Tillfällig hållplatsläge Sickla udde

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Tillfällig hållplatsläge Sickla udde

Inlägg av TKO »

Igår när jag besökte Hammarby kanalstad såg jag att man höll på att sätta upp en ny kontaktledningsbrygga vid hpl Sickla udde, i höjd med Rorgängargatan. Jag förmodar att det är för att kunna "klippa av" kontaktledningen över de nuvarande vändspåren i samband med inkoppling av förlängningen till Sickla station. Jag såg även ett informationsmeddelande om att hållplatsen flyttas 150 meter västerut, till Lugnets allé. På sl.se anser man att det tillfälliga hållplatsläget ligger "cirka 100 m närmare Gullmarsplan", men det är ju ungefär samma sak!

Men hur kommer denna "tillfälliga hållplats" att utformas? Var kommer övergångsväxlar/spårkryss att läggas in? Kommer det nuvarande hållplatsläget att användas som vändspår eller kommer vändning att ske på Lugnets Allé?

(Om dessa frågor redan besvarats i någon av alla de trådar som redan finns om Tvärbanans förlängning ber jag om ursäkt...)

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Anders Hanquist

Re: Tillfällig hållplatsläge Sickla udde

Inlägg av Anders Hanquist »

Sedan en tid tillbaka finns några sprejade punkter i spåret med ett likaså sprejat streck emellan. Sannolikt är det där klätterväxeln kommer att placeras. Får se på måndag när det skall vara klart. Har aldrig haft nära till spårvagnshållplatsen. Synd bara att det är temporärt.
TKO

Inlägg av TKO »

Tack för info!
Jag får åka och titta på måndag.

/Thomas
Anders Hanquist

Välkommen. Det nya fiket på hörnet mot Lugnets skola kan rekommenderas.
Anders Hanquist

Re: Tillfälligt hållplatsläge Sickla udde

Under natten mot onsdagen utfördes en del förberedande arbeten. Stora betongsuggor spärrar nu av mittallén från körbanorna. Platser har beretts för blivande regnskydd vid den kommande provisoriska plattformen. Informationsblad har satts upp på husportarna i omgivningen. Fredag-söndag ska de huvudsakliga arbetena ske.
TKO

Inlägg av TKO »

Tack för lägesrapporten!
Kanske ska åka och titta på arbetena reden innan måndag...

/TKO
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Näst sista dagen som nuvarande Sickla Udde trafikeras som ändhållplats. När den öppnar igen om ca ett år så kommer vagnarna "söderut" att åka vidare till Sickla Station.
siu1.png
siu1.png (637.25 KiB) Visad 3801 gånger
siu2.jpg
siu2.jpg (117.43 KiB) Visad 3801 gånger
siu3.jpg
siu3.jpg (85.64 KiB) Visad 3801 gånger
siu4.jpg
siu4.jpg (43.49 KiB) Visad 3801 gånger
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Tack för bilderna, Odd.
Var är näst sista bilden tagen? Är det förlängningen bortom stoppbockarna som är under byggnad?
Vad är det för något som sitter på den sneda stolpen i sista bilden?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:Tack för bilderna, Odd.
Var är näst sista bilden tagen? Är det förlängningen bortom stoppbockarna som är under byggnad?
Vad är det för något som sitter på den sneda stolpen i sista bilden?
På näst sista bilden ser vi korsningen med Sicklavägen från Båtbyggargatan österut.

På sista bilden är det ett manöverskåp för växelmanövrering, detta skåp är det som används minst eftersom man sällan åker tillbaka från påstigningshållplatsen till vändspåren. (Det händer dock ibland att man behöver köra så av olika anledningar.)
TKO

Inlägg av TKO »

På sl.se läser jag följande:

"Begränsad spårkapacitet vid Sickla udde gör att spårvagnarna mot Alvik står vid Gullmarsplan i cirka 5 minuter vid 10-minuterstrafik och tätare."

Jag förmodar att detta innebär att avgångstiderna från Sickla udde mot Gullmarsplan tidigarelagts med cirka 5 minuter, så att spåret är fritt innan nästa vagn från Gullmarsplan ankommer. Men varför behåller man nuvarande avgångstider från Gullmarsplan mot Alvik? Är det " begränsad spårkapacitet" vid Alvik som spökar?

frågar sej
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Båtsman

Inlägg av Båtsman »

Vadå "begränsad", vad är motsatsen liksom? Obegränsad spårkapacitet?

