej för debatten kring nutida och framtida kollektivtrafik men vara helt ointresserad av den historiska. Så jag tycker att där blev inlägget lite väl gnälligt!1 skrev:Men när det gäller tunnelbanan, dess trafik och rullande materiel så finns icke dessa aktiva. De sitter istället försoffade framför burken och skriver ner sina utopiska drömmar om nya t-banelinjer. Förutom att någon annan i denna grupp kanske dissar inläggen, så behöver de inte riskera att ta något ansvar.
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
Problemet med vagnarna nu är nog främst att hitta folk med teknisk kompetens kring C2/C3. Personer med tunnelförarutbildning finns inom SSS men de kanske inte arbetar på MTR.
För nästan exakt 11 år sedan blev jag nära bekant med tåget då det skulle användas för SSS-S Hjulbordskörning 26/11 2005. Jag jobbade då på Tågia Säk och fick uppdraget att samordna inom Tågia och med Veolias motsvarande samordnare för körningen. Här skulle jag kunna skriva en längre drapa om vad som hände men det får räcka med att vid lunch dagen innan körningen hade vi bara en fungerande vagn och det såg ut att inte bli någon körning. Men "gubbarna" i Hammarbyverkstan gav inte upp och frampå eftermiddagen utbröt ett vilt rangerande när tåget till slut skulle sättas ihop för provkörning inklusive följevagnarna, de gröna ATP-försedda C13H 1204 och 1218. Det blev en lyckad provkörning men morgonen därpå, när vi skulle köra tåget till Nybodadepån för att formellt överlämna det till Veolia, var det dörrkrångel på 2182 och transporten blev kraftigt försenad. Men det blev till slut en lyckad utfärd.
EDIT: Det var en rätt häftig upplevelse att under provkörningen ensam i 2208 glida genom staden i den begynnande rusningen.
För nästan exakt 11 år sedan blev jag nära bekant med tåget då det skulle användas för SSS-S Hjulbordskörning 26/11 2005. Jag jobbade då på Tågia Säk och fick uppdraget att samordna inom Tågia och med Veolias motsvarande samordnare för körningen. Här skulle jag kunna skriva en längre drapa om vad som hände men det får räcka med att vid lunch dagen innan körningen hade vi bara en fungerande vagn och det såg ut att inte bli någon körning. Men "gubbarna" i Hammarbyverkstan gav inte upp och frampå eftermiddagen utbröt ett vilt rangerande när tåget till slut skulle sättas ihop för provkörning inklusive följevagnarna, de gröna ATP-försedda C13H 1204 och 1218. Det blev en lyckad provkörning men morgonen därpå, när vi skulle köra tåget till Nybodadepån för att formellt överlämna det till Veolia, var det dörrkrångel på 2182 och transporten blev kraftigt försenad. Men det blev till slut en lyckad utfärd.
EDIT: Det var en rätt häftig upplevelse att under provkörningen ensam i 2208 glida genom staden i den begynnande rusningen.
- Robban Ftm
Kul att se bilder från utfärder, jag kan meddela att jag var en av de som vid en utfärd stod nere i Nyboda och putsade upp en C5-vagn med bl.a häxans kopparputs till händerna glödde( vi orkade bara fronten och höger sida som skulle vara mot plattformen
) kan mycket väl vara den första bilden och tillhör väl den krets som gärna hjälper till och fixar men tillhör även de som får köra museitåget ibland och jag lovar att göra mitt bästa för att hålla liv i tåget och allt runt omkring.
/Robban

/Robban
-
Ouupps! Låter nästan som en variant av: "Men vi hade i alla fall tur med vädret!"Lars Stegenius skrev:Problemet med vagnarna nu är nog främst att hitta folk med teknisk kompetens kring C2/C3. Personer med tunnelförarutbildning finns inom SSS men de kanske inte arbetar på MTR.

