SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
TKO

Re: SL och konsten att informera

Inlägg av TKO »

Idag har det slutat snöa och gatorna i Årsta är tämligen plogade, även om halkbekämpningen verkar vara något undermålig. Men det är ju inte säkert att SL tänker köra vår stolta etthundrasextio ändå, alltså bäst att kolla!

Igår när jag pratade med SL:s kundtjänst (Vad är det fel på ordet "trafikupplysning"?) fick jag rådet att söka störningsinformationen för en specifik linje, det skulle ge mest korrekt resultat. Sagt och gjort:
160.png
160.png (105.76 KiB) Visad 6220 gånger
"Inga störningar" borde betyda att bussen går - eller hur?

Men jag är en tvivlande Thomas, så jag kollar även den allmänna informationen om störningar i busstrafiken:
Lista.png
Lista.png (162.7 KiB) Visad 6220 gånger
Ja det såg ju inte lika lovande ut.

Kanske bäst att kolla Reseplanerarens realtidsversion?
Reseplan 1.png
Reseplan 1.png (348.31 KiB) Visad 6220 gånger
Ja där finns en massa avgångar. Men vänta, det är nåt skräp där på skärmen. Eller är det ett utropstecken, och vad betyder i så fall det?
Reseplan 2.png
Reseplan 2.png (212.95 KiB) Visad 6220 gånger
Ja det var ord och inga visor! Både trafiken och linjen är HELT inställda.
(Vän av ordning - dvs jag - frågar sej varför man visar avgångar i "realtid" när det inte finns några sådana?)

Nyfiken som jag är kollar jag även vad som skyltas vid hållplatsen, jag har ju inte så långt dit:
hpl2.jpg
hpl2.jpg (64.93 KiB) Visad 6220 gånger
Jo om jag står kvar en stund och läser den långa texten skrolla förbi så ser jag att trafiken är inställd!

Jag kan egentligen avgöra om det går några bussar genom att titta ut genom fönstret, men alla har det inte lika lätt. Därför är det viktigt att SL:s information både är lättbegriplig och korrekt. I det här fallet var det inte riktigt så, det fanns en helt felaktig uppgift och en annan lite svårtolkad.

(Om det är ett riktigt beslut att inte köra några bussar i Årsta nu på morgonen kan också diskuteras. men det har inte med information att göra utan det får vi ta en annan gång!)

Slut i rutan från Årsta
(för denna gång)
hälsar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Well, en till grej att tillägga. Kollar man bara realtidsinformation från sin hållplats (I mitt fall, en hållplats som saknar dem digitala informationsskyltarna), så ser jag bara det här:
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (33.12 KiB) Visad 6217 gånger
Hur ska man tolka det här, typ?

Blir att ta en lång promenad till Stuvsta om jag ska komma iväg nånstans...
TKO

Inlägg av TKO »

Följetongen fortsätter...

Ungefär vid kl 12 kom ett glädjande meddelande upp på SL:s nätplats gällande busstrafiken i Söderort:
"Trafiken åter igång. Ordinarie linjer trafikeras men en del störningar kan förekomma"!

Och reseplanerarens realtidsversion visade glatt alla bussar som skulle avgå från Årstaskolan, så förhoppningsfulla resenärer började flockas på ömse sidor om Hjälmarsvägen. Och så händer... ingenting.

Informationen på nätplatsen är oförändrat positiv - men några bussar kommer det inte. Jag ringer till SL:s upplysning, efter en lång väntan kommer jag fram. Där får jag reda på att trafiken är igång, men att det kan vara en del förseningar. Efter att jag talat om att det inte passerat någon buss i någon riktning sedan det meddelades att trafiken kommit igång, och att eftersom körtiden mellan ändhållplatserna är cirka 10 minuter så tyder mycket på att trafiken inte alls kommit igång, föreslår jag att man skall kontakta trafikledaren. Jodå - det görs, och efter ytterligare en lång väntan (med den värsta sortens pausmusik i luren) får jag reda på att trafiken är inställd "igen". "Igen" ska vi nog ta med en nypa salt, den kom ju aldrig igång.

Senast jag kollade på sl.se och via mobilappen så skulle trafiken vara igång, så det verkar ta väldigt lång tid för informationen att nå fram. Kanske utföraren (Keolis?) inte är så intresserad av att tala om vad man håller på med? I övriga delar av länet verkar den mesta trafiken vara igång - men i Söderort är det visst speciellt svåra förhållanden.

