Det sker i Helsingfors
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Det sker i Helsingfors
Det var ett fyndigt svar!
Men det var inte det jag avsåg...
/TKO
Men det var inte det jag avsåg...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Det sker i Helsingfors
Min gissning är att tågen inte stannar vid mitten av plattformen utan närmast nedgången.
Re: Det sker i Helsingfors
Plattformspringet berodde då på det att Ringbanan var nyöppnad och folk inte hade lärt sej var tågen stannade.M_M skrev:Det är otroligt märkligt att kollektivtrafiken på så många ställen går bet på att informera resenärer om var de ska stå. Är alla inblandade så hemmablinda att de "gör som vi alltid gjort" och därmed skyltar på ett sätt som bara är begripligt för den som varit med förr?Piirka skrev:Det berättas bl a att tågen försenades extra på Kivistö station då folk väntade på fel ända av plattformen
Re: Det sker i Helsingfors
Grattis! Ni har vunnit en LP-skiva...Harald skrev:Min gissning är att tågen inte stannar vid mitten av plattformen utan närmast nedgången.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: Det sker i Helsingfors
Är det här inte både fel fråga, fel svar och fel tråd att behandla detta?
Tills vidare betraktar jag skyltningen som det enda som är rätt i "problemet".
TKO skrev:Eftersom jag senast igår blev irriterad på den uppenbara felskyltningen vid GUP tänker JAG ödsla flera knapptryckningar på att tala om hur man INTE ska göra, så det så!
Sön- och helgdagar ser vi texten
"Korta tåg. Gå mot mitten av plattformen" vid Gullmarsplan.
Vad är fel?
(Rätt svar belönas med en LP-skiva, innehållande bland annat ett spår med "Kriminella Gitarrer!)
/TKO
Är det inte så att det inte står att tågen stannar vid mitten av plattformen, utan att de medföljande resenärerna ska gå mot mitten? Är inte poängen med skyltningen att om nu tunneltåget stannar närmast nedgången så finns det en tydlig fördel med att uppmana trafikanterna, som alltför gärna har en tendens att samlas närmast nedgången, att gå mot mitten av plattformen eftersom det då blir en jämnare spridning i det korta tåget och också för att man inte ska råka ställa sig i "fel ända" av plattformen och behöva springa en bit när tåget stannat? Hur kan man få det till felskyltning?TKO skrev:Grattis! Ni har vunnit en LP-skiva...Harald skrev:Min gissning är att tågen inte stannar vid mitten av plattformen utan närmast nedgången.
/TKO
Tills vidare betraktar jag skyltningen som det enda som är rätt i "problemet".

Re: Det sker i Helsingfors
Korrekt!Ute och åker skrev:Är det här inte både fel fråga, fel svar och fel tråd att behandla detta?
---klipp---
(Därför avstår jag att kommentera resten av inlägget)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Det sker i Helsingfors
För att få den urspårade diskusssionen på spår igen (snälle joumaster kunde vänligen spåra ut urspårningsdiskussionsdelen i en egen ny tråd?), så gläder jag mej till att nämna goda Jokernyheter. HRT:s (Helsingforsregionen trafik) styrelse beslöt i tisdags att man hakar på den pågående Artic-leveransen och utnyttjar således en option. 29 dubbelriktade 35 meter långa vagnar beställs från Transtech Oy. Maxkostnaden får inte överstiga 107,9 milj € (1.064 milj SEK). Prislappen inkluderar även reservdelar, räntekostnader under leveransperioden, förberedelser för eventuella tilläggs/ändringsarbeten samt HST:s (Trafikverket) egna utgifter vid anskaffningsprojektet.
Igår berättade Helsingin Sanomat om nya detaljer gällande Västmetrofiaskot. Installeringen av strömskenorna har gjorts slarvigt. Skarvarna mellan skenorna blev ojämna, vilket upptäcktes under testkörningarna - och gjorde inte gott åt strömavtagarna. Man har därför varit tvugna att slipa skarvarna på strömskenorna (med en total långd på 28 km). Dessutom har den nya tunnelsektionen från Gräsviken västerut varit nedsmutsad av stenkrossdamm. Dammet hotade att täppa till filtrarna i luftintagningssystemen. Problemet har nu åtgärdats med spolning av tunnlarna med "stort vatten".
Igår berättade Helsingin Sanomat om nya detaljer gällande Västmetrofiaskot. Installeringen av strömskenorna har gjorts slarvigt. Skarvarna mellan skenorna blev ojämna, vilket upptäcktes under testkörningarna - och gjorde inte gott åt strömavtagarna. Man har därför varit tvugna att slipa skarvarna på strömskenorna (med en total långd på 28 km). Dessutom har den nya tunnelsektionen från Gräsviken västerut varit nedsmutsad av stenkrossdamm. Dammet hotade att täppa till filtrarna i luftintagningssystemen. Problemet har nu åtgärdats med spolning av tunnlarna med "stort vatten".
- Jourmaster
- Moderator
- Inlägg: 796
- Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40
Re: Det sker i Helsingfors
Nu är det gjort: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39294Piirka skrev:För att få den urspårade diskusssionen på spår igen (snälle joumaster kunde vänligen spåra ut urspårningsdiskussionsdelen i en egen ny tråd?
Jourhavande forummoderator.
Re: Det sker i Helsingfors
Jaha, så Tub 1 är inte urspårat, men när det börjar handla om Tub 3 har det gått för långt?!Jourmaster skrev:Nu är det gjort: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39294Piirka skrev:För att få den urspårade diskusssionen på spår igen (snälle joumaster kunde vänligen spåra ut urspårningsdiskussionsdelen i en egen ny tråd?