Men visst är det ett framsteg att sakernas tillstånd numera beror på geometriska "begränsningar". Förr berodde ju allt på slöa offentliganställda!
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:På sl.se läser jag följande:

"Begränsad spårkapacitet vid Sickla udde gör att spårvagnarna mot Alvik står vid Gullmarsplan i cirka 5 minuter vid 10-minuterstrafik och tätare."

Jag förmodar att detta innebär att avgångstiderna från Sickla udde mot Gullmarsplan tidigarelagts med cirka 5 minuter, så att spåret är fritt innan nästa vagn från Gullmarsplan ankommer. Men varför behåller man nuvarande avgångstider från Gullmarsplan mot Alvik? Är det " begränsad spårkapacitet" vid Alvik som spökar?

frågar sej
Thomas K Ohlsson
Det kan ju vara så att man vill bibehålla tidtabellen för sträckan GUP - ALV, eller hur?

Det som är intresserad av sakförhållandena på plats kan ju roa sig med att läsa det aktuella säkerhetsmeddelandet om SIU (nu får jag väl Hechtvwagen eller Roggek på mig för att jag använder hållplatssignaturerna istället för de fullständiga namnen) från TF, behändigt nog publicerat av underentreprenören RTCON:
http://www.rtcon.se/sakdok/sakm/2016/41 ... rvaxel.pdf
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:På sl.se läser jag följande:

frågar sej
Thomas K Ohlsson
Det kan ju vara så att man vill bibehålla tidtabellen för sträckan GUP - ALV, eller hur?
Ja det vill man tydligen, frågan är bara "varför"? Det finns väl inga tidtabellslagda anslutningar som skall passas? Och nu får ju resenärer från Sjöstaden som skall fortsätta förbi Gullmarsplan förlängd restid med upp till 5 minuter.
dr Cassandra Nojdh skrev:Det som är intresserad av sakförhållandena på plats kan ju roa sig med att läsa det aktuella säkerhetsmeddelandet om SIU (nu får jag väl Hechtvwagen eller Roggek på mig för att jag använder hållplatssignaturerna istället för de fullständiga namnen) från TF, behändigt nog publicerat av underentreprenören RTCON:
http://www.rtcon.se/sakdok/sakm/2016/41 ... rvaxel.pdf
Tack, det var intressant läsning!
Jag undrar lite över passusen om ATC-övervakning. Texten tyder på att balisgruppen vid klätterväxeln inte kommer att vara på plats vid trafikstart, varför sth 15 km/h under en övergångsperiod kommer att gälla fram till Luma. Är det så?

/TKO
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:Ja det vill man tydligen, frågan är bara "varför"? Det finns väl inga tidtabellslagda anslutningar som skall passas? Och nu får ju resenärer från Sjöstaden som skall fortsätta förbi Gullmarsplan förlängd restid med upp till 5 minuter./TKO

Det har ju klagats en helt del i andra trådar över bristande anslutning i Alvik mellan Sickla- och Solnagrenarna.
TKO skrev: Tack, det var intressant läsning!
Jag undrar lite över passusen om ATC-övervakning. Texten tyder på att balisgruppen vid klätterväxeln inte kommer att vara på plats vid trafikstart, varför sth 15 km/h under en övergångsperiod kommer att gälla fram till Luma. Är det så?

/TKO
Så står det i pappren, men jag har faktiskt ingen aning. I så fall verkar det som om någon kommit på detta på ett sent stadium, vilket väl inte är att förvåna. Kanske Daniel S ver?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO

Inlägg av TKO »

TKO skrev:Ja det vill man tydligen, frågan är bara "varför"? Det finns väl inga tidtabellslagda anslutningar som skall passas? Och nu får ju resenärer från Sjöstaden som skall fortsätta förbi Gullmarsplan förlängd restid med upp till 5 minuter./TKO

Det har ju klagats en helt del i andra trådar över bristande anslutning i Alvik mellan Sickla- och Solnagrenarna.
Ja men denna anslutning skulle vare sej bli bättre eller sämre om ankomstiden till Alvik tidigarelades cirka 5 minuter, eftersom det inte finns någon tidtabellslagd passning mellan linjedelarna. (jag tror vi skall använda begreppet "linjedelar" och inte "grenar")