Men... får jag nu tolka det som skrevs, så verkar det som att museivagnarna klämdes in mellan C13H 1204 och 1218, och då var de nog bara de närmast sörjande (läs medåkande) som överhuvudtaget märkte att det var gammelvagnar som rullade, eftersom det i ändarna på tåget bör ha sett ut ungefär som gammelvagnarna på dagens röda och blå linje, möjligtvis bortsett från färgen då.
Då kommer jag osökt in på, som det brukar heta, är det alldeles omöjligt att tänka sig att istället för den näst intill utopiska tanken att det ska gå att sätta dessa i drygt 10 år pausade, av beskrivningen att döma, inte helt felfria museivagnarna, ISTÄLLET tänka sig att hålla framfötterna framme och SE TILL att när nuvarande C6 på röda linjen, eller C14-C15 på blå linjen ska pensioneras då de hett emotsedda C30 rullar in, så lägger man beslag på ett lagom långt tåg av dessa, inklusive ytterligare några vagnar för reservdelar, och ser till att DE bevaras fullt kördugliga?
Interiört skiljer sig inte Cx-vagn så mycket från Cx-vagn för den "historielösa menigheten", och MÅSTE nödvändigvis alla museivagnar vara av den allra äldsta typen? Så är väl inte fallet då det gäller spårvagnar?
Alltså, jag bara ställer lite obekväma frågor, om det nu är så att man kan tänka sig lite under istället för mirakel?

Den där putsen känner jag igen men var inte det sista turen med C5:an 2901 tillika första gången med C5 till Skarpnäck? Kul var det hur som hest!Robban Ftm skrev:Kul att se bilder från utfärder, jag kan meddela att jag var en av de som vid en utfärd stod nere i Nyboda och putsade upp en C5-vagn med bl.a häxans kopparputs till händerna glödde( vi orkade bara fronten och höger sida som skulle vara mot plattformen) kan mycket väl vara den första bilden och tillhör väl den krets som gärna hjälper till och fixar men tillhör även de som får köra museitåget ibland och jag lovar att göra mitt bästa för att hålla liv i tåget och allt runt omkring.
/Robban
Vad har du för uppfattning om dagsskicket på veterantunneltåget? (Var det står kan vi lämna därhän!)
Mvh
218
Visst behövs folk som kan hålla vagnarna i liv - men det har ju uppenbart funnits administrativt hinder i form av ett rätt långt bråk om det här med på vems trafiktillstånd vagnarna ska köras och om det är tillåtet att ta med passagerare eller inte.
Det remarkabla är ändå att på både Djurgårdslinjen och Ringlinien i Göteborg så går det bra att köra rätt omfattande museitrafik på samma infrastruktur som reguljär trafik, medan det i tunnelbanan verkar mest bara kunna röra sig om enstaka körningar och ungefär detsamma verkar ju också gälla på Roslagsbanan. Det är väl givetvis en fråga om vad museifolket mäktar med, men nog hänger det väl också lite ihop med hur möjligheterna att köra ser ut? (Märk väl att jag inte tar upp Saltsjöbanans gammelvagn i detta exempel - det finns bara en enda bevarad sådan vagn så det verkar i mitt tycke dumt att "slita" på den genom mer regelbunden körning. För övriga banor finns det ju däremot fler museifordon som kan eller skulle kunna köras med).
Det remarkabla är ändå att på både Djurgårdslinjen och Ringlinien i Göteborg så går det bra att köra rätt omfattande museitrafik på samma infrastruktur som reguljär trafik, medan det i tunnelbanan verkar mest bara kunna röra sig om enstaka körningar och ungefär detsamma verkar ju också gälla på Roslagsbanan. Det är väl givetvis en fråga om vad museifolket mäktar med, men nog hänger det väl också lite ihop med hur möjligheterna att köra ser ut? (Märk väl att jag inte tar upp Saltsjöbanans gammelvagn i detta exempel - det finns bara en enda bevarad sådan vagn så det verkar i mitt tycke dumt att "slita" på den genom mer regelbunden körning. För övriga banor finns det ju däremot fler museifordon som kan eller skulle kunna köras med).