Re: Det sker i Helsingfors
Nej, först då handlingen övergår till Tub 4daniel_s skrev:Jaha, så Tub 1 är inte urspårat, men när det börjar handla om Tub 3 har det gått för långt?!

Förra veckan beslöt HRT:s styrelse beställa Jokerspårvagnar och idag har Trafikverkets styrelse å sin sida beslutat om beställningen. En protovagn väntas vara levererad vid årsskiftet 2018-19. Vagnen provkörs på det befintliga stadsnätet, så att eventuella "barnsjukdomar" kan elimineras inför serieleveransen. Jokervagnarna skiljer sej från de nuvarande Artic-vagnarna beträffande längd och dubbelriktning. Mellandelen planeras ha ett nigningssystem, så att tillgängligheten (för personer med funktionsnedsättning) underlättas.
Re: Det sker i Helsingfors
Aha, törs man hoppas på luftfjädring? (Kanske till och med tryckluftmanöverad broms?)Piirka skrev:Förra veckan beslöt HRT:s styrelse beställa Jokerspårvagnar och idag har Trafikverkets styrelse å sin sida beslutat om beställningen. En protovagn väntas vara levererad vid årsskiftet 2018-19. Vagnen provkörs på det befintliga stadsnätet, så att eventuella "barnsjukdomar" kan elimineras inför serieleveransen. Jokervagnarna skiljer sej från de nuvarande Artic-vagnarna beträffande längd och dubbelriktning. Mellandelen planeras ha ett nigningssystem, så att tillgängligheten (för personer med funktionsnedsättning) underlättas.
Re: Det sker i Helsingfors
Det vore en "bon voyage" till 1950-talet, då boggievagnarna byggdes med tryckluftskompressorer för broms- och dörrmanövrering.daniel_s skrev:Aha, törs man hoppas på luftfjädring? (Kanske till och med tryckluftmanöverad broms?)

Finska YLE kom med nyheten att västmetrobolagets verkställande direktör Matti Kokkinen fick sparken, med omedelbar verkan. Ny vd är Ville Saksi med bakgrund i "rallarfirman" VR Track.
Dagens
Det gick inte helt som i Strömsö, inget tioårskalas för Kokkinen och speciellt då både YLE och nu även HBL nämner att byggkostnaderna än en gång skjuter upp i sfärerna. I somras skulle slutnotan gå på knappa 1,1 miljarder euro. Nu uppskattas totalkostnaden vara 1,186 miljarder (ca 11,64 miljarder kronor). Spågumman Piirka kikar ner i tekoppen - chara, chara, Tubro, jumbra - slutsumman går på 14 miljarder kronor, dvs 1 miljard kronor per kilometer.Hufvudstadsbladet skrev:Nästa år firar Matti Kokkinen tio år som verkställaden direktör för Västmetrobolaget...
Tidigast vid årsskiftet får vi kanske, ja kanske, noggrannare uppgifter om när trafiken på västmetron startar.
Re: Det sker i Helsingfors
Nå, luftfjädring och d:o broms är alltjämt så gott som allenarådande på såväl tunnelbane- som järnvägsvagnar även i våra avlånga länder. Sen håller jag med om att elektriska dörrar i allmänhet är det bästa nuförtiden, men när det gäller spårvagnar har tryckluftfobin tagit sig löjliga proportioner.Piirka skrev:Det vore en "bon voyage" till 1950-talet, då boggievagnarna byggdes med tryckluftskompressorer för broms- och dörrmanövrering.daniel_s skrev:Aha, törs man hoppas på luftfjädring? (Kanske till och med tryckluftmanöverad broms?)Tyvärr är nog tryckluftsmanövreringen känslig för minusgrader. Det ser man på protometrovagnarna (M101 - M106), som just har "tryckluftsdörrar" i motsatsen till serieleveransvagnarna M107 - M184 (med elektriskt manövrerade dörrar). Prototåget tycks ha fått dörrfel lite för ofta nu under den ovanligt tidiga köldperioden.