SL uppmanar ständigt att jag ska kolla trafikläget i mobilen eller via datorn, men klarar inte av att ge korrekt information. För tillfället anser jag att det är uselt, och att fragmentariseringen av kollektivtrafiken är en stor orsak till detta. Tala gärna om för mej att jag har fel!

en något upprörd
Thomas K Ohlsson

(Och ja: Jag kan gå och ta spårvagnen vid Valla Torg. Eller gå till Årstaberg eller Gullmarsplan, det är inte så långt. Men om nu SL påstår att det går en buss så tror jag naturligtvis på det - till verkligheten visar annat!)
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Haha, hörde från en kompis som faktiskt ringde SLs support som sa att man ska ringa supporten för att kolla trafikläget och "bli guidad" för en busstur, då någon information om busstrafiken inte dyker upp på SLs hemsida eller längs hållplatserna ö.h.t.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:SL uppmanar ständigt att jag ska kolla trafikläget i mobilen eller via datorn, men klarar inte av att ge korrekt information. För tillfället anser jag att det är uselt, och att fragmentariseringen av kollektivtrafiken är en stor orsak till detta. Tala gärna om för mej att jag har fel!
Ditt påstående om ett samband med fragmentiseringen av kollektivtrafiken är omöjligt att belägga, eftersom den inträffade före införandet av alla idag existerande elektroniska informationskanaler (bortsett från tunnelbanans plattformsskyltar, som utvecklades inom det enade SL och mycket riktigt är bästa skyltsystemet hittills).

Men det kan nog tänkas att ett otillräckligt (för att inte säga uteblivet i vissa fall) operatörsperspektiv har medverkat till att göra de moderna informationssystemen trögjobbade. Mig veterligen finns det t ex inget sätt att med EN manöver "döda" hela tidtabellen för en utvald linje, så att avgångarna slutar att visas i folks datorer och mobiler och på dynamiska skyltar. Man måste i så fall ställa in varje avgång för sig, vilket naturligtvis inte är genomförbart vid så här stora trafikindragningar.

Så man behöver som kund alltid först utvärdera risken för en större störning och i så fall kolla vad som står på den särskilda sidan för störningsinformation för aktuellt trafikslag, och först därefter, i ljuset av den informationen, tolka den dynamiska informationen om enskilda avgångar. Ja detta är nog lite opraktiskt, folk tänker ju som regel att det som står där är rätt. Men alla som är det minsta kritiska av sig inser ju att detta inte är något annat än matematik och man kan inte förutspå framtiden, bara dra slutsatser på de data som finns tillgängliga och det är precis vad alla dessa system gör...
TKO

Inlägg av TKO »

Jag kan möjligen inse att mitt påstående inte går att verifiera. Och därmed är det inte givet sannt.

Men nåt grundläggande fel är det. Oxh jag KAN vara tillräckligt uppförd för även foftsättningsvis lägga ner lite tid på frågan. Ja inte genom att skriva brillianta inlagor på ett internetforum, utan genom att påverka landstingspolitiker. Några bra kobtakter har jag KANSKE kvar, men många har försvunnit genom ålder - eller efter att ha tröttnat på mina 'goda råd'.

Natti natti
TKO
TKO

Inlägg av TKO »

I eftertankens bleka ljus ytterligare en kommentar:

Om allt är matematik - eller förutsägelser - ge mej då tillgång till grunddata så jag kan dra mina egna slutsatser. SL är ju uppenbarligen inte så bra på det...
Jag har skrivit om detta i en annan tråd.
Och det handlar om ett 'SYSTEMFEL' som inkluderar det kapitalistiska synsättet - så vem vet, jag kanske (för en gångs skull) gör nåt mer än att skriva gnälliga inlägg på ett nätforum som (i stort sett) ingen läser.