SÅ försenade var vi faktiskt inte! Som jag minns det så felsökte vi (jag?) den där dörren en stund medan vi hade tid och sen gav vi upp och stängde av den och körde iväg på planerad tid.Ute och åker skrev:Ouupps! Låter nästan som en variant av: "Men vi hade i alla fall tur med vädret!"
De flesta ser nog skillnaden mellan en C2 i originalinredningsfärger och t ex en hel-orange C14 (vilket f ö också var en fin färg som gärna finge bevaras på något vagnpar!)Ute och åker skrev:Interiört skiljer sig inte Cx-vagn så mycket från Cx-vagn för den "historielösa menigheten", och MÅSTE nödvändigvis alla museivagnar vara av den allra äldsta typen?

-
Det avgör saken! Då får det nog bli C6:or från 1970-talet med originalinredningsfärger. Händelsevis samma som C2, för att åtminstone bör kunna ge en viss illusion av dåtid!daniel_s skrev:De flesta ser nog skillnaden mellan en C2 i originalinredningsfärger och t ex en hel-orange C14 (vilket f ö också var en fin färg som gärna finge bevaras på något vagnpar!)Ute och åker skrev:Interiört skiljer sig inte Cx-vagn så mycket från Cx-vagn för den "historielösa menigheten", och MÅSTE nödvändigvis alla museivagnar vara av den allra äldsta typen?
OK! Jag förstår, 1970-talet är inte samma sak som 1950-talet eller 1960-talet. Men kanske, kanske är det så att den erforderliga penninginsatsen och arbetsinsatsen för att hålla kvar C6:or i drift, inklusive underhåll och reservdelar, skulle vara lägre än att sätta nuvarande museitåg i drift.
Men... ska man förmås kliva upp ur soffan, så måste man ju veta vart man ska bege sig för att utföra det där konkreta arbetet för att i framtiden ha de där museala tunnelvagnarna i drift. Om man nu ens skulle betraktas ha tillräcklig kompetens för det. Inledningsvis behövs väl någon med vetskap om hur man ska gå vidare med det ena och det andra. Och så behöver väl det hela organiseras i någon sorts förening med tydligt fokus på detta, som därmed kanske också med tiden kan få någon sorts trafikeringsrätt. Bara en diskussionsklubb utan tydliga mål känns väl inte så lockande kanske. Visst skulle det väl vara bra om någon från Trafikförvaltningen tog sig an saken, men att stilla sitta och hoppas på det är nog ungefär som att köpa en trisslott och tro att det räcker för att man ska få sitta och skrapa högvinster i tv. Nu har jag i alla fall nämnt det, och det är väl ett litet blygsamt försök att inte bara klaga på vädret utan försöka göra något lite åt det.

- Robban Ftm
Ja det kanske var ner till Skarpnäck vi åkte minns inte så noga.218 skrev:Den där putsen känner jag igen men var inte det sista turen med C5:an 2901 tillika första gången med C5 till Skarpnäck? Kul var det hur som hest!Robban Ftm skrev:Kul att se bilder från utfärder, jag kan meddela att jag var en av de som vid en utfärd stod nere i Nyboda och putsade upp en C5-vagn med bl.a häxans kopparputs till händerna glödde( vi orkade bara fronten och höger sida som skulle vara mot plattformen) kan mycket väl vara den första bilden och tillhör väl den krets som gärna hjälper till och fixar men tillhör även de som får köra museitåget ibland och jag lovar att göra mitt bästa för att hålla liv i tåget och allt runt omkring.
/Robban
Vad har du för uppfattning om dagsskicket på veterantunneltåget? (Var det står kan vi lämna därhän!)
Mvh
218
Dagskicket är nog rätt bra tror jag, vagnarna användes till filminspelning för inte så värst länge sedan och då var det full fart med ca 160 statister fördelat på 2 vagnar inkl filmteamet och alla runt omkring det, kommer på bio.
Har även varit ute och kört filmtåg med SL´s sparade "snö"vagnar littera C13 och det tror jag kommer nu på bio i filmen "Flykten till framtiden".