Min fråga var dock hur nigningsfunktionen på jokerspårvagnarna ska fungera, så jag undrar fortfarande om det ska vara luftfjädring på dem eller om det blir något slags hydraulisk manövrering.
Re: Det sker i Helsingfors
Vi får vänta och se tills Transtech kommer med mer information. Troligen hydraulisk nigningsmanövrering, place the bet.daniel_s skrev:Min fråga var dock hur nigningsfunktionen på jokerspårvagnarna ska fungera, så jag undrar fortfarande om det ska vara luftfjädring på dem eller om det blir något slags hydraulisk manövrering.
Re: Det sker i Helsingfors
Helsingfors stadsfullmäktige har just beslutat (30.11.2016) att Variotramvagnar (201-240) tas bort och ersättas med Artic-vagnar.
Re: Det sker i Helsingfors
Mer information om detta i stadsfullmäktiges föredragningslista:Albert skrev:Helsingfors stadsfullmäktige har just beslutat (30.11.2016) att Variotramvagnar (201-240) tas bort och ersättas med Artic-vagnar.
Projektplan för upphandling av spårvagnar som ersätter de nuvarande låggolvsspårvagnarna
Re: Det sker i Helsingfors
Bilagorna i föredragningslistan för fullmäktige är endast på finska, här följer ett sammadrag:
Trafikverket har i detta nu 122 spårvagnar av tre olika typer: 20 höggolvs-, 52 mellandels- och 50 låggolvsvagnar. Dessutom har man deponerat 10 höggolvsvagnar (byggda 1973-75), men dessa kräver en storrevision ifall de turssätts. Hög/mellandelsvagnarna förväntas vara i trafik 10 år framåt.
Leveransen av 40 Articvagnar är i full gång. Trafikverkets projektplan, som fullmäktige igår godkände, innebär att man beställer ytterligare 20 Artic-vagnar. Efter den leveransen har man 52 mellandels- och 60 låggolvsvagnar = 112 vagnar (+ 20 höggolvsvagnar). Antalet vagnar torde räcka till den nuvarande trafikeringen med 94-95 turer i eftermiddagsrusningen. Man får nog räkna om antalet turer, då linjenätet genomgår en förändring nästa år. Ringlinjerna splittras exempelvis och blir till en megalinje: linje 7 Busholmen (Västra terminalen) – Kampen – Senatstorget – Böle
linje 2 Böle – Tölö – Kampen – Olympiaterminalen
linje 3 Olympiaterminalen – Eira – Berghäll – Nordenskiöldsgatan – Granvägen (och vv). Det krävs att spåren på Grejusgatan mellan Nordenskiöldsgatan och Mannerheimvägen byggs lagom till augusti.
Som jag ser, så försvinner inte bara Variovagnarna, men även de 10 deponerade höggolvsvagnarna. Vagn 31 är en av dessa och skall bli museivagn. Resten skrotas eller får kanske en ny hemvist i Łódź?
Trafikverket har i detta nu 122 spårvagnar av tre olika typer: 20 höggolvs-, 52 mellandels- och 50 låggolvsvagnar. Dessutom har man deponerat 10 höggolvsvagnar (byggda 1973-75), men dessa kräver en storrevision ifall de turssätts. Hög/mellandelsvagnarna förväntas vara i trafik 10 år framåt.
Leveransen av 40 Articvagnar är i full gång. Trafikverkets projektplan, som fullmäktige igår godkände, innebär att man beställer ytterligare 20 Artic-vagnar. Efter den leveransen har man 52 mellandels- och 60 låggolvsvagnar = 112 vagnar (+ 20 höggolvsvagnar). Antalet vagnar torde räcka till den nuvarande trafikeringen med 94-95 turer i eftermiddagsrusningen. Man får nog räkna om antalet turer, då linjenätet genomgår en förändring nästa år. Ringlinjerna splittras exempelvis och blir till en megalinje: linje 7 Busholmen (Västra terminalen) – Kampen – Senatstorget – Böle


Som jag ser, så försvinner inte bara Variovagnarna, men även de 10 deponerade höggolvsvagnarna. Vagn 31 är en av dessa och skall bli museivagn. Resten skrotas eller får kanske en ny hemvist i Łódź?
Re: Det sker i Helsingfors
Vi skall se med de 10 deponerade vagnar!
Re: Det sker i Helsingfors
Svenska Yle (+ finska YLE): Västmetrobolaget kom nyss med uppgiften om att metrotrafiken kan starta till Hagalund i april. Systemtesten har äntligen slutförts med godkänt resultat på tre stationer (Kägeludden, Aalto-univerisitete och Hagalund). Testen på stationerna på Helsingforssidan (Drumsö och Björkholmen) har inletts och förväntas vara slutförda i januari. Testerna vid de tre övriga nya stationerna (Idrottsparken, Ängskulla och Mattby) påbörjas därefter, så att trafiken till slutstationen Mattby kan starta i juni, berättar Västmetrobolagets nye VD Ville Saksi. Det slutgiltliga beslutet om trafikstart görs av Helsingforsregionens Trafik.
Re: Det sker i Helsingfors
I början av veckan meddelade Helsingfors stads trafikverk, att Jokerbanan byggs enligt alliansmodellen, dvs på samma sätt som i Tammerfors. Man grundar inte ett aktiebolag (för att undvika Västmetrofiaskot), utan en projektorganisation. Organisationen består förutom av trafikverket även av Stadsplaneringskontoret resp. Byggnadskontoret (Helsingfors) och av Esbo stads ämbetsverk från teknik- och miljösektorn.