








Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Hur menar du nu? Mycket mindre än så här kan man nog inte göra avståndet utan att äventyra fria rummet.Lars_L skrev:Det som förvånar mig är nog det långa avståndet som verkar vara mellan plattformsdörrarna och pendeltågsdörrarna. Detta innebär att man inte kan använda dessa effektivt - utan detta blir ju mer som "Lisebergslösningen". Detta gör att stationsuppehållen nog tyvärr kommer bli kritiska här.
Hela idén med plattformsdörrar är ju att de ska kunna användas som "extra dörrpar", här måste man alltså först stänga plattformsdörrarna, för att sedan ändå kontrollera att ingen har fastnat i pendeltågsdörrarna...Hur tänkte man här?
Där ser man - tydligen är tågmodellen alldeles för "krökt" för att det ska fungera bra. Ser man på bilden ovan som visar ett par öppna dörrar, är det ju minst 30-centimeter till tågdörrarna längst ned - om det inte är en ren synvilla - men jämför man med "stålgallret" på själva tåget måste det vara däromkring. Det gör ju att ett barn lätt kan hamna mellan plattformen och tågdörrarna. Däremot torde det väl vara bra i axelhöjd för en normallång person, där det är rätt trångt. Det göra att tågvakten ändå måste kontrollera att inget hamnar mellan pendeltågsdörren och plattformsdörren. Krökningen och "mörkret" mellan dörrarna och plattformsdörren gör det dessutom svårt att se, vilket då snarast blir en säkerhetsrisk.daniel_s skrev:Hur menar du nu? Mycket mindre än så här kan man nog inte göra avståndet utan att äventyra fria rummet.Lars_L skrev:Det som förvånar mig är nog det långa avståndet som verkar vara mellan plattformsdörrarna och pendeltågsdörrarna. Detta innebär att man inte kan använda dessa effektivt - utan detta blir ju mer som "Lisebergslösningen". Detta gör att stationsuppehållen nog tyvärr kommer bli kritiska här.
Hela idén med plattformsdörrar är ju att de ska kunna användas som "extra dörrpar", här måste man alltså först stänga plattformsdörrarna, för att sedan ändå kontrollera att ingen har fastnat i pendeltågsdörrarna...Hur tänkte man här?
(Jag vet att bilden är upp och ned! Hinner inte fixa till den nu, fattar inte hur man gör för jag HAR försökt vända den rätt med roteringsknapparna i olika vyer!)
Nej visst, men dessa dörrar kan ju inte gärna vara fotocellsstyrda, då kommer man ju aldrig iväg. Det kommer vara väldigt svårt att få översikt över om någon befinner sig däremellan. Plattformsdörrar måste ju vara mycket "hårdare" än vagnsdörrar. Effekten då blir ju snarare att du krossar det som är emellan. Så det är ju en ännu farligare lösning i sådana fall.LÅ1 skrev:Det är ju en stor "klump" längs ner på plattformsdörrarna som tar upp hela golvytan mellan tåg och plattformsdörrarna. De är dessutom utformade så man inte kan stå på dem. Så dörrarna går inte igen om någon står mellan plattformsdörrarna och tåget. Även om det är ett barn.
Plattformsdörrarna kommer i normalläget styras automatiskt efter tågdörrarnas läge. Så när en tågdörr öppnas så öppnas även motsvarande plattformsdörr. Och på samma sätt vid stängning. Plattformsdörrarna följer helt enkelt bara med i tågdörrarnas rörelser. Så plattformsdörrarna kommer vara stängda någon sekund efter att tågdörrarna är stängda. Dessutom finns sensorer som varnar om någon fastnat mellan tåget och plattformsväggen.Lars_L skrev:Hela idén med plattformsdörrar är ju att de ska kunna användas som "extra dörrpar", här måste man alltså först stänga plattformsdörrarna, för att sedan ändå kontrollera att ingen har fastnat i pendeltågsdörrarna...Hur tänkte man här?
Det är väl det sistnämnda som då - tror jag - kan ställa till problem. Hela idén med plattformsväggar är ju att det ska vara "hårda". Om man har sensorer så blir det ju lite som med buss istället för tunnelbana. Inte alls bra lösning för att minimera tiden för stationsuppehåll. Här får man tänka på att det kommer vara ganska fullt med folk på tågen ibland (särskilt om det exempelvis är derby på Friends arena). Inte alls bra tänkt - men inser att man inte har så mycket val med tågmodellen. Alla andra tåg är ju bredast längst ner vid dörren - av detta skäl. Men man får väl förmoda att det är gjort av praktiska skäl och för att kunna användas även på tågsystem med lite smalare vagnsprofil. plattformar.kildor skrev:Plattformsdörrarna kommer i normalläget styras automatiskt efter tågdörrarnas läge. Så när en tågdörr öppnas så öppnas även motsvarande plattformsdörr. Och på samma sätt vid stängning. Plattformsdörrarna följer helt enkelt bara med i tågdörrarnas rörelser. Så plattformsdörrarna kommer vara stängda någon sekund efter att tågdörrarna är stängda. Dessutom finns sensorer som varnar om någon fastnat mellan tåget och plattformsväggen.Lars_L skrev:Hela idén med plattformsdörrar är ju att de ska kunna användas som "extra dörrpar", här måste man alltså först stänga plattformsdörrarna, för att sedan ändå kontrollera att ingen har fastnat i pendeltågsdörrarna...Hur tänkte man här?