/Robban
TKO skrev:Det var en hel del kloka ord i ettans inlägg. Men naturligtvis ha jag avvikande mening på några punkter:
1 skrev:Vi har en väl fungerande trafik med museala spårvagnar i Stockholm. Där avtalstexten fastställer "Beställaren (SLL) genom tilldelad tjänstekoncession kompletterar Spårvägsmuséets verksamhet och Beställarens varumärkesbyggande för Stockholms kollektivtrafikkultur"!
Nu kanske jag missförstår Dig eller också skriver Du luddigt. När det gäller trafiken i Stockholms tunnelbanesystem så drivs den idag på entreprenad av MTR. Och jag tror mig inte ens ha antytt att de ideella krafterna skulle ta ifrån dem deras "huvudtrafik", d.v.s. den dagliga driften.TKO skrev:Jo visst är det så. Men det är inte givet att ett lokaltrafikföretag måste basera sin traditionsverksamhet på frivilliga krafter, ja inte ens på externa aktörer. Men det förutsätter nog att lokaltrafikföretaget även utför sin huvudtrafik i egen regi!
Du inför begreppet "traditionstrafik" vilket hos mig får två betydelser;
- Den traditionella/kommersiella trafiken för en spårtrafikoperatör enligt ingångna avtal med trafikhuvudmannen
- Men jag tolkar det också med utgångspunkt från "tradition" - i betydelsen "överlämnande" där det som lämnas vidare är det kulturella, sociala arvet eller i just det aktuella fallet; det trafikhistoriska arvet. Eller som SLL uttrycker det; "Stockholms kollektivtrafikkultur"
Ointresset från MTR:s sida att utnyttja de aktuella museala t-banevagnarna anser jag inte att man skall belasta dem för. I själva verket torde det bottna i att detta företag, MTR Corporation, som grundades så sent som 1979 och först år 2009 tog över driften av Stockholms t-bana inte har någon "historia". I moderbolaget "MTR Nordic AB" är bortsett från Arbetstagarrepresentanterna, samtliga fem ordinarie ledamöter förutom VD av utländsk härkomst och icke bosatta i Sverige. Det torde vara en lågoddsare att de ens har en susning om det trafikhistoriska arvet som gömmer sig i en av deras vagnhallar.
Och på ledningsnivå torde man ha lite andra saker att pyssla med än att "stärka SL:s varumärke" genom att få rull på dessa ur vår synpunkt värdefulla ekipage.
Med ålderns rätt erkänner jag villigt att jag tillhör en förgången generation med helt andra värderingar när det gäller engagemang i verksamheter som ligger mig varmt om hjärtat. Om jag anser att det är värdefullt att till eftervärlden bevara exempelvis spårvagnar och bussar så finns det inte på min karta att primärt begära att någon annan skall ta detta ansvar arbetsmässigt och ekonomiskt. Det SSS fantastiska medlemmar under 57 år åstadkommit på helt ideell väg är tämligen unikt. Och även om glöden kanske mattas av då mången ungdom idag skall "ha betalt" för att engagera sig, finns fortfarande hopingivande möjligheter.
Du uttrycker tämligen tydligt skillnaden mellan våra åsikter som kommentar till min uppfattning, att vill man få de museala tunnelvagnarna i trafik, får man faktiskt engagera sig; "Men det är inte givet att ett lokaltrafikföretag måste basera sin traditionsverksamhet på frivilliga krafter, ja inte ens på externa aktörer".
Jepp - exakt därför kommer inget att hända med dessa vagnar!
Dock värmde det mitt hjärta att läsa några inlägg i denna tråd, där avsändaren var beredd att bjuda på sina kunskaper och krafter. Gott så. Men det krävs också en organisation bakom det hela. Jag noterade att den T-banegrupp som en gång bildades i SSS, på sin underrubrik i detta Forum hade sitt senaste inlägg den 24 mars 2014. Men jag vet att det just inom SSS finns en mångfald av ytterst skickliga medlemmar som är beredda att göra en insats. Men det måste också formeras ett antal administrativa begåvningar som kan driva frågan. Och jag är tämligen övertygad om att vännen Lasse som inledde denna intressanta tråd - som "i vanlig ordning" fick en något annan riktning (men jag ger mig 17 på att han hade en avsikt med sitt inlägg) - vilken kört sitt huvud åtskilliga gånger och nu "tagit ner skylten" säkert skulle damma av sina regelverk och tillföra kompetens inom säkerhetsområdet.
