Mycket möjligt att slingan vid Traneberg tagits ur bruk i förtid. Den fanns i varje fall inte med på ställverkspanelen för det nya ställverket vid Alvik, inte heller på någon av tunnelbanans signalritningar i Väg- och Vattens arkiv finns slingan med. På en ritning över ett provisoriskt stadium för signalsäkerhetsanläggningen vid Alvik, daterad 1950,
http://ekeving.se/r/SL/485758.jpg saknas slingan. Ritningen omfattar i och för sig inte det område där slingan fanns, men på signalinstruktionsritningen från 1947
http://ekeving.se/r/SL/1947/Alvik_tunneln.jpg finns slingan med, och det är helt uppenbart att den ingår i signalsäkerhetsanläggningen för Alvik. Och naturligtvis fanns den med på spårplanstavlan i spårvägsställverket
http://ekeving.se/rt/ss-spv/alvik/index.html. Så antingen har slingan tagits ur bruk redan 1950, eller så har växlar och signaler vid slingan skilts ut till en liten lokal signalanläggning (som inte avsatt några spår i VoV arkiv).
Skärningen där slingan legat fanns nog för övrigt kvar till någon gång på 1970-talet eller ännu senare, om jag inte minns helt fel.
Att tunnelbaneställverket vid Alvik togs i bruk redan innan tunneltågstrafiken startade är högst troligt. Bland VoV arkivhandlingar finns en del protokoll från besiktningar, t ex den 20 oktober 1952. Då var bland annat Överståthållarämbetets elektriske inspektör, regeringsrådet Th Thelander, i farten och besiktigade "tunnelbanan Kungsgatan - Vällingby gård" som järnvägsinspektör Fredrikson uttryckte det i protokollet. Hyttsignalanläggningen hade Fredrikson kontrollerat redan den 1 oktober; "bansträckan kördes med fyravagnståg. Signalanläggningarna fungerade utan anmärkningar". Vilket jag tolkar som att ett fyravagnståg, med Fredrikson i förarhytten, kört hela sträckan Kungsgatan - Vällingby gård (som tydligen var ett arbetsnamn på den provisoriska stationen vid Vällingby).
Den 23 oktober, alltså bara några dagar innan tunneltåg med trafikanter skall börja rulla, ger Thelander klartecken för trafikstart. Han hänvisar till ett dagen innan skrivet utlåtande av T. Lundberg (signalingenjör vid SJ elektrotekniska byrå, där Thelander var chef). Lundberg hade både granskat schemor och gjort funktionsprov av vilka koder som gavs på de bakomvarande spårledningarna när en spårledning kortslöts, "växelläge och signalbilder hava kontrollerats", "driftprov hava företagits med körning med tågsätt under manövrering av signalerna från ställverket". Så i varje fall senast ungefär en vecka före trafikstart verkar det nya ställverket ha varit inkopplat.