Skål och välkommen
TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Om allt är matematik - eller förutsägelser - ge mej då tillgång till grunddata så jag kan dra mina egna slutsatser.
Ja det var en bra idé! När det gäller busstrafiken vet jag inte om strukturen eller kapaciteten finns för det idag. Sen finns det ju en liten filosofisk aspekt på detta, som jag säkert har skrivit om tidigare, kommer bara inte ihåg när, jag har skrivit så många inlägg :roll:

Kolla pm-boxen vid tillfälle förresten!
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:
SL uppmanar ständigt att jag ska kolla trafikläget i mobilen eller via datorn, men klarar inte av att ge korrekt information. För tillfället anser jag att det är uselt, och att fragmentariseringen av kollektivtrafiken är en stor orsak till detta. Tala gärna om för mej att jag har fel!

en något upprörd
Thomas K Ohlsson

(Och ja: Jag kan gå och ta spårvagnen vid Valla Torg. Eller gå till Årstaberg eller Gullmarsplan, det är inte så långt. Men om nu SL påstår att det går en buss så tror jag naturligtvis på det - till verkligheten visar annat!)
Det finns problem med fragmentarisering - men skulle inte säga att det berör så mycket just den här delen. Dock kan jag lämna en lång lista på där det orsakar problem. Tvärtom blir ju störningsinformationen allt bättre. Men jag brukar kalla det välfärdsstatens moment 22 - att våra krav på information och de tjänster som erbjuds ökar mycket mer än vad den ekonomiska tillväxten kan tillåta välfärden att växa med... - om det är rätt att kalla det "moment 22" kan ju diskuteras utifrån dess ursprungliga betydelse - men det är iaf slagkraftigt! Grundproblemet är ju att man har byggt ett system som inte riktigt klarar av att leverera när det verkligen är störningar.

Ett problem är också att kunskapen om informationsförmedling hos operatörerna har en del brister. Det gör ju att det inte blir bra information. En orsak är att de som arbetar med att förmedla informationen inte riktigt har den kunskap som krävs - det gäller ju egentligen hela vägen från SL:s kundtjänst till trafikledarna ute hos operatörerna. De förra för att det inte är någon direkt merit att kunna kollektivtrafik för att jobba på kundtjänst och inte får korrekt kunskapsunderlag, de senare för att man väl förvisso är relativt duktig på hur praktiskt trafikdrift fungerar, men desto sämre på att förmedla detta till kunder. Ibland har man någon informatör anställd som ska vara den förmedlande länken - men dessa har ju sällan heller någon skolning som informatör.

För flertalet kunder torde det exempelvis vara omöjligt att förstå att när SL skriver om bussar i Bromma, så avser det de bussar som trafikeras av Arrivas depå i Lunda industriområde, men inte andra linjer i Västerort. Det krävs att man är ganska så nördig eller arbetar i branschen för att kunna tyda sådan information korrekt!
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
Lars_L skrev: För flertalet kunder torde det exempelvis vara omöjligt att förstå att när SL skriver om bussar i Bromma, så avser det de bussar som trafikeras av Arrivas depå i Lunda industriområde, men inte andra linjer i Västerort. Det krävs att man är ganska så nördig eller arbetar i branschen för att kunna tyda sådan information korrekt!
Men i det fallet räknade man faktiskt även upp linjenumren. Problemet med det var bara att det då framstod som att tex 179 (ej uppräknad) gick, vilket den förstås inte gjorde....
Det har väl varit lite olika med det. Ofta har man ju haft det bara under sökfunktionen, men inte i den övergripande. Men min kritik är väl främst att man håller fast vid ett begrepp kopplat till ett tidtabellshäfte som väl aldrig haft ett lämpligt namn. Nu när ingen längre använder de tryckta tidtabellerna blir det ju helt meningslöst och obegripligt. Nästan alla linjer i häftet går dessutom i två andra stadsdelsområden och flera i två andra kommuner.

Kring exempelvis Hässelby/Vällingby blir det ju då ingen information alls. Där går ju också Järfällas bussar - vilket också då kräver att kunden förstår att bussarna inte går, fast det inte står något alls om trafikstörningar i Hässelby - Vällingby - stadsdelar som man ju inte på något sätt koppla ihop med Bromma...Medan man då låtit Rinkeby/Tensta nu fått en egen rubrik ibland. Det är väl lite bättre, även om gamla "Järvafältet" egentligen var bättre för att täcka in området.