1 skrev:Men när det gäller tunnelbanan, dess trafik och rullande materiel så finns icke dessa aktiva. De sitter istället försoffade framför burken och skriver ner sina utopiska drömmar om nya t-banelinjer. Förutom att någon annan i denna grupp kanske dissar inläggen, så behöver de inte riskera att ta något ansvar.
"..lite väl gnälligt ..." Absolut - och inte bara "lite" utan mycket, emedan jag med mitt CV inom bevarandebranschen, som även omfattar 45 år med suspekta ångsumpar, har "Gnällighetsföreträde". Självklart ser jag det bara som ett påpekande att om man "legitimt intresserar sej för debatten kring nutida och framtida kollektivtrafik" så torde debattinlägg på detta Forum knappast åstadkomma något bland redan frälsta eller föga framgångsrika försök att med understundom tämligen obehaglig pajkastning trycka ner avvikande åsikter. Omedelbart kom i mina tankar den ändlösa, tämligen trista tråden om Roslagsbanans upptagningsområde, busstrafik och ev. dragning till Centralen.TKO skrev:Ja visst är det dumt att diskutera framtiden när man kan gräva ner sej i forntiden! Men nu har ju inte alla möjlighet att köpa helsidor i "Fablernas Värld" för att på så sätt torgföra sina utopier... och det är faktiskt både möjligt och i mitt tycke helt legitimt att intressera sej för debatten kring nutida och framtida kollektivtrafik men vara helt ointresserad av den historiska. Så jag tycker att där blev inlägget lite väl gnälligt!
Thomas K Ohlsson
Om man nu inte bara söker bekräftelse typ "se mig, hör mig" så får man nog föra debatten mot de politiker och myndigheter som har det yttersta ansvaret. Den flitige Carl Henrik har förstått detta och jobbar som en iller för att påverka bl.a. "Gula linjen" i samrådet. Och resultatet av hans trägna uppmaningar om hjälp av Forumets analytiker i trafikfrågor har väl tyvärr blivit rätt magert vad jag kan förstå.
Du har ju själv haft åtskilliga inlägg om nödvändigheten av att förse Årsta med kapacitetsstark spårtrafik. Jag utgår från att Dina förslag och synpunkter nu behandlas hos SLL:s avdelning för spårtrafikstrategi. Jag har en sittning med vännen CS inom kort och skall självklart kolla upp och rapportera vad de tycker om Din framställan.
Vänliga Vinkningar / Lena
(som med hänsyn till snöstormen runt min boning på en kobbe i ytterskärgården kände behov av något gott att njuta av till den halstrade kalvfilén; sniffade, smakade och med tungt hjärta hällde ut den ytterst dammiga buteljen i vasken med 1983 "Corton-Bressandes")
Några korta kommentarer till ovanstående inlägg:
(jag orkar inte citera!)
1) Med "traditionstrafik" menar jag "kulturhistorisk/museal" trafik. Jag kanske är alltför influerad av tyskt språkbruk, men jag trodde det var självklart.
2) Tråden handlade ursprungligen om trafik med historiska tunneltåg i New York. Det vore kanske intressant att ta reda på hur såväl bevarandet som trafiken går till. Jag tror att det i huvudsak är trafikbolaget (MTA eller något dotterbolag - det är lite snårigt) som står för detta, inte några "glada amatörer". Men jag kan minnas fel - det händer!
3) Naturligtvis har förslag angående t ex spårtrafiksutbyggnader som enbart förs fram i detta forum liten eller ingen chans att genomföras, vilket skribenten mycket riktigt påpekar. Men att opinionsbildning kan spela en roll torde även de flesta hålla med om, varför skulle annars AB SS satsa pengar på detta?
