Jag kanske överskattade forumvännernas fattningsförmåga - eller så var det jag som uttryckte mej oklart!
Så jag gör ett nytt försök, och börjar här:
Ute och åker skrev:---klipp---
Tycker också det är lite kul med formuleringen: "Men plattformen har ju höjts vid anpassning till tunneltågen, gjordes detta genom att spåren sänktes eller togs väntkuren bort"
---klipp---
Visst är det lite kul, ännu roligare hade det varit om det var så jag skrivit. Men den citerade meningen fortsätter, och gör det enligt min mening klart vad som avses! (Och det tillhör god ton att inte avbryta ett citat inne i en mening, anser jag...)
Så här tänkte jag:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/se/ okänd upphovsman
Den övre bilden är tagen 1956, vi ser att en del arbeten med att ansluta banan till Hökarängen har påbörjats. Men i huvudsak visar bilden den ursprungliga
tunnelbanestationen "Hammarby".
Den nedre bilden är tagen 1948, när spårvagnstrafiken gick över Skanstullsbron och på norra delen av Gubbängsbanan (ner till Sofielundsvägen). Den visar alltså
spårvägshållplatsen "Hammarby". Arbeten med plattformsförlängning verkar ha påbörjats.
Genom att titta på bilderna gör jag följande antaganden:
- Trafikspåren har samma läge i plan 1948 och 1956.
- Den östra delen av plattformen har samma utformning i plan 1948 och 1956.
- Den östra väntkuren på bilden från 1948 är identisk med den östra väntkuren 1956.
- Tunnelbanestationen har en annan plattformshöjd än spårvägshållplatsen.
Den ändrade plattformshöjden kan uppnås genom att
a) Höja ("öka plushöjden") spårvägshållplatsens plattform
eller
b) Sänka ("minska plushöjden") trafikspåren
Det går naturligtvis även att kombinera dessa metoder, och hur man än gör måste kantstöden bytas eller kompletteras.
Det enklaste borde ha varit alternativ a), men då är frågan hur man gjorde med väntkuren? Men en sådan kanske är lätt att flytta?
Det är inte världens viktigaste fråga - men ändå något att fundera över. Och det här med skillnaden i plattformshöjd för premetro kontra "genomförd metro" kan vara lite knepigt, den som varit i Rhein/Ruhr har kanske sett en del kluriga lösningar!
Slutligen tycker jag att gatuvyn från Eniro inte tillförde så mycket i den fråga jag tog upp, eftersom frågan berörde situationen 1948-1956 medan bilden är nutida. Men vi kan ana var spårvägens anslutningsspår till NEH har gått!
hoppas det klarnade nu
gör
Thomas K Ohlsson