Nä, titta på tågen, så är i princip alla vagnmodeller i regel bredast längst ner vid dörren - utom X60. Kan tänka mig att det kan vara vanligare för regionaltåg - då det kan skilja en del på standard när det gäller plattformshöjder etc. X60 borde alltså gå att köra på många ställen där det egentligen är för trångt för vagnsprofilen om man ser på bredden där de är som bredast.hgsldf skrev:Nu är det väl så att C20 har en liknande profil och det gäller förmodligen även för C30. Man får hoppas att det som nu är byggt på Odenplan hinner utvärderas innan det blir aktuellt att montera glasväggar i T-banan!
/Göran
Nu tror jag det har blivit något missförstånd. Sensorerna till plattformsdörrarna i Citybanan blockerar inte själva stängningsmanövern, utan kommer bara användas för att indikera till tågpersonalen om någon fastnat innanför plattformsdörrarna.Lars_L skrev:Sedan blir det väl inte glasdörrar ändå som det ser ut, utan s.k. säkerhetsridåer. Men problemet med dem blir ju likartat som för dörrarna vid Odenplan; de går inte att stänga så länge någon blockerar sensorerna.
Visst, men problemet är att med ett sådant utrymme måste man ändå ha en känslighet i sensorerna som gör att man inte får den kraft som plattformsdörrar behöver ha för att det ska fungera. Det ska så att säga inte gå att obstruera med plattformsdörrarna. Har man den kraften i stängningen av ett sådant utrymme så kommer skadorna som en del får av viseringsspärrarna att framstå som obetydliga; annars riskerar man ändå att folk kommer att hålla framme fötter och annat för att obstruera.kildor skrev:Nu tror jag det har blivit något missförstånd. Sensorerna till plattformsdörrarna i Citybanan blockerar inte själva stängningsmanövern, utan kommer bara användas för att indikera till tågpersonalen om någon fastnat innanför plattformsdörrarna.Lars_L skrev:Sedan blir det väl inte glasdörrar ändå som det ser ut, utan s.k. säkerhetsridåer. Men problemet med dem blir ju likartat som för dörrarna vid Odenplan; de går inte att stänga så länge någon blockerar sensorerna.
Jodå, förstod det. Men titta riktigt noga på C20 och C30 så är de ovala upp till (alltså från taken och fram till mitten av dörren), sedan är de ganska raka ner till golvet. X60 är "oval" hela vägen. Betydligt vackrare, men väldigt opraktiskt ur denna synvinkel.hgsldf skrev:Och när jag skrev om C20 och C30 syftade jag på tunneltågen i Stockholm och dom ser även dom ut som "falukorvar".
/Göran
Nu förstår jag inte hur du menar. Varför skulle man behöva en större kraft i stängningen av plattformsdörrarna? Självklart kommer man kunna obstruera stängningen av plattformsdörrarna med fötter och dylikt, men varför skulle det bli ett större problem än obstruktion av själva tågdörrarna?Lars_L skrev:Visst, men problemet är att med ett sådant utrymme måste man ändå ha en känslighet i sensorerna som gör att man inte får den kraft som plattformsdörrar behöver ha för att det ska fungera. Det ska så att säga inte gå att obstruera med plattformsdörrarna. Har man den kraften i stängningen av ett sådant utrymme så kommer skadorna som en del får av viseringsspärrarna att framstå som obetydliga; annars riskerar man ändå att folk kommer att hålla framme fötter och annat för att obstruera.kildor skrev:Nu tror jag det har blivit något missförstånd. Sensorerna till plattformsdörrarna i Citybanan blockerar inte själva stängningsmanövern, utan kommer bara användas för att indikera till tågpersonalen om någon fastnat innanför plattformsdörrarna.Lars_L skrev:Sedan blir det väl inte glasdörrar ändå som det ser ut, utan s.k. säkerhetsridåer. Men problemet med dem blir ju likartat som för dörrarna vid Odenplan; de går inte att stänga så länge någon blockerar sensorerna.