4) Att som enskild person försöka påverka SLL-TF/SL är förmodligen omöjligt, medborgarinflytandet är tänkt att kanaliseras i andra vägar. Påverkan torde lämpligast ske den politiska vägen, tyvärr har det där - oavsett parti - varit svårt att få gehör för det utmärkta förslaget "Årstabanan"! Jag måste dock erkänna att det faktiskt kan bero på att det finns annat som är viktigare att prioritera...
5) Synd på så rara droppar!
hälsningar från Hjälmarsvägen, där vi bara väntar på att SL skall ställa in trafiken på 160 - det har ju snöat...
(steg ett brukar vara att köra förbi hpl Årstaskolan, sen drar man in hela linjen när det står för många vagnar och slirar i backarna på Sköntorpsvägen)
Thomas
PS: Att jag inte någon gång engagerat mej i "bevarandeverksamhet" beror på att jag faktiskt inte är så intresserad av sådant. Det är kanske att svära i kyrkan, men så är det. Vilket inte hindrar att jag kan uppskatta det arbete som gjorts!
(jag orkar inte citera!)
1) Med "traditionstrafik" menar jag "kulturhistorisk/museal" trafik. Jag kanske är alltför influerad av tyskt språkbruk, men jag trodde det var självklart.
2) Tråden handlade ursprungligen om trafik med historiska tunneltåg i New York. Det vore kanske intressant att ta reda på hur såväl bevarandet som trafiken går till. Jag tror att det i huvudsak är trafikbolaget (MTA eller något dotterbolag - det är lite snårigt) som står för detta, inte några "glada amatörer". Men jag kan minnas fel - det händer!
3) Naturligtvis har förslag angående t ex spårtrafiksutbyggnader som enbart förs fram i detta forum liten eller ingen chans att genomföras, vilket skribenten mycket riktigt påpekar. Men att opinionsbildning kan spela en roll torde även de flesta hålla med om, varför skulle annars AB SS satsa pengar på detta?
4) Att som enskild person försöka påverka SLL-TF/SL är förmodligen omöjligt, medborgarinflytandet är tänkt att kanaliseras i andra vägar. Påverkan torde lämpligast ske den politiska vägen, tyvärr har det där - oavsett parti - varit svårt att få gehör för det utmärkta förslaget "Årstabanan"! Jag måste dock erkänna att det faktiskt kan bero på att det finns annat som är viktigare att prioritera...
5) Synd på så rara droppar!
hälsningar från Hjälmarsvägen, där vi bara väntar på att SL skall ställa in trafiken på 160 - det har ju snöat...
(steg ett brukar vara att köra förbi hpl Årstaskolan, sen drar man in hela linjen när det står för många vagnar och slirar i backarna på Sköntorpsvägen)
Thomas
PS: Att jag inte någon gång engagerat mej i "bevarandeverksamhet" beror på att jag faktiskt inte är så intresserad av sådant. Det är kanske att svära i kyrkan, men så är det. Vilket inte hindrar att jag kan uppskatta det arbete som gjorts!
- Hechtwagen
Veterantrafiken vänder sig till till den okunniga allmogen så det är av underordnad betydelse vad för "veteranfordon" som används!
Ett tips för att locka folk till museal spårtrafik är att ordna vilda västerndagar med tillhörande indianöverfall, sånt drar folk!
Trevligt med oss nördar med C2 men folket bryr sig inte mer om dem är gröna C6!
Ett tips för att locka folk till museal spårtrafik är att ordna vilda västerndagar med tillhörande indianöverfall, sånt drar folk!

Trevligt med oss nördar med C2 men folket bryr sig inte mer om dem är gröna C6!
Jag tror också att vilka vagnar som helst duger, så länge dom är gröna!
Eller så gör man så här:

Foto: Douglas Rahden
Torde så här års till och med vara mer populärt än vilda västern-tåg!
tipsar
Thomas K Ohlsson
PS: Bild från Chicago, är inte säker på om "Santa´s express" kör skip-stop, men jag tror inte det!