/TKO
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

TKO skrev:

Ja men denna anslutning skulle vare sej bli bättre eller sämre om ankomstiden till Alvik tidigarelades cirka 5 minuter, eftersom det inte finns någon tidtabellslagd passning mellan linjedelarna. (jag tror vi skall använda begreppet "linjedelar" och inte "grenar")

/TKO
En annan variant är t.ex. att det kan behövas lite bufferttid för förarpersonalen att besöka ex.vis en bekvämlighetsinrättning vid Gullmarsplan, eftersom någon sådan såvitt jag förstår inte kommer att finnas tillgänglig vid Sickla Udde längre. Men personalen kanske inte förväntas ha sådana behov? De är ju bara "slöa offentliganställda". I övrigt tror jag nog att Tvärbanans resenärer kan överleva detta fram till 27/3 2017.
TKO

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:En annan variant är t.ex. att det kan behövas lite bufferttid för förarpersonalen att besöka ex.vis en bekvämlighetsinrättning vid Gullmarsplan, eftersom någon sådan såvitt jag förstår inte kommer att finnas tillgänglig vid Sickla Udde längre. Men personalen kanske inte förväntas ha sådana behov? De är ju bara "slöa offentliganställda". I övrigt tror jag nog att Tvärbanans resenärer kan överleva detta fram till 27/3 2017.
Vi/dom överlever säkert. Men det är väl den sortens argument man tar till när de sakliga tryter?

Rastbehovet för personalen måste naturligtvis beaktas, men jag är tveksam till om tiden vid Gullmarsplan räcker för ett toalettbesök.

För övrigt skulle jag aldrig använda förnedrande benämningar som "slöa offentliganställda". Det är ju dessutom felaktigt, trafikpersonalen är sedan länge inte offentliganställd... vilket jag beklagar.

Men nu tar jag lunchpaus så forumet får klara sej utan mina visdomsord!

Klart slut
/TKO
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

I Manchester pågick det i vintras/våras ombyggnadsarbeten som innebar ett enkelspår på runt 200 meter i gatuspårsmiljö. Denna skulle enligt personal jag talade med på plats pågå mindre än ett år, och man hade ändå för detta anlagt permanenta växlar, och dessutom rister för att försvåra för människor att gå in på det avstängda området. Sträckan övervakades av enkelspårsövervakare på vardera sidan om enkelspåret och signalregleringen skedde med en tågstav, token.
Manch1.jpg
Manch1.jpg (81.22 KiB) Visad 3462 gånger
Men, var går gränsen för när det "lönar sig" att göra en permanent tillfällig lösning som i Manchester, eller när man skall använda klätterväxlar i stället. I Sickla Udde skulle man kanske kunna tänka sig att man lagt in en växel och utnyttjat den naturliga kurvan ner för att använda den ordinarie hållplatsen, för att efter avstängningen använda den som en vändmöjlighet på gatuspåret för eventualiteter. Men skulle det gått att räkna hem, med hänsyn till tex den ökade risken för urspårning eller andra saker med den nuvarande lösningen?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Anders Hanquist

I dag, fredag, har man jobbat intensivt. En träplattform är byggd över spåret mot Gup, elskåp för matning till växeldriven (?) har monterats, mittremsan har tagits bort på platsen där klätterspåret skall placeras, regnskydd av gängse SL-typ har placerats ut, en hastighetstavla ("5") har kommit upp liksom en stopptavla ("S").
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Anders Hanquist skrev:I dag, fredag, har man jobbat intensivt. En träplattform är byggd över spåret mot Gup, elskåp för matning till växeldriven (?) har monterats, mittremsan har tagits bort på platsen där klätterspåret skall placeras, regnskydd av gängse SL-typ har placerats ut, en hastighetstavla ("5") har kommit upp liksom en stopptavla ("S").
Man törs inte be om ett foto eller två fram emot söndag eller så? Är det verkligen några motorväxlar där? Vad jag kan se av säkerhetsmeddelandet jag länkade till tidigare så är det bara klätterväxel 794, och det är ju en fjäderväxel.
Skriv svar