Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde
Intressant!
Varför får klätterväxeln inte trafikeras "åt fel håll"?
Är det kanske normalt för klätterväxlar?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Vet ej. Vet bara att de som kopplade in växeln på plats sade att det inte var tillåtet att köra åt "fel håll" i den.TKO skrev:Intressant!
/TKO
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Sannolikheten är inte försumbar att skylten redan satt på mackapären och det hade väl snarast kostat mer att montera ner den. Om denna mackapär mestadels används just för spårvägsinfra (typ för att hålla bort gummihjulsfordon från spår då något pågår) så torde väl hastighetsgränsen vara rätt vettig.TKO skrev:På väg mot den "gamla" hållplatsen noterar vi denna högteknologiska lösning. Är inte hastighetstavlan överflödig - hastigheten framför grinden är väl redan begränsad till 5 km/h? Kanske det som kallas redundans av nu för tiden!
Fast en kan ju undra lite hur fyrkantigt det är om det inte ändå är uppenbart att en ska krypa förbi en såndär?
- dr Cassandra Nojdh
Senaste nytt om de fortsatta arbetena vid Sickla Udde:
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... ggargatan/
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... ggargatan/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
Klätterväxlarna är ju fjäderväxlar och man bestämmer vid inläggningen åt vilket håll det skall fjädra. Det finns en möjlighet att lägga om den så att ett tåg kan passera i detta fall till motspår. Men det får bara utföras av särskilt utbildad banpersonal och är inget man enkelt kan tillämpa i en akut situation, typ ta ett växelspett och lägga om den.Odd skrev:Vet ej. Vet bara att de som kopplade in växeln på plats sade att det inte var tillåtet att köra åt "fel håll" i den.TKO skrev:Intressant!
/TKO
För stationära fjäderväxlar av typen som ligger vid Ktg kan man med spätt lägga den på rakspår och köra tillbaka i motspår. Vid Ktg ligger växlarna normalt i rakspår för att inte slita på mekanismen. När vi kör till Sgt och det blir stopp som gör att man måste vända vid Ktg lägger man alltså bara om växeln och "vips" har man fått en fjäderväxel.
Fullständig flexibel lösning

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- dr Cassandra Nojdh
I den mån TKO m.fl. inte noterat detta så verkar balisgruppen vid Sickla Udde hpl. numera (efter vederbörlig tillståndsgivning etc. etc. - trots att Transportstyrelsens GD fått sparken) vara i drift. Åkte med spårvagnståget igår 18/1 och kunde på min gps se att man faktiskt kunde köra i 30 km/tim påväg mot GUP. Eventuellt kommer jag förbi igen någon dag och tar en bild på corpus delicti.TKO skrev:"Ni trodde det här var enkelt, men vänta bara till jag börjat förklara!"
Under tiden kommer vi allt längre från den ursprungliga målsättning som låg förborgad i begreppet "Snabbspårvägen"...
Jag tror jag måste citera en icke reellt existerande poet:
"Nu är den dystra höst utbruten som E.A. Karlfeldt kallar vår"
God middag
önskar
Thomas K Ohlsson
(alltmer osäker på snabbspårvägens reella existens...)
Som Daniel S påpekar ovan kommer detta problem inte att uppträda i det GE/Alstom-system (SSC) som ska efterträda det nuvarande Bombardiersystemet. I SSC är föraren nämligen betrodd med att själv, genom en knapptryckning, få ombordutrustningen att växla från depå-mod (15 km/tim) till sikt-mod.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Jag avslutar numera mina (ändå fåtaliga) resor till Sjöstaden redan vid Sickla Kaj, så detta har jag missat!
Det kanske blir ordning på signalsystemet någon gång - hoppet finns...
/Thomas
/Thomas
- dr Cassandra Nojdh
Måhända fåtaliga, men något borde du ha märkt om resandet har inträffat i närtid. Spårvagnstågen färdas ju numera mellan Sickla Kaj och Luma i 30 km/tim, jämfört med 15 km/tim tidigare.TKO skrev:Jag avslutar numera mina (ändå fåtaliga) resor till Sjöstaden redan vid Sickla Kaj, så detta har jag missat!
/Thomas
Jag har väl inte varit tillräckligt uppmärksam - får bättra mej!
Sen är ju inte heller 30 km/h nån imponerande hastighet på avskilt körfält, men det är ju en annan fråga...
/TKO
Sen är ju inte heller 30 km/h nån imponerande hastighet på avskilt körfält, men det är ju en annan fråga...
/TKO
- dr Cassandra Nojdh
30 km/tim gäller generellt, för all trafik inom Hammarby sjöstad.TKO skrev:Jag har väl inte varit tillräckligt uppmärksam - får bättra mej!
/TKO