Men här kan man ju se en vits med att verkligen ha linjenummer som "hänger ihop" inom en depå. Då går det ganska enkelt att förklara vilka busslinjer som är indragna, har störningar, utan att behöva en lista på 30 busslinjer som ömsom har nummer i 1xx-serien och 5xx-serien.
TKO

Inlägg av TKO »

Ytterligare ett exempel på SL:s trafikinformation igår - kanske det sista?
(jag hade tyvärr glömt min mobil hemma så jag kan inte underhålla er med informativa bilder)

När jag skulle åka till Gullmarsplan visades ett antal avgångar på hållplatsskylten, några med minutangivelse, några med tidtabellstid. Jag hade redan räknat ut att det bara var turerna med minutangivelse som verkligen kördes, de andra var inställda. (Just då kördes på 160 bara de turer som går till/från Liljeholmen).
Under tiden jag väntade rullades dock en lång störningstext igång, där i stort sett varenda busslinje i Söderort räknas upp och som avslutades med "trafikeras ej" (eller "trafiken inställd", minns inte exakt). Trots detta kom en buss... och på vägen till Gullmarsplan mötte vi en buss som uppenbarligen också var i trafik.

Efter att ha uträttat mina ärenden tog jag en runda i terminalen, det var rätt lugnt. Och det verkade som om de flesta bussar faktiskt gick. Dock fanns den långa störningstexten kvar på de stora tavlor som visar alla avgångar. Men den var lätt modifierad: Uppräkningen av alla linjenummer fanns kvar, men slutet "trafikeras ej" var borta. Så vad texten skulle betyda förstod jag aldrig!
Och resan hem gick faktiskt bra, nu gick i stort sett alla turer - dock med korta bussar istället förledvagnar.

Det om detta / TKO
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

I onsdags satt min hustru på bussen från Vaxholm när allt brakade samman. När hon kom till Danderyds sjukhus gick det inga bussar mot jobbet vid Haga norra, men det gick inga bussar hem heller. Det slutade med att hon promenerade cirka sex kilometer till jobbet. Totalt tog det cirka fyra timmar dörr till dörr. Hemresan bjöd på först en promenad till Karolinska och senare en promenad till S:t Eriksplan. Med tunnelbanan kom vi till Strömkajen och en extrainsatt båt.

Igår var hon trött i fötterna och kollade noga på sl.se att det skulle gå bussar förbi Haga norra. Väl framme i Danderyd visade sig att bussarna ändå inte gick, men hon hade tur och kom med en buss till Bergshamra och behövde inte gå lika långt. På vägen hem stod det tydligt på sl.se att det inte gick någon buss, men som tur var stämde inte heller det med verkligheten. :roll:
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:I Sverige var det väl ännu sjukare, klockslag med understruket minuttal användes väl kl 6.00 på kvällen till 5.59 på morgonen (eller om det nu var 6.01 till 6.00!) och resten av dagen skulle man liksom förstå att det var dagtid som menades...
Det där har jag nog ett svagt minne av att jag läst eller hört tidigare. Var det ett officiellt skrivsätt?
Det verkar ha förekommit i järnvägstidtabeller åtminstone.
LÅ1 skrev:Jag har en känsla av att man är allmänt ospecifik när man annonserar byte till andra trafikslag. Något som jag inte tror att SL är ensam om. Har märkt samma sak i Berlin när det gäller U- resp. S-bahn t.ex.
Det verkar som att graden av vaghet beror på hur lätt/svårt det är att ändra linjerna på platsen och hur sugen man är att locka resenärer över till annat trafikslag. Jag tror att S-Bahn och U-Bahn informerar om varandras linjenummer (men jag kan minnas fel) men däremot ropas inte nummer på bussar ut.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

SL informerar att linje 58 får FLER turer på julafton i år:
http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/ ... ?date=true

Tyvärr så är det den ordinarie tidtabellen man återger... :roll:
Hur tänkte man här?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:SL informerar att linje 58 får FLER turer på julafton i år:
http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/ ... ?date=true

Tyvärr så är det den ordinarie tidtabellen man återger... :roll:
Hur tänkte man här?
Om man hade lagt ned den och aldrig kört den igen, så hade det varit "inga fler turer", men nu kör man den, alltså "fler turer"!

Nä jag har ingen aning, men har du kollat på sluttiden? Undrar om den inte slutade gå lite tidigare förra året! (Jag har ingen aning, jag var säkert i Huddinge då och där går ju inga turer alls!)
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Ja, det man återger i trafikmeddelandet är den ordinarie tidtabellen för linje 58 med kvartstrafik:
På julafton får linje 58 fler turer
Linje 58 trafikerar på julafton sträckan Sankt Eriksplan - Norra begravningsplatsen med fler turer.