Eller så gör man så här:

Foto: Douglas Rahden
Torde så här års till och med vara mer populärt än vilda västern-tåg!
tipsar
Thomas K Ohlsson
PS: Bild från Chicago, är inte säker på om "Santa´s express" kör skip-stop, men jag tror inte det!
-
Ute och åker skrev:
"Men... får jag nu tolka det som skrevs, så verkar det som att museivagnarna klämdes in mellan C13H 1204 och 1218, och då var de nog bara de närmast sörjande (läs medåkande) som överhuvudtaget märkte att det var gammelvagnar som rullade, eftersom det i ändarna på tåget bör ha sett ut ungefär som gammelvagnarna på dagens röda och blå linje, möjligtvis bortsett från färgen då."
Följevagnarna användes bara för provkörningen och transporterna mellan HY (Hammarbyverkstan) och NA (Nybodadepån) för att slippa söka dispens för att köra utan ATP på Tub1. Då gäller sth 30 och dubbelbemanning i hytten och den hastigheten är inte särskilt lämplig när man ska ge sig ut bland ordinarie trafik. Själva utfärden kördes utan följevagnarna, dom parkerades i NA över dagen, eftersom Tub2 har det "gamla" signalsystemet. Att sedan följevagnarna var gröna var bara för att jag ville ha det så när jag hade chansen att få det så, det blev ett grönt sexvagnarståg så som det kunde se ut när C2 inte längre användes som ledarvagnar. Provkörningen gick HY - Odenplan - Farsta strand - Skärmarbrink - HY, transporterna HY - Östermalmstorg - NA och NA - Hötorget - HY. För provkörningen och transporterna var jag ansvarig från Tågias sida eftersom de kördes på Tågias trafiktillstånd. De tolv C13-vagnarna är f.ö. omklassade till arbetsfordon och får inte ta passagerare.
Och arrangörerna hade blivit lovade 1½ timme i NA för att "inreda" tåget i NA. Så blev det inte, det blev ganska stressigt och jag höll själv på med att duka i 2367 när vi körde in till Liljeholmen för att hämta upp deltagarna och stod rejält på näsan när tåget fick L-signal vid infart till stationen, t.o.m. så att visst blodvite uppstod.
EDIT: daniel_s körde provtåget och transporterna på min önskan eftersom jag ville ha en kompetent förare med kunskap om och känsla för gamla vagnar.
"Men... får jag nu tolka det som skrevs, så verkar det som att museivagnarna klämdes in mellan C13H 1204 och 1218, och då var de nog bara de närmast sörjande (läs medåkande) som överhuvudtaget märkte att det var gammelvagnar som rullade, eftersom det i ändarna på tåget bör ha sett ut ungefär som gammelvagnarna på dagens röda och blå linje, möjligtvis bortsett från färgen då."
Följevagnarna användes bara för provkörningen och transporterna mellan HY (Hammarbyverkstan) och NA (Nybodadepån) för att slippa söka dispens för att köra utan ATP på Tub1. Då gäller sth 30 och dubbelbemanning i hytten och den hastigheten är inte särskilt lämplig när man ska ge sig ut bland ordinarie trafik. Själva utfärden kördes utan följevagnarna, dom parkerades i NA över dagen, eftersom Tub2 har det "gamla" signalsystemet. Att sedan följevagnarna var gröna var bara för att jag ville ha det så när jag hade chansen att få det så, det blev ett grönt sexvagnarståg så som det kunde se ut när C2 inte längre användes som ledarvagnar. Provkörningen gick HY - Odenplan - Farsta strand - Skärmarbrink - HY, transporterna HY - Östermalmstorg - NA och NA - Hötorget - HY. För provkörningen och transporterna var jag ansvarig från Tågias sida eftersom de kördes på Tågias trafiktillstånd. De tolv C13-vagnarna är f.ö. omklassade till arbetsfordon och får inte ta passagerare.
Och arrangörerna hade blivit lovade 1½ timme i NA för att "inreda" tåget i NA. Så blev det inte, det blev ganska stressigt och jag höll själv på med att duka i 2367 när vi körde in till Liljeholmen för att hämta upp deltagarna och stod rejält på näsan när tåget fick L-signal vid infart till stationen, t.o.m. så att visst blodvite uppstod.
EDIT: daniel_s körde provtåget och transporterna på min önskan eftersom jag ville ha en kompetent förare med kunskap om och känsla för gamla vagnar.
Senast redigerad av Lars Stegenius den måndag 14 november 2016 19:42, redigerad totalt 1 gånger.
-
1 skrev:
"Men det måste också formeras ett antal administrativa begåvningar som kan driva frågan. Och jag är tämligen övertygad om att vännen Lasse som inledde denna intressanta tråd - som "i vanlig ordning" fick en något annan riktning (men jag ger mig 17 på att han hade en avsikt med sitt inlägg) - vilken kört sitt huvud åtskilliga gånger och nu "tagit ner skylten" säkert skulle damma av sina regelverk och tillföra kompetens inom säkerhetsområdet. "
"Tagit ner skylten" låter lite drastiskt, ännu har jag inte gått hädan (som ni märker). Så illa/väl är det ännu inte. Och visst hade jag en liiiiten baktanke.
Och skulle det hända något dammar jag gärna av mig och står till förfogande för administrativa uppgifter. Jag gjorde ju en del försök 2006/2007 men att kämpa som privatperson var lönlöst (men lärorikt). Med pannan slagen blodig gav jag till slut upp.
Det riktigt stora problemet är nog att hitta verkstadsplatser där man kan arbeta med fordonen utan att behöva flytta dom till uppställningshallen varje gång. Men kanske finns det en öppning när C30 kommer och Cx-vagnarna försvinner från Tub2. I NA finns fyra verkstadsplatser för Cx-vagnar som borde bli lediga eftersom C30 får en alldeles egen depå i Norsborg. Frågan är bara vad SLL har för tankar kring dom.
"Men det måste också formeras ett antal administrativa begåvningar som kan driva frågan. Och jag är tämligen övertygad om att vännen Lasse som inledde denna intressanta tråd - som "i vanlig ordning" fick en något annan riktning (men jag ger mig 17 på att han hade en avsikt med sitt inlägg) - vilken kört sitt huvud åtskilliga gånger och nu "tagit ner skylten" säkert skulle damma av sina regelverk och tillföra kompetens inom säkerhetsområdet. "
"Tagit ner skylten" låter lite drastiskt, ännu har jag inte gått hädan (som ni märker). Så illa/väl är det ännu inte. Och visst hade jag en liiiiten baktanke.
Och skulle det hända något dammar jag gärna av mig och står till förfogande för administrativa uppgifter. Jag gjorde ju en del försök 2006/2007 men att kämpa som privatperson var lönlöst (men lärorikt). Med pannan slagen blodig gav jag till slut upp.
Det riktigt stora problemet är nog att hitta verkstadsplatser där man kan arbeta med fordonen utan att behöva flytta dom till uppställningshallen varje gång. Men kanske finns det en öppning när C30 kommer och Cx-vagnarna försvinner från Tub2. I NA finns fyra verkstadsplatser för Cx-vagnar som borde bli lediga eftersom C30 får en alldeles egen depå i Norsborg. Frågan är bara vad SLL har för tankar kring dom.
-
Det är rätt kul att få bestämma hur ett T-banetåg ska vara sammansatt. Inför körningen frågade rangerarna i HY hur jag ville ha det sammansatt. När jag förklarat sa dom "Det går inte, 1204 och 1218 är vända åt samma håll". "Inte nu längre" svarade jag. Jag hade sett problemet och fått hjälp av en intresserad SL-anställd på Fordonsavdelningen med förarkompetens . Han hade tagit ut ett provtåg med C13-vagnar och kört till Vällingbydepån för att vända en av vagnarna. Där går det att "slinga" vagnar. Det fanns folk på SL som var intresserade av tåget.