I riktning mot Norra krematoriet från Sankt Eriksplan:
Klockan 10.45, 11.00, 11.15 och så vidare fram till klockan 17.45.
Från Karolinska sjukhuset:
Klockan 10.53, 11.08, 11.23 och så vidare fram till klockan 17.53.
I riktning mot Sankt Eriksplan från Norra krematoriet:
Klockan 11.01, 11.16, 11.31 och så vidare fram till klockan 18.01
Jämför man med tidtabellen för linje 58, så är det precis det man upprepar ovan, och det är varken fler eller färre turer...
http://sl.se/ficktid/vinter/H58.pdf

Hur det kan bli FLER turer övergår mitt förstånd, om inte trafiken utökats efter 11 dec 2016?
Var det färre turer förra julen? (Vill minnas att det var 20-24 minuters trafik då, eller?)

Fast det är ju bra att man informerar om att linjen finns i och med att den endast trafikeras 3 gånger om året (Mors dag, Alla Helgons Dag och Julafton)... :wink:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:Hur det kan bli FLER turer övergår mitt förstånd, om inte trafiken utökats efter 11 dec 2016?
Var det färre turer förra julen? (Vill minnas att det var 20-24 minuters trafik då, eller?)
Det mest troliga är att man menar att det är fler turer än förra julen, ja.

Har 48E/58 "alltid" gått på julafton överhuvudtaget, eller är det ett relativt nytt påfund?
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

roggek skrev:Ja, det man återger i trafikmeddelandet är den ordinarie tidtabellen för linje 58 med kvartstrafik:
På julafton får linje 58 fler turer
Linje 58 trafikerar på julafton sträckan Sankt Eriksplan - Norra begravningsplatsen med fler turer.

I riktning mot Norra krematoriet från Sankt Eriksplan:
Klockan 10.45, 11.00, 11.15 och så vidare fram till klockan 17.45.
Från Karolinska sjukhuset:
Klockan 10.53, 11.08, 11.23 och så vidare fram till klockan 17.53.
I riktning mot Sankt Eriksplan från Norra krematoriet:
Klockan 11.01, 11.16, 11.31 och så vidare fram till klockan 18.01
Jämför man med tidtabellen för linje 58, så är det precis det man upprepar ovan, och det är varken fler eller färre turer...
http://sl.se/ficktid/vinter/H58.pdf

Hur det kan bli FLER turer övergår mitt förstånd, om inte trafiken utökats efter 11 dec 2016?

Fast det är ju bra att man informerar om att linjen finns i och med att den endast trafikeras 3 gånger om året (Mors dag, Alla Helgons Dag och Julafton)... :wink:
Man brukar ha samma tidtabell jämt och det här är väl densamma som man hade förra julen. Dock ändrade man ju tidtabellen när 58:an infördes. Förut var det ju 19-minuter mellan första och andra avgång och sedan gick bussarna var 13:e minut (ursprungligen för att vara synkade med 48:s tidtabell innan 3:an tog över, som på den tiden hade 6-7-minuterstrafik på söndagar). I princip samma tidtabell man haft sedan 1960-talet. Man förlängde dock tiden som linjen gick när 58:an infördes, från att sista turen avgick vid 16-tiden från S:ankt Eriksplan, till att sista nu går 17.45, samtidigt som det blev taktfast kvartstrafik. På 60-talet hade man alltså totalt 25 avgångar per trafikeringsdag och idag 29 avgångar, fast då med lite sämre turtäthet idag.

Att köra på julafton är nog däremot relativt nytt. Tror inte man gjorde det så tidigt som på 1960-talet, men vem minns sådant? Tror nog man har gjort det i ett tiotal år i alla fall.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Samtliga plattformsskyltar på röda linjen har hängt sig. Meddelandena som rullar uppdateras inte och stämmer inte alls med verkligheten.

Jag förstår att datorer kan hänga sig, men går det inte att släcka skyltarna helt istället för att låta dem visa felaktigheter?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Inte om styrsystemet till dom har hängt sig, då får de ju inte reda på att de skall stängas av :-)
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar